بهترین لاستی موتورسیکلت به همراه راهنمای خرید لاستیک موتورسیکلت

بهترین لاستیک موتورسیکلت | نکات مهمی که قبل از خرید لاستیک باید بدانید!

07:49۲

خرید لاستیک موتورسیکلت مناسب قطعا از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که لاستیک باکیفیت یا لاستیک بی کیفیت موتورسواری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما گاهی ممکن است به دلیل وجود تنوع برای خرید لاستیک موتورسیکلت، کمی سردر گم شوید. ما در این مقاله از وبسایت یدک تیمچه، مرکز فروش لوازم جانبی موتور قصد داریم شما را با انواع لاستیک و معیارهای انتخاب لاستیک مناسب برای موتورسیکلت آشنا کنیم. پس اگر شما هم موتورسیکلت دارید و یا قصد خرید موتورسیکلت دارید، با ادامه متن همراه باشید.

لاستیک کروزر موتورسیکلت

انواع لاستیک موتور سیکلت

چه بخواهید ظاهر موتور سیکلت را تغییر دهید، چه بخواهید بخاطر لاستیک را به دلیل ساییدگی تعویض کنید، به هر حال شما برای تعویض لاستیک باید انواع لاستیک موتورسیکلت را به خوبی بشناسید تا متناسب با سبک موتورسواری خودتان لاستیک کارآمد و خوبی تهیه کنید. انتخاب لاستیک هم مانند انتخاب کلاه ایمنی و کفش موتورسواری اهمیت زیادی دارد. لازم به ذکر است که انواع لاستیک ساختارهای متفاوتی دارند و از ترکیبات متفاوتی ساخته شده‌اند که می‌توانید متناسب با هدف خود لاستیک مناسبی تهیه کنید. در ادامه انواع لاستیک با توجه به کاربردهای هریک به شما معرفی می‌شوند.

لاستیک موتورسیکلت اسپرت

لاستیک‌های اسپرت برای موتور سیکلت‌های سبک کاربرد دارد چون این لاستیک‌ها سبک‌تر هستند و از موادی نرم تولید شده‌اند. معمولا شکل این لاستیک گرد‌تر بوده و چسبندگی بیشتری دارد که مانع از حرکت موتورسیکلت می‌گردد. بدنه لاستیک ساختاری شعاعی دارد که ثبات و کاهش حرارت لاستیک را در دمای بالا به خوبی انجام می‌دهد. مخصوصا برای پیچ‌ها و ترمزهای ناگهانی مناسب است چون با افزایش فشار به لاستیک دما و حرارت بالا می‌رود. لاستیک‌های اسپرت تعداد آج‌های کمی دارند اما به خوبی می‌توانند در شرایط آب و هوایی مرطوب هم موتور سیکلت را کنترل کنند.

لاستیک موتوسیکلت گشت و گذار

لاستیک‌های گشت و گذار برخلاف لاستیک‌های اسپرت ساختاری دارند که برای مسافت‌های طولانی بهینه شده‌اند. معمولا برای ساخت این لاستیک‌ها از مواد سخت‌تری اساتفاده می‌شود که خاصیت چسبندگی لاستیک را کاهش می‌دهد. اما با این وجود طول عمر لاستیک موتورسیکلت بیشتر می‌شود.

لاستیک کروزر

تفاوت لاستیک‌های کروزر و لاستیک‌های گشت و گذار در توانایی چرخش آنهاست. لاستیک‌های گشت و گذار نسبت به لاستیک‌های کروزر توانایی چرخش بیشتری دارد و لاستیک‌های کروزر برای ثبات مسیر مستقیم مناسب هستند. لاستیک کروز مهندسی شده است تا وزن سنگین موتور را تحمل کند، مسافت‌های طولانی را طی کند و در هوای مرطوب چسبندگی بالایی داشته باشد. به دلیل ترکیبات مواد اولیه سختی که در ساخت لاستیک کروزر استفاده می‌شود، وزن این لاستیک‌ها نسبت به سایر انواع لاستیک‌ها بیشتر است.

لاستیک دوال اسپورت

لاستیک دوال اسپرت

لاستیک‌های دوال اسپرت لاستیک‌هایی هستند که برای مسیرهای طولانی جاده‌ای و خاکی مناسب هستند. یعنی باید برای ساخت لاستیک‌های دوال اسپرت از مواد نرم استفاده شود تا برای جاده مناسب باشد و مقدار مناسبی آج داشته باشد تا برای جاده خاکی مناسب باشد. معمولا برای لاستیک‌های دوال اسپرت از درصد استفاده می‌شود که این درصدها به شما نشان می‌دهد لاستیک چقدر برای موتورسواری در مسیرهای جاده‌ای یا خاکی مناسب است. برای مثال ممکن است یک لاستیک دوال اسپرت ۷۰ درصد برای آفرود و ۳۰ درصد برای جاده مناسب باشد که این اعداد می‌تواند کوچک‌تر یا بزرگ‌تر باشد. معمولا موتورسواران ماجراجویی که ببیشتر در جاده‌های آفرود موتورسواری می‌کنند، تمایل به استفاده از لاستیک‌های ۹۰ درصد آفرود و ۱۰ درصد جاده‌ای دارند چون در خاک سست، شن و ماسه یا گل و لای چسبندگی بیشتری خواهد داشت.

لاستیک آفرود و موتورکراس

لاستیک‌های آفرود و موتورکراس برای موتورسواران حرفه‌ای آفرود مناسب است. این نوع لاستیک موتورسیکلت فقط برای موتورسواری آفرود جاده خاکی مناسب بوده که در زمین نرم کشش و چسبندگی خوبی دارد. آج‌های لاستیک آفرود و موتورکراس برای جاده خاکی مناسب است که می‌توان با این لاستیک حداقل با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت مسابقه داد و به خوبی کنترل موتور را حفظ کرد.

 

۷ نکته مهم برای خرید لاستیک موتور سیکلت

برای اینکه بتوانید لاستیک مناسبی برای موتور سیکلت خود پیدا کنید، ۷ نکته مهم وجود دارد که پیش از خرید باید بدانید؛ در ادامه در مورد هر یک از این ۷ نکته توضیحات مختصری خواهیم داد:

آج لاستیک موتورسیکلت:

در هنگام خرید لاستیک موتور سیکلت حتما به آج آن دقت کنید. آج لاستیک در خروج آب، سنگریزه، شن و حرارت از زیر لاستیک موثر است. امروزه انواع لاستیک موتور سیکلت با آج‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند که هدف از تولید و کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. طرح رگه‌ای، عرضی، ترکیبی عرضی و رگه‌ای و طرح بلوکی انواع طرح آج‌های لاستیک موتور سیکلت هستند. همچنین شما باید پس از خرید و مدتی استفاده از لاستیک، عمق آج لاستیک‌های موتور سیکلت را مرتب بررسی کرد تا قبل از صاف شدن عاج‌ها، لاستیک را تعویض کنید.

میزان باد لاستیک موتورسیکلت:

میزان باد لاستیک موتورسیکلت هم یکی از موارد مهم است که میزان حداکثر فشار باد مجاز لاستیک موتور سیکلت نسبت به هر لاستیک متفاوت است. میزان حداکثر فشار باد مجاز لاستیک موتور سیکلت، روی دیواره لاستیک درج شده که شما باید کمتر از مقدار درج شده روی لاستیک، آن را باد کنید.

سرعت مجاز:

سرعت مجاز هر لاستیک، حداکثر سرعتی بوده که لاستیک می‌تواند تا ۱۰ دقیقه تحمل کند که با حروف A  تا Z مشخص می‌شود. اگر به موتورسواری با سرعت‌های بالا علاقه‌مند هستید حتما به این شاخص در خرید لاستیک موتورسیکلت خود دقت کنید.

ساییدگی:

میزان ساییدگی لاستیک موتور سیکلت هم لاستیک درج می‌شود که هر چقدر عدد بزرگ‌تر باشد، لاستیک دیرتر ساییده می‌شود. برای مثال ممکن است عدد ساییدگی یک لاستیک ۵۰۰ و عدد ساییدگی لاستیکی دیگر ۳۰۰ باشد. پس لاستیکی که عدد ساییدگی آن ۵۰۰ باشد، دیرتر ساییده می‌شود و دوام بیشتری دارد.

تاریخ تولید لاستیک موتورسیکلت

لاستیک موتور سیکلت هم مثل بقیه محصولات تاریه تولید و انقضا دارد. تاریخ تولید لاستیک روی محصول درج می‌شود که شما باید به عدد چهار رقمی درج شده روی لاستیک توجه کنید. و تاریخ انقضای لاستیک معمولا ۴ سال است که بعد از ۴ سال قابل استفاده نیست. بهتر است حتما پیش از خرید لاستیک به تاریخ تولید آن توجه کنید چون لاستیکی که ۴ سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد، احتمال ترکیدن لاستیک و خسارت جانی به موتورسوار را در پی دارد.

مقاومت حرارتی

مقاومت حرارتی لاستیک با حروف لاتین A-B-C مشخص می‌شود که حرف A بالاترین مقاومت حرارتی و حرف C پایین‌ترین مقاومت حرارتی را دارد.

چسبندگی

چسبندگی قابلیت متوقف کردن موتورسیکلت را در جاده خیس نشان می‌دهد که هر چقدر میزان چسبندگی بیشتر باشد، موتور سیکلت در جاده‌های خیس زودتر متوقف می‌شود. چسبندگی با حروف AA، A، B و C نشان داده می‌شود که شما می‌توانید در هنگام خرید این حروف را روی لاستیک مشاهده کنید.

مواد اولیه لاستیک

شما باید برای خرید لاستیک موتور سیکلت حتما به جنس مواد اولیه لاستیک توجه کنید. مواد سازنده روی لاستیک درج می‌شود که شما می‌توانید در حین خرید ازفروشنده کمک بگیرید تا معنی عبارات درج شده روی لاستیک را راحت‌تر درک کنید.

جمع بندی لاستیک موتورسیکلت

در این مقاله از وبسایت یدک تیمچه به معرفی انواع لاستیک موتورسیکلت و نکات مهم برای خرید لاستیک پرداختیم که شما می‌توانید برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به وبلاگ یدک تیمچه مراجعه کرده و یا جهت پرسش سوالات‌تان با تیم ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید برای خرید انواع لوازم جانبی و لوازم یدکی موتور سیکلت به وبسایت یدک تیمچه مراجعه کنید.

منبع
motodeal.com

2 Comments

  1. سید مصطفی رضایی

    سلام
    بسیار عالی و کاربردی ممنون ازشما

  1. بی نام

    عالی بود ممنون

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند