شروع استفاده و یادگیری موتور سیکلت، چقدر هزینه دارد؟

06:53۰

اگر تا به حال سوار موتور سیکلت نشده‌اید و می‌خواهید که این مهارت را یاد بگیرید، در ابتدا باید قیمت موتور سیکلت و هزینه‌های یادگیری موتورسواری را بدانید. در این شرایط اقتصادی که قیمت بسیاری از وسیله‌های نقلیه افزایش چشمگیری پیدا کرده است، موتور سیکلت‌ها نیز از این قائده مستثنی نیستند و قیمت انواع موتور سیکلت بنزینی و برقی نیز با افزایش روبرو بوده‌اند. در سمت دیگر هزینه‌های دریافت گواهینامه را داریم که آن‌ها نیز هر ساله بیشتر می‌شوند. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره هزینه یادگیری موتور سیکلت را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا یادگیری موتور سواری لازم است؟

اصول اولیه این است که شما باید در ابتدا هزینه یادگیری موتور سیکلت بگذرانید و سپس به سراغ خرید موتور سیکلت و وسایل نقلیه شبیه به آن بروید. اگر قبلا اصلا سوار موتور سیکلت نشده‌اید، گذراندن کلاس‌های آموزشی کار سختی برایتان است و احتمالا باید کلاس‌های اضافه‌ای را نیز بردارید تا به طور کامل بر موتور سیکلت مسلط شوید. توجه داشته باشید که اگر قبلا موتور سواری کرده‌اید و این مهارت را به خوبی بلد هستید، پیشنهاد می‌کنیم که باز هم کلاس‌های آموزشی را بردارید، زیرا همیشه نکاتی است که شما از آن‌ها بی خبر بوده و مربی یا استاد موتور سواری می‌تواند آن‌ها را به شما بگویید. البته سعی کنید که بعد از دریافت گواهینامه، روزانه حداقل ۱ ساعت را به موتور سواری بپردازید تا به طور کامل دستتان روان شود.

هزینه دریافت مجوز کامل چقدر است؟

کلاس‌های هزینه یادگیری موتور سیکلت بسته به ساعاتی که آموزشگاه برای شما کلاس می‌گذارد، متفاوت خواهد بود. در کشور ما هزینه‌ی کلاس‌های تئوری بین ۷۵ تا ۱۱۵ هزار تومان است که برای ۱۷ ساعت کلاس که معمولا در ۶ روز کلاس‌ها را با به پایان می‌رسانند. هزینه کلاس‌های عملی نیز با توجه به خدماتی که آموزشگاه به آموزندگان می‌دهد، از ۴۳۰ هزار تومان شروع شده و به ۵۲۰ هزار تومان نیز می‌رسد. به غیر از موارد گفته شده، هزینه‌های اضافه‌ای نیز وجود دارد که آن نیز بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است که شامل هزینه بازدید چشم، گرفتن آزمایش خون و تعیین گروه خونی، هزینه عکس و دیگر موارد می‌شود. در آخر نیز هزینه خرید کتاب وجود دارد که ۲۰ هزار تومان است.

برای اینکه هزینه یک دوره هزینه آموزش موتور سواری را حساب کنید، باید همه‌ی این هزینه‌ها را با یکدیگر جمع کنید که حداکثر ۸۷۵ هزار تومان باید برای دریافت گواهینامه پرداخت کنید. البته این هزینه‌ها در صورتی ثابت باقی می‌ماند که شما آزمون آیین نامه و آزمون شهری را با موفقیت در همان بار اول قبول شده و به اتمام برسانید، در غیر این صورت هزینه‌هایتان بیشتر می‌شود.

پیامد‌های رانندگی بدون گواهینامه موتور سیکلت

تصور کنید بدون گواهینامه پشت موتور نشسته‌اید و کاملا هم بر رانندگی به موتور سیکلت مسلط هستید و قوانین را نیز خوب می‌دانید، اما برای دریافت مدرک گواهینامه موتور سیکلت اقدام نکرده‌اید. کافیست در حین رانندگی، یک راننده ماشین بدون هیچ دلیلی به شما بزند و کاملا مقصر باشد. در مقابل نیز ممکن است شما مقصر تصادف باشید که اوضاع در این شرایط بسیار بدتر خواهد شد. زمانی که افسر راهنمایی و رانندگی تصمیم بر تعیین خسارت بگیرد و بداند که شما گواهینامه ندارید، اصلا مهم نیست که راننده مقابل مقصر بوده یا خیر، تحت هر شرایطی مقصر را شما اعلام خواهد کرد. در این حالت باید تمامی خسارتی که به خودروی طرف مقابل وارد شده است را به طور کامل پرداخت کنید و احتمالا مجرم نیز شناخته خواهید شد، زیرا با در نظر نگرفتن ارزش جان دیگر افراد، اقدام به رانندگی با وسیله نقلیه کرده‌اید.

امکان رخ دادن اتفاقات بدتر نیز وجود دارد که شرایط کسانی که بدون گواهینامه با موتور سیکلت و یا هر وسیله نقلیه‌ی دیگری رانندگی می‌کند را بسیار وخیم می‌کند. اگر شما در حین رانندگی به عابر پیاده برخورد کنید و شخص فوت کند، قتل عمد محسوب می‌شود. خانواده می‌تواند تقاضای قصاص کند و یا دیه را کامل بگیرد. در این شرایط بیمه خسارتی پرداخت نخواهد کرد و هیچ قانونی از شما دفاع نمی‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنید که این همه دردسر را به جان نخرید و برای دریافت مدرک گواهینامه اقدام کنید.

گرفتن گواهینامه موتور سیکلت بسیار ساده است

مدارکی که باید تهیه کنید همان مدارکی است که برای گواهینامه پایه ۳ داشتید. باید معاینات لازم را انجام دهید. حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید و زمانی ساده‌تر می‌شود که بدانید قانون تعیین وضعیت نظام وظیفه نیز برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت و یا خودروها برداشته شده است. کارت ملی، عکس و مدارک پزشکی، ثبت نام و پس از آن گذراندن دوره‌های تئوری و عملی، آزمون‌های تئوری و عملی مراحلی است که برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت باید طی کنید.

آزمون‌های دریافت گواهینامه موتور سیکلت

برای اینکه بتوانید گواهینامه موتور سیکلت پایه ۳ تا پایه ۱ را دریافت کنید، دو آزمون عملی و آزمون تئوری را باید پشت سر بگذارید. برای آزمون عملی به مکان آزمون می‌روید و در آنجا باید با موتور از میان موانع به صورت زیگزاگ عبور کنید. تمام کاری که باید انجام دهید همین است، اما فکر نکنید که کار ساده ایست.

شما باید با تسلط کامل بدون لرزش این کار را انجام دهید و با کوچک‌ترین اشتباهی رد می‌شوید. آزمون عملی موتور به ظاهر ساده است، اما افسران در این آزمون با دیدن کوچک‌ترین لرزش و عدم تسلط، شما را رد خواهند کرد. بنابراین باید تمرین کافی را داشته باشید. پیش از آزمون عملی، باید آزمون آیین نامه را قبول شوید تا اجازه حضور در آزمون عملی عملی را داشته باشید. می‌توانید با دریافت سوالات آیین نامه به صورت آزمون‌های جامع آنلاین بدون آنکه وقت خود را صرف خواندن کتاب آیین نامه کنید، به راحتی در آزمون تئوری قبول شده و به سراغ آزمون عملی بروید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و هزینه‌های یادگیری و دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۱ را گفتیم. همانطور که متوجه شدید رانندگی بدون گواهینامه کار بسیار خطرناکی است و بهتر است که هیچوقت این کار را انجام ندهید تا هم دردسری برای خودتان ایجاد نکنید و هم جان دیگر افراد را به خطر نیندازید. دریافت گواهینامه موتور سیکلت هزینه زیادی ندارد و تنها با هزینه ۸۷۵ هزار تومان و گذراندن آزمون‌ها می‌توان این مدرک را دریافت کرد. بعد از دریافت گواهینامه خیال خودتان نیز از اینکه دیگر مشکلی وجود ندارد، راحت می‌شود.

منبع:

https://www.bennetts.co.uk


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند