تفاوت MotoGP ،Moto2 و Moto3

تفاوت بین Moto GP ،Moto 2 و Moto 3 چیست؟

08:00۳

موتور سواری یکی از ورزش‌های بزرگ و حرفه‌ای جهان است که طرفداران زیادی داشته و موتور سوارانی از کشورهای مختلفی در آن فعالیت می‌کنند. این مسابقات سری‌های متفاوتی دارد که از آن‌ها می‌توان به سری‌های موتو جی پی (Moto GP)، موتو ۲ (Moto 2) و موتو ۳ (Moto 3) اشاره کرد. در هر کدام از این سری‌ها موتور سیکلت، انجین، وزن، سرعت و شاسی متفاوتی استفاده خواهد شد که همین امر باعث جذابیت هر سری می‌شود. معمولا در سری موتو جی پی ابزارها و امکانات پیشرفته‌تری وجود دارد و رانندگان آن نیز حرفه‌ای‌تر هستند. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز فروش قطعات یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره کلاس‌های مختلف موتور سواری به دست آورید و با تفاوت MotoGP ،Moto2 و Moto3 بیشتر آشنا شوید.

تفاوت MotoGP ،Moto2 و Moto3

بیایید نگاهی به موتور‌های مختلف در Moto 3، Moto 2 و Moto GP بیندازیم تا تفاوت MotoGP ،Moto2 و Moto3 را بهتر درک کنیم. شاسی تمام کلاس‌ها جزو نمونه‌های اولیه هستند و موتورهای موتورهای Moto GP، Moto 3 نیز نمونه اولیه محسوب می‌شوند، اما موتور سیکلت‌های Moto 2 از انجین‌های از قبل تولید شده استفاده می‌کنند. موتورهای Moto 3 با حجم ۲۵۰ سی‌سی و با یک سیلندر با حجم ۶۰ اسب بخاری استفاده می‌کنند. انجین‌های Moto 2 از یک موتور ۳ سیلندر با حجم ۷۶۵ سی‌سی با قدرت حدود ۱۴۰ اسب بخار استفاده می‌کنند.

موتورهای Moto GP دارای چهار سیلندر با حجم ۱۰۰۰ سی‌سی ظرفیت موتور هستند که حدود ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارند. قوانین Moto GP می‌گوید که حداقل وزن ترکیبی دوچرخه و سوارکار در موتو ۲ باید ۱۵۲ کیلوگرم باشد که این رقم برای موتو ۳ حدود ۲۱۷ کیلوگرم تعیین شده است. برای Moto GP، تنها حداقل وزن موتور سیکلت ۱۵۷ کیلوگرم وجود دارد و وزن سوارکار محاسبه نمی‌شود. حداکثر سرعت در Moto 3 از ۲۴۵ کیلومتر در ساعت، در Moto 3 از ۲۹۵ کیلومتر در ساعت و در Moto GP از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است.

شاسی کلاس

موتو جی پی: نمونه اولیه (Prototype)

موتو ۲: نمونه اولیه (Prototype)

موتو ۳: نمونه اولیه (Prototype)

موتور

موتو جی پی: ۱۰۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر با قدرت تقریبی ۲۵۰ اسب بخار

موتو ۲: تریومف ۷۶۵ سی‌سی ۳ سیلندر با قدرت تقریبی ۱۴۰ اسب بخار

موتو ۳: انجین ۲۵۰ سی‌سی ۱ سیلندر با قدرت تقریبی ۶۰ اسب بخار

وزن

موتو جی پی: ۱۵۷ کیلوگرم (فقط موتور)

موتو ۲: ۲۱۷ کیلوگرم (موتور + موتورسوار)

موتو ۳: ۱۵۲ کیلوگرم (موتور + موتورسوار)

بالاترین سرعت

موتو جی پی: بیشتر از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت

موتو ۲: بیشتر از ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت

موتو ۳: بیشتر از ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت

موتو ۳ (Moto 3)

یکی از هیجان‌انگیزترین کلاس‌های موتور سواری موتو ۳ است، زیرا رقابت موتورسوارها بسیار نزدیک بوده و بهترین سوارکاران و یا تیم‌ها بر آن تسلط دارند. این کلاس کاملا شبیه به Moto GP است که در آن تیم‌ها مجاز به استفاده از شرکت‌های موتور سازی مختلف هستند که کار را برای تیم‌ها بهتر و ارزان‌تر می‌کند. حداقل سن برای شرکت در مسابقات Moto 3 معمولا ۱۶ سال است و نمی‌توان شخصی که بیشتر از ۲۵ تا ۲۸ سال دارد را جایگزین سوارکاران جدید قرارداد که برای اولین بار شرکت می‌کنند و دارای وایلد کارت هستند.

موتو 3

موتو ۲ (Moto 2)

در Moto 2، همه موتور سیکلت‌ها از انجین‌های تریومف ۷۶۵ سی‌سی استفاده می‌کنند و تیم‌های بزرگ در Moto GP معمولا در Moto 2 نیز حضور دارند. از آنجا که موتورها یکسان هستند، سیستم تعلیق برای ایجاد تولید در اسب بخار به نقطه مهمی تبدیل شده که به حرفه‌ای بودن رانندگان نیز مربوط است. استفاده از دیسک‌های ترمز کربنی در Moto 2 ممنوع است و فقط دیسک‌های ترمز فولادی مجاز هستند. با این حال، هیچ محدودیتی برای قرار دادن شاسی‌های مختلف در موتورها وجود ندارد. در این کلاس معمولا برای سوارکاران و مکانیک‌هایی که تجربه کافی برای ورود به Moto GP ندارند و به دنبال کسب این تجربه هستند، مناسب است.

موتو 2

موتو جی پی (Moto GP)

در Moto GP، تیم‌ها این آزادی را دارند که دستگاه خود را مطابق میل خود تنظیم کنند، اما شرکت در این کلاس، هزینه زیادی دارد و در برخی موارد ریسک بالایی برای تیم‌ها دارد و سازنده‌های بزرگی مانند هوندا، یاماها و دوکاتی بر آن‌ها تسلط دارند.

تفاوت بین موتو جی پی و سوپربایک Superbike (SBK) چیست؟

موتور سیکلت‌های Moto GP نمونه‌های اولیه موتورهایی هستند که سفارشی برای کلاس خاصی ساخته شده‌اند و دسترسی به این موتور سیکلت‌ها برای عموم مردم وجود ندارد. از سوی دیگر، سوپربایک (SBK) موتورهای جاده‌ای هستند که به طور ویژه برای مسابقات موتور سواری ساخته و تنظیم شده‌اند. اگر موتور سیکلت‌های Moto GP را با SBK مقایسه کنید، قطعا موتورهای موتو جی پی سریع‌تر هستند، اما موتورهای SBK را برخی از مردم می‌توانند در پیست‌ها مورد استفاده قرار دهند.

موتور سیکلت‌های Moto GP چند اسب بخار قدرت دارند؟

موتور سیکلت‌های موتو جی پی با توجه به سطح بالای رقابتی که دارند، نیاز به قدرتی دارند که در زمان کوتاه سرعتی را به دست آورند که از موقعیت مناسب استفاده کرده و جایگاه خود را بهبود ببخشند. با همین قدرت است که موتور سواران این سری از مسابقات موتورسواری و تاکتیک مناسب، توانسته‌اند که سرعت را به دقت همراه کرده و قهرمانی، پل پوزیشن و سکو را به دست آورند. موتور سوارانی مانند والنتینو روسی که دارای موتوری با قدرت ۲۵۱ اسب بخار بود، می‌توانست سرعت تقریبی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند که این شخص را به خوبی از بقیه رقبای خود پیش می‌انداخت. میانگین قدرت اسب بخار موتور سیکلت‌ها در مسابقات موتو جی پی ۲۴۹ اسب بخار است.

چگونه مسابقات Moto GP، Moto 2 و Moto 3 را آنلاین تماشا کنیم؟

مسابقات موتو جی پی، موتو ۲ و موتو ۳ از چندین شبکه و نرم افزار به صورت آنلاین پخش می‌شود که برای دسترسی به محتوای برخی آن‌ها باید هزینه اشتراک را پرداخت کنید. در برخی موارد در شبکه‌های ایران نیز این مسابقات پخش خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه به شما همراه بودیم و سعی کردیم که تفاوت تفاوت MotoGP ،Moto2 و Moto3 را بگوییم. همانطور که متوجه شدید سطح این مسابقات با یکدیگر بسیار متفاوت است و تاکتیک‌هایی که برای برد هر سوارکار به کار می‌رود نیز به طور کلی فرق می‌کند. بنابراین سازندگان موتورها، تیم مسابقاتی آن‌ها و موتورسواران باید برای ارتقای سطح خود بهترین و سریع‌ترین گزینه‌ای را که در اختیار دارند، انتخاب کنند تا نتایج بهتری برای آن‌ها ثبت شود و به رده بالاتر صعود کنند. جالب است بدانید که موتور سوارانی هستند که به عنوان وایلد کارت هم در مسابقات موتو جی پی و هم در مسابقات موتو ۲ در حال مسابقه هستند.

منبع:

www.motorcycle-central.com

www.streamtelly.com


3 Comments

  1. حمید

    با عرض سلام بسیار عالی ،
    لذت در تماشای موتور سواری با وجود اطلاعات از هر یک از کلاس های موتور سواری بیشتر میشود،???????????????????

      1. ابوالفضل حسن زاده

        سلام من هم با نظر این ایشون موافقم. واقعا عالی بود .

  1. حمید

    با عرض سلام بسیار عالی ،
    لذت در تماشای موتور سواری با وجود اطلاعات از هر یک از کلاس های موتور سواری بیشتر میشود

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند