موتور سواری در باد شدید با ۱۰ نکته

در هنگامی که باد شدید می وزد، چگونه باید موتور سیکلت را کنترل کرد؟

08:007۰

راندن موتور سیکلت برای کسانی که تازه‌کار هستند و تجربه زیادی در رانندگی با موتور سیکلت ندارند، کار بسیار سختی است و این امکان وجود دارد که اتفاقات بدی نیز رخ دهد. حال تصور کنید که شرایط آب و هوایی نیز بد باشد و باد تند و شدید بوزد؛ در این حالت قطعا کارتان بسیار سخت خواهد بود و تنها موردی که می‌تواند به شما در این حالت کمک کند، رعایت نکات موتور سواری در زمان وزش باد است. اگر تا به حال در زمان وزش باد موتور سواری نکرده‌اید، باید به شما بگوییم که وزش باد می‌تواند جهت موتور سیکلت را تغییر داده، دید موتور سوار را محدود کند و تمرکز او را بر هم بزند. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، خرید اینترنتی لوازم یدکی موتور با ما همراه باشید تا ۱۰ نکته کنتزل موتور سیکلت در باد شدید را به شما بگوییم.

چگونه در بادهای شدید موتورسواری کنیم؟

موتور سواری در زمان وزش باد شدید، می‌تواند سخت و وحشتناک باشد. طوفانی که نمی‌دانید از کجا می‌آید ناگهان شما را به سمت ترافیک در لاین دیگر می‌کوبد. در زمانی که به سمت دیگر فرستاده می‌شوید، به نظر می‌رسد هیچ کاری از دست شما بر نمی‌آید. اما خوشبختانه، تاکتیک‌هایی وجود دارند که تفاوت بین کسی که آن‌ها را نمی‌داند و کسی که این تاکتیک‌ها را رعایت می‌کند را مشخص خواهد کرد. هیچ دستورالعمل خاصی برای موتور سواری در باد شدید وجود ندارد، اما، اگر در کشورهایی مانند بریتانیا زندگی می‌کنید، که به طور منظم وزش باد در مناطق باز آن فراوان است، قطعا در طول سفر اذیت خواهید شد، مگر آن که بدانید چه کار کنید.

چگونه در بادهای شدید موتورسواری کنیم؟

مسیر سفر را از پیش تعیین کنید.

در جاده‌ها باز، بدترین نوع باد از روبرو است که دو عیب بزرگ دارد. یکی از آن‌ها اختلال در دید و تمرکز شما و دیگری جلوگیری از شتاب موتور سیکلت است که معمولا با افزایش مصرف سوخت همراه می‌شود. در هر کشور وزش باد معمولا از سمتی است که مسیرهای کوهستانی کمتری داشته باشد که باد به راحتی از آن گذر کند.

فیزیک همیشه راست می‌گوید.

اگر تا به حال با ژیروسکوپ یا فرفره بازی کرده باشید، می‌دانید که چگونه می‌توانید آن‌ها را از مسیر خارج کرد، اما آن‌ها باز هم به چرخش خود ادامه می‌دهند و همیشه صاف می‌مانند. موتور سیکلت هم با وزش شدید باد می‌تواند شما را به هر طرف بفرستد. اما شما با کنترل درست موتور سیکلت می‌توانید در مسیر صاف حرکت کنید. در برخی موارد دیده شده است که افراد تازه‌کار با وزش باد کنترل موتور سیکلت را از دست داد به موانع و دیگر وسایل نقلیه برخورد می‌کنند؛ و یا ترمزها تا انتها می‌گیرند و علاوه بر از دست دادن تعادل موتور سیکلت، باعث ایجاد ترافیک و حتی تصادف نیز می‌شود. در این مواقع باید به حرکت خود ادامه دهید و خیلی آرام به مخالف هر سمتی که باد می‌وزد، فرمان را بچرخانید. با این ترفند، خیلی ساده با باد همراه می‌شوید و آن را می‌شکنید. اما حواستان باشد که درجه چرخاندن فرمان زیاد نباشد که کنترل موتور سخت شود.

جغرافیای مسیرتان را خوب بشناسید.

سواری در مناطق حومه‌ای باز یا دشت‌ها حتی در شدیدترین بادها نسبتا آسان است. اما تند بادهایی که موتور را چپ و راست می‌کنند، می‌توانند شما را اذیت کنند. وقتی همیشه ده درجه به چپ یا راست خم می‌شوید، از دید ماشین پشتی عجیب به نظر می‌رسید، اما شما معمولا تغییر زیادی را احساس نخواهید کرد. زمانی که باد شما را به جهت‌ها متفاوت هدایت می‌کند، ممکن است چاله یا خرابی‌های متفاوتی در جاده وجود داشته باشد که باید مراقب آن‌ها باشید. اگر سرعتتان کمی بالا باشد، قطعا کنترل موتور سخت خواهد بود.مراقب تپه‌ها یا حتی ارتفاعات کم عمق در هر دو طرف باشید. اینها می‌توانند کانالی برای وزش بادهای جانبی ایجاد کنند و ناگهانی و تندترین تندبادها از آنجا می‌آید. در یک سفر معمولی به زودی خواهید فهمید که در کجا باید حواستان را جمع کنید. اگر که در حومه شهرستان باد زیادی نمی‌وزد، نیازی به نگرانی درباره این موضوع نیست.

به جلو نگاه کنید.

معمولا از زمانی که شروع به موتور سواری می‌کنید، باید این کار را انجام دهید، درست است؟ اما زمانی که بادهای شدید می‌وزد، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نگاه کردن به فاصله دورتر، نه تنها به شما دید بازتری از نقاط کور و چاله‌ها می‌دهد، بلکه تغییر مسیر خودروها و شاخه‌های درخت و موانع دیگر را نیز مشاهده می‌کنید.

موتور سیکلت خود را بشناسید.

اکثر موتور سیکلت‌ها در بادهای شدید خوب هستند. فیرینگ‌های کامل، پانیرها و صفحه نمایش‌های بلند منطقه بزرگ‌تری را در مقابل باد قرار می‌دهند و می‌توانند موتور سیکلت را کمی بلرزانند، اما به طور کلی موتور سیکلت‌های اسپورت، نیکد، تورینگ یا ادونچر در بادهای جانبی تند، رفتار قابل پیش‌بینی دارند. هر چند هر کدام از کلاس‌های موتور سیکلت می‌تواند مشکلات مختص به خود را ایجاد کند. اگر یکی از موتورهای تورینگ بزرگ اسپورت مانند هوندا بلک برد، کاوازاکی ZZ-R1100/1200 یا سوزوکی هایابوسا و غیره را دارید، ممکن است آن‌ها را نسبت به بادهای متقابل قوی کمی حساس‌تر بدانید. در این نوع موتور سیکلت‌ها فاصله زیادی بین فیرینگ بالا و گلگیر جلو وجود ندارد و همین امر باعث ایجاد مشکل در بادهای جانبی شده است.

 سبقت در زاویه مناسب

یکی از چالش‌ها در بادهای شدید، موج کمانی باد است که معمولا از زیر و روی کامیون و تریلی‌ها بیرون می‌آید که در زمان عبور از کنار این وسایل نقلیه، آن را احساس خواهید کرد. دو چیز در اینجا کمک می‌کند. اول، اگر در بزرگراه هستید، سعی کنید یک خط بین خود و کامیون بگذارید تا در لبه بیرونی موج هوا قرار بگیرید. دوم، در حین سبقت از کامیون، تا می‌توانید از آن فاصله داشته باشید، زیرا امکان برخورد در صورت کم بودن فاصله وجود دارد. به این ترتیب بادگیر فشار کمتری را تحمل کرده و موتور سیکلت احساس ثبات بیشتری می‌کند.

 اگر وزش باد زیاد بود، وحشت نکنید.

وقتی وزش باد شما را به طرفین می‌برد، دریچه گاز را سریعا نبندید یا بلافاصله ترمز نکنید. درعوض، دریچه گاز را ثابت نگه دارید (بعضی از موتور سواران حتی اندکی آن را بیشتر باز می‌کند و اگر ترافیک اجازه دهد شتاب بیشتری می‌گیرند) و موتور را به سمت باد هدایت کنید. به عبارت دیگر، اگر باد از سمت چپ می‌آید، به آرامی میله سمت راست بچرخانید. برخی سوارکاران این کار را انجام نمی‌دهند و موافق نیستند که حرکت مخالف به سمت باد چیز خوبی است.

 از وسایل نقلیه دیگر به عنوان محافظ استفاده کنید.

اگر به منطقه‌ای نزدیک می‌شوید که می‌دانید تندبادهای شدید وجود دارد، سعی کنید با وسیله نقلیه بلندتری همراه شوید. به طور مثال کامیون وسیله نقلیه مناسبی است و می‌تواند بین شما و جهت باد قرار بگیرد. فراموش نکنید که فاصله خود را با کامیون حفظ کنید.

مراقب زباله‌ها باشید.

شاخه‌ها، بدنه خودروهایی که به شاخه‌ها برخورد کرده‌اند، اگزوزهای کامیون‌هایی دود سیاه تولید کرده و باد آن‌ها را به سمت شما می‌آورد. معمولا در سفرهای کوتاه و بلندی که دارید، خودتان تک تک این موارد را تجربه خواهید کرد.

 آرامش خود را حفظ کنید.

گفتن اینکه آرامش خود را حفظ کنید، آسان است، اما وقتی سوار بر موتور سیکلت هستید و باد در حال جهت دادن به شما است، همچین نمی‌توان آرام بود. برای اینکه بتوانید آرامش خود را حفظ کنید، فقط باید تجربه کافی در سواری در شلوغی و وزش باد تند را داشته باشید تا کنترل را به خوبی به دست بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و ۱۰ نکته موتور سواری در زمان وزش باد تند و شدید را گفتیم. هر کدام از این نکات برای افراد تازه‌کار بسیار مهم هستند و اگر در هنگام سواری با موتور سیکلت به آن‌ها توجه کنید، قطعا هیچ مشکلی برایتان رخ نمی‌دهد. نکته‌ای که درباره کنترل موتور سیکلت وجود دارد، وزن آن است. اگر وزن موتور سیکلت کم باشد، قطعا به مشکل خواهید خورد، زیرا قطعا بادهای تند مسیر شما را تغییر می‌دهند. درباره موتورهای سنگین وزن، اوضاع کمی فرق می‌کند و مقاومت آن‌ها در برابر بادهای تند بیشتر است.

منبع:

https://www.bennetts.co.uk


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند