تک چرخ زدن با موتور سیکلت

آموزش تک چرخ زدن با موتور سیکلت – آموزش قدم به قدم انجام این کار به صورت اصولی

10:54۲۶

تک چرخ زدن با موتور سیکلت یک حرکت نمایشی قدیمی است که برای به نمایش گذاشتن مهارت و تجربه فرد در موتور سواری انجام می‌شود. این کار نیاز به یک وسیله دو چرخ مانند دوچرخه یا موتور سیکلت دارد که با توجه به آیرودینامیک بدنه آن‌ها، امکان ایجاد تعادل فقط در چرخ عقب وجود دارد. این کار نیاز به مهارت بالا در کنترل موتور سیکلت دارد، در غیر این صورت فقط تصادف و زمین خوردن با موتور سیکلت را در بر خواهد داشت. معمولا افرادی که تجربه کمی در موتور سواری دارند، نمی‌توانند به سادگی تک چرخ بزنند و اگر این کار را امتحان نکنند نیز بهتر است. در زمان تک چرخ زدن چند نکته را باید رعایت کنید که مهم‌ترین آن حفظ تعادل است، زیرا تک چرخ زدن به سرعت بالا نیاز دارد و به همین دلیل در صورت از دست دادن تعادل موتور سیکلت، ممکن عواقب ناخوشایندی برای شما داشته باشد. تک چرخ زدن نیازمند مهارت‌ها و تجهیزاتی است که در ادامه این مطلب از  یدک تیمچه، مرکز خرید لوازم جانبی موتور به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کنترل کردن موتور سیکلت

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که باید توانایی آن را داشته باشید، کنترل کردن موتور سیکلت است. اگر یک بار هم سوار موتور سیکلت شده باشید، می‌دانید که تعادل موتور سیکلت، فقط به مهارت شما بستگی دارد و کمی زمان می‌برد که این مهارت بیشتر شود. معمولا افرادی که سوار موتور می‌شوند و یا یکی از این وسایل نقلیه را خریداری می‌کنند، در بین ۲۵ تا ۷۵ سواری اول، باید در حفظ تعادل خود کوشا باشند و از انجام دادن کارهای نمایشی و خطرناک خودداری کنند، زیرا یک اشتباه حتی با کم‌ترین سرعت، ممکن است باعث به وجود آمدن آسیب جانی و یا هزینه مالی شود.

حداقل تجهیزات مورد لازم برای تک چرخ زدن

برای اینکه بتوانید با اعتماد به نفس کامل و بدون هیچ نگرانی تک چرخ بزنید، باید تجهیزات لازم برای این کار را داشته باشید. ساده‌ترین چیزی که می‌تواند به حفظ جان شما کمک کند، کلاه کاسکت است. این وسیله برروی سر شما قرار گرفته و از وارد شدن ضربه بر سر و گردن شما جلوگیری می‌کند. در نظر داشته باشید که تنها استفاده از کلاه کاسکت برای تامین امنیت کافی نیست و باید چند لوازم پوششی دیگر را برای تامین امنیت بر تن داشته باشید.

به طور مثال زانو بند، آرنج بند، دست بند و ساق بند لوازم احتیاطی اضافی هستند که با توجه به تجربه و مهارت راننده باید استفاده شوند. البته کسانی که حتی یک بار با موتور سیکلت تصادف کرده‌اند، تجربه به آن‌ها نشان داده که بروز حادثه ارتباطی با مقدار تجربه و مهارت ندارد و بالاخره هر کسی با یکی از آن‌ها مواجه می‌شود. جالب است بدانید که آن‌ها از همه‌ی تجهیزات حافظتی مانند کلاه کاسکت، جلیقه موتور سواری، زانو بند، آرنج بند و دیگر لوازم ایمنی استفاده می‌کنند تا از جان خود در برابر خطرات کارهای نمایشی محافظت کنند.

افزایش قدرت کنترل بر روی موتور

برای اینکه بتوانید در هر موقعیتی چه در زمان تک چرخ و چه در زمان راندن عادی، کنترل کامل بر روی حرکات خود و موتور سیکلت داشته باشید، باید بدن خود را شل کنید و کاملا قاطعانه تصمیم بگیرید. دو دل بودن در موتور سواری هیچ جایگاهی ندارد و چنین افرادی در اکثر مواقع سواری خوبی نخواهند داشت. برای این که بر روی تک چرخ زدن تسلط پیدا کنید، در ابتدا باید نگاه تیز بینی داشته باشید. یعنی اینکه به حرکات کسانی که به خوبی تک چرخ می‌زنند، نگاه کرده و حرکات آن‌ها را تحلیل کنید.

به طور مثال سرعت آن‌ها در زمان تک چرخ، حرکات بدنشان، کارهایی که برای حفظ تعادل انجام می‌دهند و نحوه خارج شدنشان از موقعیت تک چرخ، از مواردی است که باید در حرکات افراد حرفه‌ای، در نظر بگیرید. علاوه بر این باید تصمیماتی که قبل از انجام حرکات نمایشی می‌گیرند نیز مهم است، زیرا برای حرکات خود برنامه ریزی می‌کنند و حرکات بداهه خیلی کم دیده می‌شود. همچنین برخی از افراد حرفه‌ای از میله‌های ایمنی استفاده می‌کنند که برای تنظیم تعادل راننده در زمان تک چرخ است.

در زمان تک چرخ زدن، بهتر است مسیر مستقیم را انتخاب کنید تا چالش کمتر روبروی شما باشد. در زمانی که موتور سیکلت بر سر پیچ قرار می‌گیرد، شما نیز با هدایت موتور سیکلت کمی به سمت پیچ خم شوید تا تعادل لازم را برای صاف کردن موتور سیکلت داشته باشید. برای تک چرخ زدن به انجام چند کار به صورت همزمان نیاز است، بنابراین تمرکز خود را به طور کامل بر روی این کار بگذارید. در ادامه درباره لاستیک‌های موتور سیکلت توضیح خواهیم داد.

تک چرخ زدن با موتور سیکلت

لاستیک‌های موتور و رابطه آن‌ها با کنترل موتور در تک چرخ زدن

لاستیک‌های موتور سیکلت در کنترل و انجام حرکات نمایشی نقش مهمی دارند. برای اینکه بتوانید موتور سیکلت را به خوبی کنترل کرده و از سر خوردن آن جلوگیری کنید، در ابتدا باید لاستیک‌هایی داشته باشید که چسبندگی خوبی به زمین داشته باشند تا احتمال سر خوردن موتور را به طور کلی از بین برود. انتخاب لاستیک با توجه به نوع موتور و زمینی که قصد تمرین در آن را دارید، باید انتخاب شود. معمولا لاستیک واید (Wide) و هارد (Hard) برای چرخ عقب مورد استفاده قرار گرفته و لاستیک واید و سافت (Soft) برای لاستیک جلو به دلیل سبک بودن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش قدم به قدم تک چرخ زدن

تک چرخ زدن با موتور سیکلت مراحلی دارد که در آن باید کارهای لازم را انجام دهید تا یک تک چرخ با فرود موفقی داشته باشید. در ادامه می‌توانید با آموزش قدم به قدم یدک تیمچه همراه باشید:

مرحله ۱: در دنده ۱ حرکت کنید

اگر موتورسیکلت را در دنده اول قرار دهید، تسلط بر چرخ عقب و جلو چند برابر از دنده‌های دیگر خواهد بود. دنده یک پایین‌ترین دنده و آسان‌ترین دنده برای بالا رفتن از شیب است، زیرا سرعت مناسبی را پشتیبانی می‌کند. دنده‌های بالاتر برای استفاده از شتاب بیشتر برای بلند کردن چرخ جلوی موتور سیکلت است، بنابراین شما نباید بدون دلیل دنده را تغییر دهید و یا نگران سرعت کم خود باشید. ماندن در دنده اول به شما این امکان را می‌دهد که چرخ جلو موتور را بسیار راحت‌تر به سمت بالا بکشید.

تک چرخ زدن با موتور سیکلت

مرحله ۲: سرعت موتور سیکلت را افزایش دهید

پیدا کردن سرعت مناسب جهت تسلط بر چرخ‌های موتور سیکلت ضروری است، زیرا هدف اصلی این است که سرعت را به اندازه کافی بالا ببریم تا به محدوده تک چرخ زدن و بلند کردن چرخ جلو برسیم. اگر یک تازه کار هستید، توصیه می‌شود که سرعت خود را بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر قرار دهید تا بر روی موتور سیکلت کنترل کامل داشته باشید.

اگر بخواهید با سرعت کمتر از این مقدار تک چرخ بزنید، نیروی کافی برای بلند کردن و نگه داشتن چرخ جلو وجود نخواهد داشت. همچنین اگر بیش از حد سریع حرکت کنید، ممکن است کنترل موتور سیکلت را از دست داده و باعث چرخیدن موتور شوید که عواقب بدی خواهد داشت. ماندن در سرعت ثابت بهترین کاری است که باید انجام دهید که به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی تک چرخ مسلط شده و برای مدت بیشتری آن را ادامه دهید.

افزایش سرعت در تک چرخ زدن

مرحله ۳: برای تک چرخ زدن گاز دهید تا شتاب بگیرید

هنگامی که سرعت خود را کاهش دادید، گاز را دستی سریع بچرخانید. در هنگام انجام این کار، چرخ جلو موتور خود را به سمت بالا بکشید. اگر احساس می‌کنید که قدرت زیادی را وارد کردید و خیلی عقب رفته‌اید، کافیست که کمی ترمز عقب را فشار دهید تا سرعت خود را کمتر کرده و به سمت جلو کشیده شوید. توجه داشته باشید که فقط یک نیش ترمز برای تغییر جهت کافی خواهد بود. هنگامی که چرخ شما پایین می‌آید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است آن را صاف یا در حالت تعادل نگه دارید. اگر چرخ جلو را به طور مستقیم فرود نیاورید، احتمال زمین خوردن شما بیشتر می‌شود.

مرحله ۴: تعادل خود را حین تک چرخ زدن حفظ کنید

هنگامی که چرخ جلوی موتور در هوا قرار گرفت، باید نقطه تعادل آن را پیدا کنید تا بتوانید موتور را در همان نقطه نگه دارید. به قسمت عقب موتور تکیه دهید و مطمئن شوید که نقطه تعادل شما و موتور شما در مرکز صندلی قرار دارد. چرخش به جلو یا عقب باعث می‌شود تعادل خود را از دست داده و باعث کج شدن و از دست دادن کنترل در زمان تک چرخ شوید. تعادل به شما کمک می‌کند تا به مدت طولانی‌تری تک چرخ بزنید.

حفظ تعادل در تک چرخ

مرحله ۵: ترمز بگیری تا فرود بیایید

هنگامی که قصد پایان تک چرخ را داشتید، کافیست که از ترمز عقب خود استفاده کنید تا قسمت جلویی موتور را بر روی جاده برگردانید. توجه داشته باشید که ترمز عقب را آهسته فشار دهید تا به آرامی به زمین برخورد کنید. اگر ترمز را خیلی محکم فشار دهید، چرخ جلو خیلی سریع زمین خورده و حفظ تعادل سخت می‎‌شود.

ترمز حین فرود آمدن موتور

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و آموزش قدم به قدم تک چرخ زدن با موتور سیکلت را در اختیارتان گذاشتیم. برای اینکه بتوانید به خوبی تک چرخ بزنید، پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا آموزش‌هایی که گفتیم را در بر بگیرید و آرام آرام شروع به انجام کارهای نمایشی کنید تا مهارت کافی برای انجام آن را کسب کنید. در صورتی که موتور شما برای تک چرخ زدن مناسب نیست و یا هیچ تجهیزات امنیتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که اقدام به تک چرخ زدن نکنید، زیرا خطر زیادی شما و موتور سیکلت را تهدید خواهد کرد.

منابع:

www.bertsmegamall.com


26 Comments

  1. جنگی

    الصا موتور بالا نمیاد ر بایلیا هم خوب نمیره

  1. جنگی

    سلام هر کار یمیکنم موتور بالا نمیاد دنده ۲ همش ر بالایی دوتک از جلو صدا تق تق میده دنده هم کم گاز بدی نیمره سر بالای کم رو

  1. محمدسینا

    سلام لطفا جواب بدهید تشکر
    چه فشار گازی مناسب است برای بلند کردن موتور ۱۲۵ با صحفه نو

  1. مملی

    باهرموتوری. میشه تک چرخ زدن به تمرین بستگی داره

  1. شورا

    سلام لطفا از اول توضیح بده تجربه‌ت رو که بتونیم استفاده کنیم. ممنون

      1. سام زارع (ادمین)

        من خودم تا الان با موتور تک چرخ نزدم، ولی یکی از دوستان که این کارس، میگفت فقط باید تمرین کنی و با تک چرخ های ریز شروع کنی تا کم کم به تعادل برسی. بعدش دیگه قلق کار دستت میاد.

  1. شورا

    سلام دوستان. تریل پرواز ۲۰۰ دارم من. با دنده ۲ یا با ۱ باید تک بزنم؟ لطفا از پایه و اصولی راهنماییم کنید.

      1. محمد حسین

        سلام داداش منم تریل روان ۲۰۰ دارم این موتورا غیر دنده یک و دو بالا نمیاد اصلا

  1. امیرحسین

    سلام من میخوام تکچرخ رو یادبگیرم هندا ۱۲۵دارم ولی هرکاری کردم بالا نمیاد چکار کنم چه مدلی بهتر بالا میاد؟؟

      1. سام زارع

        با سلام. باید در نحوه گاز دادن و ترمز گرفتن دقت کنید.

  1. علیرضا

    اقا چطوری ترس از ترمز نگرفتن رو بزارم کنار من تکرچخ میزنم با ۱۲۵ وقتی موتور سیخ میشه ترمز میزنم عقب میگیرم میاد پایین سر موتور سریع
    بنظرتون چه تمرینایی باعث میشه ترس از موتور برگشتک عقب رو بزارم کنار چون تا موتور سیخ میشه سریع ترمز میزنم رفیقام میگن با گاز بازی کن ولی ترسم نمیزاره لطفا راهنماییم کنید مرسی

      1. احمد

        گاز را شل و سفت کن و یا همون با گاز بازی کن احتمالا شما فقط گاز می دی و‌می ترسی گاز را گم کنی هی گاز را گم و‌زیاد کن اول روی زمین با گاز بازی کن

  1. Amir_051

    من وقتی می‌خوام سر موتور رو بیارم بالا موتور تو دستم بازی میکنه راه حل چیه

      1. reyham

        احتمالا از مقدار سرعتتون هستش. باید به خوبی برای تک چرخ تنظیم کنید.

      1. اسی

        اول تعادل موتوره درست کن

  1. نیما

    سلام من اول انجام دادم خوردم زمین بعد دباره امتحان کردم خوب پیشرفت

      1. reyham

        ایول

      1. شورا

        سلام لطفا از اول توضیح بده تجربه‌ت رو که بتونیم استفاده کنیم. ممنون

  1. علی کرج

    سلام‌ دوستان عزیز من تازه میخوام تک چرخ زدن را یاد بگیرم.موتورم زونتس ۲۳۰ N2 هست با این موتور میشه تک چرخ زد؟

      1. reyham

        بله راحت میشه

  1. مجتبی سوزوکی

    زیباترین تک چرخ دنیا فقط با سوزوکی ایکس ۷، ۲۵۰

  1. Amir

    چه موتوری واسه تک چرخ خیلی خوبه
    واسه چی میگن هوندا ۲۰۰به درد تکچرخ نمیخوره

  1. محمد

    سلام میخواستم بدونم میشه با موتور۱۲۵مدل۸۳کویر تک چرخ زد

      1. شاهرخ

        اره چرا نشه

  1. mmd

    تک چرخ فقط با سی جی خوبه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  1. حسن

    جامع و کامل بود

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند