محافظ قفسه سینه یا جلیقه موتور سوار را چگونه استفاده کنیم؟

جلیقه موتور سوار یا محافظ قفسه سینه چیست و چه کاربردی دارد؟

08:04۱

موتور سیکلت جزو خطرناک‌ترین وسیله‌های نقلیه در بازار است، زیرا شخصی که آن را میراند، هیچ محافظی نداشته و بیشتری ضربه را از اجسام دور و بر خود دریافت می‌کند. همچنین تغییرات جاده‌های نیز بیشتری تاثیر را بر روی موتور سیکلت‌ها خواهند گذاشت و همین امر باعث می‌شود که تهدیدات راندن موتور بیشتر شود. اما موتور سواری اگر با تجهیزات و لوازم محافظ انجام شود، کمترین خطر را خواهد داشت و درصد صدمات جانی را کاهش می‌دهد.با پیشرفت تکنولوژی محافظ‌هایی ساخته شده است که در صورت تصادف با موتور سیکلت، ضربات وارد شده را دفع شده و شدت ضربه نیز کاهش خواهد یافت. در ادامه این مطلب از یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره جلیقه موتورسوار یا لباس محافظ موتور سوار اطلاعات بیشتری به دست آورید.

جلیقه موتور سوار یا لباس محافظ موتور سوار چیست؟

جلیقه موتور سوار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها بخش‌های مختلفی از بدن را می‌پوشاند. اصلی‌ترین بخش این لباس، بخش قفسه سینه است که در این قسمت به خوبی اجزایی برای مراقبت و دفع ضربه قرار داده شده است. این بخش از جلیقه موتور سوار قابل تعویض است، زیرا الیاف و جنس بخش‌های به کار رفته در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و برندهای مختلفی نیز آن‌ها را تولید می‌کنند.
موتور سواران حرفه‌ای از این محافظ قفسه سینه را استفاده می‌کنند و به بسیاری از موتور سواران تازه‌کار نیز استفاده از آن‌ها را پیشنهاد داده‌اند، زیرا خودشان تجربه تصادف با این لباس‌ها را داشته‌اند و می‌دانند که در صورت نبود این جلیقه‌ محافظ موتورسواری، ممکن بود دیگر توانایی نشستن بر روی موتور را نداشته باشند. جالب است بدانید که این لباس محفاظ موتور سوار علاوه بر ضد ضربه بودن، ضد حریق نیز می‌باشد و در آتش سوزی‌ها نیز شما را نجات خواهد داد.

جلیقه محافظ موتور سوار، دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

این سوال پیچیده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. لباس‌های محافظ موتور سوار مدرن به دو صورت ساخته می‌شوند که نوع اول چند تکه و نوع دوم یک تکه می‌باشند. بخش‌های مختلف لباس‌های چند تکه قابل تعویض هستند، اما در لباس‌های یک تکه، هیچ تعویضی صورت نخواهد گرفت. همانطور که گفتیم مقاومت این لباس‌ها در برابر خوردگی، حرارت و ساییدگی بسیار بالا است و به صورتی طراحی شده است که هیچ احساس تنگی در جلیقه موتور سوار وجود ندارد و راحتی کامل را احساس خواهید کرد.

همچنین اگر تصادفات کوچک در هنگام تمرین داشته باشید، هیچ زخم و جراحتی را تجربه نمی‌کنید. توجه داشته باشید که کلاه ایمنی خود را نیز در هنگام استفاده لباس، بر سر داشته باشید تا ریسک ضربه به سر و گردن، کاهش داشته باشد. در ادامه کاربرد اصلی این لباس‌ها را به شما خواهیم گفت:
• جلوگیری از آسیب توسط اجسام خارجی
• کاهش تاثیر ضربات وارد شده و رفع مقدار زیادی از آن
• مقاومت در برابر حرارت مستقیم و گرم کردن شخص در سرما
عملکرد لباس محافظ در مقابل خطرات جانی
به طور کلی استفاده از لباس محافظ می‌تواند تا ۶۵ درصد خطرات جانی را کاهش دهد. علاوه بر این ورود و خروج هوا به خوبی انجام شده و درصد تعریق بدن کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. در این لباس احساس راحتی خواهید کرد و کاملا آزاد است. باید بدانید که قیمت این لباس‌ها بسیار زیاد است، زیرا از الیاف و مواد خاصی از آن بهره برده شده تا این نتایج به دست بیاید. مراحل استفاده از این لباس بسیار ساده است و شما باید اول تیشرت، سپس لباس اصلی و بعد از آن باید محافظ قفسه سینه را ببندید.

تفاوت روست دفلکتور، درت بایک و محافظ قفسه سینه (Chest protector) چیست؟

لباس‌ها از سه بخش متفاوت تشکیل شده‌اند که اگر با یکدیگر استفاده شوند، یک کیت کامل را تشکیل می‌دهند. اما می‌توان از آن‌ها به صورت جداگانه نیز استفاده کرد. در ادامه این سه لباس را به شما معرفی خواهیم کرد.

روست دفلکتور (Roost Deflector)

این لباس مخصوص کسانی است که از موتور کراس استفاده می‌کنند و از لباس‌های دیرت بایک و محافظ قفسه سینه سبک‌تر هستند. روست دفلکتور لباسی یکپارچه است که اکثر نقاط بدن را می‌پوشاند تا صدمه‌ای به آن وارد نشود. این لباس دارای سه لایه است که لایه اول از بیرون مخصوص مقابله با خراش‌ها و صدمات بیرونی مانند شاخه درخت‌ها، ساییدگی به دیوار و دیگر اجسام؛ لایه دوم برای مقابله با حرارت و سرما است که تاثیر زیادی را نیز داشته و درصد مقابله آن نیز بالا است. لاسه سوم برای دفع ضربه وارد شده است که در تصادفات شدید به کار می‌آید.

دیرت بایک (Dirt Bike)

این محافظ بیشتر در قسمت قفسه سینه، کتف و شانه و دست تمرکز دارد. دیرت بایک اغلب در تصادفات شدید، به کار می‌آید و تاثیر زیادی نیز در این نوع تصادفات دارد. در تصادفات زیادی دیده شده که این لباس جان افراد را نشان داده است. نسل جدید این لباس‌ها بسیار هوشمند هستند و می‌توانند نبض، میزان استرس و ضربان قلب شما را اندازه گیری کنند. همچنین جریان هوای خوبی نیز در درون آن‌ها وجود دارد. طراحی آن‌ها به صورتی است که از پشت کمر و پشت سر نیز محافظت می‌شود و بسیار سبک می‌باشد.

جلیقه موتور سوار (Chest protector)

همانطور که از نام این لباس پیداست، بر روی قفسه سینه قرار گرفته و از قسمت بالاتنه عقب و جلوی بدن محافظت می‌کند. محافظ‌ها به صورت جداگانه و با لباس‌های دیگر نیز قابل استفاده هستند و در صورت خرابی یا هر دلیل دیگری، می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. پیشنهاد می‌شود که با این لباس، یک روست دفلکتور نیز به تن کنید تا لباستان کامل شود.

در زمان خرید یک لباس محافظ باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

اگر قصد خرید یک لباس محافظ را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پس از مشورت با یک متخصص اقدام به خرید آن کنید و اگر این موضوع برایتان مقدور نبود، بهتر است که به نکاتی که در ادامه می‌گوییم، توجه داشته باشید:

  • بهتر است که جنس جلیقه موتور سوار یا لباس را امتحان کنید و با یک وسیله به آن ضربه زده و یا لباس را در مقابل حرارت مستقیم قرار دهید.
  • لباس‌های اصل دارای وزن بسیار کمی هستند، بنابراین اگر یک لباس محافظ دارای وزن زیادی بود، به معنی تقلبی بودن آن است.
  • جنس محافظ قفسه سینه موتور سیکلت، معمولا تیتانیوم یا آلومینیوم سبک است.
  •  لباس اصل ضمن اینکه به بدن شما جذب می‌شود، حرکت را برای شما سخت نخواهد کرد.
  • لباس‌های چند تکه نزدیک به ۱ کیلوگرم و لباس‌ها یک تکه حدود ۳.۵ کیلو گرم می‌باشند.

توجه داشته باشید که این موارد طبق تجربه‌ای که در بازار به دست آمده است، گفته شده و با پیشرفت لباس‌های محافظ و اجزای آن‌ها، ممکن است این نکات تغییر یابد. همچنین در بسیاری از موارد دیده شده است که شخصی بیشتر از ارزش لباس و فراتر از نیاز خود، اقدام به خرید یک لباس می‌کند که این کار بسیار اشتباه است. شما قطعا باید خرج موتور را نیز داشته باشید و درصد بیشتر آن را صرف خرید لباس نکنید.

جمع بندی

امنیت جانی همیشه در اولویت انسان‌ها بوده و هیچکس علاقه‌ای به صدمه دیدن یا درد کشیدن ندارد. این لباس اختراع شد که موتور سواران را از صدمات احتمالی دورتر کند و باعث شود که سطح ریسک کارهای آن‌ها افزایش یابد؛ زیرا مطمئن هستند خطر جانی کمتری آن‌ها را تهدید می‌کند. قیمت این نوع جلیقه موتور سوار بسیار معقول است و با توجه به نحوه ساخت و الیافی که در آن‌ها به کار رفته، در قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شوند.

به نظر شما استفاده از این لباس‌ها می‌تواند باعث کاهش خطرات جانی شود؟

منبع
motocrossadvice.com

1 دیدگاه

  1. منوچ

    قیمت بعضی از این شیلد و محافظ های قفسه سینه از خود موتور من گرون تره

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند