آب بندی موتور سیکلت و کارهایی که بای انجام دهیم

آب بندی موتور سیکلت چگونه انجام می‌شود؟

09:51۵

آب بندی موتور سیکلت امری ضروری است که باید بعد از سرویس کامل و یا خرید یک موتور جدید، آن را انجام دهید. این کار به موتور سیکلت کمک می‌کند که حداکثر قدرت، سرعت، ترمز، سرعت تغییر دنده و فرمان‌پذیری را مشخص کند. اما روش آب بندی کردن موتور سیکلت بسیار متفاوت است و هر کسی نحوه انجام آن را نمی‌داند. این کار بسیار حساس بوده و اگر به درستی انجام نشود، ممکن است که موتور سیکلت در کوتاه مدت و یا در همان لحظه به مشکل بر بخورد و دوباره نیاز به تعمیر داشته باشد. در ادامه این مطلب از  یدک تیمچه، مرکز فروش لوازم موتور سیکلت، با ما باشید تا نحوه صحیح آب بندی موتور سیکلت را به شما بگوییم.

آب بندی موتور سیکلت چیست؟

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، آب بندی به معنی قرار گیری درست قطعات در کنار یکدیگر است. به طور مثال در گذشته موتور سیکلت‌ها به صورت سرهمی ساخته می‌شدند و همین امر باعث می‌شد که از ریخته‌گری در آن استفاده زیادی شود. با پیشرفت تکنولوژی و به روی کار آمدن قطعات و موتورهای هوشمند، استفاده از ریخته‌گری در موتور سیکلت‌ها بسیار کم شد و به دلیل استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای برای سرهم کردن این اجزا، بروز اشتباهات و خطاها به کمترین مقدار خود رسیده است.

باید بدانید که با اینکه قطعات و روش سرهم کردن آن‌ها پیشرفت کرده است، باز هم ناهمواری‌هایی بر روی قطعات وجود دارد که ناهمواریش‌های میکروسکوپی نامیده می‌شوند. این ناهمواری‌ها با استفاده از آب بندی برطرف می‌شود، اما باید با روش صحیح انجام شود. معمولا پس طی کردن موتور سیکلت بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر این ناهمواری‌ها از بین می‌روند. این ناهمواری‌های میکروسکوپی بازدهی قطعات را کاهش داده و مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد.

بعد از طی کردن این مسیر و از بین رفتن ناهمواری‌ها، متوجه خواهید شد که عملکرد موتور سیکلت افزایش یافته، مصرف سوخت کمتر شده و آلایندگی کمتری تولید می‌کند؛ همه این موارد به دلیل کاهش اصطکاک در قطعات افزایش و یا کاهش می‌یابند.

آب بندی قطعات

در آب بندی قطعات، دریچه‌ها، حلقه‌ها و حفره‌های پیستون از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید به خوبی در محل قرارگیری خود چفت شوند تا عملکرد موتور به سطح واقعی خود برسد و مشکلی رخ ندهد. برای مثال، در صورتی که سوپاپ‌ها به درستی در مقابل محفظه احتراق سرسیلندر قرار نگیرند، گاز احتراق ایجاد شده، با انفجار خارج شده و قدرت موتور سیکلت نیز به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. در برخی مواقع در موتور سیکلت‌های نو و صفر کیلومتر، سوراخ سر سیلندر ممکن است صاف به نظر برسد. اما باید بدانید که حلقه‌های پیستون باید کاملا عایق باشند تا گازهایی که توسط احتراق سوخت به وجود می‌آیند، از روغن موتور جدا شده و به بیرون از موتور هدایت شود.

در صورتی که سوراخ سرسیلندر مشکل داشته باشد، دیواره محفظه رسوب گرفته و باعث گرم شدن بیش از حد موتور، ساییدگی زود هنگام سر سیلندر و کاهش عملکرد می‌شود. امروزه به دلیل گران شدن قطعات و کم شدن تعداد آن‌ها، شرکت‌های سازنده یک دوره آب بندی که دوره اولیه نام دارد را بر روی موتور سیکلت‌ها انجام می‌دهند تا از سالم بودن قطعات و کارایی وسیله نقلیه اطمینان حاصل کنند. آب بندی اولیه به رفع خرابی‌های احتمالی نیز کمک خواهد کرد.

بعد از اینکه آب بندی اولیه انجام شد، شرکت سازنده از یک روغن موتور مرغوب و باکیفیت برای راه‌اندازی اولیه دستگاه استفاده می‌کند، زیرا اولین استارت یک وسیله نقلیه بسیار مهم است و باید به بهترین شکل انجام شود. سپس بعد از این کار، موتور سیکلت را در سرعت‌های مختلف امتحان می‌کنند تا بازخورد آن را تحت هر شرایط به دست آوردند. پس از دستیابی به نتیجه دلخواه، موتور سیکلت در بازار عرضه می‌شود.

طریقه آب بندی موتور سیکلت در کارخانه

آب بندی به طور کلی چند مرحله دارد که در هر کدام از آن‌ها، بخش‌های مختلفی از موتور سیکلت به شکل ایده‌آل خود می‌رسد. به طور مثال اولین آب بندی موتور سیکلت، در طی کردن ۳۰۰ کیلومتر اول آن انجام می‌شود که در عمر موتور و عملکرد موتور سیکلت تاثیر دارد. در مرحله دوم آب بندی موتور سیکلت که تماما به موتور محدود می‌شود، نیاز به طی کردن ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر است که این مقدار به تکنولوژی به کار رفته در موتور بستگی دارد. مرحله دوم آب بندی با نام مرحله ریسک نیز شناخته می‌شود که در آن معمولا مشکلات احتمالی انجین موتور سیکلت، مشخص خواهد شد.

آب بندی موتور سیکلت در کارخانهمرحله سوم آب بندی، مرحله اطمینان نام دارد و برای اطمینان از عملکرد موتور در فشار طراحی شده است. این مرحله معمولا بعد از طی کردن ۱۶۰۰ کیلومتر انجام می‌شود و در آن باید قدرت و سرعت موتور به بالاترین سطح خود برسد. مرحله سوم محدودیت‌ها و نیازهایی دارد که پس از فراهم کردن آن‌ها باید آب بندی را شروع کرد. اولین کار گرم کردن موتور سیکلت است که باید با گذراندن چند دقیقه صورت بگیرد. سپس توجه به دور موتور است که نباید از حد مشخصی بیشتر برود. بالا رفتن دور موتور، فشار زیادی را به موتور سیکلت وارد می‍کند.

روش صحیح آب بندی موتور سیکلت طبق دفترچه راهنما

آب بندی موتور سیکلت روش خاص خود را دارد که معمولا در دفترچه راهنمای هر وسیله نقلیه نوشته شده است. در ادامه می‌توانید با روش صحیح آب بندی موتور سیکلت آشنا شوید.

روش آب بندی

همانطور که گفتیم دفترچه راهنمای هر وسیله نقلیه، نکات لازمی که رانندگان باید بدانند را به آن‌های می‌گوید. در این نکات، نحوه آب بندی کردن موتور سیکلت نیز توضیح داده شده است که با مطالعه آن و انجام مراحل گفته شده، می‌توان موتور سیکلت را به خوبی آب بندی کرد. به طور مثال در موتور سیکلت‌هایی که انجین‌های حجم بالا دارند، برای اینکه آب بندی به خوبی انجام شود، نباید تا ۷۰۰ کیلومتر، موتور سیکلت با دور موتور بالا حرکت کند. همچنین اگر سرعت نسبتا بالایی دارید، به هیچ وجه نباید موتور را به صورت ناگهانی متوقف کنید، مگر اینکه به مانع بر بخورید.

مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که در هوای سرد، بگذارید موتور گرم شود و بعد شروع به حرکت کنید. در زمان حرکت موتور، دور موتور را متعادل نگه دارید تا در صورت بالا بودن دور موتور، فشار زیادی به آن وارد نشده و در صورت پایین بودن دور موتور، انجین به اصطلاح خفه نکند. در صورتی قطعه مهمی از موتور سیکلت آسیب دیده است، سعی کنید که سریعا آن را تعمیر کنید تا برای قطعات دیگری مشکلی ایجاد نکند.

آموزش آب بندی موتور سیکلت

بعد از اینکه دفترچه راهنمای موتور سیکلت را مطالعه کردید و اطلاعات لازم درباره موتور سیکلت خود به دست آوردید، بهتر است که شروع به آب بندی موتور سیکلت کنید. در مرحله اول بهتر است که سطح روغن موتور سیکلت را بررسی کنید و اگر سطح آن مناسب بود، موتور سیکلت را روشن کنید. بعد از اینکه موتور روشن شد، اجازه دهید که دمای آن بالا برود و به اصطلاح موتور گرم شود. برای شروع بهتر است که در جاده‌های کم ترافیک رانندگی کنید و دنده ۲ و ۳ را با دور موتور متعادل در مسافت ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر برانید. منظور از دور موتور متعادل این است که دنده‌ها را به موقع عوض کنید تا به موتور فشار نیاید.

برای مثال، موتور سیکلت‌هایی که دور موتورشان حداکثر ۲۰ هزار دور در دقیقه است، باید بین ۶ تا ۹ هزار دور در دقیقه به موتور گاز بدهند. بعد از طی کردن مسافت گفته شده، بهتر است که یک استراحت ۲۰ دقیقه‌ای به موتور سیکلت بدهید و دوباره آن را روشن کنید و با طی کردن همان مسافت، دور موتور را در دنده‌های بالاتر، افزایش دهید. در این بین استفاده از ترمز موتور سیکلت را نیز فراموش نکنید. به طور مثال زمانی که دور موتور را به حداکثر رسید، با استفاده از ترمز آن را به حداقل برسانید.

تعویض روغن موتور سیکلت بسیار وقت‌گیر و پر هزینه است، اما در حالت کلی باید پس از طی کردن ۷۵۰ کیلومتر، روغن موتور و فیلتر آن را تعویض نمایید. روغن تعویض شده را بررسی کنید که فلز بزرگی در آن نباشد. البته وجود فلز در روغن به دلیل سایش قطعات داخل موتور می‌باشد و جای هیچ گونه نگرانی نیست. پس از طی کردن ۱۲۰۰ کیلومتر و تعویض روغن، موتور سیکلت شما آب بندی شده و می‌توانید آزادانه حرکت نمایید.

سخن پایانی

 در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و روش آب بندی کردن موتور سیکلت را آموزش دادیم. توجه داشته باشید که برخی کارخانه‌ها، قبل از اینکه محصول را به مشتریان تحویل بدهند، یک دور کامل آب بندی را انجام می‌دهند که زحمت مشتری را کمتر کنند. اما برخی دیگر از کارخانه‌ها نیز این کار را نمی‌کنند و خریدار باید این کار را انجام دهد که در دفترچه راهنمای موتور سیکلت چگونگی انجام این کار نوشته شده است. اگر در زمان آب بندی کردن موتور سیکلت، قطعه‌ای خراب شد یا مشکلی به وجود آمد، پیشنهاد می‌کنیم که به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا تعمیرات لازم انجام شود.

منابع:

gtmotor

nikrunmotor

 


5 Comments

  1. علی

    انژکتور شتاب بالایی داره. کاربرات روی دور موتور یا مسافت طولانی بهتر از انژکتور عملکرد دارع

  1. حمید

    سلام تجربه نشان داده انژکتور در موتور سیکلت ها خوب نیست .فقط کاربراتوری .هر سوالی داشتی در خدمتم ۰۹۹۱۹۲۲۴۸۷۱

  1. مهدی

    موتور سیکلت انژکتور سرعت بیشتری داره یا کاربراتوری

      1. امیرحسین

        انژکتور

      1. محمد

        کاربرات

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند