موتور سیکلت بی ام دبلیو

بررسی برند موتور سیکلت بی ام دبلیو BMW

13:09۰

بی ام و موتورراد (BMW Motorrad) نام تجاری موتور سیکلت BMW است و بخشی از توسعه شرکت و برند آن است. این برند از سال ۱۹۲۳ موتور سیکلت تولید می‌کند و برای پنجمین سال متوالی در سال ۲۰۱۵ رکورد فروش را به دست می آورد. با مجموع فروش ۱۳۶،۹۶۳ موتور سیکلت در سال ۲۰۱۵، برند بی ام و، رشد ۱۰.۹ درصدی در فروش را در مقایسه با سال ۲۰۱۴ ثبت کرد. در ماه مه سال ۲۰۱۱، بی ام دبلیو ۲ میلیون موتور سیکلت تولید کرد که بسیاری از آن‌ها به فروش رفتند بود. این شرکت در اوایل قرن بیستم به عنوان تولید کننده موتور هواپیما شروع به کار کرد و در طول جنگ جهانی اول، در سال ۱۹۲۳ اولین موتور سیکلت خود را با نام R32 را به مرحله طراحی و تولید رساند. بی ام و موتورراد هنوز هم از انجین بوکسر استفاده می‌کند، اما امروزه انجین‌های دیگری را نیز به مجموعه خود اضافه کرده است. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، قطعات یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره برند بی ام، موتورراد و موتور سیکلت بی ام دبلیو به دست آورید.

تولیدات اخیر برند بی ام دبلیو

به استثنای سری G310 که در کارخانه تی وی اس (TVS) در تامیل نادو (Tamil Nadu) هند تولید می شود، تمام موتورسیکلت‌های BMW Motorrad در کارخانه‌های این برند در برلین، آلمان تولید می‌شوند. برخی دیگر از موتورهای بی ام و نیز در اتریش، چین و تایوان تولید می‌شوند. اکثر موتورسیکلت‌های بی ام و موتورراد BMW Motorrad توسط دیوید راب (David Robb) طراحی شده‌اند که از ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۲ طراح اصلی شرکت بود و بعد از آن شخص، ادگار هاینریش (Edgar Heinrich) جایگزین او شد.

محبوب‌ترین موتور سیکلت ساخته شده توسط بی ام و خواهر و برادرهای R1200GS و R1200GS Adventure هستند که تا به امروز حدود ۲۴،۴۶۷ دستگاه از این مدل فروخته شده است. این خواهر و برادر ۲۸ درصد از تولید سالانه BMW را به خود اختصاص دادند. تولید فعلی این برند شامل انواع مدل‌های محوری، زنجیره‌ای و کمربندی است که با حجم انجین ۳۱۰ تا ۱۸۰۲ سی‌سی تولید می‌شوند. بی ام و موتورراد مدل‌های دیگری نیز برای فعالیت‌های خارج از جاده، دو منظوره، ورزشی و تور طراحی و تولید کرده است که دست مشتری را برای انتخاب باز می‌گذارد.

در سال ۲۰۰۸، ب ام و DOHC Boxer HP2 Sport را معرفی کرد و با عرضه موتورسیکلت بی ام و G450X وارد بازار مسابقه خارج از جاده شد. موتورسیکلت‌های بی ام و موتورراد (BMW Motorrad) در گروه محصولات طبقه بندی می‌شوند و به هر خانواده یک پیشوند حروف متفاوت اختصاص داده می‌شود. در ادامه سری‌های این برند را به شما معرفی خواهیم کرد.

موتور سیکلت‌های سری سی C

موتور سیکلت‌ها سری سی به اسکوتر مکس معروف هستند که نام رسمی آن‌ها (Urban Mobility Vehicles) است. این اسکوترها توسط BMW طراحی، تولید و عرضه می‌شوند که برای هدف‌های مختلفی قابل استفاده هستند.

موتور سیکلت بی ام دبلیو گروه c

موتور سیکلت‌های سری اِف F

موتور سیکلت‌های سری اِف دارای انجین دوقلوی موازی با ظرفیت ۷۹۸ سی‌سی و دارای محرکه زنجیره‌ای یا کمربند هستند. برخی از مدل‌های این سری F650GS ،F700GS ،F800GS ،F800R ،F800S ،F800GT و F650GS و F800ST هستند. روتاکس (Rotax) اتریشی برای ساخت انجین برخی از این موتور سیکلت‌ها از حجم ۶۵۲ سی‌سی تک سیلندر استفاده می‌کرد.

موتور سیکلت بی ام دبلیو F 800 ST

موتور سیکلت‌های سری جی G

انجین موتور سیکلت‌های سری جی تک سیلندر بوده و با ظرفیت ۴۴۹ تا ۶۵۲ سی‌سی با محرک زنجیره‌ای ساخته می‌شوند. مدل موتور سیکلت‌های سری جی عبارتند از G450X ،G650GS ،G650 Sertão ،G650 Xmoto ،G650 Xchallenge و G650 Xcountry. موتورهای ۴۵۰ سی‌سی توسط کایمکو (Kymco) در تایوان تولید می‌شود. قطعات موتور ۶۵۰ سی‌سی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ توسط روتاکس (Rotax) در اتریش تولید شده و موتور آن نیز توسط کمپانی لانسین هولدینگ (Loncin Holdings، Ltd) در چین مونتاژ شد. بی ام و G310R، یکی از نمونه‌هایی است که با یک خنک کننده مایع و موتور تک سیلندر ساخته و در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شد.

موتور سیکلت بی ام دبلیو G650 Xchallenge

موتور سیکلت‌های سری آر R

موتورهای بوکسر دو سیلندر با حجم ۱،۱۷۰ سی‌سی با محرک بین محور تولید می‌شوند. از موتور سیکلت‌های خانواده سری R می‌توان به مدل‌های R1250GS ،R1200GS ،R1200R ،R1200RT،R1200RS ،R1200S،R nineT و R18 اشاره کرد. استایل این موتورهای همانطور که از نامشان پیداست، بسیار خشن و درشت است.

R1200RS

موتور سیکلت‌های سری کِی K

موتور سیکلت‌های سری K معمولا دارای یک انجین چهار سیلندر با حجم ۱،۱۵۷ تا ۱۶۴۹ سی‌سی با محرک بین محور هستند. دیگر مدل‌هایی که دارای همچنین ویژگی‌هایی می‌باشند، موتورهای K1200LT،K1300GT،K1300R و K1300S هستند. در سال ۲۰۱۱، بی ام و موتورراد مدل شش سیلندر، با حجم موتور ۱۶۴۹ سی‌سی را برای مدل‌های K1600GT و K1600GTL پیاده سازی کرد و با دریافت نتیجه خوب، آن‌ها را روانه بازار کرد.

K1300R موتور سیکلت بی ام دبلیو

موتور سیکلت‌های سری اِس S

موتور سیکلت سوپر اسپرت S1000RR با انجین خطی، حجم موتور ۹۹۹ سی‌سی چهار خطی تولید می‌شود. دیگر مدل‌هایی که دارای چنین ویژگی‌هایی هستند، می‌توان به S1000R، S1000XR سری S اشاره کرد.

S1000XR

فروش برند بی ام و موتورراد

ب ام دبلیو موتورراد برای پنجمین بار متوالی در سال ۲۰۱۵ رکورد فروش را از آن خود کرد. با مجموع فروش ۱۳۶،۹۶۳ دستگاه موتور سیکلت بی ام دبلیو در سال ۲۰۱۵، بی ام و در مقایسه با سال ۲۰۱۴، حدود ۱۰.۹ درصد افزایش فروش را به همراه داشته است. بزرگ‌ترین فروش این برند در سال ۲۰۱۵ در بازار آلمان با ۲۳۸۲۳ دستگاه، در بازار ایالات متحده با ۱۶۵۰۱ دستگاه، در بازار فرانسه ۱۲.۵۵۰ دستگاه، در بازار ایتالیا ۱۱.۱۵۰ دستگاه، در بازار انگلستان ۸.۲۰۰ دستگاه و در بازار اسپانیا ۷.۹۷۶ دستگاه بوده است.

بی ام و موتورراد با هدف تامین ۲۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت برای مشتریانش در سال ۲۰۲۰ قصد دارد که نمایندگی‌های خود را از عدد ۱۱۰۰ به ۱۵۰۰ افزایش دهد. در حال حاضر بهترین موتور سیکلت تولید شده که بسیار موفق ظاهر شده و فروش خوبی را نیز برای این برند داشته است، R 1200 GS است که ۲۳۶۸۱ دستگاه از این موتور در سال ۲۰۱۵ فروخته شده است.

اصطلاحات جالب برند بی ام و

برند بی ام و به دلیل داشتن قدمت بالای خود، به مرور زمان اصطلاحاتی برای این برند ایجاد شده که هر کدام از آن‌ها معنی خاص خود را دارند. در ادامه می‌توانید با این اصطلاحات آشنا شوید.

بی ام و موتورراد (BMW Motorrad)

این کلمه با تلفظ “Moto-rad” که در زبان آلمانی به معنی موتور سیکلت است نمایش داده می‌شود، این کلمه از سال ۱۹۲۳ همراه با برند بی ام و بوده است.

بیمر (Beemer – Beamer):

اگر اطلاعاتی درباره برند بی ام و داشته باشید، می‌دانید که “Bimmer” نام مستعار خودروهای BMW است، در حالی که “Beemer” یا “Beamer” برای موتور سیکلت‌ها این برند به کار می‌روند. ریشه این نام‌ها به دوران پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. بی ام و در حال رقابت با شرکت موتور سازی انگلیسی BSA بود که موتور سیکلت‌های آن ملقب به “زنبورها” بودند. از همانجا نام مستعار “Beemer” به موتورهای BMW متصل شده بود تا بتواند آن را به عنوان مارک معتبر آلمانی به نظر نرساند.

فلت تویین (Flat Twin)

طرح موتور نمادین BMW انتخابی با دو سیلندر مخالف افقی روی قاب نصب شده است.

ایر هد (Air Head)

موتور دوقلو مسطح با دو سوپاپ در هر سیلندر تولید شده در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۵ که توسط هوا خنک می‌شود.

اویل هد (Oil Head)

خنک کننده نسبی روغن که در سال ۱۹۹۵ به انجین بوکسر مسطح تبدیل شد، هنگامی که سیلندرها دو سوپاپ در مجموع چهار سوپاپ به دست آوردند.

خنک کننده مستقیم (Presicion cooling)

مخلوط خنک کننده گلیکول و آب به داغ‌ترین قسمت موتور در اطراف محفظه احتراق ارسال می‌شود. همین امر می‌تواند ۳۵ درصد از حرارت موتور را کاهش داده و به جلوگیری از افزایش دما کمک کند. هوا و نفت ۶۵ درصد حرارت را تشکیل داده و به مرور زمان با همین خنک کننده، دمای آن‌ها کاهش می‌یابد. خنک کننده مستقیم از سال ۲۰۱۳ وارد موتور سیکلت‌های GS برند بی ام و شد.

جی اِس (GS)

جی اِس به معنای ورزش زمینی (Gelände Sport) است که برای موتور سیکلت‌های BMW مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین BMW GS در سال ۱۹۸۰ تولید شد که نام آن R80/GS بود و تولید جی اِس‌ها نیز تا به امروز ادامه داشته است.

شفت درایو (Shaft Drive)

آخرین سیستم درایو انتخابی BMW از زمان ورود R32 در سال ۱۹۲۳ است که شفت، دنده داخل گیربکس و یک دنده توپی دیگر را به چرخ عقب متصل می‌کند.

گروه موتور سیکلت‌های بی ام و

ادونچر (Adventure)

وقتی بی ام و موتور سیکلت R80 GS را در سال ۱۹۸۰ معرفی کرد که بخش کاملا جدیدی برای موتور سیکلت‌های این برند بود. در چند سال گذشته به موتور سیکلت‌های گروه ادونچر محبوبیت بالایی رسیدند، زیرا تنوع محصولات در موتور سیکلت‌های ادونچر افزایش پیدا کرد. بنابراین منطقی است که شرکتی که همه این کارها را شروع کرده است، دارای ابزارهای لازم برای پیشرفتن آن‌ها نیز باشد.

برند بی ام و از یک سیلندر در مدل G 310 GS استفاده کرد که بسیار مفید واقع شد تا اینکه رکورد قدرت و سرعت را با مدل R 1250 GS Adventure را زد. این موتور سیکلت دارای یک انجین دوقلوی چهار زمانه بود که قدرت ۱۳۶ اسب بخاری را تولید می‌کرد. در کیفیت سواری نیز دو طیف برای این موتور سیکلت وجود داشت که هر دوی آن‌ها کیفیت بالایی را ارائه می‌دادند. به طور مثال مدل F750 GS با کنترل پایداری استاندارد و ترمز ABS طیف ایمنی این موتور و F850 GS Adventure با موتور ۹۰ اسب بخاری و دو سیلندر موازی طیف قدرت این موتور سیکلت بود.

مدل S 1000 XR که از موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶۵ اسب بخار و با ارگونومی و ظاهر GS ساخته شده است، یکی از بهترین انتخاب‌های سری ادونچر می‌باشد. مدل F 900 XR جدید نیز با ظاهر خشنی که دارد، در همان اندازه نیز در جاده‌ها عمل می‌کند. مدل‌های ساخته شده برای سری ادونچر تا ۲۰۲۱، بروزرسانی‌های جدیدی به آن‌ها افزوده می‌شود که عملکرد آن‌ها را بهبود می‌دهند.

موتور سیکلت بی ام دبلیو R80 GS

مدل‌ها:

  • بی ام و G 310 GS 5,945 دلار
  • بی ام و F 750 GS 10,995 دلار
  • بی ام و F 900 XR 11,695 دلار
  • بی ام و F 850 ​​GS 13,545 دلار
  • بی ام و F 850 ​​GS Adventure 14,545 دلار
  • بی ام و S 1000 XR 17,945 دلار
  • بی ام و R 1250 GS 17,995 دلار
  • بی ام و R 1250 GS Adventure 20,345 دلار

هریتیج (Heritage)

تنها موضوع زمان مطرح بود تا موتور سیکلت‌های یکپارچه سازی شده با سیستم عامل منحصر به فرد، به مرحله طراحی و تولید برسد. وقتی بی ام و مدل R NineT را در سال ۲۰۱۳ عرضه کرد، آن لحظه بود که یک انجین بوکسر با سیستم خنک کننده هوا با خطوط کلاسیک، در بازار عرضه شد.

از زمان راه اندازی، خانواده R NineT، چندین مدل دیگر از این موتور سیکلت ساخته و در بازار عرضه شده است. از محدود کردن و سفارشی سازی مدل R NineT Pure گرفته مدل اصلی Urban GS Edition ، با یکپارچه سازی با سیستم عامل جدید طراحی و در مرحله فروش قرار گرفته است.. همه موتور سیکلت‌ها از یک موتور بوکسر دو سیلندر خنک با هوا یا روغن استفاده می کنند که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۶ پوند-فوت گشتاور را دارا است.

با این حال، خبر مهم سال گذشته ورود R 18 بود که اولین موتور سیکلت قدرتی BMW است. این مدل جدید از موتور جدید با حجم ۱.۸ لیتر مانند خودرو استفاده می‌کرد. در ادامه برخی مدل‌های گروه هریتیج را به شما معرفی خواهیم کرد.

موتور سیکلت بی ام دبلیو R NineT

مدل‌ها:

  • R nineT Pure 10,995دلار
  • R nineT Scrambler 13,495دلار
  • R nineT 15,945دلار
  • R 18 17,495دلار
  • R 18 Classic 19,495دلار

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم اطلاعات را درباره برند موتور سازی بی ام و موتورراد در اختیارتان قرار دهیم. این برند یکی از معروف‌ترین موتور سازی در آلمان است که رکورد فروش محصولات در سال ۲۰۱۵ را در دست دارد. امروزه این برند فروش نسبتا برابری را در مقایسه با فروش خود در سال ۲۰۱۵ را دارا است که حدود ۱۳۶،۹۶۳ دستگاه موتور سیکلت بی ام دبلیو بود. همچنین نمایندگی‌های تولید این برند نیز گسترش یافته است و در اتریش، چین، انگلیس و اسپانیا نیز موتور سیکلت بی ام دبلیو تولید و توزیع می‌شوند.

منابع:

www.bmwmotorcycles.com

en.wikipedia.org


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند