رالی داکار و آمار و اطلاعات آن

رالی داکار یک مسابقه هیجان انگیز + آمار و اطلاعات مسابقات

06:57۱

مسابقات داکار یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین رقابت‌ها و چالش‌های جهانی ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری است که موتورسواران و اتومبیلرانان حرفه‌ای در این مسابقات سالانه شرکت می‌کنند. مسابقات رالی داکار در ۴ بخش موتورسیکلت، کواد، اتومبیل و کامیون برگزار می‌کند. در این مقاله از  یدک تیمچه، مرکز فروش لوازم یدکی موتور قصد داریم به معرفی رالی Dakar موتورسواری، قوانین رالی داکار و موضوعات مرتبط بپردازیم. پس اگر شما هم دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید، با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه رالی داکار

شروع ماجراجویی مسابقات داکار به سال ۱۹۷۷ برمی‌گردد که تیری سابین در مسابقه Abidjan-Nice صحرای لیبی با موتور گم شد. او که از شن‌های صحرا نجات پیدا کرده بود، به فرانسه بازگشت و به خودش قول داد این تجربه را با افراد زیادی شریک شود. او در اروپا مسیرش را آغاز کرد و تا الجزیره ادامه داد، از آگادزعبور کرد و سرانجام مسیرش را در Dakar به پایان رساند. تیری سابین یک شعار داشت: «چالشی برای شرکت کنندکان و رویایی برای تماشاگران.» این مسابقه ایده‌ی بزرگی بود که به سرعت به واقعیت پیوست. از آن به بعد مسابقه پاریس به داکار به رویدادی منحصر به فرد تبدیل شد که با روح ماجراجویی تیری سابین شروع شده بود. این مسابقه برای شرکت تمام علاقمندان آزاد بود و پیام‌آور دوستی و برابری بین همه مردم دنیا بود. همواره رالی داکار یکی از چالشی‌ترین مسابقات بود. رالی Dakar در طول مدت ۳۰ سال، رویدادهای ورزشی و حکایت‌های انسانی بی شماری رقم زده است.

چه کسی بیشترین برد را در مسابقات رالی داکار ثبت کرده است؟

استفان پیترهنسل بیشترین برد در مسابقات رالی Dakar قهرمانی را به نام خود ثبت کرده که او اهل فرانسه بوده و از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۲۱ چهارده بار قهرمان مسابقات رالی داکار شده است.

چرا مسابقات رالی داکار با رنگ صورتی شناخته می‌شود؟

مسابقات رالی داکار از سال ۱۹۷۷ تا سال ۲۰۰۸ در مسیر سابق برگزار می‌شد که خط پایان آن دریاچه رِتبا در ۳۰ کیلومتری شمال شهر Dakar بود. این دریاچه جلبک‌های منحصر به فردی داشت که به همین دلیل رنگ آب دریاچه صورتی شده بود. اسم این جلبک دونِلیه‌لا سالینا بود که با نام لاک روزا شناخته می‌شد. به دلیل رنگ صورتی این دریاچه، مسابقات رالی داکا با رنگ صورتی شناخته می‌شود.

مسابقات رالی داکار چه موقع برگزار می‌شوند؟

مسابقات رالی داکار سالانه در ۱۴ روز یا دو هفته اول سال نو میلادی برگزار می‌شوند که این مسابقه یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مسابقات جهان است که ابتدای هر سال برگزار می‌شود.

طول مسابقه رالی Dakar چقدر است؟

طول مسابقه رالی داکار ۹۳۰۰ کیلومتر بود که از پاریس شروع شده و در Dakar غرب سنگال به پایان می‌رسید. در سال‌های اخیر به دلیل تهدیداتی که در مسیر مسابقه بود، مسیرش تغییر کرد و آرژانتین، بولیوی و شیلی مسیرهای عبور مسابقه رالی Dakar تعیین شد که طول مسافت آن ۸۵۰۰ کیلومتر است.

علت تغییر مسیر مسابقات رالی داکار چیست؟

همانطور که گفتیم مسابقات رالی Dakar در سال ۱۹۷۷ در شهر پاریس برگزار می‌شد و انتهای مسیر آن به داکار ختم می‌شد. اما به دلیل تهدید گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده و بمب گذاری در مسیر مسابقات سال ۲۰۰۸ مسیر مسابقه تغییر کرد. در سال ۲۰۰۸ به دلیل همین بمب گذاری‌ها یک راننده فنلاندی کشته شد و مسئولان برگزاری مسابقات رالی Dakar مجبور شدند قوانین رالی داکار را تغییر دهند. از این سال به بعد، مسیر این مسابقات به آمریکای جنوبی رفت. امروزه کوهستان‌ها و بیابان‌های آرژانتین، شیلی، پرو، بولیوی و پاراگوئه مسیر مسابقات رالی Dakar هستند.

شرکت در مسابقات رالی Dakar چقدر هزینه دارد؟

ورود به مسابقات رالی داکار برای شما ۷۵۰۰۰ دلار هزینه دارد. همچنین شاید عبور از بعضی مناطق رالی Dakar مرگبار باشد و جان شما را به خطر بیندازد اما با این حال جذابیت زیادی برای شرکت کنندگان دارد.

آیا همه می‌توانند در مسابقات رالی Dakar شرکت کنند؟

همه می‌توانند در مسابقات رالی داکار شرکت کنند. تنها شرط ورود به مسابقه این است که حداقل ۱۸ سال‌تان باشد و اصلا لازم نیست قهرمان رالی باشید.

مسابقات رالی داکار سال ۲۰۲۱ کجا برگزار شد؟

مسابقه رالی داکار سال ۲۰۲۱ در عربستان صعودی برگزار شد که این رویداد چهل و سومین دوره برگزاری مسابقات Dakar بود. این مسابقه در سال ۲۰۲۱ ۱۴ روز طول کشید که از سوم ژانویه شروع شد و در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ پایان یافت. با حمایت فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسیکلت عربستان صعودی، این دومین میزبانی عربستان از مسابقه رالی داکار بود.

 

علت نامگذاری مسابقات رالی داکار چیست؟

همانطور که در اوایل مقاله گفتیم، رالی داکار در سال ۱۹۷۷ توسط تیری سابین راه اندازی شد که اهل فرانسه است. ابتدا این مسابقه رالی پاریس-داکار نامیده می‌شد چون این مسابقه در پاریس پایتخت فرانسه آغاز می‌شد و در Dakar ، پایتخت سنگال پایان می‌یافت. اما امروزه به اسم رالی Dakar شناخته می‌شود.

موتورسواران در مسیر مسابقات رالی داکار چطور مسیر خود را پیدا می‌کنند؟

موتورسواران می‌توانند در مسیر مسابقات رالی Dakar از GPS استفاده کنند اما عملا کاربرد چندانی ندارد. اما با این وجود می‌تواند در مناطق و شرایط سخت به شما کمک کند.

آیا مسابقات رالی داکار خطرناک است؟

مسابقات داکار برای شرکت تمام افراد حرفه‌ای و آماتور آزاد است که هر شرکت کننده روزانه باید میانگین ۵۰۰ کیلومتر روی تپه‌های شنی ، گل ، چمن و سنگ موتورسواری کند. تا به حال حدودا ۵۰ نفر جان خود را در مسابقات رالی Dakar از دست داده‌اند. یعنی سالانه میانگین ۱ نفر جان خود را از دست داده است که ممکن است به دلیل شرایط سخت و خطرناک مسیر مسابقه باشد. اما هرچقدر تبحر موتورسوار در موتورسواری بیشتر باشد و به خوبی بحران را مدیریت کند، ریسک فوت در این مسابقه به شدت کاهش می‌یابد. ادوین استراور (Edwin Straver)، موتورسواری هلندی است که در سال ۲۰۲۰ پس از تصادف در این مسابقات درگذشت.

جمع بندی

شما در این مقاله از وبسایت یدک تیمچه با تاریخچه رالی داکار آشنا شدید. در صورت علاقه به موضوعات مرتبط می‌توانید به مقالات وبسایت ما مراجعه نموده و برای پرسیدن سوالات خود در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید برای خرید انواع لوازم یدکی و لوازم جانبی موتور صفحه محصولات یدک تیمچه مراجعه نمایید و قیمت روز محصولات را مشاهده کنید.

 

منبع
dakar.com

1 دیدگاه

  1. رضا

    خیلی جالب بود

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند