تمیز کردن کاربراتور موتور سیکلت

آموزش تمیز کردن کاربراتور موتور سیکلت

08:27۰

اگر موتور سیکلتی قدیمی دارید که راه‌اندازی آن برای شما سخت است و یا به طور یکنواخت تیک می‌زند، یا وقتی به آن مقداری گاز می‌دهید، باعث پرش موتور می‌شود، ممکن است مشکل کاربراتور داشته باشید. به وجود آمدن مشکل، به اندازه خطاهای الکتریکی رایج است. اما خبر خوب این است که تمیز کردن چربی‌ها و آلودگی‌ها نسبتا آسان است، بنابراین اگر در موتور سیکلت خود هر کدام از این نوع خرابی‌ها را مشاهده کردید، تمیز کردن کاربراتور را در اولویت قرار دهید. مشکلات کاربراتور عموما به این دلیل به وجود می آیند که چربی‌های و آلودگی‌هایی که در درون سوخت وجود دارند از سوراخ‌های بسیار کوچک عبور کرده و به راحتی مسدود شود. این امر به ویژه پس از ایستادن موتور سیکلت رایج است. فقط کمی زنگ زدگی از مخزن یا یک تکه مهر و موم کوچک که خورده شده، کافیست تا بخشی از خروجی یا ورودی کاربراتور و حتی مسیرهای کاربراتور را مسدود کند. در آخر این امر می‌تواند ورود سوخت به محفظه احتراق را محدود کند. در این مطلب ازسایت یدک تیمچه، لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا روش تمیز کردن کاربراتور موتور سیکلت را آموزش دهیم.

چگونه چربی و آلودگی‌ها را بدون باز کردن رادیاتور تمیز کنیم؟

جداسازی چربی‌ها از رادیاتور موتور سیکلت دردسر کمتری نسبت به تمیز کردن کلی آن‌ها دارد، زیرا واشرهای ورودی و خروجی برای تمیزی کامل باید خارج شده و دوباره نصب شوند و شما باید کابل دریچه گاز را که جداسازی و نصب آن به سختی انجام می‌شود را نیز تمیز کنید. برای اینکه رادیاتور را با روش آسان‌تر تمیز کنید، مرحله اول این است که سعی با فشار آب چربی‌ها را از بین ببرید. تمیز کردن موتور سیکلت‌هایی که تک سیلندر کوچک یا دو سیلندر معمولی هستند، بسیار آسان‌تر بوده و از روی چهار قاب آن‌ها مشخص است. موتور سیکلت‌های موتور دوقلوی BMW و Guzzi از همه‌ی موتورهای دیگر‌ راحت‌تر هستند، زیرا آلودگی‌هایشان در نسیم معلق است. با وجود چربی‌هایی که با آلودگی‌های دیگر ترکیب شده‌اند، نمی‌توانید تمیز کردن کامل را انجام دهید، اما قطعا ارزش یک بار انجام دادن این فرایند را دارد.

تمیز کردن کاربراتور موتور سیکلت با روش ساده

  •  بررسی‌های ایمنی: دستکش مکانیکی به دست کنید، موتور سیکلت را سرد نگه دارید، ابزار لازم را داشته باشد.
  •  موتور سیکلت را به زمینی تمیز ببرید: چربی و آلودگی‌ها، کثیفی زیادی تولید می‌کنند که اگر مقداری از آن‌ها بر روی زمین بریزد، تمیز کردن آن بسیار سخت خواهد بود.
  • یک پارچه یا زیر انداز را پهن کنید و کاربراتور را بر روی آن قرار دهید تا مکان‌های کمتری کثیف شوند: این کار هر ماده پاک کننده سوخت و آلودگی را جذب می‌کند. اگر آلودگی را به حال خود رها کنید به سراغ قطعات کوچک‌تر رفته و باعث اختلال در کار آن‌ها خواهند شد.
  •  شناورها را آبکش و خوب تمیز کنید: روی پایه‌های کاربراتور باید یک یا چند پیچ منفرد وجود داشته باشد. آن‌ها را به آرامی باز کنید و می‌بینید که سوخت شروع به خروج می‌کند. در صورت امکان آن را با سطل بگیرید.
  • کاسه شناور را که اغلب توسط چهار پیچ متقاطع نگه داشته می‌شود، بردارید: کاسه شناور را برای گانج بررسی کنید. اگر بارهای زیادی وجود دارد، شما در مسیر درستی هستید. آن را با اسپری تمیز کننده چربی تمیز کنید.
  •  شناور را بردارید این قطعه توسط یک سنجاق کوچک در جای خود نگه داشته شده است که فقط می‌توان آن را بیرون انداخت: هنگامی که شناور بیرون می‌آید، مراقب شیر کوچکی باشید که شناور به آن فشار می‌دهد تا جریان سوخت را در زمانی که در سطح مناسب است، متوقف کند. این نیز با شناور بیرون می‌آید که بهتر است آن را هم تمیز کنید.
  •  محتمل‌ترین عامل انسداد، جت‌ها هستند که شبیه به دو تونل کوچک هستند. جت‌ها را با اسپری پاک کننده چربی، تمیز کنید. سعی کنید پاک کننده را به داخل جت‌ها هدایت کنید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد.
  •  بعد از اینکه کارتان تمام شد، قطعات باز شده را دوباره کنار هم قرار دهید، شیر سوخت را باز و موتور سیکلت را روشن کنید. امیدوارم انسداد را برطرف کرده باشید.
  • چربی‌ها و آلودگی‌ها را به صورت کامل تمیز کنید.

اگر تمیز کردن سریع جواب نداد، زمان این فرا رسیده که بر روی جزئیات کار کنید.

  1. یک کیت پاک کننده برای چربی سفارش دهید. در ادامه در مورد مراحل تمیز کردن صحبت خواهیم کرد. اگر می‌خواهید که به طور دقیق همه‌ی چربی‌ها را از بین ببرید، باید تمام جت‌ها، واشرها، مهر و موم‌ها و غیره را تا زمانی که رادیاتور را تمیز نکرده‌اید، تعویض کنید. آن‌ها خیلی گران نیستند و نسبت به زمانی که برای تمیز کردن جت‌ها می‌گذارید، به صرفه هستند.
  2. با خارج شدن چربی، آن را روی یک نیمکت شفاف قرار دهید – تمام قطعات کوچک را جدا می‌کنید، بنابراین نمی‌خواهید در انبوهی از براده‌های چوب ناپدید شوند.
  3.  معمولا برداشتن کابل دریچه گاز، جعبه هوا یا فیلتر می‌تواند برای شروع کار مناسب باشد، زیرا آلودگی در این قطعات جمع می‌شوند.. با خارج شدن چربی، آن را روی یک نیمکت شفاف قرار دهید – تمام قطعات کوچک را جدا می‌کنید، بنابراین نمی‌خواهید در انبوهی از براده‌های چوب ناپدید شوند.
  4. کل چربی را به طور کامل تمیز کنید تا از ورود هرگونه کثیفی به قطعات مهم در حین کار جلوگیری کنید.
  5.  شناور را بردارید و مانند بالا تمیز کنید.
  6.  جت‌ها را بردارید و درون آن‌ها را مشاهده کنید. باید ببینید که آیا آن‌ها کاملا مسدود شده‌اند یا خیر، اگرچه ممکن است مقداری خاک در آنجا وجود داشته باشد که نتوانید آن‌ها را ببینید.
  7.  پاک‌کننده چربی‌ها را بر روی جت‌ها اسپری کنید. اگر با این کار انسداد برطرف نشد، درون آن را با براش پاک کنید. سعی کنید که براشی که از آن استفاده می‌کنید، آهنی نباشد، زیرا جت‌ها از نوع برنجی هستند، بنابراین به راحتی خراشیده می‌شوند. اگر این کار جواب نداد، جت‌ها را در درون ظرف گذاشته و درون آن را از پاک کننده پر کنید، این کار را تا زمانی که آلودگی به طور کامل از بین رفته است، تکرار کنید.
  8.  اگر چند موتور سیکلت قدیمی دارید، ممکن است ارزش خرید یک پاک کننده اولتراسونیک را داشته باشد.
  9.  وقتی که پاکسازی آلودگی‌ها به اتمام رسید، رادیاتور را سره هم کرده و در موتور سیکلت قرار دهید و سپس تست کنید. اگر مشکل موتور سیکلت برطرف نشد، این امکان وجود دارد که برای دیگر قطعات مانند شمع‌ها، کویل‌های احتراق، سیستم ارسال سوخت و دیگر قطعات مشکل به وجود آمده باشد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و راه‌های تمیز کردن رادیاتور را گفتیم. توجه داشته باشید که اگر با قطعات موتور سیکلت آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به افراد متخصص بسپارید تا دیگر نگرانی بابت درست تمیز نشدن کاربراتور نداشته باشید. حتی این امکان وجود دارد که مشکل موتور سیکلت از کاربراتور نباشد و متخصصان از خرابی قطعه دیگری را شناسایی کرده و آن را تعمیر کنند. در این حالت شما از ایجاد هزینه بیشتر جلوگیری کرده و اگر دانشی نیز نداشته باشید، خیلی ساده مشکل را برطرف کرده‌اید.

منبع:

https://www.bennetts.co.uk


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند