بهترین زنجیر موتور سیکلت

نحوه تعمیر زنجیر موتور سیکلت و نکاتی درباره نگهداری زنجیر موتور

09:00۲

زنجیر موتور سیکلت یکی از قطعات به کار رفته در موتور سیکلت‌ها است که وجود آن تاثیر مستقیمی در حرکت موتور دارد و بدون آن، امکان حرکت موتور سیکلت با استفاده از گاز، وجود نخواهد داشت. این قطعه دارای مقاومت بالایی است، اما به دلیل اینکه در معرض عوامل آسیب دهنده خارجی قرار دارد، آسیب‌های زیادی به آن وارد می‌شود. با این وجود در صورت خرابی باید آن را تعویض و یا تعمیر کرد تا بتوان از موتور استفاده نمود. در ادامه این مطلب از  یدک تیمچه، فروشگاه لوازم موتور سیکلت  با ما همراه باشید تا نحوه نگهداری و تعمیر زنجیر موتور سیکلت را به شما بگوییم.

مشکلاتی که اغلب برای زنجیر موتور سیکلت به وجود می‌آید

کارکردن با موتور سیکلت باعث فرسایش زنجیر موتور سیکلت می‌شود و که بعد از مدت کمی زنجیر نیاز به تعمیر و یا تعویض خواهد داشت. زنجیر در شرایط مختلف، عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهد و طول عمر آن نیز متغیر است. به طور مثال، استفاده از زنجیر در جاده‌های خاکی که سنگ ریزه و ناهمواری جاده بسیار زیاد است، طول عمر زنجیر را کمتر می‌کند، زیرا مقدار فرسایش بیشتر از جاده‌های آسفالت است. فرسایش باعث ایجاد دو مشکل در زنجیر موتور خواهد شد که یکی از آن‌ها پاره شدن زنجیر موتورسیکلت و دیگری شل شدن آن می‌باشد. مشکلاتی که اغلب برای زنجیر موتور سیکلت‌ها به وجود می‌آید را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • پاره شدن زنجیر موتور سیکلت
  • شل یا سفت شدن زنجیر موتور سیکلت
  • ترک برداشتن یا خرابی اُرینگ‌ها

زنجیر موتور سیکلت را تمیز کنید.

اگر دارای موتور سیکلت هستید، بهتر است که به این نصیحت توجه کنید. تمیز کردن زنجیر موتور سیکلت در طول عمر آن تاثیر زیادی دارد و باعث افزایش بازدهی موتور سیکلت نیز خواهد شد. برای انجام این کار شما به روغن و مواد شوینده نیاز خواهید داشت و برای شروع باید درون زنجیرهایی که روغن زیادی جمع شده است را پاک کرده و با یک دستمال، روغن‌های کهنه را از روی آن بردارید. سپس با روغن تازه، زنجیر موتورسیکلت را جلا دهید تا زنجیر، مدت بیشتری برایتان کار کند.

تمیز کردن زنجیر موتور

با استفاده از این کار علاوه به اینکه از تمیز شدن زنجیر اطلاع پیدا می‌کنید، سلامت زنجیر را نیز بررسی کرده و از فرسایش یا سالم بودن آن‌ها مطمئن می‌شوید. در زمان تمیز کردن زنجیر موتورسیکلت، بهتر است که اُرینگ (O-Ring) ها را نیز بررسی کنید. در صورتی که یک اُرینگ از جایگاه خود خارج شد، باید بدانید که زنجیر موتور نیاز به تعویض دارد و یا اُرینگ آن باید تعویض شود.

نحوه کارکرد زنجیر موتور

اکثر موتور سیکلت‌هایی امروزی از سیستم انتقال قدرت زنجیر موتور سیکلت استفاده می‌کنند که از چند قطعه متفاوت تشکیل شده است. زمانی که راننده به موتور گاز می‌دهد، چرخ عقب و جلو را وادار به حرکت می‌کند. این حرکت بدون زنجیر موتورسیکلت امکان پذیر نیست و با اتصال پیشرانه به چرخ‌ها حرکت انجام می‌شود. زنجیر موتورسیکلت‌ها در سایزهای مختلفی ساخته می‌شود که هر کدام برای نوع خاصی از موتور سیکلت‌ها می‌باشد.

بنابراین باید زنجیر موتورسیکلتی که مناسب موتورتان است را تهیه کنید. همچنین زنجیر موتور سیکلت در زمان نصب نیاز به رگلاژ و تنظیم دارد که تعمیرکاران اغلب این کار را انجام خواهند داد. در نظر داشته باشید که مواد به کار رفته در برخی زنجیر موتورها با یکدیگر متفاوت است و همین امر باعث شده تا کیفیت آن‌ها نیز با یکدیگر فرق داشته باشد. بنابراین در زمان خرید زنجیر موتور سیکلت باید حواستان باشد که چه نوع زنجیر موتورسیکلتی را خریداری می‌کنید.

روغن کاری زنجیر موتور سیکلت

  • روغنکاری زنجیر موتور سیکلت یکی از کارهایی است که باید بعد از طی کردن هر ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر انجام دهید تا طول عمر آن کاهش نیافته و بازدهی آن نیز بهبود یابد.
  • بعد از ۷ تا ۱۰ روز، بهتر است که زنجیر را روغن کاری کنید. این کار باعث می‌شود که بعد از اسپری کردن ماده حلال، جذب به خوبی صورت بگیرد و مواد روان کننده نیز جذب شود.
  • برای اینکه بعد از روغن کاری، روغن به همه‌ی زنجیر برسد، پیشنهاد می‌کنیم که موتور را بر روی جک اصلی قرار داده و چرخ عقب را بچرخانید.
  • اگر از اسپری روغن استفاده می‌کنید، بهتر است که یک دور بیرون زنجیر موتور، یک دور داخل زنجیر و یک دور هم همه‌ی زنجیر موتورسیکلت را روغن‌کاری کنید.
  • برای روغنکاری زنجیر، پیشنهاد می‌کنیم که از گریس و روغن مخصوص استفاده کنید که دارای ویسکوزیته و مواد شیمیایی نامناسب نباشند.

روش رگلاژ زنجیر موتور سیکلت

رگلاژ کردن زنجیر موتور سیکلت موتور سیکلت کار نسبتا ساده‌ای است، اما نیاز به ابزارهای مخصوصی دارد. زمانی به رگلاژ کردن زنجیر موتورسیکلت نیاز است که این قطعه شل و یا سفت باشد. در ادامه با مراحلی را که برای رگلاژ کردن زنجیر موتور سیکلت نیاز است، آشنا می‌شوید.

مرحله ۱

اولین کاری که باید انجام دهید مطالعه کتابچه راهنمای موتور سیکلت است. وقتی صحبت از شل بودن زنجیر موتور سیکلت است، دیگر هیچ بازه مشخصی وجود ندارد و باید بدانید که هر موتور سیکلت، دارای بازه زنجیر خاص خود است، بنابراین کتابچه راهنمای موتور سیکلت را بخوانید تا این بازه را به دست آورید. بعد از اینکه بازه مشخص شل بودن زنجیر موتور را دانستید، نوبت به انجام مرحله ۲ می‌رسد.

مرحله ۲

برای تنظیم یک زنجیر موتورسیکلت، به ابزارهای متفاوتی نیاز است که از آن‌ها می‌توان به پیچ گوشتی و خط کش اشاره کرد. همچنین اگر موتور سیکلت دارای پایه پادو نباشد، ممکن است که به یک پایه پادو نیز نیاز داشته باشید. این پایه به حفظ تعادل موتورسیکلت کمک می‌کند.

مرحله ۳

در حالی که چرخ عقب موتور سیکلت از روی زمین برداشته شده است، پیچ محورهای کناری را شل کرده و تنظیم کننده‌ها را نیز به همان اندازه از هر طرف شل کنید. هنگامی که زنجیر خوب و شل شد یا نسبت به قبل از شروع کار شل‌تر شد، پیچ محور را کمی سفت کنید، در اینجا با مقاومت کمی روبه رو خواهید شد که برای سنگین بودن زنجیر است. بعد از پیچ محورها، پیچ تنظیم کننده‌ها را نیز با همان مقدار در هر طرف که باعث تنظیم بهتر زنجیر موتور سیکلت می‌شد، یک چهارم دور بچرخانید.

مرحله ۴

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید زنجیر موتور سیکلت را اندازه‌گیری کنید، این قطعه باید کاملا شل باشد و در دستان شما قرار بگیرد. با گذاشتن خط‌کش بر روی هر کدام از اُرینگ‌ها، قطر این قطعه به دست می‌آید. وقتی که از تراز بودن زنجیر موتور مطمئن شدید، نوبت به تراز کردن چرخ‌ها می‌رسد که در عملکرد زنجیر موتور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مرحله ۵

بیشتر موتور سیکلت‌ها بر روی نوار چرخش خود علامت‌هایی دارند که به شما کمک می‌کنند که چرخ‌ها و رینگ‌های موتورسیکلت را رگلاژ کنید. اما برخی از این علامت‌ها نادرست می‌باشند، زیرا با توجه به شرکت تنظیم شرکت قرار داده شده‌اند. بنابراین در عوض از مرکز محور تا یک نقطه ثابت روی بازوی چرخش اندازه بگیرید. بعد از اندازه‌گیری بازوها، بررسی کنید که هر دو طرف یکسان باشند؛ در صورتی که عدد بازوها یکسان بود، باید بدانید که چرخ عقب شما به درستی تراز شده است. در صورتی که در اندازه گیری دچار مشکل شدید و یا اعداد با یکدیگر یکسان نبودند، باید با رگلاژ چرخ و دقت بسیار، این اعداد را یکی کنید.

مرحله ۶

در آخر که کار خود را به پایان رساندید، همه‌ی پیچ‌ها را سفت کرده و به درستی در جای خود قرار دهید. همچنین قبل از اینکه به سفت کردن پیچ‌ها برسید، چندید بار زنجیر و چرخ‌ها را تست کنید که به خوبی کار کنند. با حرکت زنجیر و چرخ می‌توانید از کار کردن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت بعد از بستن پیچ‌ها ممکن است، دوباره مجبور به باز کردن آن‌ها شوید. اگر بعد از اتمام کار، یک پیچ اضافه آمد، بهتر است که دفترچه راهنمای موتورسیکلت را بخوانید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه سعی کردیم که نحوه نگهداری و تعمیر زنجیر موتور سیکلت را به شما کاربران گرامی شرح دهیم. برای اینکه قطعات موتورسیکلت آسیب نبینند، بهتر است که در جاده‌های صاف و معمولی رانندگی کنید تا به قطعات ضربه کمتری وارد شده و زنجیر نیز مورد اصابت اجسام خارجی قرار نگیرد. اگر زنجیر موتور سیکلتتان خراب شده است، بهتر است که به فروشگاه یدک تیمچه مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت خریداری کنید.

منبع: itstillruns.com

 

منبع
carstan.ir

2 Comments

  1. علی

    ممنون از توضیحات کامل و عالی شما??

      1. reyham

        خواهش میکنم، ممنون از شما

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند