تاریخچه و معرفی کاوازاکی و موتورسیکلت های آن

آشنایی با برند کاوازاکی و موتور سیکلت‌های آن

09:06۷

موتور سیکلت یک وسیله نقلیه جذاب است که افراد بسیاری رانندگی با آن را به راندن خودرو ترجیح می‌دهند. کاوازاکی یک برند موتور سیکلت سازی بزرگ است که در کشور ژاپن قرار دارد و موتور سیکلت‌هایش را به سراسر جهان صادر می‌کند. این برند معروف در مسابقات جهانی موتور سواری نیز شرکت کرده، اما قهرمانی‌های زیادی را به دست نیاورده است. Kawasaki علاوه بر موتور سیکلت‌های مسابقه‌ای، اقدام به ساخت موتورهای خیابانی نیز می‌کند که از سرعت، قدرت و مقاومت بدنه بالایی برخوردار هستند. در ادامه این مطلب از یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره برند کاوازاکی به دست آورید.

تاریخچه برند کاوازاکی

در سال ۱۸۹۶ شخصی به نام شوزو کاوازاکی (Shozo Kawasaki) شرکت صنایع سنگین کاوازاکی (Kawasaku Heavy Industries) را در شهر بندری کوبه کشور ژاپن تاسیس کرد. در آن زمان این شرکت به ساخت کشتی تجاری و جنگی می‌پرداخت و مقام اول تجارت شکر را نیز کسب کرده بود. برند کاوازاکی بعد از جنگ جهانی دوم که بسیاری از شرکت‌های هواپیماسازی ژاپن را تعطیل کرد، تصمیم گرفت که با استفاده از تجهیزات باقی مانده خود، وارد عرضه تولید موتور سیکلت شود.

سرگذشت کاوازاکی ، شباهت زیادی به برند یاماها دارد، زیرا آن هم در زمانی که به ورشکستگی نزدیک بود، وارد عرصه تولید موتور سیکلت شد. در آن زمان که نیاز به یک وسیله نقلیه ارزان بسیار بالا بود، Kawasaki وارد میدان شد و در سال ۱۹۵۰ با تولید و نصب موتورهای دوزمانه بر روی دوچرخه‌ها، توانست که خود را از ورشکستگی نجات دهد. تولید موتور سیکلت در شرکت کاوازاکی ، از تولید جت، هواپیما، کشتی و تجهیزات دیگر آسان‌تر بود و خطر کمتری آن را تهدید می‌کرد.

اولین موتور سیکلت واقعی که این برند تولید کرد، کاوازاکی بی ۷ (B7) بود که موتوری با حجم ۱۲۵ سی‌سی داشت و از آیرودینامیک خوبی نیز برخوردار بود. در سال ۱۹۶۲، کاوازاکی بی ۸ (B8) ساخته شد که با موتور ۱۲۴ سی‌سی، نیروی محرکه دو زمانه و ظرفیت ۲ نفره فروش خوبی داشت. این برند برای اینکه موتور سیکلت‌های خود را ثابت کرده و آن‌ها را در معرض دید قرار دهد، وارد عرصه موتور کراس ژاپن شد و به قهرمان رقابت‌ها نیز موتورهای ۱۲۵ سی‌سی به عنوان جایزه داده می‌داد.

کاوازاکی

صادرات

صادرات موتور سیکلت‌های ۵۰ تا ۲۵۰ سی‌سی Kawasaki از سال ۱۹۶۲ شروع و اولین کشوری که حاضر به دریافت موتور سیکلت‌های این برند می‌شد نیز، آمریکا بود. در سال ۱۹۶۶ کاوازاکی انقلابی را در عرصه تولید موتور سیکلت ایجاد کرد و دابلیو ۱ (W1) خود را با موتور ۶۵۰ سی‌سی وارد بازار کرد. این موتور سیکلت در آن سال رکورد فروش را زد و با توجه به سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعتی که عرضه می‌کرد، به عنوان موتور پلیس ژاپن نیز انتخاب شد. این مدل نیز به آمریکا صادر شد، اما با استقبال خوبی روبه رو نشد.

آشنایی با موتور سیکلت‌های کاوازاکی

کاوازاکی از گذشته تا به امروز موتور سیکلت‌های زیادی تولید کرده است که اکثر آن‌ها، موفقیت و فروش خوبی را تجربه کرده‌اند. از بهترین موتور سیکلت‎‌هایی که کاوازاکی تولید کرده است، می‌توان به Kawasaki دابلیو ۱، کاوازاکی مچ ۳ (Mach 3)، کاوازاکی زد ۱ (Z1)، کاوازاکی زد – ۱۳۰۰ (Z-1300)، کاوازاکی نینجا ۹۰۰ آر (Ninja – ۹۰۰R)، کاوازاکی چاپر یا ولکان (Chopper – Vulcan)، کاوازاکی نینجا زد ایکس – ۱۱ (Ninja ZX-11)، کاوازاکی آر ایکس ۱۲ آر (Ninja RX12R)، نینجا اچ ۲ و نینجا اچ ۲ آر (Ninja H2/H2R) اشاره کرد. این نمونه‌ها قبل از سال ۲۰۱۴ ساخته شدند و در ادامه مدل‌هایی که در چند سال اخیر ساخته شده‌اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

Kawasaki کانکورز ۱۴ (Concours 14)

موتور سیکلت‌های کانکورز به عنوان یک مدل پرچمدار شناخته می‌شود که جزو کلاس‌های تورینگ کاوازاکی است. پیشرانه این موتور سیکلت ۱۳۵۲ سی‌سی است که موتور آن دارای چهار سیلندر و سیستم زمان بندی منتهی سوپاپ‌ها می‌باشد. همین امر باعث شده تا این موتور سیکلت توانایی تولید بیش از ۱۰۰ اسب بخار را داشته باشد و سرعتی بیش از ۲۱۵ کیلومتر را به رانندگان ارائه دهد. قیمت این سری موتور سیکلت‌های کاوازاکی از ۱۸ هزار دلار شروع می‌شود.

Ninja H2

کاوازاکی (Kawasaki) نینجا (Ninja H2)

دیگر موتوری که برند کاوازاکی در ساخت آن سنگ تمام گذاشته است، هیولای نینجا اچ ۲ است که در سال ۲۰۲۰، نسخه ریمیک شده آن، وارد بازار شد. مدل قبلی این موتور سیکلت در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شده بود که کاوازاکی بعد از بروزرسانی برخی قیمت‌های آن و افزودن امکانات جدیدی به این موتور سیکلت، آن را دوباره در خط تولید خود قرار داد. نام جدید این موتور سیکلت نینجا اچ ۲ اس ایکس (Ninja H2 SX) است که با همان موتور ۹۹۸ سی‌سی اما تقویت شده، کار می‌کند. این موتورها دارای اپلیکیشن مخصوص خود هستند که امکانات منحصر به فردی را مانند روشن کردن موتور سیکلت از راه دور را به راننده ارائه می‌دهد. قیمت این سری موتور سیکلت‌های کاوازاکی از ۲۱ هزار دلار شروع می‌شوند.

کاوازاکی نینجا ۱۰۰ و ۴۰۰ (Ninja 100 – 400)

در سال ۲۰۲۰ کاوازاکی موتور سیکلت‌های کمی در سبد محصولات سوپر اسپرت خود داشت و از این رو تصمیم گرفت که نینجا ۴۰۰ را نیز با پیشرانه ۳۹۹ سی‌سی تولید کند که به عنوان برادر کوچک‌تر نینجا ۶۵۰ شناخته می‌شود. بعد از تولید کاوازاکی ۴۰۰، این شرکت مدتی بعد از کاوازاکی ۱۰۰۰ رونمایی کرد که طبق تفکرات افراد دیگر، نوآوری جدیدی در آن وجود نداشت و فقط ورژن تقویت شده و بروزرسانی شده یک موتور سیکلت دیگر را تولید کرده است. نینجا ۴۰۰ دارای ۱۶۶ کیلو گرم وزن و نینجا ۱۰۰۰ دارای ۲۱۰ کیلوگرم وزن می‌باشد که چسبندگی آن‌ها را نسبت به قدرتشان، در بهترین حالت قرار می‌دهد. قیمت موتور سیکلت‌های نینجا از ۵ هزار دلار شروع شده و تا ۱۵ هزار دلار که مدل‌های دیگر نینجا است، ادامه دارد.

Versys

Kawasaki ورسیس (Versys)

کاوازاکی ورسیس (Versys-C300) نسخه، متمرکز شده و بروزرسانی شده‌ی KLR650 است که از خط تولید این شرکت کنار رفته و به کمک ورسیس، در کلاس ADV قرار گرفته است. این موتور سیکلت پیشرانه کوچکی دارد که ۲۹۶ سی‌سی بوده و توانایی تولید ۳۹ اسب بخار را دارد. در کلاس اسپرت تورینگ‌ها، این شرکت در سال ۲۰۲۰، ورسیس ۶۵۰ و ورسیس ۱۰۰۰ سی‌سی را عرضه کرد که با استقبال خوبی روبه رو شد. ورسیس ۱۰۰۰ دارای سیستم تعلیق الکترونیکی می‌باشد و قابلیت کنترل از راه دور نیز دارد. قیمت این مدل از موتورهای کاوازاکی از ۹ هزار دلار شروع می‌شود.

کاوازاکی ولکان (Volkan)

مدل‌های کروز کاوازاکی برای راندن در سطح شهر و خیابان‌ها مناسب هستند، زیرا با بدنه آیرودینامیک و ارگونومی و همچنین سرعت و گشتاوری که در این موتور سیکلت‌ها قرار گرفته است، بهتر است که در سطح شهر، مورد استفاده قرار بگیرند. در این سری از موتور سیکلت‌ها، امکانات زیادی قرار گرفته است که باعث افزایش قیمت آن‌ها شده است، اما با این حال، Kawasaki فروش خوبی را از عرضه این موتور سیکلت به دست آورده است.

مدل‌های پایه ولکان که سری اس نام دارند و سه مدل از آن‌ها تولید شده است، همگی با پیشرانه‌های ۶۴۹ سی‌سی دو سیلندر تولید شده‌اند. بعد از مدل‌های پایه، نوبت مدل میانی می‌رسد که با سری V شناخته می‌شوند و یکی از آن‌ها، ولکان ۹۰۰ است که از پیشرانه ۹۰۳ سی‌سی V2 در آن بهره برده شده است. دیگر موتور سیکلت کاوازاکی ، ولکان ۱۷۰۰ است که در آن نیز از پیشرانه V2 که دارای بزرگترین حجم موتور در بین مدل‌های شرکت کاوازاکی است. اگر قصد خرید سری ولکان را دارید، باید بدانید که ولکان‌های سری اس، تماما دارای ترمز ABS هستند و قیمت آن‌ها از ۷ هزار دلار شروع شده و تا مدل‌ها و سری‌های بالاتر به قیمت ۱۸ هزار دلار نیز می‌رسند. ولکان‌های Kawasaki در کشورهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفتند و صادر کردن ولکان‌ها به خارج از ژاپن از فروش آن در داخل ژاپن بیشتر شد.

کاوازاکی دابلیو ۸۰۰ کافه (W800 Cafe)

اگر به دنبال یک کاوازاکی کلاسیک هستید که هم کلاس خاص خود و هم طراحی خاصی داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم که کاوازاکی دابلیو ۸۰۰ را مورد بررسی قرار دهید. این موتور سیکلت اخیرا توسط شرکت Kawasaki مورد بازسازی قرار گرفته است و تغییرات آن نیز واقعا چشمگیر می‌باشد. این موتور سیکلت در بازار آسیا کمیاب است و همین امر باعث شده تا قیمت آن افزایش بسیاری داشته باشد. قیمت این موتور سیکلت از ۱۲ هزار دلار شروع شده و ممکن است که در آسیا با قیمت بیشتری نیز آن را خریداری کنید. این مدل از موتورهای کاوازاکی در رنگ‌های شکلاتی، مشکی، قهوه‌ای و نقره‌ای در عرضه شده است.

شعار برند کاوازاکی

برند کاوازاکی در کشور ژاپن است و همانطور که می‌دانید، شرکت‌های ژاپن در بسیاری از مواقع مشتری را در جایگاع بالایی قرار می‌دهند. شرکت کاوازاکی نیز مانند شرکت‌های هوندا و سوزوکی، مشتری را در اولویت قرار داده و معتقد است که همیشه حق با مشتری است. این شرکت به قدری برای مشتری احترام قائل است که قیمت یکی از موتور سیکلت‌های خود را با توجه به انتقاد برخی مشتریانش کاهش داد تا همه‌ی کسانی که می‌خواهند از موتور سیکلت‌های کاوازاکی استفاده کنند، به خواسته خود برسند. شعار برند Kawasakiبگذاریم تا اوقات خوب، خوب بماند” است و می‌گویند که ما همیشه قصد داریم که اوقات خوبی را برای مشتریانمان به وجود بیاوریم.

سخن پایانی

شرکت کاوازاکی شرکتی بسیار بزرگ است و محصولات آن در کشورهای زیادی بخصوص آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهندسان این شرکت به فکر طراحی موتور سیکلت‌های قدرتمندتر و جذاب‌تری هستند تا رقابت با دیگر برندهای موتور سیکلت را برنده شوند. نکته مهم و جالب توجه درباره این برند، ساخت موتور سیکلت سفارشی است که با قدرت و طراحی شما بخواهید، ساخته خواهد شد. برند Kawasaki در ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر شما یکی از موتور سیکلت‌های Kawasaki را داشته باشید، قطعا باید به دنبال قطعات آن نیز بگردید. در اینجا تیم یدک تیمچه در کنارتان قرار می‌گیرد و نیازهای شما را برطرف می‌کند. برای خرید موتور سیکلت، شما کدام طرفدار موتورسیکلت‌های کاوازکی هستید؟

 

منبع
kawasaki.com

7 Comments

  1. حصین

    واقعا چرا اقتصاد کشورمون آنقدر ضعیف که باید اعضای بدن خودمون بفروشیم تا دستمون ب یجای ناچیز برسه

      1. سام زارع (ادمین)

        سلام حصین جان، ممنون از نظرت. اقتصاد کشور که ضعیف نیست. چین و ژاپن به ما گرون می‌فروشن و اصلا هم موتوری که وارد و مونتاژ میشه، با قیمت ۳ تا ۵ برابر به مردم فروخته نمی‌شه. 😅

  1. کبرا

    موتور خوبیه درکل من دوتا کلیه فروختم گرفتم ?

      1. reyham

        کاواساکیه دیگه

          1. علی

            کاوازاکی یا کاواساکی درسته؟

              1. حصین

                عزیزم در بعضی لغات انگلیسی صدای s رو zمیخونن و درستش هم کاوازاکیِ ن کاواساکی

                  1. سام زارع (ادمین)

                    سلام حصین جان. ممنون از نظرت. در برخی زبان‌ها مانند چینی و ژاپنی، کاواساکی رواج داره و در زبان فارسی و انگلیسی، کاوازاکی لغت جا افتاده‌تریه. 🌻

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند