آموزش تعویض زنجیر دوچرخه

مراحل تعمیر و تعویض زنجیر دوچرخه را بدانید

09:00۰

تعویض زنجیر دوچرخه چگونه انجام می‌شود؟ این سوال برای افرادی که آشنایی زیادی با مکانیک دوچرخه ندارند، پیش می‌آید. تعویض زنجیر کار بسیار آسانی است و راهکارهای متفاوتی دارد که نیاز به ابزارهای متفاوتی خواهد داشت. البته ابزارهایی که برای این کار استفاده می‌شود، پیچ گوشتی، انبردست و چکش هستند که در هر خانه و جعبه ابزاری، انواع‌شان موجود است. تنها سختی که تعویض زنجیر دوچرخه دارد، پیدا کردن محل خرابی یا پارگی است که مقداری کثیف کاری نیز دارد. در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا روش‌های تعویض زنجیر دوچرخه را به شما آموزش دهیم.

آنچه می خوانید: پنهان

روش تعمیر زنجیر بدون پیوند یا پین یدکی (حفظ سایز زنجیر)

۱. از جابجایی دوچرخه در زمانی که زنجیر پاره شده است، خودداری کنید.

اگرچه ممکن است تعمیر یا تعویض زنجیر در حالی که در دنده پایین‌تر است آسان‌تر باشد، باید دوچرخه را فقط هنگام پدال زدن تعویض کنید. تعویض دنده با زنجیر شکسته می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند.

تعمیر زنجیر دوچرخه

۲. با استفاده از ابزار زنجیر شکن، پین را تا نیمه از حلقه شکسته خارج کنید.

استفاده از این ابزار که شبیه به یک دستگاه شکنجه قرون وسطایی طراحی شده، بسیار آسان است، بنابراین لازم نیست از ظاهر آن بترسید. هر حلقه زنجیر دارای ۲ پین گرد است که موجب اتصال حلقه‌ها به یکدیگر می‌شوند. پیوند زنجیری که شکسته شده را پیدا کنید و پینی را که آن را به بقیه زنجیره متصل نگه می‌دارد، نگه دارید. ابزار زنجیر شکن (با نام‌های پین بازکن و زنجیر بازکن نیز شناخته می‌شود) را به آرامی به آن متصل کرده و بچرخانید تا پین را تا نیمه از حلقه خارج کند. حواستان باشد که آن را به طور کامل فشار ندهید.

۳. پیوند زنجیر شکسته را از پین بیرون بکشید.

در حالی که پین ​​را در زنجیر نگه داشته‌اید، پیوند شکسته را بردارید. این پین به پیوند باز در سمت دیگر زنجیره متصل می‌شود تا همه چیز را دوباره کنار هم قرار دهد.

  • اگر در دست دارید می‌توانید این پین را با یک پین جدید جایگزین کنید.

۴. دو سر زنجیر را در یکدیگر قرار دهید تا سوراخ‌ها در یک راستا قرار گیرند.

زنجیر با پین باید در خارج باشد تا بتوانید آن را در هر ۴ سوراخ (۲ سوراخ در هر پیوند) قرار دهید تا زنجیره خود تکمیل شود.

  • برای اینکه سوراخ‌ها در یک ردیف قرار گیرند، صفحات داخلی را در صفحات بیرونی زنجیره قرار دهید.

۵. از ابزار زنجیر شکن برای فشار دادن پین استفاده کنید و پیوند را کامل کنید.

قبل از اینکه از ابزار استفاده کنید، مطمئن شوید که پین به درستی در جای خود قرار گرفته است. حالا ابزار را روی پین قرار دهید تا پین به درون پیوند وارد شود. کار را به آرامی پیش ببرید و در این هنگام، دست خود را روی پیوندها نگه دارید تا مطمئن شوید که همه آن‌ها در یک ردیف قرار دارند.

زنجیر دوچرخه

۶. زنجیر را شل کنید که نصب آن آسان شود.

پس از اینکه کارتان تمام شد، زمان آن رسیده است که زنجیر را به روی خورشید‌ها برگردانید. برای شروع هر دو طرف زنجیر را بگیرید و آن را بر روی خورشید قرار دهید. حواستان باشد که خورشید‌های بزرگ را هدف قرار ندهید. برای اینکه مطمئن شوید پین و زنجیر به درستی متصل شده‌اند، کمی چرخ و زنجیر را بچرخوانید و اگر متوجه اشکال در قطعه شدید، کافیست که یک یا دو بار دیگر، این دو به یکدیگر فشار دهید.

۷. زنجیر را با گریس روغن کاری کنید.

توجه داشته باشید که از گریس و روغن‌هایی که برای زنجیر چرخ‌های مناسب نیستند، استفاده نکنید، زیرا قطعا یا کار با دوچرخه را برایتان سخت می‌کنید یا به زنجیر آسیب می‌زند. برای روغن کاری دوچرخه را برگردانید و با یک دست پدال را بچرخوانید تا زنجیر شروع به حرکت کند و با دست دیگر روغن یا گریس را روی زنجیر بریزید. حدود ۱۰-۱۵ قطره روغن باید برای زنجیر کافی باشد. سپس، از یک پارچه مرطوب استفاده کنید تا روغن اضافی را از روی زنجیر جدا کنید.

روش جایگزین کردن پیوند یا پین جدید به زنجیر (تعمیر موقت)

۱. افزودن پیوند جدید یا اتصال پیوند قبلی؟

اگر زنجیر دوچرخه پاره شد، می‌توانید پیوند شکسته را بردارید و دوباره زنجیر را به طور موقت به یکدیگر وصل کنید. با این حال، زنجیر کوتاه‌تر نمی‌تواند در اطراف همه چرخ‌دنده‌های شما قرار بگیرد و کمی شما را محدود می‌کند. بنابراین باید حواستان باشد که در دوچرخه‌های دنده‌ای، برخی دنده‌ها دیگر قابل استفاده نیستند.

  • استفاده از زنجیری که دارای پیوندهای ساییده شده است، اصلا پیشنهاد نمی‌شود، زیرا احتمالا شما را در راه می‌گذارد. بهترین کار به جای اضافه کردن یک پین جدید، جایگزین کردن کل زنجیر است.
  • پین‌های اصلی طوری ساخته شده‌اند که به راحتی روی دوچرخه قرار می‌گیرند. همچنین آن‌ها به راحتی نصب می‌شوند و می‌توانید در سفرهای طولانی نیز در کیف خود از این قطعات نگهداری کنید.

۲. زنجیر را در حالت درست استفاده کنید.

بیشتر زنجیرها دارای یک پیوند اصلی با یک فلش راهنما هستند که در هنگام پدال زدن به سمتی که زنجیره باید حرکت کند، اشاره می‌کند. بقیه پیوندها مُقَعَر هستند، یعنی اینکه با حرکت پیوند اصلی، خم شده و حرکت می‌کنند.

۳. پیوندها را به هم نزدیک کنید تا ۲ نیمه پیوند اصلی از هم باز شود.

اگر با دقت پیوندها را ببینید، متوجه خواهید شد که پین اصلی یک فضای خالی هشتی شکل درون خود دارد که اگر پین‌های درونش را به یکدیگر نزدیک کنید، زنجیر از هم باز خواهد شد و می‌توانید پیوند را تعویض کنید.

  • برخی از پیوندهای اصلی به صورت ۲ نیمه نامتقارن هستند: یک قطعه C شکل با هر دو پین و یک صفحه بیرونی. برای اتصال این زنجیر، به سادگی پین C شکل را در هر دو سوراخ باز زنجیره شکسته قرار دهید، سپس صفحه بیرونی را در روی آن‌ها قرار دادن و فشار دهید تا متصل شوند.

۴. نیمه‌های هر پین را بردارید و آن را از سوراخ دو طرف زنجیر فشار دهید

هر یک از پین‌ها دو نیمه پیوند اصلی دارند که باید در یکی از سوراخ‌های زنجیر قرار بگیرند. توجه داشته باشید که پین‌​​ها از هر دو طرف زنجیر وارد شوند، زیرا شما می‌خواهید زنجیر را با استفاده از پین‌ها به یکدیگر متصل کنید، بنابراین پین‌ها باید در یک ردیف قرار بگیرند.

۵. پین‌های باز را از طریق سوراخ‌های هشتی شکل به یکدیگر وصل کنید.

ابتدا زنجیر را به هم نزدیک کنید. سپس، سوراخ‌ها را تراز کرده و پین‌ها را از میان آن‌ها فشار دهید تا به خوبی چفت شوند. البته توجه داشته باشید که این اتصال در آن لحظه شل است.

۶. راهکار اتصال پیوند و پین زنجیرها، انبردست است

می‌خواهید پین‌ها را به طرف دیگر سوراخ هشتی شکل فشار دهید تا در جای خود قفل شوند. یک انبردست به آسانی می‌تواند کار شما را راه بیاندازد.

۷. زنجیره شکسته به این معنی است که به یک زنجیر جدید نیاز دارید

در حالی که می‌توانید زنجیر را به روش‌های مختلفی تعمیر کنید، در آخر باید یک زنجیر نو را جایگزین کنید. جدای شکستن زنجیر، زنجیرهای قدیمی با فرسودگی پین‌های داخل منبسط می‌شوند. این موضوع ممکن است اهمیت زیادی نداشته باشد، اما هنگام سواری با سرعت بالا خودتان متوجه می‌شوید که چرا اهمیت دارد. زنجیر تمام نیرو را از پاهای شما به چرخ‌ها منتقل می‌کند و یک زنجیر شل، تلاش بیشتر و سرعت بسیار کمتر را به عمل می‌آورد.

خرابی زنجیر دوچرخهسخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و روش‌های تعویض زنجیر دوچرخه را آموزش دادیم. همانطور که متوجه شدید، تعمیر زنجیر دوچرخه کار سختی نیست و اکثر افرادی که ابزارهای لازم را داشته باشد، می‌توانند این کار را انجام دهند. در زمان تعویض، نکات گفته شده را در نظر داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید. اگر نمی‌دانید که چگونه زنجیر دوچرخه را عوض کنید، تعمیرگاه دوچرخه محل زندگی‌تان می‌تواند این کار را انجام دهد که دردسر را نیز برایتان خواهد داشت.

 

منبع: wikihow


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند