حمل سوخت با موتور سیکلت

آیا حمل سوخت اضافی با موتور سیکلت قانونی است؟

07:00۰

حمل سوخت اضافی با موتور سیکلت یکی از کارهایی است که در صورت رعایت نکردن اصول آن، به یک اشتباه خطرناک تبدیل می‌شود که می‌توان خطرات مالی و جانی را به همراه داشته باشد. برای حمل بنزین اضافی با موتور سیکلت باید ابزارهای لازم برای انجام این کار را در اختیار داشته باشید تا از خطرات احتمالی به دور باشید. شاید برایتان سوال باشد که آیا هر موتور سیکلتی می‌تواند اقدام به حمل سوخت اضافی کند؟ یا اینکه حمل سوخت اضافی با موتور سیکلت قانونی است؟ برای دریافت جواب این سوال‌ها، در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز فروش لوازم موتور سیکلت  با ما همراه باشید.

آیا حمل سوخت با موتور سیکلت قانونی است؟

اگر این کار را با استفاده از اصول و ابزارهای مناسب انجام دهید، هیچ ایرادی در کار وجود ندارد. هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد، بنابراین باید حواستان باشد که قوانین هر کشور به شما اجازه می‌دهد که سوخت را با موتور سیکلت حمل کنید یا خیر. در ایران حتی در خودروها نیز اجازه حمل سوخت داده نمی‌شود، یعنی اینکه موتور سیکلت‌های نیز در جایگاه خود، اجازه حمل اینگونه مواد را ندارند. اما اگر با موتور سیکلت قصد رفتن به سفری طولانی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که ابزار مناسب را برای انجام این کار خریداری کنید.

خطرات حمل بنزین اضافی با موتور سیکلت چیست؟

قبل از اینکه اقدام به حمل سوخت با موتور سیکلت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که با خطرات انجام این کار آشنا شوید. معمولا بیشترین خطر حمل سوخت، آتش گرفتن آن و سرایت به موتور سیکلت است. در ادامه دیگر ریسک‌ها و خطرات حمل بنزین با موتور سیکلت را به شما می‌گوییم:

  • در صورتی که محفظه حمل سوخت، از نوع محفظه مناسب این کار نباشد، خطر نشتی از آن وجود خواهد داشت که در آخر می‌تواند باعث ایجاد احتراق سوخت شده و آن را از بین ببرد. همچنین درب محفظه نیز ممکن است که برای حمل سوخت مناسب نباشد.
  • ریسک دیگری که برای حمل سوخت با موتور سیکلت وجود دارد، خراب شدن و یا شکافته شدن محفظه و پخش شدن آن است. در برخی موارد دیده شده است که بنزین را در کوله پشتی نیز قرار می‌دهند که خطر را بیش از پیش می‌کند.
  • محفظه‌ای که سوخت با آن حمل می‌شود، باید کاملا بسته باشد، زیرا امکان تبخیر شدن سوخت در زمان نسبتا کم وجود دارد.
  • محفظه حمل بنزین باید به صورت آیرودینامیک ساخته و بر روی موتور سیکلت نصب شود که هیچ خطری را برای موتور به وجود نیاورده و باعث برهم زدن تعادل آن نیز نشود.

راه‌های حمل بنزین اضافی با موتور سیکلت

راه‌های زیادی برای حمل بنزین با موتور سیکلت وجود دارد، اما همه‌ی آن‌ها ایمن نیستند و ممکن است که ضرر جانی و مالی به شما وارد کنند. بنابراین سعی کنید از راهکار‌هایی که در ادامه به شما می‌دهیم، استفاده کنید تا به مشکل بر نخورید.

  1. یک محفظه ۵ لیتری را به پشت موتور سیکلت، با استفاده از طناب ببندید. این کار ابتدایی‌ترین راه‌حلی است که برای موارد اضطراری می‌توانید، انجام دهید. اما مشکل این روش حمل سوخت، استرس بالا و از دست دادن تمرکز است و نمی‌توان با خیال راحت آن را رها کرد. اگر می‌توانید همین روش را با استفاده از یک کوله پشتی امتحان کنید، کارتان کمی راحت‌تر خواهد بود. (کوله را بر روی دوش یا در بغل خود نگه ندارید)
  2. بطری یا محفظه‌های حمل سوخت کمپینگ، راه‌حلی دیگر برای حمل سوخت با موتور سیکلت است. این محفظه‌ها در ابعاد متفاوتی ساخته می‌شوند و همین امر باعث شده تا حمل سوخت با هر حجمی ممکن شود. برای نصب این محفظه بر روی موتور نیز باید بگوییم که تا وقتی که درب آن رو به بالا و سفت و مطمئن بسته شده باشد، مشکلی برای آن پیش نمی‌آید. نکته‌ای که درباره این نوع محفظه‌ها وجود دارد، دارا بودن فریم یا قاب برای نصب بر روی موتور سیکلت است.
  3. قوطی‌ها یا بطری‌های وکیوم دار، یکی دیگر از روش‌های حمل بنزین با موتور سیکلت است. برخی از بطری‌های یا قوطی‌ها، زمانی که درب‌شان بسته می‌شود، هوا نیز توانایی خارج شدن از آن‌ها را نداشته و به صورت یک وکیوم عمل می‌کند. معمولا در این بطری‌ها بین ۴ تا ۲۰ لیتر سوخت جای می‌گیرد که آن‌ها را می‌توان حتی در دست نیز گرفت. اگر یک بطری مشکل شما را حل نکرد، می‌توانید از دو بطری نیز استفاده کنید.
  4. مخزن‌های بزرگ‌تری نیز وجود دارند که برای حمل سوخت با موتور سیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مخازن معمولا بر روی عقب‌ترین قسمت صندلی نصب می‌شوند و این کار با استفاده از طناب انجام خواهد شد. این محفظه در برخی موارد به صورت کاملا تخصصی به باک موتور متصل می‌شود و برای استفاده از آن فقط باید مسیر را باز کنید که با استفاده از یک فلکه انجام می‌شود. اگر دارای یک موتور سیکلت پر مصرف هستید، می‌توانید یک محفظه بزرگ‌تر را برای حمل سوخت با موتور سیکلت انتخاب کنید.
  5. یک راه دیگر هم برای حمل بنزین با موتور سیکلت وجود دارد که به تازگی شناخته شده و افراد کمی از آن استفاده می‌کنند. این روش حمل سوخت با استفاده از یک کپسول کوچک انجام می‌شود که سوخت در آن حمل می‌شود. برای امنیت بالاتر شما و موتور سیکلت، این کپسول به صورت عایق ساخته شده و در مقابل ضربه مقاومت بالایی دارد. این کپسول‌ها معمولا کنار موتور سیکلت‌ها نصب می‌شوند.

حمل بنزین با موتور سیکلت

نکاتی برای حمل بنزین با موتور

اگر قصد حمل سوخت اضافی با موتور سیکلت را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید تا از خطر دوری کنید:

  • اگر قصد سفرهای جاده‌ای را دارید، بهتر است که سوخت اضافی با خود حمل نکنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم که از محفظه‌ها یا کپسول‌های ساخته شده برای انجام این کار استفاده کنید.
  • به هیچ وجه سوخت را در نزدیکی خود قرار ندهید و یا آن را بغل نگیرید.
  • در زمان حمل بنزین با موتور سیکلت، احتیاط و دقت خود را بیشتر کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه سعی کردیم که روش‌های حمل سوخت با موتور سیکلت را به شما بگوییم. معمولا به دلیل زیاد بودن تعداد پمپ بنزین‌ها در جاده‌های ایران، کسی اقدام به حمل سوخت نمی‌کند. اما برای کسانی که به کویر و یا کوهستان سفر می‌کنند، حمل بنزین اضافی اجباری است، زیرا این امکان وجود دارد که سوخت آن‌ها در بین راه تمام شده و هیچ راه برگشتی نداشته باشند. بنابراین اگر قصد حمل سوخت با موتورسیکلت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از روش‌های گفته شده استفاده کنید.

به نظر شما حمل بنزین با موتور کار درستی است و یا روش دیگری برای انجام این کار وجود دارد؟

منابع:

packupandride.com

 

.bennetts.co.uk

 

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند