تعویض تایر دوچرخه

آموزش تعویض تایر دوچرخه | لاستیک دوچرخه را کِی تعویض کنیم؟

10:006۰

دوچرخه سواری یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیا است که در فصل تابستان بیشترین خواهان را دارد. همین امر نیز باعث شده تا تجارت دوچرخه در این فصل گرم بیشترین رونق را داشته باشد. در برخی مواقع پیش می‌آید که تایر یا لاستیک دوچرخه آسیب می‌بیند که از آن‌ها می‌توان به پارگی تایر، پنچری و یا خراب شدن آن اشاره کرد. با توجه به این موضوع باید تایر و لاستیک را تعویض کرده تا دوباره بتوانید از دوچرخه استفاده کنید. اگر نمی‌دانید که چطور تعویض تایر دوچرخه را با کمترین ابزار ممکن انجام دهید، در ادامه این مطلب از وبلاگ فروشگاه  یدک تیمچه، مرکز خرید لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره تعویض تایر دوچرخه در اختیارتان قرار دهیم.

آموزش تعویض تایر دوچرخه

تعویض تایر دوچرخه چندین مرحله دارد که باید قدم به قدم آن‌ها را پیش ببرید که نیاز با ابزار خاصی نیز نیست. برای اطمینان از انجام هر مرحله، یک دوره انجام دهید تا اشتباهی رخ ندهد. در ادامه می‌توانید مراحل تعویض تایر دوچرخه را مشاهده کنید.

تعویض تایر۱. برداشتن تایر و تیوب

۱. باد لاستیک را کاملا خالی کنید

درپوش دریچه هوا یا سر والف لاستیک را باز کنید. هوا را با استفاده از روش صحیح برای نوع دریچه هوا آزاد کنید. این کار خارج کردن تیوب را آسان‌تر می‌کند.

  • اگر دوچرخه دارای شیر شریدر است، از ابزار کوچکی مانند آچار خود استفاده کنید تا پیستون داخل دریچه هوا را فشار دهید تا هوا آزاد شود.
  • اگر شیر پِرِستا دارید، درپوش شیر را باز کرده و به سمت بالا بکشید تا هوا آزاد شود.
  • اگر دریچه دانلوپ بر روی آن نصب است، درپوش آن را بردارید، سپس دریچه هوا را بالا بکشید تا هوا آزاد شود.

۲. قلاب را دور لاستیک اهرم کنید و لاستیک را درآورید.

با این کار لبه لاستیک بالا می‌آید و آن را از قاب اصلی رها می‌کند. انتهای دیگر اهرم را به سمت پره‌ها به سمت پایین بکشید. در مرحله بعد، انتهای دیگر اهرم را به یک پره چرخ قلاب کنید تا لبه لاستیک باز نشود.

  • اگر انتهای دیگر اهرم را به یک پره قلاب نکنید، لاستیک شما به جای خود باز می‌گردد.
  • لبه بیرونی لاستیک دوچرخه را مهره می‌نامند.
  • می‌توانید اهرم‌های لاستیک ارزان قیمت را در یک فروشگاه دوچرخه، فروشگاه در فضای باز یا آنلاین پیدا کنید.
  • ممکن است بتوانید لاستیک خود را با یک قاشق یا پیچ گوشتی جدا کنید، اما اگر این کار را با احتیاط انجام ندهید، ممکن است به لاستیک دوچرخه آسیب برسانند.

۳. تیوب قدیمی را خارج کنید

انگشتان خود را زیر کناره‌های لاستیک قرار دهید. تیوب را بگیرید و بیرون بکشید. وقتی به دریچه هوا رسیدید، آن را از سوراخ روی قاب چرخ فشار دهید تا از آنجا خارج شود، سپس به برداشتن تیوب ادامه دهید.

۲. قرار دادن یک تیوب جدید

تایر دوچرخه۱. تیوب جدید را آماده کنید

تیوب را باز کنید و درپوش آن را بردارید، حلقه قفل و پوشش سوپاپ را بردارید. تیوب را با احتیاط باز کنید، مطمئن شوید که به آن آسیب نرسیده است. ممکن است یک درپوش یا حلقه قفل روی سر والف قرار گرفته باشد که باید آن‌ها را بردارید.

۲. تیوب را کمی باد کنید تا شکل خود را حفظ کند

وارد کردن هوا در لاستیک به شما کمک می‌کند که هنگام نصب تیوب از نیشگون گرفتن، خم شدن یا پیچاندن آن جلوگیری کنید. این کار نصب تیوب را آسان تر می‌کند.

۳. دیواره لاستیک را بررسی کنید.

به دنبال یک جسم تیز باشید که ممکن است لاستیک را سوراخ کرده باشد، مانند میخ، خار یا تکه شیشه. برای بررسی سطح لاستیک از چشم، پارچه یا انگشت دستکش استفاده کنید.

  • اگر چیزی در لاستیک گیر کرده است، آن را بردارید.
  • بدون بررسی پنچری، تیوب جدیدی را داخل لاستیک دوچرخه خود قرار ندهید. اگر وسیله‌ای مانند خار یا میخ در لاستیک شما گیر کرده باشد، احتمالا تیوب جدید را سوراخ می‌کند.

۴. تیوب را داخل لاستیک قرار دهید.

تیوب را با انگشتان خود به داخل لاستیک فشار دهید. تیوب باید از شکل لاستیک پیروی کند. اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه خمیدگی، پیچ خوردگی یا پیچ خوردگی در تیوب وجود ندارد.

  • قبل از ادامه کار، کل تیوب باید داخل لاستیک باشد. اگر برای وارد کردن کامل تیوب مشکل دارید، آن را بیرون بیاورید و دوباره شروع کنید. ممکن است لازم باشد مقداری از هوایی را که وارد می‌کنید خارج کنید تا به آن کمک کند شکل خود را حفظ کند.

۵. خرید تایر جدید

فقط در صورتی که نمی‌توانید تایر را تعمیر کنید که آج‌ها فرسوده شده باشند. ممکن است به معنای شکستگی یا سوراخ شدن بزرگ نیز باشد. همچنین اگر آج‌ها فرسوده شده باشند، لاستیک پوسیده شده باشد یا لاستیک بسیار کهنه باشد، باز هم باید مجموعه جدیدی از لاستیک‌ها را خریداری کنید.

  • لاستیک‌های مناسب برای دوچرخه معمولا برچسب گذاری می‌شود که کارتان را ساده‌تر می‌کند.
  • لاستیک‌ها به صورت بسته بندی شده فروخته می‌شوند. معمولا بسته شامل مجموعه‌ای از لاستیک‌ها است.
  • در صورت نیاز به تعویض لاستیک، همیشه هر دو لاستیک را تعویض کنید. در غیر این صورت، تایرها با هم مطابقت نخواهند داشت و خطر ترکیدگی یکی از آنها، به خصوص لاستیک قدیمی وجود دارد.

۳. لاستیک را بر روی دوچرخه خود قرار دهید.

۱. لاستیک را از یک طرف به چرخ برگردانید.

دریچه هوا یا سر والف را در سوراخ والف قرار دهید. سپس، لبه بیرونی را از یک طرف با چرخ تراز کنید. رینگ را در امتداد قاب چرخ به جای خود فشار دهید.

  • لاستیک را برای پیدا کردن فِلِش بررسی کنید که به شما می‌گوید، آج‌ها باید به کدام جهت باشند. به این فِلِش‌ها مسیر نصب می‌گویند. اگر لاستیک دوچرخه دارای فِلِش است، مطمئن شوید که رو به جلو باشد. برخی از تایرها می‌توانند در هر دو جهت حرکت کنند و این فلش را ندارند.
  • از هیچ ابزاری برای تعویض لاستیک استفاده نکنید. این می‌تواند به لاستیک یا تیوب آسیب برساند یا سوراخ کند. فقط از انگشتان خود استفاده کنید.
  • از همین فرآیند برای قرار دادن لاستیک روی قاب چرخ استفاده کنید.

۲. طرف دیگر لاستیک را نصب کنید.

طرف دیگر لاستیک را دوباره روی قاب چرخ قرار دهید. مطمئن شوید که تیوب کاملا زیر لاستیک قرار دارد. سپس انگشتان خود را در یک طرف دریچه هوا قرار دهید و لاستیک را در جای خود فشار دهید. این کار را تا نصب کامل لاستیک روی قاب انجام دهید.

  • اطمینان یابید که هیچ برآمدگی روی لاستیک وجود ندارد، که وجود آن می‌تواند به این معنی باشد که تیوب، پیچ خورده یا گیر کرده است.
  • ممکن است در پایان فرآیند مجبور به استفاده از اهرم لاستیک شوید، اما بسیار مراقب باشید که تیوب یا لاستیک سوراخ نشود.
  • قرار دادن لاستیک در قاب می‌تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر لاستیک شما نو باشد. با این حال، شما می‌توانید آن را تنها با دستان خود بازگردانید.

۳. قفل دریچه هوا را نصب کنید (اختیاری)

حلقه قفل را روی دریچه هوای خود در صورت وجود پیچ ​​کنید. برخی از تیوب‌ها دارای یک حلقه قفل هستند که از روی دریچه هوا پایین می‌رود. تیوب شما را روی چرخ نگه می‌دارد. حلقه قفل را با رزوه‌های روی دریچه هوا تراز کنید، سپس آن را پیچ کنید.

  • اگر تیوب دوچرخه شما حلقه قفل نداشت، این مرحله را رد کنید.

۴. تایر را به مقدار مناسب باد کنید.

برای هواگیری لاستیک‌ها می‌توانید از پمپ باد دستی یا برقی استفاده کنید. پمپ خود را روی دریچه هوا قرار دهید، سپس لاستیک‌ها را باد کنید. هنگامی که لاستیک‌ها به سطح فشار صحیح رسیدند، درپوش دریچه هوا را بپوشانید.

  • سطح فشار صحیح باید روی دیواره لاستیک شما درج شود. همچنین می‌توانید کتابچه راهنمای دوچرخه خود را بررسی کنید یا آن را به صورت آنلاین جستجو کنید.

۵. نصب مهره‌ها

چرخ را به عقب بر روی دوچرخه بلغزانید و اهرم یا مهره را تعویض کنید. چرخ را به شکاف دوشاخه‌ای که آن را در جای خود نگه می‌دارد، برگردانید. سپس، اهرم یا میله فلزی را که چرخ را در جای خود نگه می‌دارد بلغزانید. اهرم یا مهره‌های آزادسازی آسان را در صورت لزوم با استفاده از آچار محکم کنید. اگر دوچرخه شما دارای اهرم آزادسازی آسان است، آن را ببندید.

  • اگر لاستیک عقب خود را تعمیر کرده‌اید، باید زنجیر را بلند کنید تا دوباره آن را ببندید.
  • بررسی کنید که چرخ آزادانه بچرخد.

۶. ترمزها را دوباره وصل کنید.

دوباره کالیپرها را فشار دهید و ترمزها را در جای خود قرار دهید. ترمزها را فشار دهید تا مطمئن شوید که روی چرخ سفت شده‌اند.

  • قبل از اینکه شروع به دوچرخه سواری کنید، ترمزها را چک کرده تا مطمئن شوید که درست کار می‌کنند.

‌سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم نحوه تعویض تایر دوچرخه را آموزش دهیم. با توجه به اینکه اجسام ریز و درشتی می‌توانند لاستیک و تیوب دوچرخه را در خطر آسیب قرار دهند، باید به مسیری که توسط این وسیله نقلیه طی می‌کنید، توجه داشته باشید تا بر روی اجسامی مانند میخ، پونز، شیشه و یا اجسام تیز دیگر نروید. بنابراین دوچرخه نیز سالم خواهد ماند و نیازی به هزینه‌ی بیشتر توسط دوچرخه سوار نخواهد بود. به نظر شما چه اجسام دیگری باعث خرابی لاستیک و تایر می‌شود.

منبع: wikihow


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند