تعویض زین موتور سیکلت

برای تعویض زین موتور سیکلت چه ابزاری مورد نیاز است؟

07:22۰

روکش یا زین موتور سیکلت از اجزایی است که اگر خراب شود و یا از بین برود، مطمئنا موتورسوار اذیت شده و احساس راحتی نمی‌کند. من یک کاوازاکی نینجا ۶۵۰ دارم که تا به امروز خیلی خوب سواری داده، اما اخیرا چند مورد از قطعات و اجزا این موتور مثل روکش یا زین دچار خرابی شده‌اند. زین موتور سیکلت جزو اجزایی است که در معرض دید بوده و در صورتی که خراب شود، در زیبایی موتور سیکلت تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین باید سعی کنید که در صورتی خرابی این بخش، حتما قبل از گسترش خرابی، آن را تعمیر کنید. در ادامه این مطلب از مجموعه یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه زین یا روکش موتور سیکلت را با کمترین ابزار ممکن تعویض کنید.

فرآیند کلی تعویض روکش زین موتور سیکلت

تعویض زین یا روکش موتور سیکلت دستورالعمل‌های دارد که برای پوشاندن مجدد صندلی موتور سیکلت باید آن‌ها را به طور کامل انجام دهید. صندلی برخی از موتور سیکلت‌ها به صورت منحنی و برخی دیگر نیز صاف هستند که مسلما تعویض صندلی‌های صاف راحت‌تر خواهد بود. به طور مثال زین موتور سیکلت نینجا ۶۵۰ دارای چندین انحنا است که کار را کمی سخت می‌کند. در ادامه خلاصه‌ای از مراحل تعویض زین موتور سیکلت را به شما گفته‌ایم.

صندلی را از موتور سیکلت بردارید که کار بسیار آسانی است. در نظر داشته باشید که برخی از صندلی‌های موتور سیکلت در زیرشان داری چندین پیچ است که در ابتدا باید آن‌ها را باز کنید، همچنین برخی نیز دارای اهرم هستند.

  •  روکش قدیمی را بردارید که معمولا این کار سریع و سرگرم کننده است.
  • پارچه روکش جدید را اندازه بگیرید، آن را به اندازه صندلی برش دهید.
  •  پارچه را بر روی زین انداخته و سپس شروع به چسب زدن و یا منگنه کردن آن به بدنه درونی زین کنید که ممکن است کمی سخت و خسته کننده باشد. اگر روکش به طور کامل اندازه زین نشد، احتمالا در اندازه‌گیری خود اشتباه کرده‌اید و دوباره باید برش روکش را انجام دهید که این بار باید با اندازه بزرگ‌تر باشد.
  • بعد از اینکه کارتان به اتمام رسید زین را در سر جای خود قرار داده و پیچ یا اهرم آن را ببندید.

همانطور که گفتیم کشیدن پارچه سخت است، اما از نظر فنی اگر ابزار لازم را داشته باشید، چندان نیز سخت نیست. فقط کمی خسته کننده است، زیرا اگر قلق این کار دستتان نیاید، بیشتر از ۳۰ دقیقه باید برای این کار وقت بگذارید.

فرآیند کلی تعویض روکش زین موتور سیکلت

ابزارهایی که برای روکش کردن صندلی موتورسیکلت نیاز دارید.

ابزارهایی که برای روکش کردن صندلی موتورسیکلت نیاز دارید عبارتند از:

  • یک چسب تفنگی با چسب‌ها برای راحت‌تر کردن کارتان برای نصب روکش
  • پارچه روکش حدودا ۲ متر نیاز است تا پوشش خوبی را برای زین ایجاد کند. سعی کنید جنس روکشی که خریداری می‌کنید از نوع ضد آب و ضد گرد و خاک باشد.
  • انبردست برای جداسازی منگنه‌های قدیمی
  • یک سشوار برای حالت دادن و خارج کردن هوای زیر روکش

تعویض روکش زین را چگونه شروع کنیم؟

برخی از راهنماهای تعویض زین موتور سیکلت به این نکته اشاره می‌کنند که شما اصلا نیازی به چسب ندارید، اما در اشتباه هستند، زیرا بدون چسب، سختی کارتان بیشتر می‌شود. اگر بعد از نصب روکش، مجبور شدید روکش را بردارید، دوباره این کار را انجام دهید، زیرا استفاده بد از چسب همه چیز را کثیف می‌کند. بنابراین سعی کنید، استفاده از چسب را به موقع و به جا انجام دهید که روکش چروک نشود.

اگر زین سوراخ شد، برای پوشش موقت می‌توانید از یک نوار چسب استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید که سریعا باید روکش صندلی عوض شود، زیرا روکش بعد از مدتی از بین خواهد رفت، زیبایی موتور سیکلت کمتر شده و موتور سیکلت نیز کثیف‌تر خواهد شد. برای شروع اولین منگنه‌ها را با انبردست بردارید. سپس می‌توانید از وزن پارچه روکش استفاده کنید تا بقیه منگنه‌ها را نیز همزمان با برداشتن پارچه، از جای خود خارج کنید. برای پوشش مجدد زین موتور سیکلت، رویه‌ای که خریداری کرده‌اید را بردارید و اندازه‌گیری و برش را شروع کنید. در ادامه نکاتی را برای اندازه گیری به شما میگوییم.

  • جلو و عقب را زین را ببندید و سپس کناره‌ها را اندازه بگیرید.
  •  می‌توانید برای بستن جلو و عقب از مقدار کمی چسب استفاده کنید.
  •  وقتی کناره‌های زین را محکم کردید، با فواصل زیاد از یکدیگر مقداری چسب بزنید تا نوبت به منگنه‌ها یا گیره‌ها برسد.
  • استفاده از چسب تفنگی
  • اشتباه اصلی بسیار از افراد این است که از چسب تفنگی و سشوار استفاده نکردند. در ادامه دلایل استفاده از چسب تفنگی را به شما می‌گوییم.
  • اگر فقط از یک طرف آن را محکم نگه داشته باشید، طرف دیگر را باید یک شخص دیگر نگه دارد که اگر تنها باشید، باید از چسب استفاده کنید تا بتوانید طرف دیگر را نگه دارید.
  • اگر طرف دیگر را محکم بکشید، ممکن است که به جایی گیر کند و پاره شود، اما مقدار کمی چسب در برابر فشار زیاد مقاومت کرده و از خرید دوباره روکش جلوگیری می‌کند.
  • بعد از اینکه منگنه‌ها را چسباندید، احتمالا متوجه می‌شوید کمی روکش از زین جدا شده است و همین امر نیز ممکن است با گیر کردن کلید، دکمه و یا هر چیز دیگری روکش پاره شود. بنابراین برای جذب کردن روکش به زین باید از گرما استفاده شود که سشوار ابزار خوبی برای تامین آن است. در استفاده از سشوار حواستان باشد که حرارت به قدری زیاد نشود که روکش را بسوزاند.
  • اگر از چسب زیاد استفاده کردید، سعی کنید منگنه‌ها را کم کنید، زیرا زدن منگنه زیادی در این شرایط کار بیهوده‌ای خواهد بود. اما در مقابل اگر از چسب خیلی کم استفاده کردید، حتما هر ۲ یا ۴ انگشت به فضای درونی زید منگنه بزنید تا به خوبی محکم شود.
  • برخی افراد که به طور کلی از چسب استفاده نمی‌کنند، از دو لایه منگنه استفاده می‌کنند که مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

چرا باید برای تعویض زین موتور سیکلت از سشوار استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم، سشوار پارچه را جمع کرده و به زین جذب می‌کند که هم به زیبایی موتور و هم به راحتی موتور سوار اضافه می‌کند. اگر تا به حال برای کاهش سایز پارچه از سشوار یا پارچه استفاده نکردید، پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا از دمای خیلی کم شروع کرده و یا به طور کلی از سشوار استفاده نکنید، زیرا ممکن است که در اثر نگهداری طولانی مدت و نزدیک شدن بیش از حد به پارچه، آن را ذوب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم که بهترین روش تعویض زین موتور سیکلت را معرفی کنیم. اگر قصد تعویض روکش موتور سیکلت خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که پارچه‌ای را خریداری کنید که در برابر آب، حرارت و خط خش مقاوم باشد تا مجبور به تعویض روکش زین موتور سیکلت در کوتاه مدت نشوید. در زمان استفاده از سشوار برای کم کردن ساز پارچه نیز از دمای بالا استفاده نکنید که ممکن است پارچه را ذوب کند. اگر ابزار و دانش کافی برای تعویض زین موتور سیکلت را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار به یک متخصص بسپارید تا به بهترین شکل ممکن انجام شود.
منبع:

https://www.revzilla.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند