موتورسیکلت برقی

موتور سیکلت برقی چیست و چطور کار می‌کند؟

11:00۲

باید بپذیریم که عصر وسایل نقلیه با سوخت فسیلی رو به پایان است و خودروها و موتور سیکلت‌های الکتریکی به زودی به طور گسترده استفاده خواهد شد. استفاده از سوخت جایگزین بنزین در قالب موتورهای برقی یا حتی هیبریدی، با سرمایه‌گذاری برندهای زیادی در حال اجرا است و نمونه‌های موفقی هم در برخی کشورها به بازار روانه شده است. به همین دلیل در این مقاله از مجموعه یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت شما را با موتور سیکلت برقی یا الکتریکی آشنا خواهیم کرد.

کلان‌شهرهای ایران مشکلات آلودگی هوا را به خوبی چشیده‌اند. اما این مشکل فقط در ایران نیست، بسیاری از کشورها و شهرهای بزرگ جهان هم در مقاطعی از سال، دچار آلودگی هوا شده و مسئله گرم شدن زمین هم مزید بر علت می‌شود تا ساختار سیاسی و اقتصادی کشورها برای ارتقای تکنولوژی و سیاست‌ها به منظور کاهش آلودگی هوا اقدام کنند. تا به حال راهکارهای زیادی برای جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش آن اجرا شده است که برخی از آن‌ها به کاهش تاثیر مخرب لوازم نقلیه در آلودگی هوا پرداخته است. یکی از اصلی‌ترین راهکارهای این مشکل، استفاده از سوخت پاک به جای سوخت‌های فسیلی خودروها و موتور سیکلت‌ها است و به همین دلیل، موتور سیکلت برقی اختراع شد.

موتور سیکلت برقی چیست؟

موتور سیکلت برقی به موتورهایی گفته می‌شود که با برق حرکت می‌کنند و به عبارتی، سوخت آن‌ها به جای بنزین، برق است. برق مورد نیاز موتور سیکلت برقی از طریق باتری تامین می‌شود و این یعنی، دود تولید نمی‌شود و هوا را آلوده نمی‌کند.

امروزه با توسعه تکنولوژی از روش‌های زیادی برای پیشگیری از آلودگی هوا استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر موتور سیکلت‌های برقی در مدل‌های مختلف تولید شدند که دارای باتری قابل شارژ هستند. شما می‌توانید با هر بار شارژ باتری موتور سیکلت، مسافت‌های طولانی را طی کنید. به همین دلیل برندهای شناخته شده و مطرح دنیا، شروع به تولید انواع موتور سیکلت برقی کردند که امکانات هر یک، از دیگری متفاوت است. اگر یکی از دغدغه‌های روزمره شما آلودگی هواست یا تمایل دارید با تکنولوژی روز دنیا پیش بروید، با ادامه مقاله همراه باشید تا شما را بیشتر با موتور سیکلت‌های برقی و تاثیر آن‌ها در زندگی امروزی آشنا کنیم.

موتور سیکلت برقی

مزایای موتور سیکلت برقی

کاهش آلودگی هوا

وسایل نقلیه برقی مزایای زیادی دارند که کاهش آلودگی هوا تنها یکی از این مزایاست. یکی از مهم‌ترین مزایای موتور سیکلت‌های برقی، کاهش آلودگی هواست. آلودگی هوا تاثیر مستقیمی در سلامت افراد و جامعه دارد.

سوخت ارزان

همانطور که می‌دانید موتور سیکلتهای برقی از انرژی الکتریسیته استفاده می‌کنند؛ در نتیجه علاوه بر کاهش آلودگی هوا، با استفاده از برق، هزینه سوخت شما کمتر می‌شود و با صرف هزینه‌ای کمتر از بنزین، مسافت طولانی‌تری را طی می‌کنید.

هزینه نگهداری پایین

هزینه‌های نگهداری پایین از جمله مزایای موتور سیکلت‌های برقی نسبت به موتور سیکلت‌های بنزینی است. شما برای نگهداری موتور سیکلت‌های بنزینی باید هزینه زیادی صرف تعمیر و سرویس موتور کنید، در حالی‌که موتور سیکلت برقی هزینه نگهداری پایین‌تری دارد.

کاهش آلودگی صوتی

همانطور که آلودگی صوتی موتور سیکلت‌های بنزینی به گوش شما آشناست و از صدای گوش خراش آن‌ها اذیت شده‌اید، موتور سیکلت‌های برقی به شدت آلودگی صوتی را کاهش می‌دهند و سر و صدای آزاردهنده ندارند.

ایمنی بیشتر

ایمنی وسیله نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است. موتور سیکلت‌های برقی نسبت به بنزینی ایمن‌تر هستند چون سرعت نسبتاً پایین‌تری دارند و سرعت پایین، خطر تصادف را کاهش می‌دهد. همچنین نبود سوخت آتش‌زا در موتور سیکلت برقی هم باعث کاهش انفجار در هنگام تصادف و … خواهد شد.

سوخت‌گیری راحت

سوخت‌گیری راحت electric motorcycle نشانه برتری آن نسبت به موتورهای بنزینی است. شما می‌توانید در هر جا که به برق دسترسی دارید، موتور سیکلت خود را شارژ کنید و به حرکت ادامه دهید. شما دیگر به پیدا کردن نزدیک‌ترین پمپ بنزین برای سوخت‌گیری نیازی ندارید.

وزن کمتر

یه طور کلی ممکن است موتور سیکلت‌های برقی بزرگ به نظر برسند اما قطعاً نسبت به موتورهای بنزینی، وزن کمتری دارند.

زیبایی بیشتر

در طراحی موتور سیکلت برقی خلاقیت و نوآوری بیشتری به کار می‌رود و همین نکته باعث می‌شود افراد زیادی تمایل به خرید و استفاده از آن‌ها داشته باشند. می‌توانید تصویر برخی از موتور سیکلت‌های برقی را در آلبوم زیر مشاهده کنید.

معایب خرید موتور سیکلت برقی

موتور سیکلت برقی هم همانند هر وسیله دیگری معایبی دارد که در ادامه به توضیح معایب آن خواهیم پرداخت.

امنیت موتور

برخی افراد که مکان خاصی را برای پارک کردن موتور سیکلت ندارند، ممکن است که با تامین امنیت این وسیله نقلیه با مشکل مواجه شوند. البته اگر ابزارهای لازم مانند قفل چرخ و فرمان را در اختیار داشته باشید، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

قیمت خرید بالا

نسبت به موتورهای معمولی و سایر وسایل نقلیه، موتور سیکلت‌های برقی قیمت بالاتری دارند. هرچند هزینه نگهداری آن نسبت به سایر وسایل کمتر است اما قیمت خرید آن به دلیل نوپا بودن این تکنولوژی و عدم تولید انبوه، بالاتر است.

مدت زمان شارژ باتری

موتور سیکلت‌های برقی در هر بار شارژ ۵ الی ۷ ساعت زمان نیاز دارند تا کامل شارژ شوند. این زمان ممکن است از نظر برخی از افراد کمی طولانی باشد.

نیاز به تعویض باتری

تعویض باتری هم یکی دیگر از معایب موتور سیکلتی است که با برق کار می‌کند. شما می‌توانید با خرید باتری‌های با کیفیت نیاز به تعویض باتری را کمتر کنید. بعضی از موتور سیکلت‌هایی که باتری با کیفیت‌تری دارند، هر ۱۰ سال یک بار نیاز به تعویض باتری دارند.

خرید موتور سیکلت برقی

اگر شما هم علاقه به خرید موتور سیکلت برقی دارید، باید به موارد زیر توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. ظرفیت باتری، قدرت موتور، کیفیت بدنه موتور و سایز موتور، مهم‌ترین مواردی هستند که باید برای خرید موتور سیکلت برقی در نظر داشته باشید. در ادامه به توضیح هر یک از موارد می‌پردازیم. همچنین می‌توانید لیست قیمت روز موتورسیکلت برقی را از آی آر اسکوتر مشاهده کنید.

موتور سیکلت برقی

ظرفیت باتری

باتری مهم‌ترین بخش یا قطعه موتور سیکلت برقی است چون هر چقدر ظرفیت بیشتری داشته باشد، مسافت بیشتری نیز طی می‌کند. باتری موتور سیکلت به سه دسته اسیدی، لید اسید و لیتیوم تقسیم می‌شود. باتری‌های اسیدی قدیمی‌ترین باتری‌ها هستند که امروزه استفاده نمی‌شوند. بیشتر موتور سیکلت ها باتری لید اسیدی و لیتیومی دارند. باتری‌های لیتیومی ولتاژ ثابتی دارند و به همین دلیل، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این منابع انرژی گران‌ترین و باتری‌های اسیدی ارزان‌ترین نوع باتری‌ها هستند. باتری‌های لید اسیدی هم کاربرد مشابه باتری لیتیومی دارند اما قیمت نسبتا مناسب‌تری دارند.

قدرت و توان موتور الکتریکی

قدرت و توان موتور الکتریکی به کار رفته در موتور سیکلت‌ها بسیار مهم است چون هر چقدر قدرت و توان بالاتری داشته باشد، سرعت و شتاب آن بیشتر خواهد شد. معمولا موتور سیکلت‌های برقی از ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ وات قدرت دارند که ۳۰۰۰ وات بیشترین شتاب و سرعت را دارد.

کیفیت بدنه موتور

کیفیت بدنه موتور هم مانند سایر وسایل نقلیه متفاوت است و بعضی از موتور سیکلت ها از کیفیت بهتری برخوردار هستند و از مواد مرغوب‌تری ساخته شده‌اند. هر چقدر کیفیت بدنه موتور بهتر باشد، طول عمر موتور سیکلت بیشتر خواهد بود.

سایز موتور

موتور سیکلت ها هم مانند دوچرخه، اندازه‌های مختلفی دارند. شما باید با توجه به سن و وزن خود، موتور سیکلت مناسب‌تان را انتخاب نمایید. موتورهای برقی را می‌توان به سه دسته اسکوتر، اسپرت و کروز تقسیم‌بندی کرد.

قیمت موتور سیکلت برقی

موتور سیکلت ها از نظر کیفیت بدنه، اندازه، سرعت یا شتاب و ظرفیت باتری متفاوت هستند. به همین دلیل قیمت هر موتور سیکلت با توجه به ویژگی‌های خاص خود، با موتور سیکلت دیگر متفاوت است. در تصویر زیر می‌توانید قیمت برخی از موتور سیکلت‌های برقی را در تاریخ نگارش این مقاله مشاهده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم که موتور سیکلت برقی را معرفی کنیم. استفاده از این نوع از وسایل نقلیه بسیار آسان است و نیاز به مهارت کمی دارد. از این رو افراد زیادی به خرید موتور سیکلت برقی علاقه دارند. همچنین نگهداری و سرویس دوره‌ای این نوع موتور سیکلت‌های نیز بسیار آسان‌تر از موتور سیکلت‌های معمولی است که استهلاک بیشتری دارند. اگر قصد خرید موتور سیکلت برقی را دارید، حتما با موارد گفته شده دقت کرده و شرایط خود را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

منبع: www.en.wikipedia.org

سوالات متداول:

در زمان خرید موتور سیکلت برقی باید به وزن، سایز، مدت زمان نگهداری شارژ، ظرفیت باتری، زمان شارژ باتری، قدرت و توان الکتریکی موتور سیکلت توجه نمایید. 

موتور سیکلت‌های برقی دارای کابل و پورت شارژ مخصوص هستند و می‌توان آن‌ها را با استفاده از برق شهری شارژ کرد.

بله؛ موتور سیکلت‌های برقی نیز با توجه به عملکرد و به دلیل اینکه جزو وسایل نقلیه محسوب می‌شوند، برای استفاده از آن‌ها باید گواهینامه داشته باشید.


2 Comments

  1. جهانمردی

    با سلام من یک موتور برقی ۴۰۰۰ وات از شرکت جهانرو فروشگاه مرکزی خ فروسی خریدم ۳ کیلومنر نرفته بودم که روکش لنت از جا در آمده بوده به خانه در سیدخندان رسیدم چند جاش شکسته بود کمک های خیلی بدی دارد که توان نگهداری باطری این موتور را نداره با مشکلات زیادی بهش طلق بستم چون جایی برای طلق در نظر گرفته نشده بالاخره کج دار مریض ازش استفاده کردم که دو ما قبل چرخش قفل کرده الان دو ماه هست که در به در از نمایندگی جهانرو دنبال قطعه هستم که مجبور شدم به اتحادیه شکایت کنم که قرار شده یه کاری انجام بدند
    فروشگاه مرکزی آقای نمکی اعلام کرده ۱۴ میلیون هزینه قطعه داره ظاهرا یکسال آینده هم باطری نیاز داره که ۱۵ میلیون هم هزینه باطریه هزینه اش از نگعداری موتور معمولی بیشتره

  1. محمد

    اینجا موتور برقی به درد نمیخوره، دو دقیقه ای میدزدنش…

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند