بهبود ترمز در موتور سیکلت

چگونه عملکرد ترمز موتور سیکلت را بهبود دهیم ؟ نکات طلایی آن‌ها را باید بدانید.

06:001۰

هنگام سواری در پیست، یکی از قسمت‌هایی از موتور سیکلت که بیشترین واکنش و فشار را وارد می‌کند، ترمزها هستند، بنابراین جای تعجب نیست که وقتی مردم کمی بیشتر وارد پیست یا خیابان می‌شوند، شروع به بررسی اطراف خود می‌کنند که چگونه می‌توانند ترمزهای موتور سیکلت را بهبود ببخشند تا عملکرد بهتری را از آن‌ها دریافت کنند. چندین تکنیک ترمزگیری وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا سرعت خود را با دقت بیشتری کاهش دهید. اگر احساس می‌کنید که ترمزهای شما می‌توانند بهتر باشند یا فقط می‌خواهید سیستم ترمز خود بهبود دهید، در این صورت انجام پنج مرحله زیر عالی خواهد بود. همچنین زمانی که ترمزهای موتور سیکلت به درستی کار کنند، دیگر قطعات و سرویس‌های موتور سیکلت نیز به خوبی کار خواهند کرد. بنابراین در ادامه این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه، مرکز خرید لوازم جانبی موتور با ما همراه باشید تا راهکارهای بهبود ترمزگیری موتور سیکلت را به شما معرفی کنیم.

راهکارهای بهبود ترمزگیری موتور سیکلت

برای اینکه موتور سیکلت شما ترمزگیری را خیلی خوب انجام دهد، باید مواردی که در ادامه به شما می‌گوییم را به درستی بر روی موتور سیکلت خود اعمال کنید تا همه چیز برای گرفتن ترمز در بهترین حالت خود باشد.

روغن ترمز را تعویض کنید.

تعویض کردن روغن ترمز موتور سیکلت یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود عملکرد ترمزهای موتور است. اگر مایع روغن ترمز موتور برای مدتی زیادی تعویض نشده، نمی‌توان از آن انتظار داشت که عملکرد خوبی داشته باشد و اولین توصیه ما به شما این است که برای بهبود عملکرد ترمز، حتما تعویض روغن را در دستور کار قرار دهید. روغن ترمز مبتنی بر گلیکول (DOT 4 و ۵.۱) بسیار مرطوب است، یعنی اینکه روغن به شدت رطوبت را جذب می‌کند و به مرور زمان آب در سیستم جمع می‌شود که به نوبه خودش باعث کاهش عملکرد می‌شود. بنابراین سعی کنید که استفاده از این نوع روغن‌ها را کاهش داده و از روغن‌های استاندارد استفاده کنید. تعویض منظم روغن‌ها برای تازه نگه داشتن آن و در نتیجه بالا نگه داشتن عملکرد ترمزها، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعویض یا سرویس لنت ترمز

یکی دیگر از راه‌های نسبتا ارزان و کارساز برای ارتقاء ترمزهای موتور سیکلت، تعویض یا سرویس لنت است. وقتی که لنت را تعویض کرده و یا آن را سرویس می‌کنید، به این شکل خواهد بود به غذا یک چاشنی اضافه می‌کنید. بنابراین دیگر خبری از خالی کردن ترمز و یا ضعیف بودن آن نیست و خودتان متوجه بهبود عملکرد خواهد شد. محبوب‌ترین شکل لنت ترمز پیست، لنت‌های سینتر شده مسابقه‌ای است و برای نوع خیابانی نیز لنت‌های دارای طرفداران بیشتری هستند. این دو نوع لنت توانایی این را دارند که گرما را بهتر مدیریت کنند، اصطکاک کمتری را ایجاد کرده و بهتر ترمز بگیرند و خطر تصادف را کاهش دهند.

با این اوصاف، استانداردهای لنت ترمز OEM به همان اندازه که قبلا بوده، بالا است و بسیاری از موتور سواران حرفه‌ای در پیست‌ها و مسابقات به لنت‌های OEM وفادار هستند. اگر قصد تعویض لنت‌ها را دارید، باید به شما بگوییم که باید دانش و ابزار انجام این کار را داشته باشید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم که حتما این کار را به یک متخصص بسپارید.

خطوط ترمز بافته شده

شاید برای اولین بار است که نام خطوط ترمز بافته شده به گوشتان می‌خورد، اما باید بدانید یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای بهبود ترمزگیری موتور سیکلت است. این مورد مربوط به ارتقاء ترمز موتور سیکلت است و خطوط ترمز بافته فقط برای نمایش نیستند، در واقع یک هدف را دنبال می‌کنند. اکثر موتور سیکلت‌ها با شیلنگ‌های لاستیکی خارج از کارخانه عرضه می‌شوند و با گذشت زمان، لاستیک در اثر استفاده از بین می‌رود و کشیده می‌شود، این کار باعث کاهش عملکرد ترمز موتور سیکلت شده و تعداد ضربات و واکنش‌های ترمز را بیشتر می‌کند. خطوط ترمز بافته شده به اندازه شیلنگ‌های لاستیکی مستعد این مشکل نیستند، یعنی اینکه نه تنها احساس یکنواختی را به شما می‌دهند، بلکه دوام بیشتری نیز خواهند داشت.

سیلندر اصلی را ارتقا دهید.

به عبارت ساده، قطر پیستون بزرگ‌تر سیلندرها به این معنی است که سیال بیشتری را می‌توان با فشار از سیلندر اصلی خارج کرد که به نوبه خود به معنای فشار تولیدی بیشتر است. نقطه ضعف یک پیستون بزرگ‌تر این است که در واقع برای تولید این فشار تلاش بیشتری نیاز است، اما با توجه به موقعیت‌های مختلف اهرم اضطراری و اهرم‌های جبرانی که سازندگان استفاده می‌کنند، در واقع می‌توانید به این سطح بالاتر از فشار تولید شده با همان فشار دست پیدا کنید. این نوع ارتقاء‌ها کمی گران هستند، اما اگر از کسی که یک بار از این خدمت استفاده کرده است، بپرسید که آیا حاضر است که دوباره این کار را انجام دهد، به هیچ وجه نه نمی‌گوید.

تعویض قطعات قابل تعمیر

اگرچه واقعا ترمزهای موتور سیکلت قابل ارتقاء نیستند، اما رعایت برنامه تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات داخلی ترمز یا سرویس کردن آن‌ها باید اجرا شود تا عملکرد کلی موتور سیکلت بهبود پیدا کند. لاستیک با گذشت زمان از بین می‌رود، بنابراین کارایی آب‌بندی‌های داخل سیلندر اصلی و کولیس‌ها نیز کاهش یافته و کارایی خود را از دست می‌دهد نه تنها کارایی خود را از دست می‌دهند، بلکه گرد و غبار و ذرات نیز در اطراف پیستون‌ها جمع می‌شود که باعث چسبندگی آن‌ها خواهد شد. در پایان نیز لنت‌ها روی دیسک‌هایی کشیده می‌شوند که و فقط اصطکاک و گرما ایجاد می‌کنند و دلیل این موضوع هم جمع نشدن پیستون‌ها به مقدار کافی است.

تعویض قطعات خراب و قابل تعمیر جزوی از ارتقاء‌ها نیست، اما اگر سیستم ترمز در وضعیت مناسبی نگهداری نشود، در واقع بر عملکرد ترمزهای شما تاثیر خوبی نمی‌گذارد. اگر احساس می‌کنید سیستم ترمز شما آن طور که می‌خواهید کار نمی‌کند، باید به قطعاتی که نیاز به تعویض دارند، رسیدگی کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم راهکارهای بهبود ترمزگیری را آموزش دهیم. برای اینکه ترمز و یا قطعات دیگر موتور سیکلت شما همیشه در بهترین حالت خود قرار گرفته و عملکرد خوبی را نشان دهند، پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را به موقع جایگزین کنید، از ارتقاء‌هایی که بر کارایی کلی موتور سیکلت تاثیر مثبت دارند، استفاده کنید و سرویس دوره‌ای را برای موتور سیکلت حفظ کنید. اگر قصد تعویض روغن یا لنت را دارید، اما از هیچکدام از آن‌ها سررشته نداشته و یا ابزار لازم را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما این کار را به یک متخصص بسپارید.

منبع:

https://motofomo.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند