سلفی روی موتور

آشنایی با ۱۰ قانون موتور سواری گروهی که حتما باید رعایت شوند

10:48۰

برای یک موتور سواری گروهی بین ۵ تا ۱۰ موتور سیکلت لازم است که اکثر افراد معمولا این کار را با خانواده و یا دوستان خود انجام می‌دهند. این سرگرمی نیز دارای مزایا و معایبی است و همچنین خطراتی نیز دارد که در صورتی رعایت نکردن قوانین موتور سواری گروهی، این امکان وجود دارد که با این خطرات روبرو شوید. داشتن لباس و لوازم جانبی مناسب از قوانین موتور سواری گروهی نیست، اما در صورت داشتن پک کامل موتور سواری، مطمئن باشید که به هیچ عنوان به مشکل بر نخواهید خورد. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز فروش لوازم یدکی موتور، با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره این نوع جذاب از موتور سواری در اختیارتان قرار دهیم.

خطرات موتور سواری گروهی

در ابتدا بهتر است که شما را با خطرات موتور سواری گروهی آشنا کنیم. بنا به گفته بنیاد ایمنی موتور سیکلت‌ها (Motorcycle Safety Foundation (MSF))، موتور سواری‌های گروهی به دلایل زیر می‌تواند خطرناک باشد:

  • موتور سواران پهنای جاده را به طور کلی اشغال می‌کنند که این کار با رانندگی ضربدری موتور سیکلت‌ها انجام می‌شود
  • ممکن است که همه‌ی موتور سواران از مهارت کافی برای راندن به صورت گروهی را نداشته باشند.
  • این امکان وجود دارد که موتور سواران از گروه عقب بیفتند که به احتمال زیاد موجب توقف دیگر اعضای گروه می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از پیوستن به یک گروه موتور سواری، در ابتدا با اصول این کار آشنا شده و سپس آن را به دیگر نیز بیاموزید. با انجام این کار رعایت قوانین و اصول موتور سواری گروهی را به یک خرده فرهنگ تبدیل خواهید کرد. علاوه بر این، مخاطرات موتور سواری گروهی نیز کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

موتور سواری گروهی لذت بخش ترین برای موتورسواران

۱۰ قانون مهم در موتور سواری گروهی

موتور سواری کار آسانی است و به تنهایی می‌توان حرکات نمایشی و یا با سرعت دلخواه رانندگی کرد. اما زمانی که با موتور سیکلت‌های دیگر همراه می‌شوید، محدودیت‌های متفاوتی در مقابل شما قرار می‌گیرد که حتما باید آن‌ها را در نظر بگیرید. موتور سواری گروهی چندین قانون دارد که هر کدام از آن‌ها با توجه به اصول خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با این قوانین آشنا خواهید شد:

۱. قبل از شروع سفر، آماده‌سازی لازم را انجام دهید.

موتور سواران باید تمام اجزای مکانیکی و دیجیتالی موتور سیکلت را بررسی کنند؛ این کار باعث می‌شود تا بین را مشکلی برای آن‌ها رخ نداده و ادامه سفر را با خیالی راحت طی کنند. از مواردی که قبل از سفر باید آن‌ها را مورد بررسی قرار داد، می‌توان به مقدار روغن، بنزین موجود در باک، جعبه کمک‌های اولیه، ابزار کافی برای تعمیر موتور اشاره کرد. همچنین در صورت طولانی بودن مسیر سفر، همراه داشتن لباس گرم و غذای کافی را نیز فراموش نکنید.

۲. سیگنال‌های دستی را  در موتور سواری گروهی بشناسید.

شاید برایتان سوال باشد که سیگنال دستی چیست؟ سیگنال دستی، دستورهایی است که توسط رهبر یا لیدر گروه برای اطلاع رسانی به دیگر اعضای گروه ارسال می‌شود. سیگنال‌های دستی با دست نمایش داده می‌شود و هر حالت دستی معنی خاص خود را دارد. دلیل استفاده از سیگنال‌های دستی این است که زمانی که فرد سوار بر موتور سیکلت است، صدای موتور حس شنیداری افراد را مختل کرده و دستوراتی که با صدا داده می‌شود، ممکن است که مفهوم خاصی نداشته باشند؛ به همین دلیل سیگنال‌‌های دستی به وجود آمدند. معمولا سیگنال‌های دستی دستوراتی مانند توقف، توقف برای سوخت رسانی، وجود خطر در جاده، افزایش و یا کاهش سرعت را به همراه دارد. یاد گرفتن این دستورات به شما کمک می‌کند که با دیگر اعضای گروه هماهنگ شده و سفر خوبی را تجربه کنید.

۳. قبل از شروع سفر و سوار شدن بر روی موتورها، یک جلسه کوچک داشته باشید.

بسیاری از روانشناسان معتقدند که آماده سازی یک شخص یا گروه برای انجام کاری که در آینده قرار است آن را انجام دهد، بر روی روحیه آن فرد تاثیر مثبت گذاشته و در به ثمر رساندن آن کار نیز کمک می‌کند. بنابراین اگر لیدر گروه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا اعضای گروه خود را جمع کرده و درباره، سیگنال‌ها، آماده سازی موتور سیکلت‌ها، نحوه و تعداد توقف، زمان رسیدن به مقصد، استراتژی و چینش موتورها در مسیر با آن‌ها اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید. همچنین بهتر است که به موتور سوارانی که دارای مهارت موتور سواری گروهی هستند نیز اجازه صحبت کردن بدهید تا تجربه خود را با دیگر افراد گروه به اشتراک بگذارند.

۴. یک گروه هدایت و حرکت انتخاب کنید.

بسیاری از افراد حرفه‌ای دو گروه را برای رهبری و هدایت اعضای تیم انتخاب می‌کنند. استراتژی و چیدمان آن‌ها به صورتی است که آن‌ها لیدر در جلوی گروه قرار گرفته و افرادی که تجربه بالایی دارند، در آخر صف موتور سیکلت‌های خود را می‌رانند. این کار باعث می‌شود که موتور سیکلت‌ها در یک محور قرار گرفته و از مسیر خارج نشوند. به طور کلی بهتر است که افراد کم تجربه در وسط گروه قرار گرفته تا در دیدرس لیدرها باشند. این کار باعث می‌شود که در صورتی ایجاد مشکل برای یکی از موتورها، در کمترین زمان ممکن کمک لیدرها به این افراد برسد.

۵. در موتور سواری گروهی تعداد گروه خود را مدیریت کنید.

تعداد کافی برای راه‌اندازی یک گروه موتور سواری مناسب بین ۵ تا ۱۰ نفر است. در صورتی که افراد گروه از این تعداد بیشتری شود، این احتمال وجود دارد خطرات بیشتری برای افراد بی‌تجربه و حتی لیدرها ایجاد شود. اما اگر به ناچار تعداد افراد بیشتر از ۱۰ نفر شد، پیشنهاد می‌کنیم که یک فرد باتجربه را نیز در وسط گروه قرار دهید.

۶. شکل گیری سواری خود را تقویت کنید.

معمولا بسیاری از لیدرها می‌خواهند تا گروه موتور سیکلت‌ها را نزدیک به یکدیگر نگه دارند و فضای بین آن‌ها را کاهش دهند. اما اگر در گروه حتی فقط یک فرد بی‌تجربه وجود داشته باشد، ممکن است که مشکلات زیادی به وجود بیاید. این کار موجب کاهش زمان تصمیم گیری شده و راننده ممکن است که زمان کافی برای گرفتن ترمز را نداشته باشد. همچنین به طور ناخواسته نیز امکان دارد که فاصله افراد گروه طی توقف و ترمز گیری‌ها افزایش پیدا کند.

به طور مثال گروهی را در نظر بگیرید که لیدر گروه در سمت چپ جاده اقدام به رهبری موتور سواران دیگر می‌کند.. در این صورت، موتور سوار دوم باید موتور خود را در سمت راست جاده قرار دهید تا استراتژی ضربدری صورت بگیرید. همچنین حداقل چند طول موتورسیکلت نیز باید هر موتور با یکدیگر فاصله داشته باشند تا از برخورد جلوگیری شود. پیشنهاد می‌شود که فاصله هر موتور سیکلت با یکدیگر ۱ ثانیه قرار بگیرد تا زمان کافی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد. در صورتی که در گروه افراد بی‌تجربه وجود داشت، بهتر است فاصله را به ۲ ثانیه افزایش دهید. الگوی ضربدری باید به همین شکل تا نفر آخر شکل بگیرد و در طول مسیر نیز این الگو حفظ شود.

۷. از موتور سواران گروه در حین حرکت آگاه باشید.

اگر لیدر گروه هستید، حتما هر چند دقیقه از وضعیت اعضای گروه مطلع شوید. این کار به شما کمک می‌کند که اعضای گروه به شما اعتماد کافی داشته باشند. همچنین آینه‌های بغل نیز می‌تواند به شما در نگاه کرده به پشت کمک کنند. به طور کلی هر موتور سوار موظف است که در زمان حرکت پشت موتور سیکلت خود را بررسی کند.

۸. برای جدا شدن موتور سیکلت‌ها از هم برنامه داشته باشید.

در صورت جدا شدن موتور سیکلتی در گروه شما، سعی کنید که برنامه‌ای را که از قبل چیده‌اید را پیاده کنید. همچنین بهتر است که آن را با دیگر اعضای گروه نیز در میان بگذارید، با انجام این کار می‌توانید گروه را از تصمیمات خود آگاه کنید. توجه داشته باشید که اگر برنامه بسیار پیچیده باشد، امکان پیاده‌سازی آن بسیار کاهش خواهد یافت.

۹. اگر کسی گروهی را ترک کند، باید چه کار کنید؟

اگر کسی قصد دارد در طول سفر گروه را ترک کند، حتما باید برنامه‌ای برای جمع آوری دیگر اعضای گروه و ادامه سفر در نظر بگیرید. در صورتی که شخصی گروه را ترک کند، استراتژی و چیدمان برای ادامه سفر بر هم میریزد و این امر وظیفه لیدر است که دوباره همه سازمان‌دهی را شروع کند. به طور کلی باید بدانید که با رفتن یک شخص در حین سفر، جایگاه آن شخص در چیدمان باید با شخص دیگری پر شود، مگر اینکه در ردیف آخر و یا اول باشد.

۱۰. از وقفه‌ای که توسط خرابی موتور سیکلت‌ها به وجود می‌آید، استفاده کنید.

زمانی که یک موتور سیکلت خراب می‌شود، بهترین زمان برای استراحت و غذا خوردن دیگر اعضای گروه است. انجام این کار انرژی لازم را به رانندگان بر می‌گرداند و احساس خستگی را نیز از آن‌ها دور می‌کند. در نظر داشته باشید که خرابی موتور سیکلت باید در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر شود، وگرنه زمان تخمینی رسیدن به مقصد را بر هم می‌ریزد.

موتورسواری

کارهایی که در موتور سواری گروهی ممنوع است.

همانطور که گفتیم، در موتور سواری گروهی اصول و قوانینی وجود دارد که تبعیت از آن‌ها موجب دور شدن مخاطرات سفر و سالم ماندن اعضای گروه می‌شود. در ادامه کارهایی که نباید موتور سواری گروهی انجام دهید را به شما معرفی می‌کنیم.

  • به هیچ وجه در یک خط موازی رانندگی نکنید، زیرا ممکن است که در صورت توقف یک موتور سیکلت به صورت ناگهانی، تصادف زنجیره‌ای رخ دهد. همچنین فضای کمی را نیز در اختیار خواهید داشت.
  • خودنمایی نکنید. از مسابقه و رقابت در طول مسیر با هم گروهی‌های خود، دویدن و یا پریدن از روی سایر وسایل نقلیه خودداری کنید. این کارها مخصوص پیست‌های موتور سواری است.
  • تجهیزات ایمنی را نادیده نگیرید. استفاده از کلاه ایمنی، لباس محافظ و عینک و ماسک محافظ را حتما در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم که درباره موتور سواری گروهی اطلاعاتی را به شما بدهیم. این نوع موتور سواری در نگاه اول بسیار آسان به نظر می‌رسد؛ اما اگر در شرایط این کار قرار بگیرید متوجه خواهید شد که کنترل موتور سواران، چیدمان موتورها، عملی کردن برنامه در زمان خرابی و یا جدا شدن یک فرد از گروه و دیگر موارد به چه کار سختی تبدیل خواهد شد. لیدرهای گروه موتور سواری معمولا تجربه بیشتر از ۱۰ سفر را دارند و در هر شرایط ممکنی که امکان رخ دادن آن وجود داشته، قرار گرفته‌اند که همین امر باعث شده تا در هر زمان کنترل کافی بر روی اعضای گروه را داشته باشند.

منابع:

www.allstate.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند