تعمیر و تعویض کالیپر ترمز

چطور کالیپر ترمز موتور سیکلت خود را تعمیر و سرویس کنیم؟

08:15۰

اگر در زمستان از موتور سیکلت استفاده کرده‌اید یا برای مدتی آن را به حال خود گذاشته و استفاده‌ای از آن نشده است، تمیز کردن و سرویس کالیپرهای ترمز موتور سیکلت اهمیت بالایی پیدا می‌کند که زمان زیادی را از شما نگرفته و بازدهی موتور سیکلت را نیز افزایش می‌دهد. پس برای چه منتظر هستید؟ آیا می‌دانید که باید از کجا کار را شروع کنید؟ خب در ابتدا باید بگوییم که کالیپر ترمز بخشی از تجهیزات موتور سیکلت شما است که شامل لنت‌های ترمز به همراه مکانیزم هیدرولیکی، لنت‌ها را روی دیسک فشار می‌دهد. این بدان معناست که چندین بخش دیگر نیز در آنجا وجود دارد که به طور منظم با نیروی معقولی حرکت می‌کنند. در نتیجه، تعادل در فرایند ترمزگیری حرف اول را می‌زند و مهم است که همه چیز ساختاریافته انجام شود. با همه‌ی این موارد، برای سرویس دهی کالیپرهای ترمز خود، نیازی به ابزار و دانش زیادی ندارید. این کار به راحتی توسط یک مکانیک آماتور نیز انجام خواهد شد. در ادامه این مقاله از سایت  یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت به شما آموزش می‌دهیم که تعمیر و تعویض کالیپر ترمز موتورسیکلت به چه شکلی صورت می‌گیرد.

آنچه برای سرویس کالیپرهای ترمز خود نیاز دارید:

  • تمیز کننده ترمز
  • تمیز کننده موتور سیکلت
  • دستمال توالت
  • گریس لاستیکی قرمز
  • قلم مو
  • آچار گشتاور

راهنمای گام به گام تعمیر و سرویس کالیپر ترمز

تعمیر و سرویس کالیپرهای ترمز موتور سیکلت کار سختی نیست و به سادگی انجام می‌شود. فقط کافیست که مراحل گفته شده را به درستی و به ترتیب پیش ببرید تا کارتان انجام شود.

۱. شروع سخت

پین‌های نگهدارنده لنت کثیف و پیستون‌های کثیف می‌توانند باعث اتصال و همچنین کشش شدید اهرم شوند، بنابراین تمیز کردن هر دو باعث می‌شود که همه چیز صاف و تمیز بماند. هنگام انجام این کار، بهتر است هر بار روی یک کولیس کار کنید، زیرا بیرون آوردن پیستون‌های هر دو کولیس به طور همزمان می‌تواند مخزن سیال را خشک کند. سنجاق نگهدارنده را قبل از برداشتن کولیس بردارید تا فشاری به آن‌ها وارد نشده و در جای خود شل شوند؛ این کار برداشتن آن را آسان‌تر می‌کند.

تعمیر و تعویض کالیپر ترمز

۲. پدها را بردارید

با پین بیرون، پدها را بردارید و وضعیت آن‌ها را بررسی کنید. توجه داشته باشید که هر پد را از کدام سمت کولیس خارج می‌کنید تا به درستی طول عمر باقی مانده هر کدام را تخمین بزنید. همچنین هر پد را بعد از بررسی باید در جای خود قرار دهید. اگر هر کدام آن‌ها فرسوده شده‌اند، یعنی زمان مناسب برای جایگزینی قرا رسیده است. با قرار دادن آن‌ها در کنار نسخه‌های اصلی به راحتی می‌توانید تفاوت‌ها را مشاهده کرده و اقدام به تعویض آن‌ها نمایید.

۳. برای اسکراب آماده شوید

یک سطل را با آب گرم پر کنید و تمیز کننده موتور سیکلت به آن اضافه کنید. کولیس را با آب مرطوب کنید و سپس روی مقداری تمیز کننده ترمز، اسپری کنید و اجازه دهید که یک دقیقه یا بیشتر بر روی آن بماند. با انجام این کار به جذب بهتر تمیز کننده کمک کرده و کثیفی و آلودگی را از بین می‌برد. هنگام پاشیدن تمیز کننده روی کالیپر ترمز کمی دقیق باشید، زیرا نمی‌خواهید روی دیسک‌های ترمز و پایه‌های چنگال پاشیده شود.

اسکراب تعمیر و تعویض کالیپر ترمز

۴. کالیپرها را تمیز کنید

با استفاده از یک برس نایلونی مناسب، تمیز کننده را هم بزنید و به قسمت‌هایی که در داخل کولیس و بین پیستون‌ها قرار دارد نیز توجه کنید. تمیز کردن پیستون‌ها بسیار مهم است، بنابراین آن‌ها را با اهرم بیرون بکشید و کناره‌ها را بشویید. همچنین پین‌های نگهدارنده پد و فنرهای ضد زنگ را نیز از کثیفی پاک کنید.

تعمیر و تعویض کالیپر ترمز

۵. قطعات را آبکشی کنید.

از یک شلنگ برای شستشوی کثیفی و تمیز کننده‌ی روی قطعات استفاده کنید یا از یک اسفنج با آب تمیز برای انجام همین کار استفاده کنید. بین پیستون‌ها را بشویید و مطمئن شوید که داخل پیستون‌ها دارای مقدار کوچکی از اسکوز نیز نیست. مهم است که تمام پاک کننده شسته شود، در غیر این صورت می‌تواند پس از خشک شدن، باقیمانده رنگ سفید را بر روی قطعه ایجاد کنند.

آبکشی تعمیر و تعویض کالیپر ترمز

۶. برای خشک شدن از دستگاه هوا استفاده کنید.

اگر دستگاه فشار هوا دارید، از آن برای خشک کردن آب استفاده کنید. از حوله استفاده کنید که تمام رطوبت باقیمانده را جذب کرده و داخل پیستون‌های کالیپر به خوبی خشک شود. با خشک شدن کولیس، مقداری گریس لاستیکی قرمز روی پیستون‌ها بمالید، سپس آن‌ها را چند بار به داخل و خارج فشار دهید. شما به دنبال حداقل مقاومت هستید، به طوری که وقتی اهرم را آزاد می‌کنید، پیستون‌ها شل می‌شوند.

استفاده از دستگاه هوا در تعمیر و تعویض کالیپر ترمز

۷. نصب مجدد پدها

هنگام نصب لنت ها، باید پیستون‌ها را به آرامی به عقب فشار دهید. ابزارهایی برای بستن راحت‌تر پیچ وجود دارد که می‌توانید برای این کار از آن استفاده کنید. سعی کنید از خرید و استفاده پیچ گوشتی‌های بزرگ خودداری کنید، زیرا این امکان وجود دارد که به لنت‌ها آسیب برسانید.

تعمیر و تعویض کالیپر ترمز

۸. پین‌ها را دوباره نصب کرده و موتور را آماده کنید.

با نصب لنت‌ها، بررسی کنید که پین‌​​ها، گیره‌ها یا شیلنگ‌های نگهدارنده طبق دفترچه راهنمای موتور سیکلت نصب شده باشند. کولیس را دوباره به سر جای خود برگردانید و با یک آچار گشتاور آن را محکم کنید. سفت بودن هر بست نگهدارنده لنت را بررسی کنید. اهرم ترمز جلو را پمپ کنید. حواستان باشد که در ابتدا ممکن است در ترمزگیری نرمی را در پدال احساس کنید، اما بعد از خالی شدن هوای ترمز موتور سیکلت، مشکل حل می‌شود. بنابراین پس از چند بار پمپ کردن دوباره به حالت عادی خود باز می‌گردد. بررسی کنید سطح روغن ترمز در مخزن مناسب است و اگر روغن کمی در مخزن بود، بهتر است که آن را با مایع تازه پر کنید.

۹. تعمیر و تعویض کالیپر ترمز موتورسیکلت برای آخرین بار قطعات را تمیز کنید.

با استفاده از یک دستمال تمیز، دیسک ترمز را با یک پاک کننده ترمز تمیز کنید. اکثر دیسک‌ها دارای دو قسمت هستند. حامل در وسط و خود سطح دیسک ترمز. ابتدا با استفاده از پاک کننده ترمز کمی مایع به دیسک بزنید و سپس کریر را دستمال، تمیز کنید. دیسک بیرونی را آخرین بار با استفاده از دستمال کاغذی تازه و تمیز کننده ترمز تمیز کنید. از یک حرکت چرخشی با حوله استفاده کنید تا زمانی که دیسک تمیز شود.

تعمیر و تعویض کالیپر ترمز

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و آموزش قدم به تعمیر و تعویض کالیپر ترمز موتور سیکلت را در اختیارتان قرار دادیم. سعی کنید به غیر از این بخش از موتور سیکلت، قطعات دیگر را نیز سرویس کنید تا موتور سیکلت‌تان همیشه سرحال و بهترین بازدهی را داشته باشد. هزینه نگهداری از موتور سیکلت با توجه به مدل آن متغیر است، اما از یک خودروی معمولی بسیار کمتر است، بنابراین سعی کنید که همیشه موتور سیکلت خود را در بهترین حالت خود نگه دارید. در صورتی که با قطعات موتور سیکلت آشنایی ندارید، دفترچه راهنمای این وسیله نقلیه کمکتان خواهد کرد.

منبع:

www.motorcyclenews.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند