راهنمای خرید و فروش موتور سیکلت

مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید موتور باید رعایت کنید

08:06۰

خرید و فروش موتور سیکلت یکی از کارهایی است که برای برخی افراد به یک شغل و برای برخی دیگر فقط تعویض وسیله نقلیه است. همانطور که می‌دانید تنوع برند و مدل موتور سیکلت‌ها در بازار بسیار زیاد است و همین امر نیز باعث شده است که تعداد تراکنش‌هایی که برای معامله موتورها انجام می‌شود، روز به روز افزایش پیدا کند. موتورها نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگر نیاز به کارشناسی و بررسی تخصصی دارند تا از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

همچنین نکات مهمی که برای خرید و فروش موتور سیکلت وجود دارد نیز باید در نظر گرفته شود. در صورتی که این نکات مهم را نمی‌دانید، در ادامه این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با ما همراه باشید تا نکات خرید و فروش موتور سیکلت را به شما بگوییم.

نکات خرید و فروش موتور سیکلت

۱. انتخاب موتور سیکلت

در انتخاب موتور سیکلت به مدلی که در بین عموم مردم محبوب‌تر است، توجه بیشتری داشته باشید، زیرا اگر مدتی بعد قصد فروش آن را داشته باشید، کارتان آسان‌تر خواهد شد.

این موضوع به دلیل فراوانی لوازم جانبی در موتور سیکلت نیز مهم است، زیرا در طول زمان به دلیل وجود استهلاک، خرابی قطعات وجود خواهد داشت و تعویض قطعات نیز الزامی است. همچنین حتما در مورد گارانتی شرکت تولید کننده موتور و نحوه سرویس آن تحقیق کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

نکات خرید و فروش موتور سیکلت

۲. پیدا کردن فرد یا مکان مورد اعتماد

برای خرید و فروش موتور سیکلت، بدیهی است که باید به یک مکان مطمئن و یا یک فرد مطمئن برای خرید یا فروش مراجعه کنید. به طور کلی خرید از طریق پلتفرم‌های اینترنتی مانند دیوار و روزنامه خوب و قابل اعتماد است، به شرطی که افرادی که صاحب موتور سیکلت هستند را به طور حضوری ملاقات کنید و موتور سیکلت را نیز به صورت حضوری بررسی نمایید.

سعی کنید در محل کار یا منزل فروشنده، قرار ملاقات بگذارید تا اطمینان خود را نسبت به شناخت این فرد افزایش دهید، اگر فرد در این مورد مقاومت زیادی دارد، باید بیشتر احتیاط کنید.

۳. خرید موتور سیکلت از مغازه یا غرفه

اگر قصد خرید موتور سیکلت از غرفه داران را دارید، باید از آن‌ها ضمانت نامه کتبی و امضای وضعیت سلامت موتور سیکلت را بخواهید. همچنین در ضمانت نامه یک بند بنویسید که اگر موتور خریداری شده در مدت محدودی دچار نقص فنی شد، فروشنده باید موتور را پس بگیرد و یا هزینه تعمیرات را بدهد.

۴. کارشناسی موتور سیکلت و سلامت آن

برای این امر می‌توان از کارشناسانی دعوت کرد تا از سلامت موتور سیکلت اطمینان حاصل کرده و سپس خرید و فروش موتور سیکلت را انجام دهید.

شما می‌توانید این کارشناسان را به راحتی از طریق سایت‌ها و شرکت‌های معتبر پیدا کنید و با پرداخت هزینه‌ای ناچیز از سلامت فنی موتور سیکلت مطمئن شوید. البته توصیه می‌کنیم موتور سیکلت خود را در زمان مشخصی به یک موتورسازی ببرید تا در مورد سلامت آن نظر دهند.

۵. چک لیست بررسی ظاهری موتور سیکلت

قبل از خرید و فروش موتور سیکلت برای بررسی ظاهری موتور سیکلت، هوا یا محیطی که در آن قرار دارید، باید روشن باشد تا همه چیز به خوبی دیده شود:

  • وزنه فرمان
  • اگزوز
  • پدال دنده و ترمز
  • گلگیر جلو و عقب
  • فلاپ‌های بغل
  • باک

همانطور که می‌دانید، موتور سیکلت ظاهر آسیب‌پذیری دارد و مواردی که ذکر شد، اولین نقاطی هستند که به زمین برخورد می‌کنند. اگر بر روی بدنه خط و خشی را مشاهده کردید، بدانید که موتور سیکلت به دیوار یا به زمین برخورد کرده است.

۶. استعلام خلافی موتور سیکلت

حتما از طریق اپلیکیشن مراکز پلیس ۱۰+ برای تخلفات موتور سیکلت اقدام کنید. اگر فروشنده به دلیل سرعت غیرمجاز جریمه شده باشد، در صورت انتقال نام موتور سیکلت این خلافی‌ها به پای شما گره می‌خورد، البته معمولا بدون پرداخت خلافی خرید و فروش موتور سیکلت انجام نمی‌شود.

همچنین، باید از فروشنده در مورد بیمه و مدت باقیمانده آن سوال کنید زیرا تاثیر زیادی بر قیمت نهایی دارد.

۷. دلیل فروش موتور سیکلت چیست؟

دانستن دلیل صاحبان موتور سیکلت برای فروش موتور عاقلانه است. سعی کنید در مورد چرایی فروش موتور و نحوه استفاده از آن در گذشته، سوال بپرسید، هیچکس از شما برای دانستن اطلاعات کینه به دل نمی‌گیرد. احتمالا خودتان می‌دانید که ریسک خرید موتور سیکلت کارکرده از افراد جوان‌تر، از بزرگسالان بیشتر است.

هزینه خرید و فروش موتور سیکلت۸. دریافت مدارک از فروشنده را فراموش نکنید

در آخر فراموش نکنید که از فروشنده بخواهید کارت و موتور و مدارک شرکتی را به شما تحویل دهد تا نگاهی به آن‌ها بیندازید؛ حتما شماره شاسی را با شماره روی موتور سیکلت مقایسه کنید تا فروشنده بداند که شما هم دستی در کار دارید.

این موضوع بسیار مهم است، زیرا کلاهبرداری‌های زیادی از این طریق انجام شده.کلاهبرداران موتورهای دیگری را به خریداران موتور می‌فروشند که در آخر با خداحافظی با پولتان تمام می‌شود.

نحوه قیمت گذاری موتور سیکلت دست دوم

برای قیمت گذاری یک موتور سیکلت کارکرده عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود که خرید و فروش موتور سیکلت مسیر خود را به خوبی طی کند. اولین نکته‌ای که باید در نظر گرفت و به آن توجه کرد، موضوع مهم سال ساخت موتور سیکلت (سن وسیله نقلیه) است. مثلا یک موتور سیکلت ۱۰ ساله قیمتی متفاوت با موتور سیکلت ۵ ساله دارد. اصولا یک موتور سیکلت پس از خروج از نمایندگی، ۱۵ درصد از قیمت آن افت می‌کند و به ازای هر سال کارکرد آن، نزدیک به ۱۰ درصد کاهش قیمت خواهید داشت.

پس از سال ساخت موتور، مسافت طی شده توسط موتور سیکلت مهم‌ترین گزینه است. اگر می‌خواهید مسافت طی شده موتور سیکلت را بدانید، باید این موضوع را در نظر بگیرید که میانگین مسافت پیموده شده هر موتور سیکلت حدود ۱۰ هزار کیلومتر در سال است، بنابراین با توجه به سن موتور سیکلت محاسبه کنید که فروشنده چه مسافت را طی کرده است. فراموش نکنید که باید یک موتور ارزان و به صرفه خریداری کنید تا ضرر نکنید.

نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید، محل کار موتور است که در خرید و فروش موتور سیکلت تاثیر دارد. موتور سیکلتی که در مناطق کویری و تپه‌ای کار کرده است با موتوری که در شهر کار کرده است، تفاوت قیمتی بسیار زیادی دارد.

موتوری که در روستا استفاده می‌شود احتمالا دارای لاستیک‌ها و کمک فنرهای با کیفیت کمتر نسبت به موتوری است که در خیابان‌های آسفالت شهر رانده شده است، بنابراین قیمت آن باید کمتر از یک موتور سیکلت شهری باشد.

خرید و بستن قرارداد

پس از مشخص شدن مبلغ، باید روش پرداخت را به صورت کتبی روی دو کاغذ به همراه تمامی مشخصات موتور سیکلت قرار دهید. در قرارداد کلیه عملیاتی که باید توسط خریدار و فروشنده انجام شود. علاوه بر این، باید به پرداخت مبلغی بالایی به هر نقد کننده قرارداد به عنوان جریمه به طرفین در نظر گرفته شود تا در صورت بروز مشکل، آن مبلغ تضمین کننده باشد.

بعد از طی کرده مراحل قبل، برای حفظ معامله ۱۰ درصد از مبلغ توافق به صاحب موتور داده می‌شود که با نام بیعانه نیز شناخته می‌شود. سپس با تعیین یک تاریخ برای مراجعه به دفتر اسناد رسمی، مبلغ باقیمانده را پرداخت خواهید کرد. البته عده‌ای هم هستند که با دادن مبلغ بیشتر تا ۸۰ درصد مبلغ توافق معامله را جوش می‌دهند و مبلغ باقی مانده را در زمان تحویل رسمی موتور سیکلت در تاریخ معین به خریدار پرداخت می‌کنند.

چه مدارکی را در محضر باید تحویل بگیریم؟

بعد از اینکه کارتان در محضر کارتان تمام شد، در نهایت با مراجعه به دادگاه و دریافت کلیه مدارک زیر، تسویه حساب و خرید رسمی موتور سیکلت انجام می‌شود:

  • کارت سوخت
  • اسناد شرکتی
  • برگ سبز
  • کارت گارانتی
  • کارت موتور
  • کلید اصلی و یدکی موتور سیکلت

آگهی خرید و فروش موتور سیکلتسخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم نکات مهم خرید و فروش موتور سیکلت را بگوییم. همانطور که مشاهده کردید، جدا از کارهای اداری، خرید موتور سیکلت کار ساده‌ای است و تنها رسمی کردن آن زمان‌بر خواهد بود. اگر قصد خرید و فروش موتور سیکلت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به خوبی نکات را در کار خود به کار ببرید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. در صورتی که تجربه خرید و فروش موتور سیکلت را ندارید، می‌توانید با مشاورین یدک تیمچه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنید. در بخش آگهی یدک تیمچه نیز بهترین موتور سیکلت‌ها را مشاهده می‌کنید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند