معاینه فنی موتور سیکلت

با ۵ مرحله معاینه فنی موتور سیکلت آشنا شوید

07:03۰

تعداد موتور سیکلت‌ها روز به روز در حال افزایش است و سلامت موتور همیشه در اولویت می‌باشد که می‌توان آن را با معاینه فنی موتور سیکلت دانست. سلامت موتور سیکلت موجب کاهش تولید آلایندگی‌ها شده که در نهایت کاهش هزینه‌ها و کمتر شدن آلودگی هوا را در بر دارد. در استان تهران حدودا ۱ میلیون دستگاه موتور سیکلت وجود دارد که بسیاری از آن‌ها نیاز به معاینه فنی موتور دارند.

قوانینی که توسط راهنمایی و رانندگی وضع شده نیز موتور سواران را موظف می‌کند تا از سلامت موتور مطمئن شوند. اگر نمی‌دانید که چطور برای معاینه فنی موتور سیکلت اقدام کنید، در ادامه این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با ما همراه باشید تا با ۸ مرحله معاینه فنی موتور آشنا شوید.

آشنایی با معاینه فنی موتور سیکلت

همانطور که می‌دانید، موتور سیکلت نیز مانند هر وسیله نقلیه بزرگ و کوچک دیگری نقاط قوت و ضعف‌هایی دارد که باعث بهبود یا اختلال در عملکرد آن می‌شود. در معاینه فنی موتور سیکلت این نقاط ضعف شناسایی شده و رفع می‌شوند تا موتور سیکلت عملکرد خوب خود را حفظ کند. نکته مهمی که در این باره وجود دارد، الزامی شدن معاینه فنی موتور و کارت سلامت مربوط به وسیله نقلیه است که برای بهبود شرایط وسایل نقلیه وضع شده است.

توجه داشته باشید که اگر موتور سیکلت، معاینه فنی و کارت سلامت نداشته باشد، جریمه‌ای را برای فرد مالک به همراه خواهد داشت. اما عیبی که از سمت دولت وجود دارد، اعمال این قانون برای شهرهای محدود است که از لحاظ اجرایی در اصفهان، تهران و چند شهر دیگر دیده شده است.

معاینه فنی موتور سیکلت

دلایل جدی نگرفتن معاینه فنی موتور چیست؟

شاید برای شما نیز سوال است که چرا پلیس معاینه فنی موتور را جدی نمی‌گیرد و سخت‌گیری خاصی را در این باره اعمال نمی‌کند. این سوال پرسیده شد و ۲ جواب و دلیل از سمت پلیس گفته شد که بسیار جالب است:

  • محدودیت در دید دوربین‌ها: دوربین‌های راهنمایی و رانندگی این توانایی را ندارند که شماره پلاک موتور سیکلت را از فاصله‌های متفاوت ضبط و ثبت کنند.
  • تقلب در تست‌های معاینه فنی موتور سیکلت: با توجه با گزارش‌هایی که راهنمایی و رانندگی نشر داده است، ۹۰ درصد موتور سیکلت‌هایی که انجین کاربراتوری دارند، می‌توانند با تنظیم کردن دستی شیر ورودی بنزین به سیلندر، آزمون‌های آلایندگی را پاس کنند.

مراحل بررسی و اخذ کارت معاینه فنی موتور سیکلت

اگر قصد دارید کارت سلامت و معاینه فنی موتور را داشته باشید، باید مدارک مالکیت موتور سیکلت را به همراه داشته و به یکی از مراکز معاینه فنی موتور بروید. بعد از ارائه مدارک، مراحل معاینه فنی شروع می‌شود که از ظاهر موتور سیکلت شروع شده، سپس میزان آلایندگی گازهای خروجی، و در آخر ترمزها و باد لاستیک‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. بعد پایان این مراحل، اگر مشکلی وجود نداشته باشد، کارت معاینه فنی برای موتورسیکلت صادر می‌گردد. کارت سلامت موتور سیکلت یک سال اعتبار دارد و برای تمدید آن باید این مراحل را طی کنید. در ادامه توضیحات مختصری درباره هر مرحله در اختیارتان قرار می‌دهیم.

۱. مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی موتور سیکلت

اگر به یکی از مراکز معاینه موتور سیکلت بروید، باید مدارکی مانند کارت موتور سیکلت و یا سند موتور سیکلت را به همراه داشته باشید. کارت سلامت موتور یا کارت معاینه فنی نیز پس از پایان آزمایش‌ها صادر می‌شود.

۲. بررسی مشخصات ظاهری موتور سیکلت

در ظاهر موتور سیکلت قطعات مهمی وجود دارد که سالم بودن آن‌ها الزامی است و در سلامت راکب نیز تاثیر می‌گذارد. در معاینه فنی مشخصات ظاهری که از موتور سیکلت بررسی می‌شوند، موارد زیر هستند:

  • چراغ‌های عقب و جلوی موتور سیکلت: چراغ‌ها به عنوان راهنمای مسیر برای ما عمل می‌کنند که در تاریکی بیشترین تاثیر خود را نشان می‌دهند. در معاینه فنی موتور سیکلت خرابی‌هایی مانند شکستگی قاب چراغ، سوختگی یا کم نور بودن چراغ‌ها مشکل فنی محسوب می‌شود. (همچنین توجه داشته باشید که وجود چراغ زنون نیز بر خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است و با آن برخورد می‌شود)
  • آینه موتور سیکلت: یکی دیگر از قطعات ظاهر موتور سیکلت آینه‌ها هستند که باید قابل تنظیم، صاف و واضح باشند. آینه‌هایی که کدر و یا شکسته باشند، دارای مشکل فنی خواهند بود.
  • سلامت لاستیک‌های عقب و جلو: علاوه بر کیفیت لاستیک‌ها و باقی‌مانده طول عمر آن‌ها، کمک فنر‌ و هم‌راستا بودن چرخ‌ها نیز بررسی می‌شود.
  • دودزا نبودن اگزوز: یکی دیگر از مهمترین مواردی که سخت‌گیری زیادی از طرف مراکز معاینه فنی بر روی آن اعمال می‌شود، دودزا بودن اگزوز است که بر روی آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر موتور سیکلت شما دارای روغن‌سوزی و عدم سوخت‌رسانی صحیح است، حتما آن را تعمیر کنید.
  • بی‌صدا بودن اگزوز: آلودگی صوتی نیز جزو مواردی که از اگزوز باعث بروز آن می‌شود. صدای بالای اگزوز نیز نوعی عیب فنی محسوب می‌شود.

۳. سنجش گازهای آلاینده

امروزه سنجش گازهای آلاینده با توجه به آلودگی هوا زیر ذره‌بین قرار گرفته است و مراکز معاینه فنی موتور سیکلت سخت‌گیری بیشتری را اعمال می‌کنند. سنجش گازهای آلاینده از اگزوز موتور سیکلت انجام می‌شود که گازهایی مانند CO، HC، O2 مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرند. میزان این گازها مقدار مشخص شده و استانداردی دارد که نباید از آن محدوده تجاوز کنند. دلیل‌های افزایش این گازها می‌تواند اختلال در سوخت‌رسانی، سوراخ بودن اگزوز، سوخت بی‌کیفیت و نشتی سوخت باشند.

معاینه موتور سیکلت

۴. تست ترمز موتور سیکلت

ترمز موتور سیکلت با امنیت راکب رابطه مستقیم دارد. بنابراین ترمزهای عقب و جلو همیشه باید در بهترین حالت خود باشند. تست ترمزها با بررسی قدرت و سرعت ترمزها شروع شده و با اندازه‌گیری باد لاستیک‌ها به اتمام می‌رسد.

۵. هزینه معاینه فنی موتورسیکلت

تمام مراحل انجام شده توسط مراکز معاینه فنی با مبلغ ۱۲ هزار تومان انجام می‌شود و در صورتی که نتوانید تست‌ها را پاس کنید، تنها مبلغ ۲ هزار تومان از شما دریافت خواهد شد.

آدرس مراکز معاینه فنی موتور سیکلت در تهران

مراکز معاینه فنی زیادی در تهران وجود دارند که با توجه به تخصصشان ارزیابی شده‌اند. در ادامه آدرس مراکز معاینه فنی موتور سیکلت در تهران را به شما می‌دهیم.

  1. مرکز مکانیزه معاینه موتور سیکلت سراج به آدرس: ميدان رسالت، خيابان فرجام، خيابان سراج، جنب پمپ گاز.
  2. مرکز مکانیزه معاینه موتور سیکلت الغدیر به آدرس: یافت آباد، بلوار الغدیر، روبروی بیمارستان شهدای یافت آباد.
  3. جایگاه مکانیزه معاینه موتور سیکلت شقایق به آدرس: بزرگراه آزادگان، بالاتر از میدان میوه و تره‌بار مرکزی، بلوار شقایق.
  4. مرکز مکانیزه معاینه موتور سیکلت نیایش به آدرس: بزرگراه همت، بلوار اشرفی اصفهانی (مسیر جنوب به شمال)، بعد از بزرگراه نیایش، خیابان هفتم.
  5. مرکز مکانیزه معاینه موتور سیکلت شهید آبشناسان به آدرس: تقاطع بزرگراه ايرانپارس و بلوار شاهین شمالی.

عیب یابی موتور سیکلت

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم نحوه معاینه فنی موتور سیکلت را به شما بگوییم. همانطور که مشاهده کردید، معاینه فنی موتور کار سختی نیست و تنها به چند تست و بررسی چشمی محدود شده است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم که اصلا معاینه فنی موتور را فراموش نکنید. با توجه به جرایمی که پلیس راهنمایی و رانندگی برای نداشتن کارت سلامت موتور سیکلت در نظر گرفته است، حواستان باشد که حداقل ظاهر موتور سیکلت خود را سالم نگه دارید تا به مشکل بر نخورید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند