اگزوز موتور سیکلت

اگزوز از عیب موتور سیکلت شما خبر می‌دهد! هر رنگ دود که از اگزوز خارج می‌شود، نشانه چیست؟

07:00۰

نکات تخصصی در مورد اگزوز موتور سیکلت زیاد است و قطعه بسیار مهمی در این وسیله نقلیه می‌باشد. سیستم‌های اگزوز کارخانه‌ای برای موتور سیکلت‌ها اغلب حجیم و بی‌صدا هستند و معمولا اولین چیزی است که هر علاقه‌مند به موتور سیکلت در هنگام بررسی و خرید موتور سیکلت به دنبال آن است. اما برخی افراد نیز موتور سیکلت به را با توجه به صدایی که اگزوز تولید می‌کند، دوست دارند. سیستم‌های اگزوز ارتقا یافته نه تنها ارزش زیبایی دارند، بلکه صدای دلچسبی را نیز تولید می‌کنند. البته برخی از اگزوزها نیز هدفشان بهبود عملکرد و صدای کلی هر موتور سیکلت است. علاوه بر ظاهر و صدا، اگزوز موتور سیکلت می‌تواند دقیقا به شما بگوید که در داخل موتور شما چه اتفاقی در حال افتادن است. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره اگزوز موتور سیکلت در اختیارتان قرار دهیم.

ایجاد بک فایر در اگزوز

موتور سیکلت‌هایی با اگزوز کوتاه‌تر یا آزادتر معمولا با کاهش سرعت، دنده را معکوس می‌کنند، اما وجود واکنش و یا معکوس بیش از حد در کاهش سرعت، می‌تواند نشانه‌ای باشد که مشکلی وجود دارد و معمولا در این مواقع مشکل از مقدار سوخت موجود در انجین است. موتور سیکلت‌های قدیمی با کاربراتور اغلب تیونینگ یا توربوهایی دارند که هر از گاهی باید تمیز شوند. ارسال سوخت بیش از حد یا رسوب در موتور می‌تواند باعث ایجاد بک فایر شود که در طولانی مدت مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

اگزوز موتور سیکلت

خارج شدن دود از اگزوز

دودی که از لوله اگزوز موتور سیکلت خارج می‌شود و رنگ مشخصی ندارد، معمولا نشانه این است که موتور سیکلت نیاز به سرویس دوره‌ای داشته و قطعات آن فرسوده شده‌اند و یا یک قطعه مهم فرسوده یا خراب شده است. زمانی که خروج دود از اگزوز را مشاهده کردید، سعی کنید که در اولین فرصت موتور سیکلت را به یک متخصص نشان دهید تا مشکل ایجاد شده را برطرف کند. باید بدانید که خارج شدن دود از موتور سیکلت در رنگ‌های مختلف نشانه‌های متفاوتی را نیز دارا است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خارج شدن دود سفید از اگزوز

هنگام راه اندازی موتور بعد از مدت طولانی (بیشتر از ۵ ساعت)، طبیعی است که مقدار کمی دود سفید بعد از روشن شدن از اگزوز خارج شود. این دود سفید نتیجه تغییرات حرارتی در سیستم اگزوز است که باعث ایجاد بخار آب می‌شود که از انتهای اگزوز خارج خواهد شد. بنابراین خارج شدن دود سفید از اگزوز باید فقط برای مدت بسیار کوتاهی ادامه داشته باشد تا زمانی که سیستم اگزوز گرم شود. اگر پس از گرم شدن موتور سیکلت دود سفید همچنان از اگزوز خارج می‌شد، می‌تواند نشانه‌ای از ورود مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق موتور سیکلت باشد که باید سریعا برای رفع این مشکل اقدام کنید.

مشکلاتی که باعث ایجاد نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق موتور سیکلت می‌شود، می‌تواند معیوب بودن واشر سرسیلندر یا به وجود آمدن ترک در سرسیلندر باشد. می‌توانید به راحتی مخزن مایع خنک کننده را از نظر هر گونه تغییر رنگ مایع خنک کننده یا روغن احتمالی که به سیستم خنک کننده راه یافته است، بررسی کنید. اگر نتوانستید مشکل را خودتان حل کنید، پیشنهاد می‌کنیم که موتور سیکلت را به یک متخصص نشان دهید تا مشکلات را برطرف کند.اگزوز موتور سیکلت

خارج شدن دود سیاه از اگزوز

خارج شدن دود سیاه بیش از اندازه از اگزوز نشان دهنده یک مخلوط سوخت و هوا است. این یعنی چه؟ هر موتور سیکلت برای احتراق نیاز به مخلوطی از سوخت و هوا دارد. اگر نسبت سوخت بیش از مقدار معین شده باشد، موتور هر گونه سوخت باقی مانده را که نسوخته است، به داخل محفظه اگزوز می‌فرستد، جایی که گرما باعث سوختن بنزین و تولید دود سیاه می‌شود. موتور سیکلت‌هایی که از کاربراتور استفاده می‌کنند، ممکن است نیاز به تنظیم یا همگام سازی گاه به گاه داشته باشند و این همگام‌سازی همیشه باید توسط پرسنل آموزش دیده انجام شود، زیرا فرایند بسیار حساس و دقیقی می‌باشد.

خارج شدن دود آبی و خاکستری از اگزوز

دود آبی یا خاکستری می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تری در موتور سیکلت باشد. هنگامی که روغن وارد محفظه احتراق می‌شود، انجین این دود را تولید می‌کند. این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، روغن ممکن است از طریق ورودی به موتور به دلیل گرفتگی یا گیر کردن دریچه PCV وارد شده باشد. ممکن است رینگ‌های پیستون یا آب بند سوپاپ‌ها ساییده شوند که باعث می‌شود روغن موتور وارد محفظه احتراق شود. برخی از راه‌های شناسایی این مشکل، برداشتن پاک‌کننده هوا و بررسی وجود روغن در فیلتر هوا است. همچنین می‌توانید شمع‌ها را بردارید و بررسی کنید که شمع‌ها در کدام سیلندر به خوبی نمی‌سوزند که معمولا از طریق تعدادی ابزار مختلف موتور سیکلت قابل انجام است.

استفاده از روغن کم کیفیت یا نادرست برای موتور می تواند منجر به ایجاد دود در موتور شود. ممکن است گاهی اوقات یک سرویس روغن ساده راه حل این مشکل باشد. تعمیر و نگهداری منظم و توجه به نحوه کارکرد موتور شما را در مورد مشکلات احتمالی آگاه می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در کوتاه مدت موتور سیکلت هود را مورد بررسی قرار دهید. در آب و هوای سرد، همیشه توصیه می‌شود که اجازه دهید موتور سیکلت خود به دمای عملیاتی برسد، زیرا این کار باعث می‌شود که تمام مایعات به گردش درآیند و به خوبی در موتور پخش شوند.

اگر موتور سیکلت‌تان در هر نقطه‌ای شروع به خارج کردن دود از اگزوز کرد، توصیه می‌شود برای حفظ ایمنی، موتور سیکلت را کنار بکشید و آن را خاموش کنید. با انجام این کار نه تنها می‌توانید موتور خود را از نظر خرابی احتمالی و هزینه‌های گران تعمیر نجات دهید، بلکه روغن سوزاندن موتور می‌تواند در صورت بروز هر اتفاق جدی، به یک مشکل ایمنی برای ساز رانندگان جاده تبدیل شود.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و علائمی که اگزوز از معایب موتور خبر می‌دهد را معرفی نمودیم. شایان ذکر است که در هنگام تصمیم گیری برای تغییر به اگزوز در نظر داشته باشید که آیا این تغییر نیاز است و شرایط موتور سیکلت را بهتر می‌کند و یا فقط موجب ایجاد فشار بیشتر به موتور خواهد شد. برخی از اصلاحات ممکن است ضمانت کارخانه شما را نیز باطل کند، بنابراین قبل از انجام هر گونه تغییر حتما با نمایندگی خود مشورت کنید. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که هرگونه تغییر با قوانین محلی مطابقت دارد. زیرا اصلاحاتی مانند تیونینگ کردن بیش از حد موتور سیکلت غیر قانونی خواهد بود.

منبع:

www.infinitymotorcycles.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند