تقویت موتور سیکلت

چگونه موتور سیکلت خود را تقویت کنیم؟

09:00۲۹

همانطور که می‌دانید تجربه راندن با موتور سیکلت بسیار متفاوت تر از رانندگی با ماشین است. نحوه عملکرد موتور سیکلت شما ارتباط مستقیم با وضعیت بدنه، کنترل دریچه گاز و پیچیدن دارد. با این حال، اگر می‌خواهید سواری سریع‌تر داشته باشید، چیزهای ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای افزایش قدرت و عملکرد موتور انجام دهید. این تغییرات معمولا در قطعات اصلی انجام می‌شود که عملکرد و راندمان موتور سیکلت را کنترل می‌کنند. توجه کنید که اگر قصد تقویت موتور سیکلت در قسمت انجین و یا تیونینگ را دارید، باید قطعات زیادی را تعویض کرده و این کار هزینه زیادی خواهد داشت. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز خرید اینترنتی لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره تقویت موتور سیکلت به دست آورید.

۱) فیلتر هوا

افزایش ورودی هوا یکی از ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه‌های افزایش توان موتور است. اگر فیلتر هوای موتور را مانند ریه‌های خود تصور کنید، وظیفه آن جلوگیری از ورود ذرات هوای آلوده به داخل موتور است. قطعات موجود را می‌توان به راحتی ارتقا داد تا هوای تمیزتری از آن عبور کند و در نتیجه احتراق و قدرت بیشتر شود. استفاده از فیلتر قارچی بر روی ورودی هوا نیز می‌تواند انرژی تا حدود نصف افزایش دهد و کارایی را تا حد زیادی بهبود بخشد. شاید تنها نقطه ضعف افزایش مصرف سوخت و در نتیجه هزینه بیشتر برای سوخت باشد.

توجه: بعد از تعویض فیلتر هوا، کاربراتور موتور سیکلت شما ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد تا جا بیفتد.

نقش فیلتر هوا در تقویت موتور سیکلت

۲) تنظیم درجه احتراق

تغییر در احتراق موتور برای دریافت قدرت و سرعت بیشتر می‌تواند به شما ضربه کوچکی بزند، با اینکه فقط یک جرقه برای احتراق سوخت و هوا در سیلندر انجین موتور سیکلت شما نیاز است، اما انرژی زیادی برای ایجاد احتراق در مقدار سوخت بالا نیاز خواهد بود. در این حالت، یک شمع با روکش طلای NGK یا روکش پلاتین جرقه‌های قوی‌تری را به دلیل دارا بودن سوزن احتراق ظریف‌تر ایجاد می‌کند. همچنین شمع قدیمی را می‌توانید به یک شمع کلاهک کم مقاومت و یک سیم احتراق هسته کربنی ارتقا دهید. این امر تامین سوخت خوب در سرعت‌های بالاتر را تضمین می‌کند.

تقویت موتور سیکلت

۳) فیلترهای سوخت

فیلترهای سوخت با تصفیه سوخت قبل از رسیدن به موتور، کار خود را انجام می‌دهند و امکان احتراق بهتر و کارآمدتر را فراهم می‌کنند. خرید فیلترهای باکیفیت و تعویض منظم آن‌ها باعث تمیز نگه داشتن موتور و قطعات وابسته به آن می‌شود که در نتیجه حفظ و بهبود عملکرد را در بر دارد. اگر توانایی پرداخت هزینه‌های لازم را دارید، می‌توانید در این زمینه با استفاده از سوخت‌های باکیفیت که با اکتان بالاتر عرضه می‌شود، عملکرد موتور را بهبود ببخشید. اما اکتان بالا در سوخت نیز به معنی احتراق بیشتر است که نشانه‌ای از افزایش مصرف سوخت می‌باشد. دلیلی وجود دارد که موتور سیکلت‌های مسابقات حرفه‌ای از سوخت متفاوتی نسبت به سوخت موجود در پمپ بنزین‌ها استفاده می‌کنند.

تقویت موتور سیکلت

۴) قطعات سبک‌تر

به طور طبیعی، قطعات سبک‌تر مستقیما در قدرت موتور سیکلت تاثیر گذار نیستند؛ این قطعات توانایی موتور در افزایش سرعت موتور سیکلت را افزایش می‌دهد، زیرا نیروی کمتری برای کار کردن با آن‌ها نیاز خواهد بود. به طور معمول، قطعات استوک برای استحکام و دوام از فولاد ساخته می‌شوند، اما قطعات آلومینیوم و تیتانیوم را می‌توان از بازار خریداری کرده و جایگزین کرد که سبک‌تر و در برخی موارد قوی‌تر هستند. با این حال، خرید و نصب اینگونه قطعات می‌تواند برایتان بسیار گران تمام شود. بنابراین در انتخاب آن‌ها دقت کافی داشته باشید تا بهترین نوع قطعه را خریداری نمایید.

۵) عملکرد اگزوز

اگر بودجه کافی در اختیار دارید، یک اگزوز سفارشی با اجازه ورود هوای بیشتر و محدودیت کمتر گازها، قدرت موتور و تولید اسب بخار را افزایش می‌دهد. همچنین ظاهر و صدای بسیار بهتری نیز به موتور سیکلت خواهد داد. اگر نمی‌خواهید برای تعویض کامل سیستم اگزوز اقدام کنید، می‌توانید صدا خفه کن یا سایلنسر موتور سیکلت را تعویض کرده و از یک قطعه دسته دوم مناسب استفاده کنید، که همچنان قدرت را در انتهای پایینی افزایش می‌دهد و راه خوبی برای تقویت اولیه موتور سیکلت است. اما به طور کلی جایگزین کردن کامل اگزوز عملکرد بهتری را در بر خواهد داشت.

در زمان خرید و یا تعویض اگزوز، این موضوع را در نظر داشته باشید که باید سیستمی که برای موتور سیکلت شما مناسب است و برای همان ساخته شده است را مورد استفاده قرار دهید. تا تضمینی برای بهبود عملکرد کلی و ایمنی آن باشد.

تقویت موتور سیکلت

۶) برنامه ریزی مجدد یا ریمپ کردن موتور

اکثر موتور سیکلت‌ها دارای یک واحد کنترل موتور (ECU) هستند که یک تراشه کامپیوتری کوچک است. این تراشه عملکردهای مختلف قطعات موتور سیکلت و همچنین برق و گیج را کنترل و در بسیاری موارد محدود نیز می‌کند. این تراشه می‌تواند برای ارائه قدرت بیشتر و عملکرد بهتر دوباره برنامه ریزی شود، اما معمولا چند موضوع بسیار مهم وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به افزایش گرما، مصرف سوخت بیشتر و طول عمر کمتر موتور و قطعات اشاره کرد.

همچنین محدودیت‌های بالایی بر اساس خود قطعات نیز وجود دارد. البته می‌توانید برنامه ریزی مجدد را به روشی مضر انجام ندهید، یعنی اینکه برنامه ریزی به صورتی انجام شود که قدرت به طور کامل آزاد نشده و فقط محدودیت آن کمتر شود. بنابراین مطمئن شوید که شخصی که این کار را انجام می‌دهد، متخصص است.

۷) تعویض به‌موقع شمع موتور سیکلت

شمع موتور سیکلت و یا هر وسیله نقلیه‌ی دیگری، یکی از قطعاتی است که در سوختن بنزین کمک بسیاری  به انجین کرده و در صورت خرابی آن موتور اصلا کار نخواهد کرد. شمع‌های معمولی با میانگین ۵۰ هزار ولت تولید می‌شوند و جرقه‌های کوچکی را ایجاد می‌کنند. هرچقدر جرقه بزرگ‌تر باشد، سوخت وارد شده به محفظه سیلندر، کامل‌تر می‌سوزد. این کار باعث تقویت و افزایش قدرت موتور سیکلت می‌شود، اما در مقابل مصرف سوخت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بهترین شمع‌ها، شمع‌های سوزنی ایریدیوم (EIX-D8) با یک الی چهار الکترود هستند.این شمع‌ها توانایی این را دارند که جرقه‌هایی تا ۱۰ برابر قوی‌تر از شمع‌های معمولی ایجاد کنند که برای موتور بهتر است. توجه داشته باشید که اگر قدرت کافی از این شمع‌ها دریافت نکردید، حتما پلاتین‌های شمع را تنظیم کنید که جرقه به خوبی زده شود. شمع‌های موتور سیکلت باید در هر ۱۰ هزار کیلومتر بازبینی شده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کرد، زیرا یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در انجین هستند.

نکاتی درباره نگهداری از موتور سیکلت

موتور سیکلت دارای قطعات زیادی است که هر کدام از آن‌ها به طور خاصی در عملکرد کلی این وسیله نقلیه اثر می‌گذارند. از این رو بهتر است که رسیدگی به قطعات کوچک و سطحی را نیز فراموش نکرده و آن‌های را در بهترین حالت خود قرار دهید.

  • مراقبت از موتور سیکلت بهترین راه برای اطمینان از عملکرد خوب آن و افزایش طول عمر آن است.
  • به طور منظم موتور سیکلت از موتور سیکلت را به کار بگیرید. شاید فکر کنید که استفاده نکردن از موتور سیکلت بهترین راه نگهداری از آن است، اما این برداشت کاملا اشتباه است. استفاده از موتور باید در حد تعادل باشد، بنابراین نگهداری موتور سیکلت در شرایط خوب را فراموش نکنید.
  • تکنیک‌های صحیح سوارکاری را یاد بگیرید. کتاب بخوانید یا خود را در یک مدرسه موتوررانی ثبت نام کنید تا توانایی‌های خود را بهبود ببخشید.
  • تعمیرات و نگهداری اولیه موتور سیکلت را یاد بگیرید، این کار باعث می‌شود که از مواجه شدن با مشکلات سطحی که ممکن است برای این وسیله نقلیه رخ دهد، آماده باشید. کارهای ساده‌ای مانند استفاده از نوع مناسب روغن می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه نگهداری از موتور سیکلت ایجاد کند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه همراه شما بودیم و راه‌های تقویت و نگهداری از این وسیله نقلیه را گفتیم. تنها کاری که برای افزایش راندمان موتور سیکلت و افزایش طول عمر آن می‌توان انجام داد، رسیدگی به قطعات و تعویض به موقع آن‌ها است. اگر قصد تقویت و تیونینگ انجین موتور سیکلت خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید، زیرا تیونینگ کردن موتور سیکلت و یا حتی ماشین، نیاز به قطعات خاصی دارد که راندمان وسایل نقلیه را به شدت افزایش داده و تقویت کاملا مشهود است. اما این کار هزینه‌ی زیادی خواهد داشت که کمترین آن افزایش چشمگیر مصرف سوخت است.

منبع:

www.motorbikewriter.com


29 Comments

  1. Soltan

    سلام.موتور ۱۵۰ تقویت نمیشه با این هزینه ها بدتر راه نمیره درضمن ۲۵۰ ایرانی چینی زیاد زیاد ۱۲۰ تقویت موتورای سبک..مث این میمونه خرو رنگ کنی جای اسب بفروشی

  1. احمد

    سلان دوستان من یه موتور ۱۲۵ دارم نزدیک ۶ماه پیش تقویت ۱۵۰ کردم سیلندر +پیستون +سوپاپ +درام کلاج ودیسک وصفحه ۱۵۰ انداختم خیلی سرعت وقدرت زیاد شد دو هفته پیش گیربوکس ۱۵۰روش گزاشتم الان مثل اول سرعت نمیره، بردم پیش تعمیرکار گفت مال برقه صفحه برق وترانزیستور نو انداختم ولی باز تاثیر نداشت الان موندم چیکار کنم به نظرتون مشکل چیه ولب کاربراتور ۱۲۵ روشه میتونه مال کاربراتور باشه

      1. حسام

        سلام بله مال کاربراتور هستش یه کاربران ۲۰۰ بنداز روش و مصرف رو تنظیم کن

      1. Soltan

        نمیشه..موتورای ایرانی چینی ثبات ندارن …
        ی موقع میبینی ی ۱۲۵ ی ۲۰۰ رو چندین متر ول میکنه از کورس ی جا میبینی ی ۱۵۰ ی ۲۵۰ رو ول میکنه …
        با دیدن چنین چیزایی آیا تقویت وجود داره ی ۱۵۰ رو میکنی ۲۰۰ در صورتی ک ۱۲۵ هس ک ۲۵۰ رو هم ول کرده از کورس ..پول اضافی دارین هدر ندین ب زلزله زدگان و یتیمان کمک کنین

  1. Ali

    من یه سوال داشتم
    من هم میخوام موتورم قدرت خوبی داشته باشه وهم سرعت عالی ولی نمیدونم چکاری باید انجام بدم
    موتور من سی جی ۱۲۵ مدل ۸۳ هست بنظر شما دوستان میتونم چه کاری انجام بدم؟
    لطفا کمکم کنید

      1. رضا

        مصرف سوخت بالا ببر

  1. احمد

    سلام یه سوال داشتم از شما چون تجربه دارید که این تعویض خورشیدی معمولی به سرعتی چقدر تاثیر داره تقریبا و ایا به موتور فشار میاد ایا

  1. احمد

    سلام ببخشید یه سوال داشتم از شما چون تجربه دارید تعویض چرخ دنده معمولی به سرعتی که شما گفتین چقدر روی سرعت تاثیر دارد و ایا به موتور فشار میاد؟؟؟

      1. amir

        سرعت چشم گیری اضافه نمیکنه که به نظر بیاد
        ولی تعویض چرخ دنده باعث میشه روی سربالایی ها کم بیاره عوض نکنی بهتره

  1. محمد

    سلام من سیلندر و سرسیلندر موتورم رواز۱۲۵به ۲۰۰ارتقادادم سیلندرم رودادم تراش کاری ولی نزدیک دوسه میل پیستونم پایین میمونه.خیلی چیزاعوض کردم ولی راضی نیسم این شمارمه میخوام خرید کنم لطفا بگید چیابخرم تاراضیم کنه ❤۰۹۰۱*****۱۵
    لطفا زودتر خبرم کنید

      1. مهدی

        سلام همون دو سه میل که پایین میمونه کارتو خراب میکنه تراکم میاد پایین موتنر کم زور میشه. تنها کاری که کنی. یا کف تراشی کنی یا هم. میلنگ ۲۰۰ بندازی

  1. Mohammad

    من می‌خوام موتورم سرعت شتابش زیاد شده چکار کنم

  1. مهران

    سلام من متور ۲۰۰دلرم مدل ۹۵..
    می خوا تقویت کنم چی کار کنم

  1. ابراهیم

    یه ۱۵۰ دارم ماشاالله کابوس هر ۲۰۰هر ۱۲۵هست تا خایع تقویت سر سیلند کف تراشی کاربرات ۲۰۰پمپ شتاب دار هوا کش اسپرت برقش تقویتت بنزین تا اخر بالا توصیه میکنم اگه میخای سوخت ببرین بالا حتما برقش اول تقویت کنید تا به پت پت نیوفته بعد خورشیدی جلو ۱۷عقب ۳۴دهنه کاربرات پورت پولیش خروجی سر سیلند هم همین تور پیستون ۲۵۰ باا تراشکاری اینا جا میشه بچه دیسسک خود دیسک ۶پیچ ۲۰۰دنده مقابل ۲۰۰دنده اویل پمپ هم۲۰۰دور موتور اازش گرفتم ۱۴۰۰۰بود دراز کش ۱۷۰تا تو کفی میره بدون هیچ عیب نقصی با ماشین علبته با جی پی اس ۱۶۳تا میرف الانم زیر پامه تاحالا که هیچ ۲۰۰ ۱۲۵ ۱۵۰ ۲۵۰حریفش نشده البته یه دو سه بار از ۲۵۰خورد که اونم موتور ۲۵۰اونا واقعاً موتور بود. خلاصه بقیرو کیلومتری میزنه .

  1. ۲۵۰

    ۱۸🏋🏼‍♀️۳۸

      1. Ali

        من یه سوال داشتم
        من هم میخوام موتورم قدرت خوبی داشته باشه وهم سرعت عالی ولی نمیدونم چکاری باید انجام بدم
        موتور من سی جی ۱۲۵ مدل ۸۳ هست بنظر شما دوستان میتونم چه کاری انجام بدم؟
        لطفا کمکم کنید

  1. نیما

    جترو

  1. علی رضا

    خورشیدی جلو کوچیک کن عقب بزرگ کن

      1. King

        اگه میخوای سرعت برین خورشیدی جلو ۱۷ و عقب ۳۴.
        اگه قدرت میخوای خورشیدی جلو ۱۴ وعقب ۴۵
        من خودم مکانیک هستم حرفم را گوش کن ضرر نمیکنی .سوالی داری درخدمتم

          1. مهران

            سلام من متور ۲۰۰دلرم مدل ۹۵..
            می خوا تقویت کنم چی کار کنم

          1. محمد

            بخام هم سرعت بره هم قدرت چی بندازم

          1. احمد

            سلام ببخشید یه سوال داشتم از شما چون تجربه دارید تعویض چرخ دنده معمولی به سرعتی که شما گفتین چقدر روی سرعت تاثیر دارد و ایا به موتور فشار میاد؟؟؟

          1. احمد

            سلام یه سوال داشتم از شما چون تجربه دارید که این تعویض خورشیدی معمولی به سرعتی چقدر تاثیر داره تقریبا و ایا به موتور فشار میاد ایا؟

  1. عباس بهارلو

    من میخوام سرعت موتور نصف بشه برای کار کشاورزی لازم دارم چکار کنم،لطفا راهنمایی کنید

      1. علی

        خورشیدی جلو کوچیک کن عقب بزرگ

      1. مصطفی

        شما خورشیدیتو عوض کن زور موتورت زیاد میشه سرعت شتابش میاد پایین
        خورشیدی عقب و کوچیک کن خورشیدی جلو رو بزرگ کن

      1. King

        دنده زنجیر جلو ۱۴تایی ببند ۵۰تومن قیمتشه

      1. هادی

        گاز نده

      1. Amir

        خورشیدی جلو کوچیک بنداز عقب هم بزرگ بنداز

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند