تعمیر ترمز دوچرخه چگونه است

آموزش قدم به قدم تعمیر ترمز دوچرخه

08:0۰

معمولا در فصل تابستان دوچرخه سواری با افزایش چشمگیری روبرو می‌شود و از کوچک تا بزرگ از این وسیله نقلیه شهری استفاده می‌کنند. همه ما در طول مدتی که بر روی دوچرخه هستیم، مجبوریم در مواقعی که نیاز به توقف و یا کاهش سرعت داریم، از ترمز استفاده کنیم که ممکن است جیر، سفت و یا خراب باشند. در صورتی که ترمز دوچرخه خراب است، خودتان خیلی ساده می‌توانید در خانه تعمیر ترمز دوچرخه را انجام دهید. این کار به ابزار زیادی نیاز ندارد و با صرف زمان کمی نیز انجام می‌شود. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا نحوه تعمیر ترمز دوچرخه را آموزش دهیم.

چرا باید تعمیر ترمز دوچرخه انجام شود؟

ترمز دوچرخه همیشه باید سالم باشد، زیرا تحت هر شرایطی به آن نیاز است. توقف و کاهش سرعت از مواردی هستند که برای انجام آن‌ها باید از ترمز استفاده کرد. در صورتی که ترمز دوچرخه خراب باشد، هیچکدام از این کارها قابل انجام نخواهد بود و این امکان وجود دارد که تصادف رخ دهد. در اینجا، چند نکته و ترفند برای تعمیر انواع ترمز دوچرخه برای ترمزهای دیسکی، ترمزهای کالیپر و حتی ترمزهای کنسول گفته‌ایم که با دنبال کردن مراحل آموزش می‌توانید خود را از یک حادثه نجات دهید.

ترمز دوچرخه را تعمیر کنیدنحوه تعمیر ترمزهای دیسکی

ابتدا مطمئن شوید که چرخ دوچرخه را ثابت نگه داشتید.

  • اگر روتور در حال ساییدگی است، دو پیچ که ترمز دیسکی را روی قاب وصل می‌کنند را باز کنید، سپس اهرم ترمز را فشار دهید و در حالی که آن‌ها را به عقب سفت می‌کنید، مطمئن شوید که در وسط یا مرکز قرار دارند.
  • اگر هنوز ساییدگی وجود دارد، ممکن است که روتور به تعمیر نیاز داشته باشد. شما می‌توانید (به آرامی) این کار را خودتان و با استفاده از یک چنگال روتور انجام دهید.
  • بررسی کنید که آیا لنت ترمز فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد یا خیر.
  • اگر اهرم ترمز خیلی نرم است، احتمالا روغن زیادی به آن زده و یا آن را به خوبی تنظیم نکرده‌اید.

آموزش تعمیر ترمز دوچرخه: دیسک

ترمزهای دیسکی معمولا روی دوچرخه‌های جاده‌ای، دوچرخه‌های کوهستان و دوچرخه‌های سیکلوکراس نصب می‌شوند. شاید به دید شما ترمز دیسکی با آن همه قطعه کمی ترسناک به نظر برسد، اما جالب است بدانید که تنظیم این ترمز بسیار ساده است.

اگر فکر می کنید که ترمز ساییده شده است، با باز کردن دو پیچ که ترمز دیسکی را روی قاب نصب می‌کنند، شروع کنید. هنگامی که آن‌ها شل شدند، ترمزهای خود را فشار دهید تا روتور درگیر شود. اکنون ترمز کاملا در مرکز قرار گرفته است، بنابراین در حالی که اهرم‌های ترمز هنوز فشرده هستند، پیچ‌های روی قاب را ببندید تا سفت شده و دیگر ساییدگی ایجاد نشود. این کار حدود ۷۵ درصد از مشکلات تنظیم دیسک را برطرف می‌کند.اگر روتور هنوز کمی ساییدگی دارد، اما نمی‌دانید که چه کار کنید، می‌توانید از ابزارهای صاف کننده روتور استفاده کنید. دوچرخه را روی پایه قرار دهید یا آن را برگردانید تا چرخ آزادانه بچرخد.

به دنبال یک تکان یا شکاف بسته شدن بین لنت‌ها باشید تا تشخیص دهید که آیا روتور صاف نیست یا لنت در جای خود قرار نگرفته است. به بخشی که نیاز به تعمیر دارد، توجه کنید و آن را دور از کولیس بچرخانید. ابزار را به آرامی در اطراف روتور به کار بگیرید تا در صورت تاب داشتن کمی آن را صاف کنید. این فقط در صورتی کار می‌کند که روتور در یک نقطه خاص ساییده شود.

آسان‌ترین تعمیر ترمز دوچرخهآموزش تعمیر ترمز دوچرخه: لنت

برای بررسی لنت ترمز خود، به قسمت بالایی یا پشتی ترمز نگاه کنید تا نمای کناری لنت دوچرخه را ببینید. اگر فنری که لنت‌ها را کنار هم نگه می‌دارد، نزدیک روتور شده است، اگر لنت را نمی‌بینید و یا اگر پیستون‌های دوچرخه گیر کرده باشند، زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است.

تعویض لنت ترمز دوچرخه دیسکی بسیار ساده است. اگر به دیسک توجه کرده باشید، متوجه شدید که یک پین در آنجا وجود دارد که وقتی آن را باز می‌کنید، ترمز می‌تواند روی دوچرخه بماند و لنت‌ها از بالای ترمز بیرون می‌آیند و سپس می‌توانید لنت‌ها را تعویض کنید. پس از قرار دادن لنت‌های جدید، پیستون‌ها را به آرامی با سمت صاف یک پیچ گوشتی به عقب فشار دهید تا جا برای لنت‌های جدید و ضخیم باز شود تا بلافاصله شروع به ساییدگی نکنند.

نحوه تعمیر ترمزهای کالیپر

ترمزهای کالیپر را می‌توان به راحتی با استفاده از تنظیم کننده هر اهرم پیکربندی کرد. اگر ترمزها برای کاهش سرعت خیلی نرم هستند، کابل را سفت کنید.
برای رفع ساییدگی ترمز، مطمئن شوید که ترمز در مرکز، لاستیک قرار گرفته است. اگر کاهش سرعت انجام نمی‌شود، یعنی ترمز شل است. برای سفت شدن، اهرم ترمز را فشار دهید و سپس آن را در مرکز قرار دهید که بعد از آن نوبت به بستن پیچ و مهره آن است تا روی قاب نصب شوند.
اگر ترمزها همچنان ساییده می‌شوند، بررسی کنید آیا سایز چرخ مناسب سایز و نوع دوچرخه است؟
آموزش تعمیر ترمز دوچرخه: کالیپر

همانطور که متوجه شدید تعمیر ترمز دوچرخه اصلا کار سختی نیست و فقط با بازی سفت کردن یا شل کردن قطعات مختلف می‌توانید بسیاری از مشکلات روزانه‌ای که برای دوچرخه به وجود می‌آید را برطرف کنید. معمولا مشکل شلی یا سفتی نبود، می‌توانید پیچ و مهره‌ای را که ترمز را به قاب وصل می‌کند را بررسی کنید. وقتی پیچ به اندازه کافی سفت نیست، می‌تواند باعث شود که کل ترمز شما در حین سوار شدن حرکت کند.

اگر ترمزهای دوچرخه خیلی شل است، به این معنی که باید اهرم ها را بکشید تا ترمزها درگیر شوند، سپس کابل اهرم را کمی سفت کنید. این یک تنظیم ساده است. با استفاده از یک آچار آلن، مهره و پیچ را در جایی که کابل به پایان می‌رسد، باز کنید، کمی بیشتر از کابل را بکشید و دوباره آن را سفت کنید.

نحوه تعمیر ترمزهای کنسولی

  • اطمینان حاصل کنید که سیم‌های کنترل کننده لنت ترمز به یک اندازه هستند. کمی وقت بگذارید و تنظیمات جزئی ترمزها را انجام دهید.
  • اگر اهرم به سختی کشیده می‌شود، بررسی کنید که آیا کابل نیاز به تعویض دارد یا خیر.

آموزش تعمیر ترمز دوچرخه: کنسولی

اگر دوچرخه‌تان قدیمی است، احتمالا همچنان از ترمزهای کنسولی استفاده می‌کنید که در آن دو لنت ترمز توسط سیم‌هایی کنترل می‌شوند که هنگام اعمال فشار به اهرم‌ها، به سمت بالا کشیده می‌شوند. ممکن است تعمیر این ترمزها ساده به نظر برسند، اما در واقع سخت‌ترین نوع ترمز برای تعمیر هستند که به تنهایی تنظیم می‌شوند. این کار برای جلوگیری از زنگ زدن ترمز و گیر کردن لنت انجام می‌شود.

در دوچرخه‌ها همه چیز مربوط به تقارن است. یعنی اینکه مطمئن شوید سیم‌های کنترل کننده لنت ترمز چپ و راست دقیقا به یک اندازه هستند و لنت‌های ترمز دقیقا در همان مکان روی رینگ قرار می‌گیرند. این کار به ابزار زیادی نیاز ندارد و می‌توانید این پیکربندی‌ها را با آچار آلن انجام دهید. اما در مقابل به صبر زیادی نیاز دارد، زیرا تنظیمات جزئی را انجام می‌دهید و برای یافتن تعادل کامل باید آزمون و خطا کنید.

تعمیر آسان ترمز دوچرخهسخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و نحوه تعمیر ترمز دوچرخه در انواع مختلف را در اختیارتان قرار دادیم. تعمیر ترمز دوچرخه بر خلاف تصور افراد کار آسانی است و شاید فقط برای کسانی که اولین بار است که تعمیر را انجام می‌دهند، کمی سخت باشد.  اگر دانش و ابزار کافی برای تعویض یا تعمیر ترمز دوچرخه را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما دوچرخه را نزد یک متخصص ببرید تا مشکلات بیشتری برایتان پیش نیاید. به نظر شما تعمیر کدام ترمز سخت‌تر است و به ابزار بیشتری نیاز دارد.

منبع: bicycling.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند