بازسازی موتور سیکلت

چگونه موتور سیکلت قدیمی خود را بازسازی کنیم؟

08:37۰

اگر یک موتور سیکلت قدیمی دارید که در گذشته بسیار زیبا بوده و هیچ خش و رسوبی بر روی آن موجود نیست، اما در حال حاضر اوضاع بدی پیدا کرده و برخی قطعات آن دچار زنگ زدگی شده است، نیازی نیست که نگران باشید. اگر قصد فروش این موتور سیکلت را دارید، بهتر است که در ابتدا آن را بازسازی کنید، مردم برای یک موتور سیکلت تمیز و سرحال، پول بیشتری پرداخت می‌کنند. بازسازی موتور سیکلت نیاز به سرمایه بسیار کمی دارد و خیلی ساده انجام می‌شود. در صورتی که نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید، کافیست که در ادامه این مطلب از  سایت یدک تیمچه، خرید آنلاین لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا روش بازسازی موتور سیکلت را به شما آموزش دهیم.

آموزش بازسازی و زیباسازی موتور سیکلت

بیایید با موتور سیکلت‌های فرسوده‌ای که می‌خواهیم بازسازی کنیم، مشغول شویم. موضوعات پوشش داده شده در این مطلب شامل شستن موتور سیکلت، تمیز کردن کروم، بسته بندی وینیل، بهبود شرایط پلاستیک، تعمیر پلاستیک، فرورفتگی، رنگ آمیزی اولیه، پوشش مجدد صندلی‌ها و موارد دیگر است. در ابتدا به آموزش شستن موتور سیکلت می‌پردازیم که بسیار مهم است. شما باید بدانید که کدام قسمت از موتور را باید خوب بشورید و کدام قسمت را اصلا آب نزنید. موتور سیکلت قطعات بسیار زیادی دارد که باید مراقب آن‌ها باشید.

شستشوی موتور سیکلت

کثیفی باعث می‌شود که موتور سیکلت شما بسیار قدیمی و کهنه به نظر برسد و البته برخی افراد این ظاهر را دوست دارند و اهمیتی برایشان ندارد. برای بقیه افراد، موتور سیکلت شما اصلا جذاب نخواهد بود و احتمالا به آن نگاه هم نمی‌کنند. با این راهنمای کامل شستشوی موتور سیکلت خود شروع کنید.

  1. موتور سیکلت و محل شستشو را آماده کنید.
  2. موتور سیکلت را با آب معمولی خیس کنید.
  3. موتور سیکلت را با مواد شوینده غیر اسیدی مناسب کفی کرده و تمیز کنید.
  4. موتور سیکلت را آبکشی کنید.
  5. برای خشک کردن موتور از یک دستمال فقط برای خشک کردن بدنه استفاده کنید.
  6. زنجیر درایو را روغن کاری کنیدو
  7. اگر از رنگ بدنه موتور رفته بود، آن را با موم یا پولیش بپوشانید.

این امکان وجود دارد که موتور سیکلت‌تان خوردگی و کثیفی بیشتری داشته باشد که برای فروش برچسب قیمتی کمتری به آن می‌چسبد. تفاوت قیمت فروش بین یک موتور سیکلت تمیز و یک موتور سیکلت فوق العاده تمیز را تلاشی که برای تمیزی آن صرف شده است، تعیین می‌کند. ببینید نمایشگاه‌ها چیزی را که می‌خواهید ببینید را همراه با جزئیات به شما نشان می‌دهند. شما نیز باید از آن‌ها یاد بگیرید و موتور سیکلت خود را به روش آن‌ها تمیز کنید. این کار برای شما هزینه‌ای ندارد و شما برای وقتی که می‌گذارید، مبلغ بیشتری را از خریدار دریافت می‌کنید. مواد شستشوی موتور سیکلت در هر خانه‌ای وجود دارد و نیاز به شوینده خاصی نیست.

بازسازی موتور سیکلت

تمیز کردن و پرداخت کروم موتور سیکلت

محصولات متداولی وجود دارند که می‌توانند کثیفی، قیر و سایر ضایعات انباشته شده روی قطعات براق موتور سیکلت را پاک کنند. به یاد داشته باشید که کروم زنگ نمی‌زند. این استیل زیر کروم است که باعث ایجاد حباب، شکافتن یا ظاهرا خوردگی می‌شود و هنگامی که کروم شروع به جدا شدن از استیل می‌کند، هیچ چیز در آنجا قابل تشخیص نیست، به غیر از کرومی که زنگ زده است. برای از بین بردن لکه‌ی کروم دو راه دارید که یکی از آن‌ها تعویض قطعه است و دیگری اقدام به پاکسازی آن. در اینجا چند ترفند وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن لکه کروم استفاده کنید.

برای شروع می‌توانید که با یک سیم مسی ریز و مقداری حلال مانند استون لکه کروم را از بین ببرید. سرکه و موادی مانند آن که دارای اسید بسیار کمی هستند و گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای نیز می‌باشند، کمک زیادی به پاک کردن لکه کروم می‌کنند. اگر آسیب یا خوردگی کروم واقعا بد و جدی باشد (پوسته شدن، ایجاد سوراخ و لکه‌های بزرگ زنگ زدگی، از بین رفتن لایه رویی)، پیشنهاد می‌کنیم فشار زیادی برای پاکسازی کروم به قطعه وارد نکنید و سطح را با فویل آلومینیومی و آب با فشار کم تمیز نمایید.

هنگامی که مواد شوینده از روی کروم از بین رفتند، سطوح فولادی که زنگ در آن‌ها نفوذ کرده است به یک نوع ماده برای جلوگیری از زنگ زدگی نیاز دارند. در اینجا یک راه کم هزینه برای ضد زنگ کردن کروم آسیب دیده وجود دارد: مقداری رنگ اسپری نقره‌ای را بر روی یک پارچه اسپری کنید تا زمانی که به خوبی رنگ گرفته و خیس شود. از پارچه برای فشار دادن رنگ نقره‌ای به فولاد استفاده کنید، سپس کروم را به همین صورت تمیز کردن و رنگ‌ها را یکی کنید. بله، شما هنوز کرومی دارید که دارای حفره است، اما حداقل از فاصله دور، بهتر به نظر می‌رسد.

بازسازی موتور سیکلت

تعمیر فیرینگ

فیرینگ‌ها از همان اول تا زمانی که خراب می‌شوند، به یک شکل هستند و خوب به نظر می‌رسند. اما بعد از اینکه خراب می‌شوند باید هزینه تعویض آن را بپردازید و معمولا کم پیش می‌آید که فیرینگ قابل تعمیر باشد. پیشنهاد می‌کنیم که این قطعه را تعویض کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد. کمتر کسی در تعمیرگاه‌ها می‌تواند فیرینگ را به طور کامل انجام دهد و معمولا دوباره خراب خواهد شد.

مواد به کار رفته در ساخت فیرینگ موتور سیکلت از مواد مختلفی هستند که از آن‌ها می‌توان به پلاستیک، فایبرگلاس و فیبر کربن اشاره کرد. بنابراین قبل از سفارش لوازم یدکی، حتما از جنس فیرینگ هود مطمئن شوید. اگر می‌خواهید برای تعمیر از چسب استفاده کنید، باید بدانید که چسبی که برای یک جنس و ماده کار می‌کند، ممکن است برای جنس و ماده دیگر مشکل ایجاد کند، بنابراین از دفترچه‌ی موتور سیکلت خود استفاده کنید تا ببینید مواد به کار رفته چه چیزی است.

به خاطر داشته باشید که داخل فیرینگ‌های شما ممکن است رنگ آمیزی شده باشد، و هر چسبی که برای تماس مستقیم با پلاستیک طراحی شده باشد، به همان شکل به رنگ نمی‌چسبد و کنده می‌شود. در اینجا شاید نیاز به کمی سنباده کاری باشد تا مقداری از رنگ از بین رود.

تعمیر فرورفتگی روی مخزن بنزین

فرورفتگی‌های به وجود آمده مشکل دیگری هستند که با راه حل ارزان و آسان برطرف می‌شوند. اما این کار چطور ممکن است؟ فرض کنید یک فرورفتگی در مخزن سوخت به دلیل تصادف به وجود آمده است. اگر رنگ محفظه ترک نخورده است و فرورفتگی آن به اندازه یک انبه نیست، می‌توان آن را تعمیر کرد. اکثر کیت‌های تعمیر فرورفتگی DIY شامل یک کشنده، نوعی دستگاه چسب یا مکش و یک کتابچه دستورالعمل هستند. من متوجه شدم که پایه‌های مکش GoPro برای چیزهای بزرگ بهتر از هر کدام از آن‌ها کار می‌کنند و از GoPro به عنوان دسته استفاده می‌کنند.

این کار را با مخزن روی موتور سیکلت انجام دهید. خارج کردن فرورفتگی‌های کوچک شاید کمی سخت باشد. بنابراین بهتر است که این کار را به یک صافکار ماهر بسپارید. اکثر مردم ابزار لازم را برای انجام این کار در اختیار ندارند. هوای گرم گزینه‌ای است که اغلب برای بیرون کشیدن فرورفتگی‌ها نادیده گرفته می‌شود و روش ارزانی نیز است.

اگر رنگ ترک خورده است، می‌توانید فرورفتگی را پنهان کنید، گاهی اوقات اگر فرورفتگی در ناحیه پایین باشد، احتمالا رنگ نیز تغییر می‌کند و احتمالا یک مخزن جدید نیاز داشته باشید. وقتی رنگ و بدنه درگیر می‌شوند، از اینکه چقدر سریع رنگ کنده می‌شود، تعجب خواهید کرد. رنگ روی موتور سیکلت شما احتمالا به مرور زمان محو خواهد شد. بنابراین سنباده و رنگ جدید نیز شاید به شما کمک خاصی نکند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم که به روش‌هایی را برای بازسازی موتور سیکلت قدیمی را معرفی نمودیم. بازسازی موتور سیکلت‌های قدیمی کار لذت بخشی است و از اینکه موتور سیکلت‌تان تمیز شده است، خوشحال خواهید شد. علاوه بر این اگر قصد فروش موتور سیکلت را داشته باشید، قطعا پول بیشتری به دست می‌آورید. در زمان تمیز کردن موتور سیکلت حواستان باشد که از موادی با سطح اسید بالا استفاده نکنید، زیرا ممکن است که به بدنه موتور آسیب وارد کند و همین امر قیمت موتور سیکلت را کاهش می‌دهد.

منبع:

www.revzilla.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند