اخذ گواهینامه موتور سیکلت برقی

گواهینامه موتور سیکلت برقی | چطور باید این گواهینامه را دریافت کرد؟

06:07۱

موتور سیکلت‌ جزو وسایل نقلیه‌ای هستند که برای استفاده و راندن آن‌ها نیاز به گواهینامه می‌باشد. برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت برقی نیز باید امتحاناتی که راهنمایی و رانندگی از شما می‌گیرد را بگذرانید تا مدرکی که ثابت می‌کند شما اجازه راندن موتور سیکلت دارید را دریافت نمایید. در صورتی که بدون گواهینامه اقدام به استفاده از موتور سیکلت کنید، پلیس با شما برخورد کرده و جریمه‌ای را برای شما در نظر می‌گیرد و همراه با آن موتور سیکلت را نیز به پارکینگ منتقل خواهد کرد. برای موتور سیکلت‌های برقی با حجم موتور کم نیز این موضوع صدق می‌کند و شما باید گواهینامه داشته باشید. در ادامه این مطلب از  یدک تیمچه، فروشگاه لوازم جانبی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره گواهینامه موتور سیکلت برقی در اختیارتان قرار دهیم.

موتور برقی چیست؟

موتور برقی که به اسکوتر نیز معروف است امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و استفاده از آن نیز افزایش یافته است. این موتور سیکلت‌ها با توجه به مزایایی که دارند، در حال جایگزین شدن با موتور سیکلت بنزینی هستند. موتور برقی دارای تنوع رنگی بسیار بالایی بوده و همین امر نیز باعث شده تا تمایل استفاده از این موتورها از سمت نوجوانان و جوانان افزایش پیدا کند. موتورهای برقی ویژگی‌هایی دارند که از آن‌ها می‌توان به بی نیاز بودن به بنزین برای کار کردن، اصطلاک کمتر نسبت به موتور سیکلت‌های بنزینی، ایجاد صدای بسیار کم، امکان کنترل بهتر و امنیت بیشتر اشاره کرد. به طور مثال استفاده از آن نیازمند شارژ برقی است و در دسترس بودن برق و عدم نیاز به استفاده از بنزین را می توان از مزایای آن دانست. البته این دستگاه معایبی نیز دارد که از آن‌ها می‌توان به گران بودن هزینه برق نسبت به بنزین، سرعت پایین، طی کردن مسافت کم، قوانین اخذ گواهینامه، محدودیت حمل بار، طولانی بودن زمان شارژ اشاره کرد.

موتور برقی

گواهینامه برای موتور برقی

تا مدتی قبل، سخت‌گیری و حساسیت زیادی برای موتورهای برقی وجود نداشت و استفاده از آن‌ها نیز برای نوجوانان و جوانان آزاد بود؛ دلیل سخت‌گیری کم نیز کم بودن تعداد این وسایل نقلیه بود. عدم وجود قوانین سختگیرانه سبب شده بود که این موتورها بدون نیاز به گواهینامه و یا پلاک اجازه تردد داشته باشند. همین عوامل باعث شد که موتور برقی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و در این میان، حتی بانوان نیز از این وسیله نقلیه استفاده می‌کردند. نکته دیگری که وجود داشت عدم نیاز به بیمه بود که هزینه نگهداری، خرید و  موتورهای برقی را کاهش می‌داد.

تفاوت اسکوتر برقی و موتور برقی

در سال‌های اخیر استفاده از موتورسیکلت‌های برقی رواج زیادی بین قشر جوان پیدا کرده است. این محبوبیت در بعضی موارد منجر به بروز حوادث بعضا ناگوار مخصوصا در معابر و پیاده روها شده، به همین دلیلی مسئولین مربوطه با در نظر گرفتن این اتفاقات مواردی را برای استفاده از این وسایل نقلیه در نظر گرفتند.

اخیرا صاحبان تمامی وسایل نقلیه اعم از موتور برقی و برخی وسایل نقلیه الکتریکی سبک دیگر  ملزم به رعایت مواردی مانند: داشتن پلاک و همچنین اخذ گوهینامه موتور سیکلت می‌باشند. اگر بخواهیم از منظر قانونی به این موضوع نگاه کنیم، استفاده از موتور برقی با حجم معادل کمتر از ۵۰ سی‌سی (منظور مقایسه توان موتورسیکلت برقی با هم سطح بنزینی خودش می‌باشد) در خیابان‌ها و معابر عمومی بدون گواهینامه ممنوع است. اما این قانون در کشور ما مغفول مانده و توسط افراد بسیار زیادی مانند فروشندگان این وسایل نقلیه نادیده گرفته می‌شود. بنابراین استفاده از این نوع وسایل نقلیه در معابر عمومی نیازمند طی مراحل قانونی اخذ پلاک و همچنین داشتن گواهینامه موتور سیکلت می‌باشد.

چرا رانندگی با موتور برقی نیاز گواهینامه دارد؟

اگر از نظر قانونی به موضوع نگاه کنیم، موتور سیکلت‌های بنزینی هیچ تفاوتی با موتورهای برق ندارند. نگاه قانون به این وسایل نقلیه به این صورت است که اگر یک وسیله با دو چرخ و توسط موتور اقدام به حرکت کند، در دسته موتور سیکلت‌ها قرار گرفته و برای راندن آن نیاز به اخذ گواهینامه است. باید بدانید که اکثر حوادث درون شهری، با استفاده از موتور سیکلت‌ها اتفاق میفتد و به همین دلیل است که اصرار قانون بر آموزش درست موتور سواران بوده که اگر به خوبی انجام بگیرد، حوادث کمتری برای موتور سیکلت‌ها رخ می‌دهد.

موتور سیکلت‌های برقی که سرعت بسیار کمی را دارا هستند، نیز باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند. دلیل مرگ و میر بالای موتور سواران، این است که در زمان تصادف، نقطه خاصی از بدن آن‌ها، تحت محافظت قرار نمی‌گیرد و همین امر نیز باعث خواهد شد که ضربات وارد شده به بدن، به صورت مستقیم وارد شده و آسیب آن نیز جدی‌تر شود. در برخی مواقع نیز بی‌صدا بودن آن‌ها دردسر ساز خواهد شد و ممکن است که موجب ایجاد تصادف شود. معمولا موتور سیکلت‌ها زمانی خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند که در تاریکی، در هنگام پیچیدن در خیابان‌ها و در نقطه کور خودروها و ماشین‌های سنگین قرار گرفته باشند.

جریمه

جریمه نداشتن گواهینامه موتورسیکلت برقی

همانطور که می‌دانید، داشتن گواهینامه در حین رانندگی با موتور سیکلت اجباری است و در صورت به همراه نداشتن این مدرک، با شما برخورد قانونی خواهد شد. همچنین هیچ فرقی نمی‌کند که موتور سیکلت شما برقی است یا بنزینی. این کار به حفظ امنیت و نظم کمک می‌کند، بنابراین می‌توان گفت که جریمه کردن افرادی که باعث بر هم ریختن نظم می‌شوند، امری طبیعی و معقول است. قوانینی که برای موتور سیکلت‌های بنزینی وضع شده است، برای موتور سیکلت‌ها برقی نیز صدق می‌کند، با این وجود جریمه‌هایی که برای این وسایل نقلیه ثبت شده است، یکسان می‌باشند. باید بدانید که کم‌ترین جریمه برای موتور سیکلت‌های برقی و بنزینی از پرداخت مبالغ کم شروع شده و تا توقیف موتور و حتی زندان رفتن راننده نیز ادامه دارد. بنابراین حتما به مقرراتی که در این زمینه وضع شده توجه داشته باشید تا از سواری با هر موتور سیکلت لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و اطلاعاتی را درباره موتور سیکلت‌های برقی در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که قصد خرید موتور سیکلت‌ها برقی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اینکه موتور سیکلت برقی خود را بخرید، اقدام به دریافت گواهینامه موتور کنید که فرایندهای آن حدود ۲ ماه طول خواهد کشید. در صورت رد شدن در آزمون‌های نهایی، دوباره باید برای قبولی در امتحانات تلاش کنید. همچنین تا زمانی که گواهینامه نیز به دستتان نرسیده است، اجازه رانندگی در سطح شهر را نیز نخواهید داشت.

منبع:

mrkasket.ir


1 دیدگاه

  1. محمد قلیزاده

    بسیار عالی و ممنون از اطلاع رسانی که فقط دوچرخه نیاز به گواهینامه ندارد
    ضمن اینکه پدر بنده متولد_۱۳۰۳–در سال های دور گواهینامه دوچرخه و نمره دوچرخه نیز داشته و میبایست می داشت
    ممنون از شما
    قلی‌زاده از شهرک دانشگاه تهران

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند