بک فایر موتور سیکلت

۶ دلیل برای اینکه موتور سیکلت بک فایر می‌زند؟

09:34۰

بک فایر در موتور سیکلت صدای پاپ یا بنگ بلندی است که از لوله‌های اگزوز موتور سیکلت هنگام کار کردن یا گاز دادن به موتور سیکلت از خارج می‌شود. ایجاد بک فایر در اگزوز موتور سیکلت یک مشکل آزار دهنده و خطرناک است. اگر در یک فضای بسته باشید، می‌تواند به گوش‌های شما آسیب برساند، یا می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود، زیرا برخی از بک فایرها حتی شعله‌های آتش را نیز ساطع می‌کنند. افراد بسیار دستشان به دلیل مشکلات عیب‌یابی بک فایر سوخته است. اما سوال اینجاست که چه مشکلی می‌تواند باعث بروز بک فایر در اگزوز شود؟ باید بدانید که بک فایر اگزوز موتور سیکلت، به دلیل وجود سوخت محترق نشده در لوله اگزوز اتفاق می‌افتد که این مسئله ناشی از:

  • زمانبندی نادرست
  • اضافه شدن سوخت زیاد
  • شل شدن لوله اگزوز
  • اگزوز کوتاه و بلند
  • سوخت کم در سیلندر
  • جرقه زدن متناوب

هر کدام از این دلایل که باعث بروز بک فایر می‌شوند، خودشان به دلایلی مختلفی ایجاد می‌شوند که باید از پایه آن‌ها را پیدا کرده تا به مشکل اصلی برسید. اگر تخصصی در علم مکانیک ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که به یک متخصص مراجعه کنید تا مشکلتان را حل کند، زیرا این کار به ابزار و تخصص نیاز دارد. در ادامه این مطلب از سایت یدک  تیمچه، مرکز فروش لوازم موتور سیکلت  با ما همراه باشید تا دلایل ایجاد بک فایر در موتور سیکلت را به شما بگوییم.

زمانبندی نادرست

وقتی نوبت به عیب‌یابی مشکلات موتورسیکلت می‌رسد، داشتن ابزارهای مناسب و اولیه همیشه خوب است تا بتوانید این تعمیرات را در گاراژ خود انجام دهید. موتور سیکلت‌ها دو نوع زمان‌بندی مختلف دارند، یا زمان‌بندی الکترونیکی یا تنظیم نقطه‌ای و کندانسور. اکثر موتورسیکلت‌های تولید شده در سال ۱۹۷۰ دارای زمانبندی الکترونیکی هستند که کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.

زمان‌بندی الکترونیکی نحوه عیب‌یابی یک مشکل معکوس را ساده کرده است، زیرا بخش‌های کمتری وجود دارد که بتوان آن‌ها را به عنوان دلیل خرابی و اختلال بررسی کرد. روشی که زمان‌بندی الکترونیکی کار می‌کند، ارسال سیگنال به محفظه احتراق موتور سیکلت است؛ زمانی که یکی از سیلندرها در حالت فشرده‌سازی قرار دارد و آماده کار کردن است، سیگنال ولتاژ توسط محفظه احتراق دریافت شده و ولتاژ ایجاد شده خود را که از طریق سیم شمع شما منتقل می‌شود، از طریق شمع موتور تخلیه می‌شود و در نهایت به عنوان یک جرقه بزرگ درست در بالای سیلندر منفجر می‌شود.

ماژول‌های جرقه زنی الکترونیکی معمولا در ارسال سیگنال جرقه، حتی زمانی که ۴۰ از عمر آن‌ها گذشته باشد، کار خود را درست انجام می‌دهند. بنابراین اگر با یک موتور سیکلت الکترونیکی مشکل زمانبندی دارید، به احتمال زیاد مشکل زمانبندی مکانیکی است. دلیل این تداخل می‌تواند مواردی مانند قرار گرفتن زنجیر تایم یک دندانه به جلو یا عقب از جایی که باید باشد، یا دریچه اگزوز برای مدتی طولانی باز می‌ماند که یک مشکل بسیار رایج در موتور سیکلت‌های قدیمی است. وقتی یک موتورسیکلت کلاسیک دارید که هنوز دارای کندانسور است، اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود، زیرا اکنون نه تنها باید نگران تمام آن مشکلات زمانبندی مکانیکی باشید، بلکه باید متوجه شوید که آیا جرقه زنی شما به صورت دستی زمانبندی شده است یا خیر.

اضافه شدن سوخت زیاد

برای اینکه فرآیند احتراق با موفقیت در داخل سیلندر انجام شود، باید مقدار معینی هوا و سوخت وجود داشته باشد. اگر یکی از آن‌ها بیش از حد باشد، احتراق ضعیف خواهد بود و می‌تواند به انجین موتور سیکلت آسیب برساند. وقتی که اصطلاح موتور سیکلت غنی را می‌شنوید، به این معنی است که سیلندر سوخت زیادی دارد و هوای کافی ندارد برای تعادل سازی تحریق وجود ندارد. وضعیت غنی موتور روشی سالم برای کار کردن نیست و باید برطرف شود. اگر در این شرایط بیشتر به موتور گاز بدهید و فشاری بیشتری را به موتور محتمل شوید، مصرف سوخت موتور سیکلت به شدت افزایش یافته و قطعات زیادی آسیب می‌بینند.

اگر هنگام احتراق شمع، سوخت بیش از حد در سیلندر وجود داشته باشد، تمام سوخت در طی فرآیند احتراق با موفقیت نمی‌سوزد، سوخت اضافی از طریق دریچه اگزوز از سرسیلندر به بیرون رانده می‌شود. این سوخت محترق نشده و با هوای اتمسفر در تماس است و هدر اگزوز که بسیار داغ می‌باشد، قرار می‌گیرد. سپس در مجاورت هوای تازه و دمای بالا، سوخت می‌سوزد و صدای پاپ یا انفجار بلندی ایجاد می‌کند.

بک فایر موتور سیکلت

شل شدن هدر اگزوز

هدر اگزوز موتور سیکلت، لوله فلزی است که مستقیما به موتور متصل می‌شود و لوله اگزوز آخرین یا دو بخش لوله است که می‌تواند جدا یا باز شود. بنابراین وقتی می‌گوییم شل شدن هدر می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود، به بخشی که مستقیما در کنار موتور است اشاره می‌کنیم که در آن دود داغ بلافاصله پس از احتراق از دریچه اگزوز خارج می‌شود. معمولا با تعویض یا سفت کردن هدر، این مشکل برطرف خواهد شد که تعویض آن کمی سخت بوده و نیاز به چندین ابزار مختلف دارد. همچنین باید با علم مکانیک نیز آشنا باشید، در غیر این صورت هزینه‌های بیشتری را برای خودتان درست می‌کنید.

کوتاهی لوله‌‌‌‌‌‌‌‌های اگزوز

لوله‌های اگزوز واقعا کوتاه و معمولا دردسرساز هستند و اکثر ایالت‌ها قوانینی در مورد طولانی بودن لوله‌های موتور سیکلت به دلیل بک فایر و صدای تولید شده‌ی آن‌ها دارند. لوله‌های کوتاه که به عنوان شورتی نیز شناخته می‌شوند، معمولا ۱۲ اینچ یا کمتر طول دارند، همچنین ظاهری تمیز و صدای اگزوز بلندتری به موتور سیکلت می‌دهند. اما این کوتاهی در برخی مواقع نتیجه معکوس می‌دهد.

لوله‌های اگزوز کوتاه ظاهر مطلوبی دارند؛ این طراحی ساده و کوچک در موتور سیکلت، به طور استاندارد برای موتور سیکلت‌ها در نظر گرفته می‌شود. اما این یک قانون خوب است، زیرا به دلیل اثرات نامطلوبی که اگزوزهای بلند دارند، نباید هرگز از ۱۲ اینچ بلندتر شوند. وقتی لوله اگزوز بلند می‌شود، معمولا حفره داخلی آن از بین خواهد رفت ندارند. بافل قسمت کوچکی از لوله است که به روشی مشابه صدا خفه کن روی ماشین عمل کرده و سعی می‌کند جریان آشفته اگزوز را به جریان آرام و ساکت‌تر تبدیل کند.

پیشنهاد می‌کنیم که یک لوله اگزوز با یک بافل قابل جابجایی تهیه کنید، به این ترتیب اگر وضعیت شما اجازه استفاده از اگزوز بلندتر را می‌دهد، می توانید آن را بیرون بیاورید، اما اگر به یک سفر جاده‌ای می‌روید، فقط بافل را به داخل لوله هدایت کنید. اگزوز کوتاه نیز تمایل بیشتری به معکوس سازی دارند، زیرا طول لوله زیادی برای صاف شدن هوای متلاطم کوتاه است و موتور سیکلت در ابتدا برای اگزوز استاندارد طراحی شده بود. مهندسان طول مشخصی از لوله‌های اگزوز را روی موتور سیکلت ها قرار می‌دهند، زیرا بهترین بازده سوخت را با توجه به آن به دست می‌آورند. هنگامی که افراد لوله‌های کوتاه‌تری را روی آن‌ها قرار می‌دهند، راندمان با عملکرد بالاتر بهتر می‌شود، اما با این عملکرد، خطر بیشتری برای عواقب معکوس وجود دارد.

سوخت کم در سیلندر

در زمان معکوس کردن دنده، دریافت نکردن سوخت کافی به اندازه سایر مشکلات رایج نیست، اما می‌توان با چند مورد بررسی مشکل را پیدا کرد. این مشکل گاهی اوقات زمانی اتفاق می‌افتد که افراد جعبه هوای ورودی خود را خارج می‌کنند و آن را با فیلترهای ارزان جایگزین می‌کنند. هنگامی که هوای بیش از حد دریافت می‌کنید و سوخت کافی نیز در سیلندر وجود ندارد، در این حالت هوای بیشتری در سیلندرها قرار گرفته و بعد از اینکه سیلندرها به طور کامل سوخت را نسوزاندند، مقداری از آن وارد اگزوز شده و بعد از افزایش دمای زیادی، آتش گرفته و از اگزوز به صورت یک انفجار کوچک خارج می‌شود.

سوخت بسیار کم در سیلندر و مقدار بیش از حد هوا می‌تواند مقصر مشکل معکوس موتور سیکلت باشد. هنگامی که شمع تلاش می‌کند تا مخلوط هوا و سوخت را مشتعل کند، احتراق می‌تواند توسط مقدار زیادی هوای موجود سرکوب شود. هوا نمی‌سوزد و به جای آن سوخت می‌سوزد. بنابراین وقتی هوا خیلی زیاد است، نمی‌توان انتظار زیادی از انرژی حاصل از سوختن بنزین باشیم. در مرحله بعد، به محض باز شدن دریچه اگزوز و برخورد مخلوط هوا و سوخت به دلیل داغ بودن اگزوز، سوخت مشتعل می شود و صدای انفجار بلندی ایجاد می‌کند که همان بک فایر است.

این مشکل را می‌توان با اطمینان از تمیز بودن جت کاربراتور موتور سیکلت برطرف کرد. حتی چند ذره کثیفی در کاربراتور می‌تواند عملکرد این قطعه را مختل کند. کاربراتور را از روی موتور خود بردارید، آن را جدا کنید و آن را در آب صابون بسیار ولرم قرار دهید تا بنزین و روغن از هم جدا شوند. اگر از بنزین سوخت و فیلتر نامناسب استفاده کرده‌اید، دیر یا زود با مشکلات کاربراتوری مواجه خواهید شد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و درباره بک فایر موتور سیکلت اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. همانطور که متوجه شدید بک فایر موتور سیکلت به دلیل ایجاد نقص فنی در قطعات مختلف است که سوخت را به درستی انتقال نداده و نمی‌سوزانند. البته می‌توان گفت که برخی افراد از قصد قطعات خود را از حالت عادی خارج می‌کنند تا موتور سیکلت بک فایر بزند. در صورتی که قطعات مناسب برای دمای بالا بر روی موتور سیکلت نصب نشود، قطعا استهلاک زیادی بر آن‌ها وارد خواهد شد. به طور مثال اگزوز یکی از قطعاتی است که گرمای زیادی و گازهای مختلفی را از خود عبور می‌دهد.

منبع:

www.noobnorm.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند