چطور در شهر موتور سیکلت را برانیم که برای خود و دیگر افراد مشکلی ایجاد نشود؟

09:02۱

موتور سواری در شهر؛ به نظر آسان می‌رسد، اما زمانی که با خودروهای بزرگ و کوچک، راننده‌های تازه‌کار و افرادی که قصد عبور از خیابان را دارند، مواجه می‌شوید، متوجه خواهید شد که این کار اصلا آسان نبوده و دردسرهای خاص خود را نیز به همراه دارد. بنابراین باید نکاتی را قبل از ورود به شهر با موتور سیکلت به شما بگوییم که در کنترل اوضاع و بهبود کیفیت رانندگی‌تان تاثیر زیادی دارد. به طور مثال یکی از نکاتی که به هر فرد برای بهبود کیفیت رانندگی کمک می‌کند، سرعت متوسط است که در شهر و شلوغی باید در نظر گرفته شود. در ادامه این مطلب از سایت  یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا نکات موتور سواری در شهر را به شما بگوییم.

نکته اول: اهمیت رصد اطراف

در جاده‌های باز، ما خیلی کم به نقاط محدود نگاه می‌کنیم و در اکثر مواقع به دنبال فرصت‌های سبقت و شتاب‌گیری هستیم که درک خطراتی مانند تقاطع‌ها و شرایط سطح جاده را دشوار می‌کند. در شهر نیز مشابه این کار را انجام خواهیم داد، اگرچه شاید در شهر نقطه آزاد کمتری باشد. زمانی که در شهر در حال موتور سواری هستیم، همچنان باید عابران پیاده، موتور سواران دیگر، رانندگان خودروهای سبک و سنگین و وسایل نقلیه دیگر را در نظر داشته باشید، زیرا از طبیعاتا از قصد و نیت هیچکدام از آن خبر ندارید و رعایت نکات ایمنی در این مواقع می‌تواند شرایط را امن‌تر کند.

البته در باید بدانید که موارد گفته شده در سرعت پایین انجام می‌شود، زیرا در شهر نمی‌توان سرعت را از حد مشخص شده بیشتر برد. نکته جالب به توجه اینجاست که در همین سرعت پایین نیز تصادفات زیادی رخ می‌دهد که به دلیل بی دقتی و عدم توجه است. البته فقط دقت و توجه در جلوگیری از تصادفات تاثیر ندارد و شما باید برای چیزی که می‌بینید، برنامه داشته باشید و حرکت درست را انجام دهید.

به طور مثال وقتی خودرویی به سمت موتور سیکلت شما حرکت می‌کند، به طور معمول باید از لوازم هشدار مانند بوق استفاده کرده و یا سرعت خود را کاهش دهید تا راننده به مسیر مورد نظر خود برسد. همچنین استفاده از چراغ‌های راهنما نیز برای هشدار به افراد پیشنهاد می‌شود. بنابراین همیشه در زمان موتور سواری در اکثر مواقع سعی کنید که به جای خیره شدن به روبرو، اطراف خود را نیز به خوبی مشاهده کنید و آماده هر تغییری باشید تا موتور سواری منجر به تصادف نشود.

نکته دوم: تعیین موقعیت جاده برای موتور سواری در شهر

هیچ فرقی ندارد که برای کل رفت و آمد خود دقیقا در همان موقعیت در جاده موتور سواری کنید. همانطوری می‌دانید موتور سیکلت وسیله نقلیه انعطاف پذیری است و می‌تواند از فضاهای کوچک عبور کند، بنابراین می‌توانید برای گذر کردن از خودروها و ترافیک از فضای بین آن‌ها عبور کنید. اگر پشت سر ون یا خودروهای سنگین در حال رانندگی بودید، بهتر است که به سمت آینه‌ها باشید که در نقطه کور آن‌ها قرار نگیرید. به طور کلی بهتر است که با موتور سیکلت به سمت وسایل نقلیه سنگین نروید، زیرا کنترل موتور سیکلت بسیار سخت‌تر از قبل خواهد بود.

نکته سوم: مراقب تقاطع در شهرها باشید

شما یا از کنار تقاطع‌ها می‌گذرید، یا از آن‌ها بیرون می‌آیید، یا آن‌ها را می‌گذرید و یا به داخل آن‌ها می‌روید. اگر به طور منظم در حال رفت و آمد باشیم، دانش ما از مسیر، درک ما از یک تقاطع را تغییر خواهد داد. اگر از یک خیابان مسکونی آرام در حال رفت و آمد باشید که به ندرت ترافیک در آن به وجود می‌آید، این موضوع که می‌دانید ترافیک کمی در آن منطقه وجود ندارد، یک امتیاز است. با این حال، نباید بی‌تفاوت از آنجا عبور کنید و بهتر است حواستان به اطراف خود باشد.

در تقاطع‌هایی که منتظر خروج هستید، قبل از حرکت مطمئن شوید که وسیله نقلیه جلویی رفته است. در برخی مواقع دیده شده است که عجله کردن در حرکت و اجازه ندادن به خودرو به عبور کامل باعث بروز تصادف از عقب شده و برای هر دو طرف مشکل به وجود می‌آید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اجازه عبور کامل به وسیله نقلیه را بدهید و سپس به حرکت خود ادامه دهید.

با این حال، یکی از مهم‌ترین موارد، این است که اتومبیل‌ها و خودروهای نیمه سنگین مانند وانت و ون‌ها نیز همین کار را با موتورسیکلت‌ها انجام می‌دهند، جایی که نتایج بسیار متفاوت است. دقت به آینه برای نزدیک شدن ترافیک پشت سر ممکن است به شما فرصتی برای واکنش بدهد و ایجاد فاصله بین شما و وسیله نقلیه جلویی باعث شود تا مقداری حرکت به سمت جلو داشته باشید.

نکته چهارم: برخورد با رانندگان زورگو

فرض کنید در مسیر رفت یا برگشت به محل کار خود هستید و در یک منطقه دوربین کنترل سرعت ​​یا پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفته است. ترافیک نیز شلوغ است، اما به صورت روان و آزادانه حرکت می‌کند، بنابراین سرعت بالا و سبقت از انتخاب‌های شما حذف خواهد شد. در اینجا احتمالا ترافیک سنگینی در اطراف شما باشد.

همیشه باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در ترافیک همه به فکر خود و خارج شدن از ترافیک هستند، بنابراین راننده‌های زورگو و خودخواه زیادی دور و برتان است. به آن‌ها اجازه دهید هر کاری که می‌خواهند را انجام دهند، آن‌ها نیز بالاخره توسط پلیس یا دوربین‌ها جریمه می‌شوند. در ترافیک و زمانی که افراد زورگو را در اطراف شما بودند، بهترین کار خلاص شدن از آن‌ها است، زیرا آن راننده نیست که دور می‌شود، خطر است که رفع می‌شود.

نکته پنجم: آیا سبقت در شهر قانونی است؟

سبقت در شهر قانونی است، اما انتخاب با شماست که آن را انجام دهید. بسیاری از مردم در مورد سبقت گرفتن در مسیر حاشیه ترافیک و یا مسیر اصلی صحبت می‌کنند، گویی که آن‌ها یک چیز هستند، اما اینطور نیست و تفاوت زیادی در بین آن‌ها است. در هر دو مورد، بهتر است در مورد احتمالاتی که ممکن است اتفاق بیفتد فکر کنید. متاسفانه بد به نظر می‌رسد، اما اگر به اتفاقی که می‌تواند بیفتد فکر کنید، می‌توانید آن را پیش‌بینی کرده و از آن جلوگیری نمایید، بنابراین به تغییر مسیری که در پیش می‌گیرید، دقت کنید.

صحبت های زیادی در اینترنت در مورد سرعت مناسب سبقت گرفتن وجود دارد، اما در واقع آنچه شما نیاز دارید، ارزیابی واقع بینانه از آنچه اتفاق می‌افتد است. سبقت گرفتن در امتداد تقاطع مشکلات زیادی را برای عابران پیاده به همراه می‌آورد و اگر جایی برای رد شدن از تقاطع نداشته باشید، به احتمال زیاد شاهد وقوع اتفاق خوبی نخواهید بود و موتور سیکلت، خودتان و عابران پیاده آسیب خواهند دید.

نکته ششم: آنچه در مورد چراغ راهنمایی باید بدانید.

مراقب خطوط با چراغ‌های راهنمایی مجزا باشید که یک خط فیلتر را به سمت چپ یا راست کنترل می‌کنند. اگر از یکی از این خطوط برای سبقت و یا افزایش سرعت استفاده می‌کنید و سپس وقتی چراغ‌ها به خط سبز تبدیل می‌شوند، در مسیر مستقیم شتاب می‌گیرید، اگر چراغ‌های لاین فیلتر تغییر نکرده باشند، مرتکب تخلف می‌شوید، زیرا باید منتظر سبز شدن چراغ راهنمای مسیر خود شوید. جرایم خط ایست و خط عبور پیاده جزو جریمه‌های چراغ قرمز هستند. همچنین باید به این نکته توجه داشته که ایستادن بر روی خط عابر پیاده نیز شامل جریمه شده و حتما باید قبل از رسیدن به خط عابر پیاده، خودرو را متوقف کنید.

نکته هفتم: آیا می‌توان از خط اتوبوس برای موتور سیکلت استفاده کرد؟

معمولا تابلوها این موضوع را به شما می‌گویند که کجا می‌توانید از خط اتوبوس استفاده کنید و کجا نمی‌توانید. اگر اجازه ورود به مسیر اتوبوس را داشته باشید، معمولا چندین موتور سوار در مسیر اتوبوس و یا یک تابلو در ورودی مسیر مشاهده می‌کنید. معمولا اجازه استفاده از مسیرهای اتوبوس را به موتور سواران می‌دهند، زیرا در زمین‌ها صرفه‌جویی می‌شود و برخی خطرات نیز کاهش پیدا می‌کنند.

نکته هشتم: نحوه برخورد با دیگر موتور سیکلت سواران

هیچ چیز را از موتور سیکلت سواران دیگر بدیهی نگیرید. در حالی که برخی سرمایه‌گذاری زیادی روی موتور سیکلت انجام داده‌اند و به آن افتخار می‌کنند، در مقابل برخی دیگر نیز آن را به عنوان یک وسیله حمل و نقل ارزان می‌دانند و هر ریسکی را به جان می‌خرند. همچنین ممکن است که در حالی که اهمیتی برای موتور سیکلت‌شان قائل نیستند، از مهارت کافی نیز در موتور سواری بهره نبرده و بسیار خطرناک هستند. زمانی که با اینگونه افراد روبرو شدید به آن‌ها فضا بدهید تا از شما دور شوند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم که نکات مهم درباره رانندگی در شهر را بگوییم. اگر در زمان موتور سواری با کسانی روبرو شدید که به طور خیلی بد و پرخاشگرانه در حال موتور سواری بودند، می‌توانید شماره پلاک آن‌ها را یادداشت کرده و آن را با پلیس به اشتراک بگذارید. همچنین اصلا مهم نیست که چقدر مهارت دارید و با تجربه هستید، افرادی هستند که می‌توانند در مقابل تجربه و مهارت قرار بگیرند و همه‌ی معادلات را بر هم بزنند. قوانین شهری را نیز رعایت کنید تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

منبع:

https://www.bennetts.co.uk


1 دیدگاه

  1. احمد

    کسی ب متور سوار اهمیت نمیده دیروز میرفتم ی شاسی بلند از پارک در اومد بدون نگاه کنه با زور نگه داشتم متورمو بوقو گرفتم روش بعد دستش در اورده میگه چیه به دعوا چیزی نگفتم حرکت کردم برم سبقتش برم جلوش ماشین گرفت رو من ک مثلا من بزنه جلوش وایستادم قفل متور باز کردم اومد پایین انقد جاتون خالی زدمش زدمش با قفل ماشینشم داغون کردم تا اون دگ با متور سوار در نیفته

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند