آشنایی با کیت محافظ دانژه دی ایر (DAINESE D-AIR)

09:22۰

با نسل سوم کیت محافظ موتور سیکلت که دانژه دی ایر (D-AIR DAINESE) است، آشنا شوید. یکی از موثرترین و قابل دسترس‌ترین کیت‌های محافظ که تا به امروز برای موتورسواران طراحی و توسعه داده شده است. بهترین سازندگان این نوع کیت‌ها می‌دانند که مهم‌ترین جنبه لباس موتورسواری، ویژگی‌های محافظتی آن است، اما این نکته را که سیستم کیسه هوا بهترین محافظ است را ذکر نمی‌کنند. از سال ۱۹۹۳، برند ایتالیایی دانژه (Dainese) گام‌های مستمری برای تکامل سیستم‌های کیسه هوا در کیت تولیدی خود با نام Dainese D-Air، با استانداردهای ایمنی بالاتر، بهبود ارگونومی، بهبود شرایط استفاده و دقیق‌ترین فعال سازی تا یک هزارم ثانیه برداشته است. کیت محافظ دانژه دی ایر با ۱۲ سال تجربه برای تولید کیت‌های موتو جی پی (MotoGP)، هزاران آزمایش و تجزیه و تحلیل تولید شده است و علاوه بر کیت دی ایر، برند دانژه بیش از ده‌ها حق ثبت اختراع فقط در حوزه کیسه هوا را به نام خود ثبت کرده است. اکنون در نسل سوم خود، دانژه طیف کاملی از محصولات خاص را برای استفاده در اتوبان و جاده، با سطح بالای حفاظت و قابلیت فعال‌سازی و غیرفعال کردن و برای اولین بار، مدل‌های مختلف مخصوص مردان و زنان را توسعه داده است. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز خرید آنلاین لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره کیت محافظ دی ایر دانژه به در اختیارتان قرار دهیم.

کیف محافظ D-AIR چیست؟

سیستم D-Air از یک قطعه ویژه از تجهیزات حفاظت فردی (personal protective equipment) تشکیل شده است که از یک محافظ بادی استفاده می‌کند. در اصل، این محافظ، یک کیسه هوا است که مخصوص موتورسواران طراحی شده است. در یک خودرو، مفهوم ساده کیسه هوا، یک بالشتک متورم است که بین سرنشینان و سطح ضربه قرار می‌گیرد و به گونه‌ای طراحی شده که خطر ضربه و آسیب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، زیرا انرژی حاصل از ضربه توسط بالشتک، کاهش و جذب می‌شود.

در حالی که تصادف خودرو باعث می‌شود سرنشینان به شدت از داخل کابین، به فرمان، داشبورد و درها ضربه بخورند. حال اگر همین حالت را برای موتور سیکلت تصور کنید، می‌فهمید که نصب کیسه هوا برای موتور سیکلت در هر شرایطی بی‌تاثیر خواهد بود، زیرا موتورسوار ممکن است در هر حالتی از موتور بیفتد. بنابراین کیسه هوا را باید مستقیما بر روی بدن سوارکار اعمال کرد.

لینو دانژه (Lino Dainese) زمانی که اولین مفاهیم فناوری کیسه هوای پوشیدنی را در سال ۱۹۹۳ توسعه داد، این موضوع که موتورها نیز نیاز به کیسه هوا دارند را درک کرد. نمونه‌های اولیه از فناوری کیسه هوا استفاده کرده که در آن زمان در خودروها دیده می‌شد. با کیسه هوا در قسمت بیرونی لباس این شخص اولین استفاده در هوا را در یک لباس پیاده‌سازی کرد. از همان ابتدا، هدف دانژه ایجاد یک کیسه هوا برای موتورسواران بود که بتواند ضربه را تشخیص دهد و یک کیسه هوا را فعال کند که حیاتی ترین قسمت‌های بدن انسان را می‌پوشاند.

ایربگ از چه چیزهایی ساخته شده است؟

عنصر اصلی D-Air کیسه مخصوص بادی است که از بدن سوارکار محافظت می‌کند. این بالشتک به طور موثری انرژی ضربه را در هنگام تصادف جذب و توزیع می‌کند. این کیسه دارای شکل خاصی است که برای پوشاندن نواحی آناتومیکی که به بیشترین محافظت در هنگام برخورد، نیاز دارند، بهترین محافظت را انجام می‌دهد. محافظ لباس‌های دی ایر ریسینگ (D-Air Racing) و دی ایر رود (D-Air Road) متفاوت است تا بهترین کاربرد را در بهترین مکان استفاده را از لباس تمجید کند.

داخل کیسه میکروفیلامنت وجود دارد که اختراع دانژه (Dainese) است و با هر طراحی کیسه هوایی که در بازار متفاوت است. این میکروفیلامنت‌های خلاقانه، هنگام استفاده یک محافظ ساخته شده از هوا را ایجاد می‌کنند که ضخامت و ناحیه ضربه ثابت را در کل بدن که توسط کیسه محافظت می‌شود، پخش می‌کند. فشار داخلی داخل کیسه در هر نقطه یکسان باقی می‌ماند و به سطح حفاظتی کمک کرده و آن را حفظ می‌کند.

کیسه هوا چگونه باد می شود؟

کیسه هوای D-Air بر روی عملکرد ترکیبی تعدادی از مکانیسم‌ها، از کیسه هوا، ژنراتور گاز، سنسورهای تعبیه شده در لباس و نرم افزار داخلی عمل می‌کند. داخل کیسه هوا یک محفظه تعبیه شده است که با گاز بسیار فشرده پر شده است که وقتی فعال می شود، بلافاصله با انبساط گاز به طور مستقیم در داخل کیسه، باد می‌شود. این ژنراتور گاز سبک را از طریق هشدار یک واحد کنترل الکترونیکی متشکل از ۶ سنسور که ۳ شتاب سنج و ۳ ژیروسکوپ که برای تشخیص حرکات و حالت بدن سوارکار هستند، انتقال می‌دهد و یک GPS که به سیستم اجازه می‌دهد تا سرعت واقعی موتورسوار را تشخیص داده و به دقت اندازه گیری کند. یک باتری لیتیومی کوچک و سبک وزن که در درون این کیسه است، می‌تواند از طریق یک پورت USB و یک کابل میکرو USB شارژ شود.

این واحد کنترل بدونه وقفه با الگوریتم داخلی کیسه هوا کار می‌کند که از ترکیب پیچیده‌ای از دستورالعمل‌ها، کنترل‌ها و محاسبات ساخته شده است، اطلاعات ارائه شده توسط سنسورهای مختلف را تا بیش از صد بار در ثانیه تجزیه و تحلیل می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا کیسه هوا فعال شود یا خیر. با ۱۸ سال توسعه و تجزیه و تحلیل داده ها، و ۲۵۰۰ فعال سازی در طول آزمایش، مسابقات و استفاده در جاده، می‌توان اطمینان داشت که نرم افزار تعبیه شده در D-Air بسیار هوشمند و مؤثر است، کیسه هوا فقط در صورت لزوم باز می‌شود.

تفاوت بین D-AIR RACING و D-AIR ROAD چیست؟

اساسا، دانژه هر محصول را به گونه‌ای توسعه می‌دهد که در حوزه کاری خود مورد استفاده قرار گیرد. درباره D-Air، نیازهای یک سوارکار ادونچر و تورینگ با نیازهای یک سوارکار ریسینگ و پیست متفاوت است، بنابراین نحوه عملکرد سیستم D-Air برای برآورده کردن نیازها این افراد متفاوت است. تفاوت اصلی در این دو سیستم شکل و اندازه کیسه هوا و الگوریتم باز شدن است. تفاوت در موارد گفته شده نیز به این دلیل است که آن‌ها در هنگام در نظر گرفتن سرعت، زمین و ضربه دو حوزه کاربردی متفاوت هستند تا حداکثر محافظت را از بدن انسان ارائه دهند. ریز رشته‌های داخل لباس‌های مسابقه‌ای و جاده‌ای D-Air نیز از نظر طول متفاوت هستند، به طوری که ضخامت خود را در هنگام برخورد با سطوح مختلف حفظ می‌کنند.

کیت محافظ دی ایر دانژه

لباس محافظ D-AIR  چقدر بر روی ضربات تاثیر دارد؟

هر محصول D-Air از طریق تجربه، تحقیق و آزمایش بهبود می‌یابد. همزمان با پیشرفت در فناوری و تجربه به دست آمده است از کیسه‌های هوا، عرضه محصولاتی که در سال ۲۰۲۲ تولید شده، افزایش پیدا کرده است. دانژه ادعا می کند که سیستم‌های کیسه هوا آنقدر موثر هستند که ۱۰ برابر بهتر از محافظ‌های سنتی کار می‌کنند. اثربخشی یک محافظ سنتی از توانایی آن در جذب انرژی ناشی از ضربه، کمتر است. هر چه انرژی بیشتر توسط محافظ جذب شود، انرژی کمتری به بدن سوارکار می‌رسد. هنگام مقایسه انرژی جذب شده توسط ایربگ D-Air با محافظ قفسه سینه سطح ۱، مقدار انرژی که به بدن رسیده است، تا ۸۶ کاهش یافته.

جدیدترین بروزرسانی درباره D-AIR نسل ۳ چیست؟

اکنون در نسل سوم خود، کیسه هوای D-Air به طور کامل به جای جلیقه داخلی جدا از لباس، به طور کامل در لباس یکپارچه شده است. وزن کل سیستم کیسه هوا در مقایسه با نسخه قبلی آن ۳۷ درصد سبک‌تر است که باعث می‌شود لباس راحت‌تر و ارگونومی آن بهبود پیدا کند. دانژه فناوری کیسه هوای موتور سیکلت را هم برای مسیرهای مسابقه‌ای و هم برای مسیرهای جاده‌ای توسعه داده است. همچنین تین برند محصولاتی که مخصوص اسکی هستند را نیز تولید نموده و خود را به صنعت موتور سیکلت محدود نکرده است. علاوه بر این، دانژه جلیقه‌های محافظ را برای مردان، زنان و کودکان نیز تولید می‌کند.

چگونه پس از استفاده، D-AIR را به حالت اول برگردانیم؟

در نسل‌های قبلی، روش بازنشانی پس از استفاده از کیت به طوری بود که لباس باید برای تعویض کیسه هوا و بررسی کلی عملکرد آن به دانژه بازگردانده می‌شد. در نسل سوم کیت‌های خیابانی، امکان تنظیم مجدد آسان‌تر کیسه هوا فراهم شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ژاکت را به نمایندگی‌ها برگردانید تا هوا را دوباره برایتان پر کنند. اما برای لباس‌های ریسینگ و مسابقه‌ای، این لباس‌ها همچنان باید به سازنده بازگردانده شوند تا کیسه هوا را مجدد تنظیم کند. زیرا آسیب و ضربات ناشی از سقوط در پیست به لباس‌ها بسیار قوی هستند و تنها آزمایشگاه‌های دانژه قادر به تنظیم مجدد عملکردهای سیستم و بازگرداندن حداکثر کارایی به کیت محافظ هستند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و کیت محافظ دانژه دی ایر را معرفی نمودیم. کیت محافظ دانژه یکی از بهترین کیت‌هایی است که یک موتورسوار می‌تواند از آن استفاده کند. استفاده از این کیت بسیار راحت بوده و بدون دخالت موتورسوار فعال می‌شود. با توجه به سنسورهای ژیروسکوپ و سنسورهای شتاب و جی پی اس که بر روی این لباس‌ها نصب می‌شود، می‌توان انتظار داشت که دقت بالایی داشته باشند و در بهترین زمان ممکن عملکرد خود را شروع کنند. این کیت‌ها قیمت بالایی دارند، اما امنیت جانی شما را تضمین می‌کنند. کیت دی ایر علاوه بر محافظت، زیبایی خوبی را با رنگ مشکی دارد.

منبع:

www.infinitymotorcycles.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند