شستن موتور سیکلت و نکات مهمی که باید بدانید

شستن موتور سیکلت چگونه است؟ آموزش قدم به قدم شستشوی موتور سیکلت

08:00۰

موتور سیکلت یکی از وسایلی است که نیاز به نگهداری مناسب دارد و تمیز نگه داشتن آن نیز می‌تواند یکی از بهترین کارها برای نگهداری از آن باشد. به طور کلی شاید شما ۲ راه پیش رویتان باشد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ظاهر موتور سیکلت را حفظ کنید. اولین راه کشیدن کاور یا روکش بر روی موتور است که انجام دادن همیشگی آن کمی غیر ممکن و آزار دهنده خواهد بود و راه دیگر شستشوی موتور سیکلت است. راه دوم کمی آسان‌تر است و هزینه زیادی نیز ندارد، اما در زمان شستن موتور سیکلت باید نکاتی را رعایت کنید که برای جلوگیری از خرابی موتور سیکلت لازم هستند. در ادامه این مطلب از  یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت آموزش قدم به قدم شستشوی موتور سیکلت را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

آموزش قدم به قدم شستن موتور سیکلت

موتور سیکلت دارای چندین قطعه برقی است که در صورت مبرخورد کردن آب با آن‌ها، ممکن است که خراب شوند. بنابراین قبل از شستشو باید آن‌ها را از موتور سیکلت جدا کنید. با آموزش قدم به قدم شستن موتور سیکلت همراه شما خواهیم بود.

لوازم شست و شوی موتور سیکلت

مرحله ۱: لوازم تمیز کننده خود را تهیه کنید.

بهترین روش برای شستن موتور سیکلت همیشه داشتن ابزارهای لازم است. به غیر از ابزار مناسب، رعایت نکات ایمنی موتور سیکلت را نیز باید در نظر داشته باشید. پاک کننده‌های زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به یک صورت بدنه و اجزای موتور را تمیز می‌کنند. یکی از آن‌ها را خریداری کنید، اما حواستان باشد که از براق کننده استفاده نکنید، زیرا در طولانی مدت به بدنه موتور سیکلت آسیب می‌رساند. همچنین از اسپری‌های جزئی گرفته تا کاورهای بدون نیاز به شستشو، هنگام انتخاب محصول برای تمیز کردن موتورسیکلت، مطمئن شوید که حتما برای شستشوی موتور طراحی شده است. با این حال، هنگامی که باید موتور سیکلت را بشویید، ابزارهای زیر را لازم خواهید داشت:

  • اسفنج‌ها: برای از بین بردن لکه‌های چسبیده و بدون آسیب رساندن به سطوح عالی است، اما مطمئن باشید که در حین کار تکه‌های گل و لکه‌های دیگر از بین نمی‌روند و یا در آخر رنگ را خراش دهد.
  • برس: عمدتا برای تمیز کردن مناطقی مانند چرخ‌ها و قطعاتی که چربی زیادی در بین آن‌ها رفته است که می‌توانند از برس استفاده کنند. به طور مثال در مکان‌هایی که روغن و یا گریس جمع شده است، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. همچنین پاک کردن گردی و خاکی که به مرور زمان به گل تبدیل شده است.
  • پارچه: پارچه‌ها معمولا برای استفاده استفاده پس از شستشوی و خشک کردن موتور عالی هستند پارچه چرمی بسیار جاذب که برای همه سطوح ایمن است.
  • میکروفیبر: برای لمس نهایی و پاس نهایی با اسپری جزئیات بهترین است. میکروفیبر کار بسیار خوبی در به دام انداختن گرد و غبار، پرز و غیره انجام می‌دهد.

مرحله ۲: محل شستشو را مرتب کنید.

هنگامی که همه چیز را برای شستن موتور سیکلت آماده کردید، باید مطمئن شوید که موتورسیکلت و محل شستشو آماده است. ابتدا، قبل از شروع، از خنک بودن موتورسیکلت اطمینان حاصل کنید. موتور سیکلت شما مانند یک کودک نوپا، باید برای حمام کردن شرایط مناسبی داشته باشد. همانطور که می‌دانید موتور داغ، اگر با آب سرد برخورد کند، شوک حرارتی به وجود می‌آید که باعث کاهش طول عمر بدنه می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم که از شستشو موتور سیکلت در زیر نور خورشید نیز خودداری کنید، زیرا در زمان شستشو، کف خیلی زودتر خشک می‌شود و همین امر باعث به وجود آمدن لکه‌های بیشتری بر روی بدنه موتور سیکلت خواهد شد. بنابراین قبل از شروع کار، به زیر یک سایه‌بان بروید و یا یکی از آن‌ها را درست کنید.

مرحله ۳: سوراخ های ورود و خروجی را مسدود کنید.

طبیعتا موتور سیکلت در برابر آب مقاوم است و تنها کاری که باید انجام دهید، بستن حفره‌های ورودی و خروجی‌های موتور را مسدود کنید. بستن اگزوز با چیزی مانند چسب کارساز نیست و بعد از برخورد آب باز می‌شود؛ پیشنهاد می‌کنیم که از مسدود کننده اگزوز یا ابزاری شبیه به آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک پارچه را در سوراخ اگزوز قرار دهید، یا به سادگی آن را با یک دستکش لاستیکی بپوشانید تا آب از آن خارج شود. بستن ورودی و خروجی موتور سیکلت باعث می‌شود که بعد از شستشو، موتور دچار اختلال نشود.

مرحله ۴: شستشوی موتور سیکلت با اسپری

به طور کلی، هرچه اصطکاک کمتری هنگام تمیز کردن موتورسیکلت، به بدنه آن اعمال شود، بهتر است. هرچه بیشتر بدنه موتور سیکلت را با دستمال بمالید، احتمال اینکه موتور سیکلت تمیزتر شود، زیادی است، اما ادامه دادن این کار می‌توان باعث آسیب دیدن موتور شود. برای کاهش خرابی بدنه موتور سیکلت بهتر است که قبل از تمیز کردن آن با هر چیز دیگری، کل موتور سیکلت را با ترکیبی از پاک کننده و آب،  اسپری و تمیز کنید که لکه‌های سطحی نیز تحت تاثیر قرار بگیرند.

مرحله ۵: شروع به تمیز کردن موتور سیکلت کنید.

پس از گذراندن مراحل قبل، می‌توانید شیلنگ را برداشته و شروع به تمیز کردن موتور سیکلت خود کنید. این وسیله‌ای است که بسیاری از افراد در زمان شستشو به آن فکر می‌کنند. مثل همیشه، در مورد میزان آبی که برای شستشوی موتور سیکلت به کار می‌برید، مراقب باشید.در اینجا چند نکته دیگر برای سهولت کار وجود دارد:

  • از بالای موتور سیکلت شروع به شستشو کنید و به سمت پایین بیایید.
  • از اینکه محلول مورد استفاده شما مناسب موتور سیکلت است، اطمینان حاصل کنید.
  • اگر اسفنج شما آلودگی، چربی، روغن و غیره را جمع کرد، حتما قبل از ادامه شستشوی بخش‌های دیگر آن را کاملا تمیز کنید و یا آن را عوض کنید. همچنین می‌توانید سطل شستشو را تغییر دهید، زیرا احتمالا آلودگی و کثیفی زیادی در آن ته‌نشین شده است.
  • آب و صابون زیادی بر روی زنجیر موتور و ترمزهای آن می‌ریزد، این موضوع قابل انتظار است. اما توجه داشته باشید که در هر شرایطی، نباید این مناطق را با اسفنج یا پارچه تمیز کنید، زیرا پوشش روی هر قسمت، عملکرد آن قطعه را تغییر می‌دهد.

مرحله ۶: موتورسیکلت را خشک کنید.

پس از شستن موتور سیکلت به سرعت باید آن را کاملا خشک کنید. آب باقی مانده در شیارهای قطعات به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد خوردگی شوند. یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن این شیارها، استفاده از یک دمنده هوا یا یک پمپ باد است. با استفاده از این دستگاه به صورت دستی می‌توانید برای تمیز کردن شیارها اقدام کردن و مکان‌هایی که به آن دسترسی ندارید را نیز تمیز کنید. اگر روش دیگری را بلدید که به موتور آسیب نمی‌رساند و باعث خشک شدن شیارها می‌شود، می‌توانید که از همان روش استفاده کنید. استفاده از حوله برای خشک کردن آب میان شیارهایی که کمی بازتر هستند نیز راهکار مناسبی است.

بسیاری از مردم موتور خود را بعد از شستشو به بیرون می‌برند تا آن را با استفاده از بادی که در سرعت بالا ایجاد می‌شود، خشک کنند که کار بسیار اشتباهی است. باید بدانید که اگر صفحه نمایشگر موتور سیکلت شما دیجیتالی باشد، در صورت رانندگی بعد از شستشو، به احتمال زیادی در آن اختلالاتی مشاهده خواهید کرد. همچنین در صورت آنالوگ بودن نمایشگر، احتمالا بخار خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و روش شستن صحیح موتور سیکلت را آموزش دادیم. توجه داشته باشید که اگر پس از شستشوی موتور سیکلت خود، قصد استفاده از آن را داشتید، به احتمال زیاد ترمزهای شما تا حدی متفاوت عمل می‌کنند، زیرا به درون آن‌ها آب نفوذ کرده است و مدتی کوتاهی طول می‌کشد که رطوبت آن خشک شود. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از شستشوی موتور سیکلت، با احتیاط کامل رانندگی کنید تا مشکلی رخ ندهد. به طور کلی بهتر است که بعد از شستشوی موتور سیکلت، تا ۲ ساعت از آن استفاده نکنید تا فرایند خشک شدن رطوبت به طور طبیعی انجام شود.

منابع:

www.revzilla.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند