چه راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری وجود دارد؟

08:58۰

موتور سیکلت‌های برقی و بنزینی برای اینکه برخی از قطعاتشان را به کار بیاندازند، نیاز به برق دارند و برای اینکه برق این وسایل نقلیه تامین شود، یک باتری به عنوان منبع قدرت و برق در آن‌ها قرار می‌گیرد. باتری موتور سیکلت که در مواقعی که موتور سیکلت نیاز به برق دارد، سریعا نیرو را با استفاده از سیستم برق رسانی انتقال می‌دهد. اما در برخی مواقع اتفاقاتی رخ می‌دهد که باتری موتور سیکلت خالی شده و دیگر نیرویی در آن باقی نمی‌ماند. در این مواقع معمولا موتور سیکلت سخت استارت می‌خورد و چراغ‌های آن نیز نور کمتری را ساطع می‌کنند. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، فروشگاه لوازم جانبی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا راهکارهای افزایش طول عمر باتری موتور سیکلت را به شما بگوییم.

نگهداری از باتری موتور سیکلت

وقتی زمان بررسی قطعات وسایل نقلیه رسیده است، باید به خوبی موتور سیکلت را سرویس کنید و از کوچک‌ترین قطعه تا بزرگ‌ترین آن را برای استفاده در فصل دیگر آماده نمایید. احتمالا واضح‌ترین مواردی را که برای بررسی به ذهنتان می‌رسد، لاستیک‌ها، تسمه، باتری، شیلنگ‌ها و مایعات خواهد بود. معمولا فشار و وضعیت تایر را بررسی می‌کنید و سپس مطمئن می‌شوید که مایعات لازم مانند گاز، مایع خنک‌کننده و غیره در موتور سیکلت وجود دارد. بررسی باتری اغلب از طریق روش‌های اصلی و ساده انجام می‌شود. ابتدایی‌ترین روش استارت زدن است که اگر موتور به آسانی روشن شود، می‌توان گفت که نیاز به بررسی و سرویس ندارد. اما ممکن است که در برخی موارد دچار مشکل شود.

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر که باتری را در حالت ذخیره سازی نگهداری کرده باشید، ممکن است نتواند عملکرد و عمر مفید خود را برای فصل آینده ارائه دهد. برای اطمینان از اینکه باتری شما بهترین عملکرد را دارد، توصیه می شود چند بررسی ساده را انجام دهید. به یاد داشته باشید، قبل از انجام هر گونه بازرسی روی باتری، مطمئن شوید که احتمال جرقه در اطراف باتری وجود ندارد و مطلقا سیگار نکشید. همچنین از عینک، دستکش و لباس محافظ استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری باتری معمولی

برای باتری های معمولی (آن‌هایی که دارای الکترولیت مایع هستند) باید باتری را برای هر گونه مشکل ظاهری به صورت بصری بررسی کنید. این مشکلات می‌تواند شامل وجود کثیفی یا خوردگی در اتصالات ترمینال، سطح پایین مایعات، آسیب فیزیکی مانند شکستگی یا از بین رفتن درپوش‌های پرکننده، یا کثیفی و رطوبت روی باتری باشد. اگر به سرویس باتری نیاز بود، بهتر است آن را از موتور سیکلت خارج کنید. ابتدا مطمئن شوید که سطح الکترولیت به درستی تنظیم شده است.

یکی از روش‌های بازگردانی باتری به حالت اول، استفاده از آب مقطر است. برای این روش پیشنهاد می‌کنیم که هر سلول را تا زمانی پر کنید که سطح آن بالاتر از خط حداقل در باتری قرار گیرد و یا کمتر از خط حداکثر باشد. هرگز باتری را بیش از حد پر نکنید، وگرنه احتمال ایجاد نشتی بسیار خواهد بود. اگر متوجه شدید که سطح الکترولیت کمتر از خطوط سطح حداقل شده است، احتمال آسیب به صفحات سربی داخلی باتری وجود دارد و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

پس از اتمام کار با سطوح، مطمئن شوید که دوشاخه‌های پرکننده محکم شده‌اند و باتری عاری از آلودگی و خوردگی است. اگر باید تمیز شود، از مخلوط جوش شیرین و آب برای خنثی کردن الکترولیت‌هایی که در قسمت بیرونی باتری وجود دارند، استفاده کنید. آن‌ها را با استفاده از یک مسواک تمیز کرده و آن‌ها را با آب تمیز بشویید. باتری را با استفاده از پارچه نرم یا حوله خشک کنید و مطمئن شوید که پایانه‌ها تمیز و بدون خوردگی هستند. اگر خوردگی بسیاری وجود داشته باشد، می‌توانید پایانه‌ها را با یک برس سیمی کوچک تمیز کنید یا فقط با استفاده از یک تکه سنباده آن‌ها را تمیز کنید. هنگام استفاده از ولت متر، ولتاژ پایانه باتری باید حداقل ۱۲.۶ ولت باشد. اگر ولتاژ کمتر باشد، شارژ تقویتی لازم است.

راهکارهای افزایش طول عمر باتری موتور سیکلت

هر چه مدت زمان بیشتری باتری موتور سیکلت بتواند به درستی کار کند، نیاز به تعویض آن کمتر خواهد بود. تواند تشخیص مشکل باتری خراب، بسیار سخت است، زیرا می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. به طور کلی بهتر است که زمان خود را به جای پیدا کردن دلیل خرابی، برای تحقیق در مورد نوع باتری و هزینه‌های تعویض آن بگذارید. چندین ترفند وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عمر باتری موتور سیکلت خود را افزایش دهید. بنابراین با ترفندهای افزایش طول عمر باتری موتور سیکلت که در ادامه به شما می‌گوییم، می‌توانید زمان کمتری را صرف نگرانی در مورد عمر باتری موتور سیکلت کنید.

باتری را شارژ نگه دارید.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید تا باتری موتور سیکلت برای مدت طولانی‌تری کار کند، اطمینان از شارژ ماندن آن است. اگر روزانه از موتور سیکلت استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که دینام شارژ باتری در حین رانندگی انجام می‌دهد، اما اگر موتور سیکلت خود را هفته‌ها یا ماه‌ها در انبار نگهداری می‌کنید، باید یک شارژر باتری موتور سیکلت داشته باشید.

برنامه تعمیر و نگهداری داشته باشید.

مانند بسیاری از اجزای موتور سیکلت، باتری نیز نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. برخی از تعمیر و نگهداری‌های معمولی که می‌توانید به راحتی آن‌ها را اجرا کنید، عبارتند از:

  • پایانه‌ها را از نظر وجود علائم خوردگی بررسی کنید و هر گونه خرابی را با برس سیمی تمیز کنید.
  • برای باتری‌های معمولی، سطح الکترولیت را بررسی کنید و اگر صفحات دارای آب نیستند، آب مقطر اضافه کنید.
  • قدرت باتری خود را با تستر باتری تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند.

همه این بررسی‌ها و تنظیمات ساده باید به صورت ماهانه انجام شده و می‌توانند به افزایش عمر باتری شما کمک زیادی کنند.

تنظیم دما

از دست دادن آب یک اتفاق عادی برای باتری‌های موتورسیکلت معمولی است که به تدریج در طول زمان اتفاق می‌افتد. با این حال، تغییرات شدید دما می‌تواند بخار شدن آب را تسریع کند، که در نهایت باعث می‌شود باتری شارژ خود را حفظ نکند. با وجود اینکه هیچ راهی برای محافظت از موتور سیکلت در برابر تمام نوسانات دما وجود ندارد، اما نگهداری آن در یک گاراژ که دمای متعادلی دارد، باتری موتور را در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، در حالت پایدار نگه می‌دارد.

برای باتری‌های سری YTX، YIX و GYZ، از دست دادن آب مشکلی ندارد زیرا آب‌بندی شده‌اند و گازها در داخل باتری دوباره ترکیب می‌شوند تا هیچ مایعی از باتری هدر نرود. با این حال، نگهداری آن‌ها را نیز در مکانی که دارای دمای متعادل می‌باشد، نگهداری کنید تا مشکلی رخ ندهد.

از باتری مناسب برای موتور سیکلت خود استفاده کنید.

همه موتور سیکلت‌ها به طور یکسان ساخته نمی‌شوند و قطعا قطعات و اجزای درونی و بیرونی متفاوتی خواهد داشت. در مورد باتری‌ها نیز این مسئله صدق می‌کند. همیشه باید با اطمینان از اینکه، باتری که استفاده می‌کنید، برای استفاده با مدل موتور سیکلت شما طراحی شده است، خرید این قطعه را انجام دهید. ما می‌دانیم که دانستن اینکه کدام باتری برای موتور سیکلت شما مناسب‌تر است، می‌تواند دشوار باشد. اما مشورت با کسی که اطلاعات کافی را در این زمینه دارا است، به شما کمک می‌کند تا به بهترین باتری را برای موتور سیکلت خود انتخاب کنید.

توجه به این نکته نیز مهم است که وقتی صحبت از باتری های موتورسیکلت می‌شود، برند تولید کننده‌ی باتری اهمیت پیدا می‌کند. برندهای معتبر زیادی وجود دارد که البته اکثر آن‌ها وارد کننده هستند. فرمولاسیون ساخت و طراحی برخی از باتری‌ها به طوری است که در دمای بالا و پایین دیگر نیاز به نگرانی درباره آب و یا گاز درون باتری نخواهید داشت.

اکثر تولید کنندگان و وارد کنندگان نیز سعی بر این دارند که تا حد امکان باتری دارای هواگیر و ضد ریزش باشند که نیازی به اضافه کردن آب بعد از استفاده طولانی ندارند. علاوه بر این، ماهیت مقاوم در برابر خوردگی محصولات با زنگ زدگی و فرسودگی مبارزه می‌کند. اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که قیمت باتری‌هایی که این ویژگی‌ها را دارند، بسیار زیاد است، اما شما را از تعمیرات و نگهداری‌های کوتاه مدت خلاص می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و افزایش طول عمر باتری موتور سیکلت را گفتیم. اگر به دنبال باتری موتور سیکلتی هستید که طولانی‌ترین عمر را با کمترین میزان نگهداری ارائه دهد، برندهای پی ام اس، مگنت و ولتا می‌توانند از انتخاب‌های شما باشند. خرید باتری بی کیفیت و ارزان همانقدر برایتان کار می‌کند که ارزش دارد و هر چقدر نیز آن را سرویس کنید و به آن برسید، طول عمر محدود و کمی خواهد داشت، بنابراین در زمان خرید باتری مناسب برای موتور سیکلت دقت کافی را داشته باشید و یا با شخصی مشورت کنید که در این کار تجربه دارد.

منبع:

https://www.bennetts.co.uk


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند