کیسی استونر

کیسی استونر کیست؟ آشنایی با افتخارات و دستاوردهای این موتور سوار

14:53۰

کیسی استونر (Casey Joel Stoner) متولد ۱۶ اکتبر ۱۹۸۵ است و از کودکی شروع به موتور سواری کرده و در تاریخ ۱۷ مه ۲۰۱۲ نیز بازنشسته شد. این شخص یک موتور سوار حرفه‌ای استرالیایی است که دو بار قهرمان جهانی موتور جی پی (MotoGP) در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ را به دست آورده و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به عنوان یک موتور سوار آزمایش کننده برای دوکاتی کار می‌کرد. استونر که در ساوتپورت، کوئینزلند متولد شد، از سنین جوانی مسابقه دادن را شروع و برای ادامه حرفه خود به انگلستان رفت. استونر پس از اولین رقابت بین‌المللی خود در سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۶ مقام خاصی را کسب نکرد و در سال ۲۰۰۷، برای دوکاتی قهرمان موتور جی پی را به دست آورد. یکی از بزرگترین استعدادهای استونر توانایی او در سوار شدن بر روی هر موتور سیکلت است که محدودیتی برای این شخص به وجود نمی‌آورد. حتی پس از اینکه در چند سال بعد هوندا و یاماها در سال‌های بعدی مسابقه‌ها را پیشرفته‌تر کرده بودند، این شخص توانست در همین مسابقات، با موتور سیکلت شاسی پایین دوکاتی (Ducati) پیروز رقابت‌ها شود. استونر قهرمانی مسابقات جهانی MotoGP را برای دوکاتی به دست آورد و این پیروزی در سال ۲۰۰۷ به عنوان تنها قهرمانی دوکاتی ثبت شده است. در این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز خرید اینترنتی لوازم یدکی موتور با این فرد بیشتر آشنا خواهید شد.

یاماها و هوندا ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹

در طول سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ استونر همچنان یک مدعی قوی بود و در مسابقات متعددی پیروز می‌شد، اما در فصول بعد نتوانست که به طور مداوم والنتینو روسی را با یاماها برای قهرمانی به چالش بکشد. در اواسط فصل ۲۰۰۹، او حتی چند مسابقه را به دلیل خستگی مزمن و کم خونی از دست داد، زیرا فصل را به شدت پر فشار آغاز کرده بود. در سال ۲۰۱۰، دوکاتی نتوانست رقابت را با یاماها و هوندا نزدیک نگه دارد؛ تا اواخر فصل که استونر در سه مسابقه پیاپی برنده شد.

کیسی استونر پس از ترانسفر شدن از دوکاتی به هوندا در فصل ۲۰۱۰، دومین عنوان قهرمانی جهان را در سال ۲۰۱۱ برای رپسول هوندا به دست آورد. این قهرمانی با ده قهرمانی که در گرندپری به دست آورده، به عنوان افتخارات این فرد ثبت شد. قبل از مسابقات گرندپری فرانسه که در سال ۲۰۱۲ برگزار شد، استونر اعلام کرد که در پایان فصل ۲۰۱۲ بازنشسته می‌شود. همچنین این شخص برنده جایزه بزرگ استرالیا در شش سال متوالی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ شد. به دلیل تصادف در تمرین در ایندیاناپولیس، استونر چندین مسابقه را به دلیل مصدومیت از دست داد و روند قهرمانی‌های این شخص از آنجا شکست. او با کسب ششمین برد متوالی در گرندپری خانگی خود که در جزیره فیلیپ بود و با رفتن بر روی سکو در آخرین مسابقه، کار خود را در MotoGP به پایان رساند.

در ۲۷ مارس ۲۰۱۵، شرکت موتور سازی هوندا اعلام کرد که کیسی استونر برای تست یک موتور تازه ساز به پیست بر خواهد گشت. در آن تست، استونر به دلیل گیر کردن گاز از پیست مسابقه خارج شد و شرکت موتور سازی هوندا نیز از استونر به دلیل نقص فنی که باعث آسیب دیدگی مچ پا و شانه‌اش شد، عذرخواهی کرد.

کیسی استونر در آغاز کار خود

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲، او در مسابقات قهرمانی GP 125cc در بریتانیا و اسپانیا شرکت کرد و در مسابقات آپریلیا (Aprilia) 125cc انگلیس در سال ۲۰۰۰ قهرمان شد، این عنوان را قبل از اینکه به مسابقات جهانی GP 250cc در سال ۲۰۰۲ برود، کسب کرد. این فصل کیسی استونر در آپریلیا تحت هدایت لوسیو سچینلو (Lucio Cecchinello) بسیار مبهم و آشفته بود و از ۱۵ استارت در ۱۵ مسابقه، حتی بر روی سکو نیز نرفت.

کیسی جوئل استونر

مسابقات قهرمانی جهان ۱۲۵ سی‌سی

در سال ۲۰۰۳ استونر به دسته GP 125cc ترانسفر شد. در اینجا، با همکاری مجدد با سچینلو و آوریلیا، او به موفقیت قابل ملاحظه‌ای دست یافت و اولین برد خود را در مسابقات GP و سه مقام دوم را در کارنامه خود ثبت کرد و در پایان فصل نیز در جایگاه هشتم قرار گرفت. در سال ۲۰۰۴ استونر به تیم کارخانه ردبول کی تی ام (KTM) در کلاس ۱۲۵ سی‌سی پیوست و به پیشرفت خود ادامه داد که با یک پیروزی دیگر در مسابقه، دو مقام دوم، سه مقام سوم و در آخر مقام پنجم همراه بود.

مسابقات جهانی ۲۵۰ سی‌سی

در سال ۲۰۰۵، استونر دوباره به کلاس قهرمانی ۲۵۰ سی‌سی پیوست و بار دیگر برای تیم لوسیو سچینلو در آپریلیا مسابقه داد. تنها یک تهدید وجود داشت که با تصادف در جایزه بزرگ، در جزیره فیلیپ از بین رفت و به پدروسا اجازه داد تا امتیازهایی که به سختی باید به دست می‌آورد را آسان به دست آورد. با این حال، استونر با کسب پنج پیروزی چشمگیر در این فصل، در جایگاه دوم جام جهانی قرار گرفت.

مسابقات جهانی MotoGP

مسابقات موتو جی پی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رقابت‌ها بین موتور سواران بزرگ است که بزرگان این عرصه به آن پا می‌گذارند. در ادامه کارهایی که کیسی استونر در این رقابت‌ها انجام داده است را به شما خواهیم گفت.

کیسی جوئل استونر

سال ۲۰۰۶: فصل تازه‌ای در LCR هوندا

در اکتبر ۲۰۰۵، استونر به همراه تیم لوسیو سچینلو توافق کردند که با پشتیبانی یاماها در فصل آینده به کلاس MotoGP بروند. پس از پایان فصل، او پیشنهادی از تیم هوندا دریافت کرد که موتور سیکلت هوندا RC211V را با آن‌ها در والنسیا آزمایش کند. با این حال، در دسامبر ۲۰۰۵، پس از آنکه هوندا نتوانست از حمایت مالی خود برای فصل آینده اطمینان حاصل کند، استونر مجددا با تیم سچینلو قرارداد بست. سپس تیم با LCR Honda توافق کرد که موتور سیکلت RC211V را برای فصل بعد در سال ۲۰۰۶ خریداری کند.

استونر به عنوان یک موتور سوار تازه کار، در دومین مسابقه MotoGP خود در موقعیت خوبی قرار گرفت، اما در طول فصل چندین بار به دسته پایین‌تر سقوط کرد. در آخر نیز این شخص در مقام هشتم این سری مسابقات را به پایان رساند و بهترین نتیجه او در این دسته کسب مقام دوم در گرندپری ترکیه بود. کیسی در این مسابقه پیشتاز بود تا اینکه مارکو ملاندری (Marco Melandri) در دور پایانی از او پیشی گرفت.

سال ۲۰۰۷: قهرمانی با دوکاتی (Factory Ducati)

استونر در فصل ۲۰۰۷ با تیم دوکاتی همکاری کرد و با لوریس کاپیروسی در Ducati Desmosedici GP7 800cc هم تیمی شد. استونر کار خود با دوکاتی را با یک پیروزی در بازی افتتاحیه قطر شروع کرد که نبرد پرتنش با والنتینو روسی نیز با آن همراه بود. استونر در چند رقابت اول، ده برد و شش پل پوزیشن کسب کرد و او را با ۱۲۵ امتیاز که با پنج پیروزی برابر بود، از دنی پدروسا پیشی گرفت و به عنوان قهرمانی GP شناخته شد. در نیم فصل دوم یکی از بدترین پایان‌های این شخص که در مقام ششم در Motegi بود، ثبت شد که این شخص را از عنوان قهرمانی دور کرد. استونر بخاطر عملکرد خوبی که داشت، در سال ۲۰۰۷ به عنوان جوان سال استرالیا انتخاب شد.

کیسی جوئل استونر

سال ۲۰۰۸: شش برد و کسب نایب قهرمانی

در سال ۲۰۰۸، استونر با شماره ۱ شروع به مسابقه دادن با موتور سیکلت خود کرد. استونر فصل ۲۰۰۸ را با پیروزی در قطر آغاز کرد. او با کسب مقام دوم در موگلو (Mugello)، بر روی سکو برگشت که در سه مسابقه دیگر نیز همین فرایند را طی کرد. در دانینگتون در پیست آسن (Assen) این شخص دچار تصادف شد، اما پس از تصادف بزرگ روز جمعه، برای مسابقه در پیست در ساکسنرینگ (Sachsenring) بهبود یافت و آن مسابقه نیز به پیروز رسید. پس از سقوط دنی پدروسا، این شخص با اختلاف ۲۰ امتیازی که داشت به قهرمانی رسید. با این حال، تصادفات پی در پی استونر در حالی که برای قهرمانی در پیست مزدا Laguna Seca می‌جنگید، باعث شد تا بعد از والنتینو روسی، در رده دوم قرار بگیرد.

۲۰۰۹: بیماری کیسی استونر و مشکلات دوکاتی

استونر در فصل ۲۰۰۹ در کنار دوکاتی با هم تیمی جدید خود، نیکی هایدن (Nicky Hayden) همراه بود، اما در فصل بعد هم تیمی جدید داشت. قرعه شروع قوی فصل باعث شد که استونر در یک نبرد سه جانبه با دو نفر از گروه فیات و یاماها که روسی و خورخه لورنزو بودند، قرار بگیرد. این شخص قبل از اینکه با یک بیماری عجیب مواجه شود، توانست که ۱۶ امتیاز را در طی مسابقات به دست آورد.

بیماری استونر در ابتدا با کم خونی و التهاب مخاط معده تشخیص داده شد. مدتی بعد استونر مسابقه دادن را متوقف کرد و برای مبارزه با این بیماری ، در ۱۰ آگوست ۲۰۰۹ اعلام کرد که به منظور بهبودی بیماری خود از راند ۱۱ ، ۱۲ و ۱۳ به ترتیب در برنو، ایندیاناپولیس و میسانو را از دست خواهد داد. بیماری او به تشخیص متخصصان عدم تحمل لاکتوز تشخیص داده شد. میکا کالیو (Mika Kallio) به عنوان جایگزین استونر برای سه مسابقه انتخاب شد.

استونر در اواخر فصل ۲۰۰۹ به مسابقات بازگشت و در گرندپری پرتغال دوم شد و در گرندپری استرالیا که در تمام مدت رهبری آن را بر عهده داشت، مقام اول را به دست آورد. این شخص در مصاحبه بعد از جایزه بزرگ استرالیا، گفت که علائم بیماری که داشته، آن را در اوایل فصل ۲۰۰۹ تحت تاثیر قرار داده و تجربه آن بیماری بسیار سخت بود. در آخرین دور مسابقه فصل ۲۰۰۹ در والنسیا، استونر بر تمام تمرینات و مراحل مقدماتی تسلط داشت تا پل پوزیشن را بدست آورد. این شخص با لاستیک‌های سرد در تصادف کرد و مسابقه را از دست داد. استونر فصل را با چهار پیروزی و در مجموع هشت سکو به پایان رساند و منجر به کسب مقام چهارم در مسابقات قهرمانی موتور سواران شد.

کیسی جوئل استونر

۲۰۱۰: فصل گذشته سوار بر دوکاتی

در آزمایشی که پس از مسابقه والنسیا برگزار شد، استونر یکبار دیگر سریع‌ترین تست را انجام داد. در حالی که نسخه جدید موتور سیکلت دسموسدیسی ۲۰۱۰ (Desmosedici) را آزمایش می‌کرد. با این حال، در آن فصل روسی در پنج تست از ۶ تست پیش فصل، زمان سریعتری را ثبت کرد. استونر برای افتتاحیه فصل در قطر واجد شرایط بوده و در زمانی که در مسابقه پیشرو بود، تصادف کرد. او همچنین از دور ۳ در Le Mans تصادف کرد که این بار دلیل آن تخلیه موتور سیکلت در عدم اجرای حداکثر سرعت نسبت داد.

استونر تا سیزدهمین مسابقه فصل، افتتاحیه جایزه بزرگ آراگون (Aragon Grand Prix)، اولین پیروزی خود را بدست آورد. پیروزی او در آراگون، سه پیروزی را در چهار مسابقه به دست آورد و برای چهارمین سال متوالی در جزیره فیلیپ برنده شد. سرانجام کیسی استونر یک بار دیگر در مسابقات قهرمانی موتور سواران چهارم شد. در شرایطی که روسی پس از قهرمانی لورنزو در مسابقات قهرمانی یاماها از رده خارج شده بود و هوندا دیگر حاضر نبود با این مسابقه دهنده قرارداد ببندد. روسی نیز دیگر با سازندگان ژاپنی قرارداد نبست، در این سال صندلی‌ها و سوارکاران زیادی جابه جا شدند که باعث شد برخی موتور سواران برتری خود را از دست بدهد و کسی استونر نیز یکی از این افراد بود. در سال ۲۰۱۱، استونر پس از چهار سال حضور در دوکاتی به شرکت هوندا ریسینگ پیوست که به عنوان جایگزین والنتینو روسی معرفی شد.

بازنشستگی کیسی استونر

در ۱۷ مه ۲۰۱۲، در یک کنفرانس خبری پیش از رویداد در گرندپری فرانسه، استونر اعلام کرد که در پایان فصل ۲۰۱۲ از MotoGP بازنشسته می‌شود. استونر اظهار داشت که دیگر از شرکت در این رقابت‌ها لذت نمی‌برد که یکی از دلایل اصلی این شخص در بازنشستگی وی بود. دور شدن از فشارهای سیاسی MotoGP و همچنین تمایل به گذراندن اوقات فراغت بیشتر با خانواده‌اش دلایل دیگری برای بازنشستگی استونر بود. در یک مصاحبه در ژوئن ۲۰۱۴، استونر گفت که او از زندگی خود دور از ورزش با خانواده خود لذت می‌برد و از بازنشستگی خود پشیمان نیست و هرگونه احتمال بازگشت را نادیده خواهد گرفت.

کیسی استونر

موقعیت و شخصیت کیسی استونر

او از پیشنهاداتی مانند نقش لاستیک و ارگونومی موتور سیکلت عصبی می‌شد در حالی که این موارد، برای موفقیت بیشتر این شخص به کار می‌رفت و از اینکه در دونینگتون (Donington) در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ مورد انتقال تماشاگرام قرار گرفت، ناراضی بود. در آگوست ۲۰۰۸ نیز به دلیل ارتباط تیم دوکاتی سابق خود با شرکت دخانیات فیلیپ موریس (Donington) مورد انتقاد قرار گرفت.

استونر اظهار داشته است که ترجیح می دهد از این انتقادها دور بماند و مسابقه دادن خود جواب منتقد دادن را بدهد. در مصاحبه‌ای با موتورسیکلت نیوز استرالیا، او گفت که ترجیح می‌دهد از روزهای مسابقه دادن در سری ۵۰۰ سی‌سی، به سری حرفه‌ای‌تری از مسابقات برگردد و اظهار داشت که در آن روزها، فقط مسابقه دادن مهم بود و دوهان (Doohan)، رینی (Rainey)، شوانتز (Schwantz)، گاردنر (Gardner)، لاوسون (Lawson) به اندازه حماقت‌های کنونی این زندگی بود. قبل از مسابقات گرندپری استرالیا ۲۰۱۲، پیست گرندپری جزیره فیلیپ، سومین دور خود را “دور استونر” نامگذاری کرد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدگ تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و کیسی استونر را معرفی کردیم. این موتور سوار با تجربه که قهرمانی‌ها و سکوها زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است، بعد از بازنشسته شدنش از این عرصه دور نشد و به راننده‌های تازه کار راهنمایی‌ها و نکات لازم را بازگو کرد. کیسی جوئل استونز توانسته که در فصول زیادی شرکت کند و مصدومیت‌های زیادی نیز داشته است، اما بازهم با قدرت به کار خود ادامه داد و توانست افتخارات زیادی را کسب کند. شخصیت کاریزماتیک این شخص در بین موتور سوار زبان زد طرفداران این شخص است که البته انتقادهایی نیز درباره این شخص وجود داشت.

چکیده: کیسی استونر یک موتور سوار خبره است که افتخارات زیادی در هر این عرصه به دست آورده و با بهترین موتور سواران مانند خورخه لورنزو، والنتینو روسی و دیگر مسابقه دهنده‌ها رقابت کرده است. این شخص در سری موتور سیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی، ۲۵۰ سی‌سی و ۵۰۰ سی‌سی مسابقه داده است که در هر کدام افتخارات متفاوتی را به دست آورده است. تیم‌های این شخص هوندا، دوکاتی، کی تی ام و آپریلیا بودند که در هر کدام رکورد، سکو و حتی قهرمانی‌هایی را به دست آورده است. رقابت این شخص با لورنزو و روسی در هر تیمی بسیار حرفه‌ای بود و همیشه در بالای جدول و امتیازات، نزدیک بودند.

بعد از بیماری که کیسی استونر با آن درگیر شد، این شخص تصمیم گرفت که برای بهبود آن مدتی را به دور از مسابقات باشد و پس از بازگشت خود توانست که در والنسیا به مقام دومی دست پیدا کند و سریع‌ترین زمان را با موتور سیکلت آزمایشی نیز ثبت کند. در تاریخ ۱۷ مه ۲۰۱۲، در یک کنفرانس خبری در گرندپری فرانسه، استونر اعلام کرد که در پایان فصل ۲۰۱۲ از MotoGP بازنشسته می‌شود. دلیل اصلی بازنشسته شدن این شخص لذت نبردن از موتور سواری و گذراندن اوقات فراغت خود با خانواده‌اش بود.

منابع:

www.caseystoner.com.au

www.en.wikipedia.org


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند