دلیل خفه کردن موتور سیکلت

دلیل خفه کردن موتور سیکلت چیست؟ در صورت به وجود آمدن این مشکل، چه کار کنیم؟

11:00۵

موتور سیکلت یک وسیله نقلیه است که به نگهداری و مراقبت نیاز دارد و اگر که این اتفاق رخ ندهد، احتمال خرابی در آن تا حد زیادی افزایش یافته و هزینه زیادی بر روی دست شما می‌گذارد. یکی از خرابی‌هایی که اغلب برای موتور سیکلت به وجود می‌آید، خفه کردن موتور سیکلت است. دلایل زیادی پشت این ایراد است و در صورتی که اصول نگهداری از موتور سیکلت را به خوبی رعایت نکنید، با این مشکل روبه رو خواهید شد. خفه شدن موتور سیکلت می‌تواند باعث ایجاد عیب‌های دیگر در موتور سیکلت شود، بنابراین باید به خوبی با این مشکل آشنا شده تا در صورت مواجه با آن بتوانید کارهای لازم را انجام دهید. در ادامه این مطلب از یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا دلایل خفه کردن موتور سیکلت را به شما بگوییم.

چرا موتور سیکلت خفه می‌کند؟

دلایل زیادی برای خفه کردن موتور سیکلت وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به قطعات مختلف موتور بستگی دارند. به طور مثال، اگر خفه کردن موتور سیکلت به دلیل سرد بودن موتور و استارت زدن در آن لحظه رخ دهد، باید راه‌های رسیدن سوخت به موتور را بررسی کنید تا به راه‌حل آن برسید. دلیل دیگر می‌تواند کثیف بودن فیلتر بنزین و یا تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت باشد. با توجه به این دلایل، می‌توان گفت که خفه کردن موتور سیکلت اغلب به دلیل مراقبت نکردن از موتور سیکلت و نگهداری نامناسب از آن بوده و با مراقبت از این وسایل نقلیه، به راحتی احتمال وقوع این مشکلات کمتر خواهد شد.

دلایل خفه کردن موتور سیکلت چیست؟

همانطور که گفتیم، خفه کردن موتور سیکلت دلایل زیادی دارد که در ادامه این دلایل و راه‌حل هر کدام از آن‌ها را به شما می‌گوییم.

کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت

از دلایل خفه کردن موتور سیکلت، می‌توان به کثیف بودن فیلتر بنزین آن اشاره کرد. فیلتر بنزین نقش مهمی را در موتور سیکلت و وسایل نقلیه دیگر دارد که در پیشرانه موتور سیکلت قرار داشته و وظیفه جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به موتور را دارد. در صورتی که این فیلتر به هر دلیلی خراب شود و نتواند جلوی ورود آلودگی‌ها را بگیرد، موتور کثیف شده و ممکن است زمانی که به آن فشار وارد می‌شود، دچار خفگی شود. در خرابی فیلتر بنزین و خفه کردن موتور سیکلت، کیفیت بنزین و میزان آلودگی محیطی تاثیر گذار است.

خفه شدن موتور

زمانی که کیفیت بنزین و آلودگی محیطی در سطح مناسب باشند، کارکرد فیلتر بنزین تغییر کرده و آلودگی کمتری به سمت آن حرکت می‌کند که موجب سالم ماندن موتور سیکلت و افزایش طول عمر آن خواهد شد. معمولا باک موتور سیکلت‌ها از فلز مرغوب یا مواد با دوام ساخته می‌شوند که محل ته‌نشین شدن و ایجاد رسوبات هستند. همانطور که می‌دانید موتور سیکلت تکان‌های زیادی را به خود می‌بیند و همین تکان‌ها باعث شده تا رسوبات و مواد ته‌نشین شده باک بنزین به قسمت بالایی انتقال پیدا کنند و وارد چرخه مصرف بنزین شوند. فیلتر بنزین در مقابل این آلودگی‌ها قرار دارد و آن‌ها را جذب می‌کند که وارد پیشرانه نشوند. اگر این فیلتر بعد از مدتی تمیز و یا تعویض نشود، امکان خفه کردن موتورسیکلت بسیار افزایش می‌یابد

خرابی شمع موتور سیکلت

یکی دیگر از قطعاتی که در موتور سیکلت و وسایل نقلیه دیگر نقش بسیار مهمی دارد، شمع است. این قطعه مربوط به سوخت موتور سیکلت می‌باشد که علاوه بر آن، با نحوه کارکرد موتور نیز سر و کار دارد. زمانی که در موتور سیکلت استارت زده می‌شود، این قطعه اقدام به تولید جرقه و در نتیجه ایجاد اشتعال درون محفظه سیلندر را ایجاد خواهد کرد. در زمان حرکت موتور سیکلت نیز شمع سوخت و هوا را با یکدیگر ترکیب می‌کند که نیروی حرارتی به نیروی محرکه تبدیل شود. بنابراین می‌توان گفت که شمع با سوخت و هوا رابطه مستقیمی دارد و سالم بودن آن امری بسیاری ضروری است.

همچنین باید بدانید که این قطعه از اجزایی ساخته شده است که می‌تواند جریان الکتریکی را از وایر بگیرد و با الکترود انتقال دهد. ‌عایق سرامیکی که در کنار شمع تعبیه شده است، از اتصال بدنه جلوگیری می‌کند. حال در صورتی که این قطعه دچار آلودگی شود، باعث ترکیب شدن آلودگی هوا در محفظه اشتعال شده و موتور سیکلت خفه می‌کند. تکرار شدن این موضوع، صدمه زیادی به موتور و قطعات آن خواهد زد، بنابراین بهتر است که برای تعمیر آن اقدام کنید.

تنظیم نبودن کاربرات موتور سیکلت

یکی دیگر از علل‌های خفه کردن موتور سیکلت، تنظیم نبودن کاربراتور آن است. این قطعه در سیستم سوخت رسانی و سیستم مربوط به خودش، نقش مهمی دارد. اولین وظیفه مهم کاربراتور این است که سوخت مورد نیاز موتور را تهیه کرده و به بهترین شکل ممکن به موتور برساند. زمانی که کاربراتور به خوبی تنظیم شده است، می‌تواند همزمان چند کار انجام دهد که از این کارها می‌توان به مخلوط کردن هوا و سوخت به طور صحیح، کاهش مصرف سوخت موتور، برآورد حداکثر قدرت در زمان فشار، روشن شدن موتور سیکلت در هر درجه حرارتی و کارکرد منظم آن را در حالت دور آرام اشاره کرد.

در صورتی که موتور سیکلت در یکی از کارهای بالا مشکل داشته باشد، باید بدانید که مشکل از کاربراتور بوده که به خوبی تنظیم نشده است. همچنین اگر در هنگام تاپ اسپید زدن موتور سیکلت گاز نخورد و یا خاموش شود و بعد از چند دقیقه دوباره روشن شود، مطمئن باشید که سوزن متصل به به شناور، بیش از حد بسته شده است که باید دوباره تنظیم شود تا نسبت رسیدن سوخت به موتور با نسبت رسیدن هوا برابر باشد.

تغییر میزان غلظت روغن موتور سیکلت

دیگر دلیل خفه کردن موتور سیکلت در زمانی که روشن است، میزان غلظت موتور سیکلت می‌باشد. طراحی موتور سیکلت‌ها به صورتی انجام شده است که یک سیستم احتراقی درون موتور استفاده شده است و روانکاری آن با استفاده از روغن‌ها انجام می‌شود. از کارهایی که روغن در پیشرانه و قطعات موتور سیکلت انجام می‌دهد، می‌توان به پر کردن فضای خالی بین سیلندر و پیستون، نرم کردن چرخ‌‌دهنده‌های گیربکس، پر کردن فاصله بین یاتاقان‌های زیر شاتور و میل لنگ اشاره کرد. وجود روغن باعث نرم شدن قطعات و کاهش چشمگیر اصطکاک می‌شود که نتیجه آن کاهش هزینه‌های جانبی مانند تعمیر و تعویض قطعات است.

معمولا با توجه به نوع موتور، انتخاب روغن موتور انجام می‌شود که ویسکوزیته و دمای مناسب با توجه به منطقه زندگی‌تان در آن نقش دارد. روغن با چگالی و حجم تعیین شده، وارد موتور شده و فضاهای خالی را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر روغنی با ویسکوزیته نامناسب برای موتور استفاده شود، نه تنها باعث کاهش اصطکاک نمی‌شود، بلکه آن را نیز افزایش می‌دهد که می‌تواند به قطعات دیگر آسیب بزند. در ادامه اگر به این موضوع بی‌توجه باشید، دمای موتور افزایش یافته، راندمان آن کمتر شده و حتی ممکن است که به سوختن موتور نیز ختم شود. این موضوع در ابتدا خفگی موتور را در بر داشته و سپس به این مراحل می‌رسد.

بسته شدن دریچه ساسات موتور سیکلت

بسته شدن ناگهانی دریچه ساسات، دیگر دلیل خفه کرده موتور سیکلت است. ساسات به دریچه هوای کاربراتور گفته می‌شود که به صورت یک دکمه برای روی این قطعه قرار دارد. در صورتی که این دریچه بسته شود، ورود هوا به درون کاربراتور مختل خواهد شد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، گازی که از احتراق بنزین باقی می‌ماند، از بنزین قوی‌تر شده و در نتیجه احتراق کمتر می‌شود که در نهایت موتور خفه خواهد کرد. اما اگر ساسات به هر به درستی باز شود و شناور کاربراتور نیز به خوبی تنظیم شده باشد، عملکرد موتور به حالت قبل بر می‌گردد.

در صورتی که موتور به این دلیل خفه کرده باشد، شما باید با باز کردن دریچه‌های ساسات، نگه داشتن گاز و استارت زدن، سوخت اضافی را از موتور خارج کنید تا موتور با همان مقدار سوختی که نیاز دارد، روشن شود. با باز کردن کاربراتور و یا تعمیر دریچه ساسات، می‌توان از به وجود آمده همچین مشکلاتی جلوگیری کرد. اگر که کاربراتور نیز کثیف باشد، خفگی موتور سیکلت حتمی خواهد بود. توجه داشته باشید که شناور داخل کاربراتور، پس از گرم شدن موتور سیکلت و نیاز دوباره به ساسات، باید تنظیم شود.

ایجاد مشکل در اگزوز موتور سیکلت و خفه کردن موتور سیکلت

وظیفه اگزوز را در وسایل نقلیه را دیگر همه می‌دانند. این قطعه باید گازهای تولید شده از موتور را به فضای بیرون هدایت کند. حال اگر این قطعه خراب شود و یا به هر دلیل از کار بیفتد، عملکرد موتور تا حد زیادی کاهش می‌یابد، زیرا گازهای درون موتور بسیاری زیادی شده و ایجاد احتراق بسیار کاهش خواهد یافت. در برخی مواقع نیز دیده شده است که خفگی موتور نیز به همین دلیل بوده است. همانطور که خارج نشدن دود از اگزوز یک خرابی به شمار می‌رود، خارج شدن دود زیاد نیز یک ایراد است. خارج شدن بیش از اندازه دود از اگزوز، نشان دهنده این است که سوخت زیادی در موتور می‌سوزد که موتور حتی به آن نیاز نیز ندارد.

سوختن ناقص بنزین نشان دهنده این است که سوخت زیادی وارد موتور شده است و یا اینکه شمع‌ها به خوبی جرقه نمی‌زنند. هر دو مورد، عامل کاهش دهنده توان موتور هستند که از عملکرد آن را مختل می‌کنند. وقتی که بنزین اضافی در محفظه اشتعال قرار می‌گیرد، مقداری از آن مشتعل نشده و در مکان دیگری می‌سوزد. معمولا مساوی نبودن نسبت هوا با سوخت یا وجود یک ایراد برقی، باعث به وجود آمدن همچین مشکلاتی خواهد شد. همانطور که گفتیم شمع‌ها نیز به سوخت مرتبط هستند که جمع شدن دوده، روغن و آلودگی‌های دیگر بر روی آن‌ها باعث می‌شود که بنزین به صورت ناقص بسوزد.

راه جلوگیری از خفگی موتور سیکلت در زمان خاموشی طولانی مدت

وقتی که موتور سیکلت در هوای سرد است، قطعا قطعات آن نیز سرد شده‌اند. بنابراین شما باید در روشن کردن آن کمی احتیاط به خرج بدهید تا از خفگی موتور جلوگیری کنید. بهترین کار برای جلوگیری از خفگی موتور سیکلت در زمان خاموشی طولانی مدت این است که در ابتدا که موتور خاموش است، ساسا را بکشید تا دریچه کاربراتور باز شود. با انجام این کار سوخت بیشتری وارد سیلندر شده که احتراق بیشتری را تولید خواهد کرد. بعد از انجام این کار، باید سه الی پنج با هندل را بکشید تا صدای اولین جرقه موتور به گوشتان برسد. سپس باید ساسات را خوابانده و دوباره هندل بزنید.

توجه داشته باشید که در زمانی که ساسات را کشیده‌اید، اگر زیادی هندل بزنید و یا فراموش کنید که ساسات را در سر جایش برگردانید، سوخت زیادی وارد سیلندر شده که می‌تواند سر شمع را خیس کند. در صورت رخ دادن این اتفاق باید سعی کنید که سوخت را از سیلندر خارج کرده و سر شمع را خشک کنید تا امکان هندل زدن برایتان فراهم شود.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه، با شما کاربران گرامی همراه بودیم و اطلاعاتی را درباره مشکل خفه کردن موتور سیکلت در اختیارتان قرار دادیم. همانطور که مشاهده کردید، دلایل خفه کردن موتور سیکلت‌ها بسیار زیادی هستند و با توجه به این موضوع باید مراقب‌های لازم را در باب این وسایل نقلیه داشته باشید. در صورتی که دانش تعمیر موتور سیکلت‌ها را ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکلتان را حل کند. به نظر شما، دلیل دیگری برای خفه کرده موتور سیکلت وجود دارد؟

منبع:

motorsocietyusa.com

www.venhill.co.uk


5 Comments

  1. علی

    سلام من متور ۱۲۵ کاربراتور دارم وقتی داغ باشه وخاموشش کنیم دیگه بلافاصله روشن نمیشه وباید بزارم کامل یخ کنه دوباره روشنش کنم میخواصتم دلیلشا بدونم ممنون

  1. امیرعلی

    سلام دوستای عزیزم من من موتورومو تواین چن روز ک بارونی بود سوار شدم موتورمم انژکتوریه بعد فرداش استارت زدم دیدم استارت نمیخوره بنظرتون خفه کرده یا مشکل تز شمعشع

  1. پرویز مرادی

    سلام ببخشید من یه موتور پرواز ۱۵۰خریدم ولی یکی دو روزه هنگام را افتادن موتور خاموش میشه یا بعدها یکم راه رفتم با دنده دو گاز میزنی حالت خفگی و گاز نخوردن بهش دست میده البته بعده روغن عوض کردن اینجوری شده خواستم اگه میشه کمکم کنید

      1. reyham

        بهتره که موتور سیکلت رو دیاگ بزنید تا مشکل رو پیدا کنید. چون در این موارد مشکل از یکجا نیست.

  1. karo

    سلام متشکر بابت مطلب من یه هوندا ۱۵۰ انژکتوری دارم اکثر چیزاش فرق داره لا کاربراتور بزرگوار زیادم سر در نمیارم راه حل وقتی خفه کرد چیه ؟
    ممنون جوابمو بدین

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند