تعویض دستگیره موتور سیکلت

تعویض دستگیره موتور سیکلت چگونه انجام می‌شود و به چه ابزاری نیاز دارد؟

08:37۰

مشخصات فنی

0

نصب یک دسته جدید دستگیره راهی خوبی برای نونوار کردن موتور سیکلت شما است. دستگیره‌ها عملکرد دوگانه‌ای دارند که دستان شما را از لرزش و شوک سریع جدا می‌کند و در عین حال اطلاعات بازخورد مهمی را به مات هوک‌ها ارائه می‌دهد، کارهای به ظاهر متفاوت که هر دو بسیار مهم هستند. به‌علاوه، با وجود هر آنچه که هیپسترها درباره پتینه می‌گویند، دستگیره‌های خراب و فرسوده نیز ظاهر خوبی به موتور سیکلت نمی‌دهند. خوشبختانه، نصب یک مجموعه دستگیره جدید بسیار ساده است و با ابزار مناسب سریعا انجام می‌شود. اگر قبل یک بار این کار را انجام داده‌اید، باید بتوانید در کمتر از یک ساعت دستگیره‌ها را بر روی موتور سیکلت خود نصب کند. مثل همیشه، توصیه می‌کنیم که از دفترچه راهنمای موتور سیکلت کمک بگیرید. در ادامه این مطلب از  سایت یدک تیمچه، خرید اینترنتی لوازم یدکی موتور با ما همراه باشید تا روش نصب و تعویض دستگیره موتور سیکلت را آموزش دهیم.

برداشتن دستگیره های قدیمی

برداشتن دستگیره‌های قدیمی شاید کمی سخت باشد، زیرا ممکن است رسوب و زنگ زدگی زیاد برای این قطعات ایجاد شده باشد. به طور معمول، این فرایند شامل باز کردن پیچی است که دستگیره‌ها را در میله یا گیره نگه می‌دارد. در اینجا یک نکته برای آسان کردن این کار وجود دارد: پیچ انتهای میله‌ها را فقط چند دور باز کنید و سپس آن را بکشید. اگر انتهای میله بیرون بیاید، نتیجه عالی خواهد شد. در غیر این صورت بهتر است که به باز کردن پیچ ادامه دهید. به احتمال زیاد یک برش رزوه‌ای در میله خود قرار داده شده است. اگر پیچ را تا انتها باز کنید و دوچرخه‌تان سبک لاستیکی باشد، باید تمام سخت‌افزاری را که در گیره یا دسته‌تان شل می‌شود را جمع کنید.

بسیاری از دستگیره‌های لاستیکی، صرف نظر از مدل موتور سیکلت، می‌توانند به سادگی از جای خود جدا شوند. دستگیره‌ها معمولا به سطل زباله انداخته می‌شوند و باز کردن آن‌ها با کاتر بسیار سریع‌تر و آسان‌تر است. گاهی اوقات، این به خوبی کار می‌کند. اما گاهی اوقات، این کار مانند یک مبارزه است. اگر دستگیره جدا نمی‌شود، کافیست که یک مقدار نفت یا روغن بر روی آن بریزید تا کمی نرم‌تر شود. اگر دستگیره‌های دریچه گاز را جدا می‌کنید، کار بیشتری برای انجام دادن دارید. اولین قدم این است که کابل‌های دریچه گاز خود را تنظیم کنید که تا حد امکان شل شوند. اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، کتابچه راهنمای خود را ببینید.

نصب دستگیره‌های موتور سیکلت

دستگیره‌های لاستیکی بسیار ارزان‌تر از دیگر دستگیره‌ها هستند و همین امر باعث می‌شود، تغییر آن‌ها با مشکل خاصی روبرو نبوده و در دسترس نیز هستند. هنگام نصب دستگیره‌ها از دو چیز مطمئن شوید: اول اینکه، اجازه ندهید هنگام نصب دستگیره، به خصوص در سمت چپ، پیچ خوردگی به وجود بیاید. اگر روی سطح لاستیکی طرحی داشته باشد، اگر در حالت پیچ خورده قرار بگیرد، کاملا بد به نظر می رسد.

دوم اینکه، هنگامی که دستگیره بر روی میله‌ها قرار گرفته است، مطمئن شوید که با احتیاط لغزش آن را برطرف کنید. بهتر است در زمان وارد شدن دستگیره‌ها، به انتهای آن‌ها ضربه محکمی نزنید، زیرا باعث می‌شود که پلاستیک آن‌ها کمی خم شود، اما ضربه آرام می‌تواند به نصب بهتر آن‌ها کمک کند. دستگیره گاز را چندین بار باز و بسته کنید، اجازه دهید که دستگیره خودش به موقعیت اولیه بازگردد. با انجام این کار مطمئن می‌شوید که لاستیک چسبیده و آویزان نیست.

سعی کنید که برای نصب دستگیره‌ها از چسب استفاده نکنید، زیرا در زمان تعویض آن‌ها به مشکل خواهید خورد. حتی ممکن است که مجبور شوید دستگیره را به طور کلی تعویض کنید. همچنین بعد از اینکه کار نصب را انجام دادید، بهتر است که سوار موتور سیکلت نشوید. حتی به دستگیره‌ها دست نزنید. بگذارید بدون مزاحمت بر روی بنشینند. مدت زمان چسبندگی بستگی به مقدار و نوع روغن یا چسبی که استفاده می‌کنید دارد. اگر ۲۴ ساعت از نصب گذشته است و هنوز در جای خود قفل نشده‌اند، آن‌ها را بردارید، تمیز کنید و دوباره نصب کنید از روغن کمتری استفاده کنید. می‌توانی از الکل برای پاکسازی روغن به کار رفته استفاده کنید.

نصب دستگیره‌های یکپارچه موتور سیکلت

سمت دریچه گاز به دلیل دندانه‌های مکانیزم دریچه گاز قابل تنظیم نیست. مجموعه لوله و دستگیره جدید خود را روی میله وصل کنید تا برای نصب آماده شود. ممکن است لازم باشد گیره را کمی بچرخانید تا دندان‌های لوله دریچه گاز با دندان‌های واحد دریچه گاز به هم متصل شوند. دریچه گاز را به نیمه جعبه‌ای کنترل برگردانید و دکمه های آن را بالا ببرید. سپس کابل، دستگیره و واحد لوله را روی میله نصب کنید. فرول‌ها یا انتهای کابل‌ها را دوباره نصب نمایید. این کار شاید کمی مبهم باشد. شما باید انتهای سیم بشکه‌ای شکل را به طور خاص به داخل سوراخی هدایت کنید که جهت خاصی دارد

مراجعه به مکانیک برای این کار می‌تواند در تسریع کار به شما کمک کند. گاهی اوقات باز کردن یا بستن دریچه گاز می‌تواند باعث شلی بیشتر کابل در هر جهت شود. آستین دریچه گاز را بین نیمه‌های تاشو قرار دهید و بست‌ها را محکم کنید. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید، لقی کابل‌های دریچه گاز را تنظیم کرده و یا به دفترچه راهنما مراجعه کنید. عملکرد دریچه گاز خود را بررسی کرده و یک بار دیگر چک کنید و مطمئن شوید که کابل‌ها آزاد است و همه چیز به آرامی حرکت می‌کند.

برای تکمیل هر دو نوع سمت، دسته سمت چپ خود را روی دستگیره بکشید. اگر گیره سمت کلاچ در زیر تاشو محفوظ است، همان روش را برای سمت راست موتور سیکلت استفاده کنید. اگر دستگیره شما در آنجا گیر نکرد، پوسته تاشو را دوباره کنار هم قرار دهید و دستگیره را درست همانطور که در قسمت نصب گیره‌های لاستیکی گفتیم، نصب کنید.

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، سریعا به دنبال استفاده از دستگیره‌ها نباشید. اجازه دهید روغن یا چسب به کار رفته در دستگیره، خشک شود. اگر چند ساعت بعد همچنان دستگیره‌های شما لغزنده است، آن را بردارید، بشویید و با روان کننده یا چسب کمتری دوباره فرایند نصب را شروع کنید. این مورد یک چیز غیرعادی نیست و ممکن است کمی زمان‌بر باشد. حتی بعد از ۱۲ ساعت نیز باز هم ممکن است که دستگیره‌ها خشک نشود، مخصوصا زمانی که هوا بسیار گرم است و به چسب یا روغن اجازه خشک شدن نمی‌دهد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم که روش تعویض دستگیره موتور سیکلت را آموزش دهیم. راندن موتور سیکلت با دست انجام می‌شوند و دستگیره‌هایی که برای انجام این کار برای هر موتور سیکلتی تعبیه شده است. بنابراین بهتر است که همیشه دستگیره‌های تمیز و سالم داشته باشید تا مشکلی برای دستانتان پیش نیاید. اگر دستگیره موتور سیکلت شما خراب شده است، نیازی به نگرانی نیست، زیرا همانطور که اشاره کردیم، فرایند ساده‌ای دارد که در صورت داشتن ابزار لازم، راحت‌تر نیز می‌شود. اگر نیز نتوانستید این کار را با استفاده از دفترچه راهنمای موتور سیکلت و یا ابزارهای دیگر انجام دهید، مراجعه به مکانیکی راه معقولی است.

چکیده: دستگیره موتور سیکلت یکی از عوامل موثر در راندن این وسیله نقلیه است و باید با توجه به بدنه و آیرودینامیک موتور سیکلت مورد استفاده قرار بگیرد. دستگیره‌های مختلفی تولید شده‌اند که در مدل‌های مختلفی در موتور سیکلت‌ها استفاده شوند و روش نصب و تاثیر متفاوتی بر روی کیفیت سواری شما خواهید داشت. این دستگیره‌ها در برخی مواقع خرابی‌هایی مانند شل شد دستگیره، خوردگی و پوسته شدن آن‌ها، صاف شدن دستگیره و موارد دیگر برایشان رخ می‌دهد که بهتر است در اولین فرصت آن‌ها را تعویض کنید، زیرا ممکن است شما را با مشکل مواجه کنند.

پس از نصب دستگیره اجازه دهید روغن یا چسب به کار رفته در دستگیره، خشک شود. اگر چند ساعت بعد همچنان دستگیره‌های شما لغزنده است، آن را بردارید، بشویید و با روان کننده یا چسب کمتری دوباره فرایند نصب را شروع کنید. این مورد یک چیز غیرعادی نیست و ممکن است کمی زمان‌بر باشد. حتی بعد از ۱۲ ساعت نیز باز هم ممکن است که دستگیره‌ها خشک نشود، مخصوصا زمانی که هوا بسیار گرم است و به چسب یا روغن اجازه خشک شدن نمی‌دهد. در غیر این صورت احتمالا هر کاری که انجام می‌دهید بیهوده بوده است.

منبع:

www.revzilla.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند