انواع کلاه کاسکت و کلاه ایمنی

انواع کلاه کاسکت موتورسیکلت | راهنمای انتخاب بهترین کلاه ایمنی موتورسیکلت برای شما

08:15۳

کلاه ایمنی کلاه کاسکت یکی از مهم‌ترین وسایل ایمنی هنگام موتورسواری است. فقط در سال ۲۰۱۵، کلاه ایمنی حدودا جان ۱۷۷۲ نفر را نجات داد. اگر ۷۴۰ نفر از موتورسوارانی که  در تصادفات جان خود  را از دست دادند، از کلاه ایمنی استفاده می‌کردند، به احتمال زیاد نجات پیدا می‌کردند. شاید استفاده از کلاه کاسکت در شهر شما اجباری نباشد اما به هر حال شما باید با کلاه ایمنی موتورسواری کنید. موتورسیکلت ایمن چه ویژگی‌هایی دارد؟ چطور کلاه کاسکت را به درستی روی سرمان قرار دهیم؟ برای موتورسواری ایمن چکار کنیم؟ در ادامه این مقاله از  وبسایت یدک تیمچه، مرکز فروش لوازم جانبی موتور سیکلت  به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

انوع کلاه کاسکت موتورسیکلت

بطور کلی شش مدل کلاه کاسکت موتور سیکلت اصلی داریم:

  • کلاه کاسکت فک دار (full face)
  • کلاه کاسکت فک متحرک (modular)
  • کلاه کاسکت بدون فک (open face)
  • کلاه کاسکت نیمه ایمن (half)
  • کلاه کاسکت آفرود (off-road)
  • کلاه کاسکت دوال اسپرت (dual-sport)

انواع کلاه ایمنی موتورسواری

کلاه کاسکت فک دار

کلاه ایمنی فک دار کل سر و گردن شما را می‌پوشاند و ایمن‌ترین نوع کلاه ایمنی شناخته می‌شود که از سر و گردن شما در برابر ضربه احتمالی حفاظت می‌کند. از ویژگی‌های بارز کلاه ایمنی فک دار، محافظ چانه است که اکثر کلاه‌های ایمنی ندارند. براساس مطالعاتی که روی آسیب‌های ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی انجام شده، در هنگام تصادف چانه با پنجاه درصد ضربه شدید روبرو می‌شود و فقط کلاه کاسکت فک دار می‌تواند از فک و چانه شما کاملا محافظت کند. مهم نیست شما چه مدل موتوری سوار شوید چون کلاه کاسکت فک دار برای تمام موتورسوران لازم و ضروری است. کلاه کاسکت فک دار بسته به نوع موتورسواری شما متفاوت است. برای مثال موتورسواران ورزشی به موتوری نیاز دارند که وقتی سرعت موتور بالا بود، کلاه کاسکت از روی سر بلند نشود. بنابراین آنها معمولا کلاهی را انتخاب می‌کنند که چانه داشته باشد و کمی زاویه دار باشد.

اکثر کلاه ایمنی‌‌های فک دار تهویه دارند که در نتیجه سر و گردن شما عرق نمی‌کند و بخار مانع دید شما نمی‌شود. شما می‌توانید در ماه‌های سرد سال تهویه را کاهش دهید تا جریان هوا کاهش یابد. در سال‌های اخیر ویژگی‌های جدیدی به کلاه ایمنی‌های فک دار اضافه شده که از جمله این امکانات می‌توان به بلندگوهای بلوتوث دار و رنگ بندی یا روکش‌های متنوع مناسب برای نور آفتاب اشاره کرد.

کلاه کاسکت فک متحرک

کلاه ایمنی مدولار یا فک متحرک ترکیبی از کلاه ایمنی فک دار و بدون فک است چون قسمت فک کلاه سیکلت متحرک است و قسمت جلوی کلاه باز می‌شود. تمام امکانات و کیفیت مواد اولیه کلاه مثل کلاه فک دار است. کلاه کاسکت فک متحرک برای محافظت از چشم روکش دارد و همچنین گاهی اوقات دارای محافظ ثانویه برای محافظت از چشم در برابر آفتاب می‌باشد. وزن کلاه ایمنی مدولار نسبت به کلاه ایمنی‌های فک دار بیشتر است چون طراحی‌های بیشتری روی آن انجام داده‌اند اما به دلیل متحرک بودن فک، سطح ایمنی آن کاهش می‌یابد. اما سطح ایمنی این کلاه سیکلت نسبت به کلاه‌های نیمه ایمنی خیلی بیشتر است.

معمولا موتورسواران ماجراجو از کلاه ایمنی مدولار استفاده می‌کنند چون متناسب با سبک موتورسواری آنها طراحی شده و آنها می‌توانند در حین موتورسواری ایستاده هم به اطرافشان دید کامل داشته باشند. بلندگوهای بلوتوثی، سیستم محافظ دوگانه و سیستم تهویه ضد بخار از جمله امکاناتی هستند که برای موتورسواران لازم و ضروری است.

کلاه کاسکت بدون فک

کلاه سیکلت بدون فک فقط سه چهارم از سر و گردن یعنی پشا سر و اطراف سر شما را می‌پوشاند اما صورت شما همچنان در معرض آسیب قرار دارد. این مدل از کلاه کاسکت بین اسکوتر سواران، تورهای مسافرتی و کشتی‌های تفریحی رایج است چون قسمت صورت باز می‌ماند و آنها می‌توانند باد را روی صورتشان احساس کنند و لذت ببرند. وجه تمایز این کلاه کاسکت نداشتن چانه برای محافظت از فک و چانه است که همین مورد ایمنی موتور سیکلت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد اما وزن آن نسبت به کلاه ایمنی‌های فک دار کمتر است. وزن آن خیلی سبک نیست اما بخاطر نبود چانه، وزن آن کمی سبک نشان داده می‌شود. همچنین به دلیل باز بودن کلاه ایمنی، در باد و باران یا آلودگی هوا از شما محافظت نمی‌کند. شما می‌توانید برای محافظت از صورت و چشم‌های خود در برابر نور از لوازم جانبی استفاده کنید.

 

کلاه کاسکت نیمه ایمنی

کلاه کاسکت نیمه ایمنی فقط روی سر، پیشانی و ابروهای شما را می‌پوشاند و حداقل ایمنی ممکن را دارد. بعضی از کلاه‌ها ممکن است پشت گردن و گوش‌ها را هم بپوشاند اما بقیه صورت باز می‌ماند. گرچه با استفاده از این کلاه ایمنی هوا جریان دارد اما نسبت به کلاه ایمنی‌هایی که کل صورت را می‌پوشانند، ایمنی کمتری دارند. اکثر کلاه‌های نیمه ایمنی روکش صورت و محافظ چشم ندارند، بنابراین شما باید جداگانه برای محافظت از چشم‌هایتان عینک مخصوص موتورسواری تهیه کنید. این کلاه ایمنی امکانات جانبی کمی دارد چون فضای اضافی برای افزودن ویژگی‌های جدید ندارد. به همین دلیل امکاناتی کمی دارد. با این وجود بلندگو بلوتوثی یکی از امکاناتی است که معمولا کلاه‌های نیمه ایمن دارند.

کلاه ایمنی آفرود

همانطور که از اسم این کلاه کاسکت پیداست، برای موتورسواری در جاده‌های خاکی مناسب بوده و برای استفاده داخل شهر مناسب نیست. طراحی این کلاه کاسکت با بقیه کلاه‌ها کمی متفاوت است و قسمت چانه آن کمی برجسته‌تر است؛ به همین دلیل خیلی راحت هوا جریان پیدا می‌کند. کلاه کاسکت آفرود حداقل وزن و حداکثر محافظت و تهویه را دارد که به همین دلیل برای موتورسواری در ماه‌های گرم سال مناسب است. اما کلاه کاسکت آفرود از قسمت چشم‌ها محافظت نمی‌کند بنابراین باید از عینک مخصوص استفاده کنید. اگر شما قصد دارید در جاده‌های گلی موتورسواری کنید پس زدن عینک برای شما اولویت زیادی دارد. عینک مخصوص از نفوذ گل و لای داخل چشم شما محافظت می‌کند. شما می‌توانید از عینکی برای موتورسواری استفاده کنید که هم مقاومت خوبی داشته باشد و هم پس از یک سواری  طولانی سر و گردن شما خسته نشود.

اگر قصد پوشیدن زره دارید، حتما قبل از خرید آن را تست کنید تا از راحت بودن آن مطمئن شوید. همچنین حتما عینک ایمنی را تست کنید تا راحت بتوانید از کلاه ایمنی و عینک با هم استفاده کنید. گاهی ممکن است شکل اطراف چشم کلاه ایمنی با شکل عینک موتورسواری هماهنگ نباشد. اگر یک فروشگاه هر دو محصول را موجود دارد، حتما هر دو را با هم تست کنید و بعد خرید کنید.

کلاه ایمنی دوال اسپرت

کلاه کاسکت دوال اسپرت ترکیبی از کلاه ایمنی آفرود و کلاه ایمنی فک دار است. این کلاه ظاهرا شبیه کلاه ایمنی آفرود است اما داخل آن بیشتر شبیه کلاه ایمنی فک دار است. مهم‌ترین ویژگی این کلاه کاربردهای آن است که شما می‌توانید هم در جاده‌های خاکی و هم شهری از کلاه دوال اسپرت استفاده کنید. قسمت چانه کلاه ایمنی دوال اسپرت مثل کلاه ایمنی آفرود برجسته نیست اما از چشم در برابر اجسام خارجی محافظت می‌کند. شما با استفاده از این کلاه ایمنی دیگر نیازی به عینک جداگانه ندارید اما در صورتی که بخواهید عینک بزنید، می‌توانید طلق محافظ روی چشم را جابه‌جا کنید. با همه این توضیحات حتما بحث امنیت و ایمنی را جدی بگیرید.

چطور اندازه مناسب کلاه ایمنی موتور سیکلت را پیدا کنیم؟

انتخاب کلاه ایمنی سایز مناسب اهمیت زیادی دارد و شما باید به خوبی سر خود را اندازه بزنید تا کلاه مناسبی بخرید. شما با این اندازه گیری، به سایز کلاه ایمنی مناسب پی می‌برید. اندازه کلاه‌ها نسبت به هر سازنده موتورسیکلت با تولیدکننده دیگر متفاوت است. بنابراین ممکن است اندازه کلاه‌های یک برند با برندی دیگر متفاوت باشد.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ وبسایت یدک تیمچه اهمیت کلاه ایمنی ذکر شد و به معرفی انواع موتور سیکلت پرداختیم که شما می‌توانید با توجه به نیاز خودتان در شرایط مختلف از این کلاه‌های ایمنی استفاده نمایید تا در موقعیت‌های مختلف از شما محافظت کنند. همچنین شما می‌توانید برای خرید انواع لوازم یدکی موتور سیکلت به وبسایت یدک تیمچه مراجعه نمایید و لوازم مورد نیازتان را آنلاین تهیه کنید. در صورت وجود هر گونه سوال با کارشناسان تیم یدک تیمچه تماس بگیرید، تیم ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

منبع
motorcyclelegalfoundation.com

3 Comments

  1. رضا

    تو گرمایئتابستون سخته کلاه کاسکت گذاشتن واقعا?‍♂️

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند