موتورسواری در شب

موتور سواری در شب چگونه باید انجام شود؟

15:49۰

اگر که در حوزه موتور سواری، یک تازه‌کار هستید و تجربه کافی در این کار را ندارید، در ابتدا باید رانندگی در شرایط مختلف را امتحان کنید که موتورسواری در شب، یکی از آن‌ها است. باید بدانید که خطرناک‌ترین شرایط برای رانندگی در کوهستان، جاده خاکی و گرما نیست بلکه رانندگی در شب بیش‌ترین خطر را برای رانندگان این وسایل نقلیه دارد. نور کافی برای دیدن شما وجود ندارد، همیشه سعی کنید که ابزار دید خود، مانند چراغ‌های عقب و جلو را بررسی کرده و قبل از ورود به تاریکی، خود را آماده کنید. در اینجا چند نکته برای حفظ امنیت در هنگام رانندگی با موتور سیکلت در شب وجود دارد که در نظر گرفتن آن‌ها با توجه به شرایط تاریکی شب، بسیار مهم است. توجه داشته باشید که اگر رانندگی در شهر باشد، نور کافی برای دیدن شما وجود دارد، اما برای اینکه جانب احتیاط رعایت شود، پیشنهاد می‌کنیم که حتما با چراغ‌های سالم سفر کنید. در زمستان که شب‌ها زودتر می‌آیند و روزها سریع‌تر تاریک می‌شوند، تجهیزات ایمنی و روشنایی بیشترین کاربرد را دارند. البته موتور سواری در تاریکی یک تجربه جالب است، اما به شرط اینکه فقط خودتان و جاده باشید. در غیر این صورت باید منتظر اتفاقات ناگوار باشید. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز خرید لوازم موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره رانندگی با موتور سیکلت در شب به شما بگوییم.

آنچه می خوانید: پنهان

کاری کنید که هنگام موتور سواری در شب، موتور سیکلت در دید باشد.

روش‌های زیادی برای اینکه موتور سیکلت در دید باشد، وجود دارد. دیده شدن موتور سیکلت شما در شب به ایمنی موتور و جان شما کمک می‌کند و دیگر وسایلی که در پشت نزدیک به موتور می‌شوند، شما را مشاهده کرده و از موتور گذر می‌کنند. در ادامه می‌توانید چندین راه برای در دید قرار دادن موتور سیکلت را بخوانید.

پوشیدن لباس‌های بازتابی

شما می‌توانید برای دیده شدن هنگام موتور سواری در شب از یک لباس بازتابی استفاده کنید. پوشیدن لباس‌های بازتابی کمک می‌کند تا رانندگان دیگر شما را از فاصله دور ببینند و همین امر موجب می‌شود تا خطر تصادف کم‌تر شود. مانند کارگران راه که روش اصلی را برای افزایش دید شما پوشیدن لباس‌هایی با تابلوهای بازتاب کننده یا لباس هایی با برچسب (۳M) است. این تصور غلط و رایج وجود دارد که پوشیدن لباس زرد یا نارنجی Hi-Viz دید دیگران نسبت به شما را در شب افزایش داده و از بروز حوادث جلوگیری می‌شود. این لباس نور را منعکس می‌کند و در نور کم نیز به عنوان جسم بازتاب دهنده، توجه دیگران را جلب خواهد کرد.

لباس بازتابی موتورسواری

افزودن نوار بازتابی

این قطعات، در طول روز کاربرد چندانی ندارند. نوار بازتاب کننده، شب‌ها به عنوان منابع نوری مستقل عمل می‌کند تا سایر کاربران جاده را از موقعیت شما آگاه کند. توصیه می‌کنیم از نوار چسب در قسمت جلوی فرمان، در لبه آینه‌ها و هر قطعه‌ی دیگری از موتور استفاده کنید. جالب است بدانید که نوار بازتابنده بر روی چرخ‌ها نیز استفاده می‌شود، اما بعد از گذشت زمان کوتاهی، کارایی خود را از دست می‌دهند. برای نصب این نوار، دور پلاک بهترین مکان است.

از یک اگزوز قوی و با صدای بلند استفاده کنید.

شما می‌توانید بیش از این که خودتان را در دید قرار دهید، کاری کنید تا شما را بشنوند. حال چطور این کار ممکن است؟ باید بدانید که اگزوز موتور سیکلت شما یک وسیله عالی برای اطلاع رسانی به رانندگان از نزدیک شدن شما یا نزدیک شدن به آن‌ها است. اگرچه ممکن است که همسایگان شما در جمعه صبح از شنیدن این صدا قدردانی نکنند، اما با پخش شدن صدای باشکوه موتور سیکلت در زمان‌های متفاوت، رانندگان دیگر متوجه شما شده و برخی افراد نیز از آن استقبال می‌کنند.

اگزوز موتورسیکلت

دید جلوی موتور سیکلت را حین موتور سواری در شب افزایش دهید.

موتور سیکلت از عمده وسایل نقلیه‌ای است که دارای دید بازتری است و با توجه به این موضوع، روشن بودن محوطه جلویی آن بسیار مهم خواهد بود. در ادامه راه‌های افزایش دید در موتور سیکلت را به شما خواهیم گفت:

چراغ‌های جلوی خود را تمیز کنید

با گذشت زمان لنزهای چراغ جلوی شما ساییده و کدر می‌شوند که همین امر باعث می‌شود تا نور خارج شدن از چراغ‌‌ها کاهش پیدا کند. نور خورشید، کثیفی و آلودگی روزانه می‌تواند لنزهای چراغ جلوی شما را مه گرفته و آن‌ها را کدر، زرد و خراشیده کند. حتی یک لایه نازک گرد و غبار نیز می‌تواند میزان تابش نور موتور سیکلت را کاهش دهد. این مورد را می‌توان با پاک کردن چراغ‌ها با یک پارچه و آب برطرف کرد. چراغ قوه در کلاه کاسکت موتور سیکلت نیز عملکرد بسیار خوبی در روشن کردن دید محدودی از دید راننده می‌کند.

چراغ‌های خود را تمیز کنید و یا آن را تعویض کنید.

زمانی که چراغ جلو کثیف است، نوری که از چراغ از خود ساطع می‌کند را کاهش داده میدان دید شما را به حد چشمگیری کاهش می‌دهد. فرقی ندارد که کثیفی آن ناشی از باران باشد، حشرات و یا چیزهای دیگر به آن برخورد کرده باشند. برای پاک کردن آن کافیست که مقداری آب را به آن اسپری کرده و آن را پاک کنید. یک تمیز کننده و پارچه میکروفیبر، عملکرد خوبی را برای پاک کردن خواهد داشت. از بین بردن گرد و غبار، گل و حشرات به شما امکان می دهد که دید خود را در طول سفر حفظ کنید.

از چراغ‌های تیره رنگ دور بمانید.

در نظر داشته باشید که روکش تیره چراغ موتور را به طور کلی کنار بگذارید. این کار ارزش ریسک کردن جانتان را ندارد. یک روکش تیره برای فیلتر کردن نور خورشید در یک پیست مسابقه ایده آل است، اما باید این حالت را در نظر بگیرید که شما در پیست رانندگی نمی‌کنید و رانندگی شهری ایده‌آل شما است. در مورد سایر چراغ‌های رنگی نیز همین نظریه وجود دارد. برای کسی که رانندگی در شب را خیلی انجام می‌دهند، باید یک محافظ فوتوکرومیک مورد استفاده قرار بگیرد که در طول روز به میزان تنظیم نور کمک کند.

هنگامی که دما کاهش می‌یابد، یا در زمانی که باران شروع به باریدن می‌کند و اگر تعداد نفس‌هایتان بیشتر شود، شیشه کلاه کاسکت بخار می‌کند که همین امر بسیار آزار دهنده است. اگر در بدترین حالت این موضوع را در نظر بگیریم، بخار کردن شیشه کلاه، فوق العاده خطرناک است. در این صورت می‌توانید از روکش‌های ضد بخار استفاده کنید؛ البته مطمئن شوید که نوع روشن آن را انتخاب می‌کنید.

چراغ تیره در موتورسواری در شب

تعمیر و نگهداری موتور سیکلت در زمستان

عملکرد موتور سیکلت در زمستان بسیار مهم است و اگر چراغ‌های عقب و یا چراغ‌های جلو عملکرد خوبی نداشته باشند، احتمال بروز حادثه افزایش می‌یابد. در ادامه کارهایی که باید در زمستان با موتور سیکلت انجام دهید را به شما می‌گوییم.

چراغ های جلوی خود را بررسی و تغییر دهید.

اگر شیشه چراغ‌ها را تمیز کرده‌اید، اما باز هم دید کافی وجود ندارد و چراغ‌های جلو کم نور است، ممکن است لازم باشد که لامپ ها را عوض کنید. در حالی که می‌توانید از لامپ‌های رشته‌ای استاندارد استفاده کنید، تغییر به لامپ‌های ال ای دی (LED) یا نصب کیت (HID) می‌تواند میزان نور را تقویت کرده و در عین حال میزان انرژی لازم برای تغذیه آن را کاهش دهد. فقط مطمئن شوید که آن‌ها به درستی کار می‌کنند و به درستی تنظیم شده‌اند. در واقع، مه شکن‌های درجه سوم در روشنایی گوشه‌های تاریک جاده هنگام پیچیدن و چرخاندن فرمان برای دیدن گوشه‌ها بسیار موثر هستند.

از این موضوع اطمینان حاصل کنید که چراغ‌های جلو به درستی تراز شده و تنظیم شده‌اند. همه لامپ‌ها باید سالم باشند و کار کنند و تجهیزات سوئیچینگ نیز باید به طور مداوم به کار خود ادامه دهند. همچنین باید از چراغ‌های نور بالا موتور بیشتر استفاده کنید، بیشتر در جاده‌های روستایی و جاده‌های طولانی چراغی ندارند و تردد از روبه رو نیز انجام نمی‌شود.

چراغ در موتورسواری در شب

در شرایط آب و هوایی مختلف از لاستیک مناسب استفاده کنید.

لاستیک موتور سیکلت معمولی در برابر شرایط آب و هوایی سرد آسیب‌پذیر است. موتورسواری در این شرایط بسیار سخت است، به خصوص اگر لاستیک‌های مناسب زمستان را نداشته باشید. توصیه می‌کنیم که یک جفت لاستیک مخصوص زمستانی را خریداری کنید که در صورت مواجه شدن با این شرایط، راه‌حلی برای عبور از آن داشته باشید. این لاستیک‌ها توانایی این را دارند که در دمای زیر ۱۰ درجه، بدون افت کیفیت سرما تحمل کنند. اگر لاستیک‌های مناسب زمستان را دارید، وضعیت آن‌ها را از نظر عمق آج بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها در جاده‌ها قانونی هستند.

ترمزهای خود را بررسی کنید.

ترمز موتور سیکلت شما نیز مستعد عوارضی است که زمستان بر روی قطعات دیگر می‌گذارد. کالیپرهای ترمز در برابر نمک جاده، بسیار آسیب پذیر هستند و می‌توانند به راحتی دچار خوردگی شوند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که از آن‌ها خوب نگهداری شده و مرتبا بررسی می‌شوند.

سیستم تعلیق موتور سیکلت خود را نرم کنید.

اگر تصمیم دارید در زمستان موتورسواری کنید، سیستم تعلیق موتور خود را تنظیم کنید. ماه‌های سردتر، جاده‌ها را لغزنده می‌کند و تعلیق محکم می‌تواند چسبندگی موتور سیکلت را در جاده‌ها کاهش داده و لاستیک‌ها را در طول رانندگی زیاد کار کند. تنظیم برای یک سیستم تعلیق نرم‌تر، باعث می‌شود استهلاک لاستیک‌ها را بیشتر از قبل کند.

چراغ‌ها

در جاده‌های بدون نور که هیچ چراغی نداشته باشد، چراغ‌های جلو خود را به چراغ اصلی تغییر دهید و در صورت ورود به منطقه مسکونی، اگر رانندگان دیگری جاده داشته باشند، جانب احتیاط را رعایت کنید. در باران، برف و مه به دلیل کاهش چشمگیر نور، چراغ جلو نور کمتری را منعکس می‌کند. چراغ‌های جلوی خود را تمیز کنید تا دید خود را بازتر کرده و رانندگان جلویی را از حضور خود را خبر کنید.

در صورت وجود رانندگان دیگر که از روبرو می‌آیند، نور بالای خود را خاموش کنید تا چشم دیگر رانندگان اذیت نشود. دیدن نور بالای موتور سیکلت باعث می‌شود که شبکیه چشم آن‌ها درد گرفته و مردمک چشم تنگ شود. همین امر می‌تواند باعث کاهش دید چشم برای مدت طولانی شود و بسیار خطرناک است.

از نقاط کور خارج شوید.

این توصیه به خودی خود نیازی به توضیح ندارد و تنها عمل کردن به آن کافی است. زمانی که موقعیت شما در جاده به گونه‌ای است که فقط به جلو و سمت چپ و یا راست خود دید دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با رعایت جانب احتیاط موقعیت خود را در جاده تغییر دهید. اگر راننده‌ای نتواند شما را در آینه عقب یا نمای جانبی خود ببیند، شانس کمی برای دیده شدن در شب خواهید داشت. رانندگان تمایل دارند در شب خطرناک‌تر رانندگی کنند، زیرا تردد کمتر و جاده‌ها بازتر است؛ بنابراین حواستان به این موضوع باشد.

سرعت خود را پایین بیاورید.

در طول زمستان، فاصله ترمزها می‌تواند تا ده برابر افزایش یابد، بنابراین سرعت بالا قطعا تصادف را در پیش خواهد داشت. در حالی که کاهش سرعت، توصیه‌ای برای کاهش سرعت در زمستان است، به طور معمول در شب، احتیاط بیشتری باید چاشنی کار شود تا امنیت به طور کامل برقرار باشد. موتور سواری در زمستان، باید شما را راننده‌ی محتاط‌تری کند.

کاهش سرعت به شما زمان بیشتری برای واکنش به چیزهایی مانند ترمز گرفتن و گذر از چاله‌ها می‌دهد، همچنین زمان زیادی نیز برای توقف در اختیارتان خواهد بود و دیگر رانندگان نیز عکس‌العمل‌های شما را می‌بینند. به دلیل اینکه توانایی شما در ارزیابی سرعت و موقعیت وسایل نقلیه، در شب کاهش می‌یابد، حاشیه ایمنی بیشتری را در شب داشته باشید.

فاصله خود را با دیگر وسایل نقلیه هنگام موتور سواری در شب حفظ کنید.

وقتی نمی‌توانید جلوی موتور سیکلت خود را به وضوح ببینید، بنابراین مسافت‌های بین وسایل نقلیه باید بیشتر از حد معمول باشد. در این حالت می‌توانید، بسیار سریع‌تر از وسایل نقلیه دیگر متوقف شوید. همین امر نیز باعث می‌شود تا خطرات کمتری شما را تهدید کند. بسیاری از اتفاقات می‌توانند به سرعت در ساعات اواخر شب رخ دهند.

در هنگام موتور سواری در شب از چراغ‌های دیگر وسایل نقلیه استفاده کنید.

می‌توانید از چراغ‌های جلو و عقب سایر خودروها، موقعیت آن‌ها را به دست آورید. به عنوان مثال، زمانی که با موتور به پیچ نزدیک می‌شوید، در صورت وجود یک وسیله نقلیه دیگر، چراغ آن بر روی پیچ افتاده و جاده را روشن می‌کند. با این شرایط می‌توانید از موقعیت خودرو آگاه شده و کارهای لازم را برای گذر از پیچ و احتیاط انجام دهید. حالت‌های دیگری نیز وجود دارد که استفاده هوشمندانه از چراغ‌های خودرو، به شما کمک می‌کند تا سرعت خود را کاهش داده و یا از خطرات احتمالی آگاه شوید.

به علائم جاده‌ای در هنگام موتور سواری در شب دقت کنید

تابلوهای بازتابنده و خط کشی‌ها، منابع خوبی از اطلاعات در مورد چیدمان و مسیر جاده در شب هستند. تابلوهای نشانگر کنار جاده، نوری که از چراغ جلو شما ساطع می‌شود را منعکس می‌کند و جهت مسیر را نشان می‌دهد. در صورتی که نمی‌دانید مسیر جاده چه تغییر می‌کند، باید به علامت‌هایی که قبل از گذر از پیچ‌ها نصب شده‌اند، به عموما نشانگرهای قرمز در نزدیکی و نشانگرهای سفید در گوشه جاده هستند. چشم گربه‌ای‌ها نیز که در امتداد خط سفید جاده هستند نیز به نوعی نشان دهنده مسیر جاده هستند که همزمان، کناره جاده را نیز نشان می‌دهند. چشم گربه‌ای‌ها به هنگام بارندگی در شب بسیار مفید هستند و نور خیره کننده، چراغ‌های جلو باعث می‌شود بازتابیده شدن نور، شما را از مسیر جاده آگاه سازد.

علایم راهنمایی رانندگی

در صورت رفتن به یک سفر طولانی و موتور سواری در شب، بیشتر استراحت کنید.

موتور سواری در شب بسیار خسته کننده است، زیرا فشار بیشتری به چشمان شما وارد می‌کند و بدن شما می‌خواهد با نزدیک شدن به شب، به خود استراحت دهد. بنابراین کم کم به طور ناخواسته سرعت موتور کاهش پیدا می‌کند، بدن شما به سمت موتور سیکلت خم می‌شود و در صورتی که هوشیاری خود را حفظ نکنید، حادثه رخ خواهد داد. این موضوع علاوه بر جان خود، جان دیگر افراد را نیز تهدید می‌کند، بنابراین اگر خیلی نیاز به استراحت داشتید، نیم ساعت تا ۲ ساعت خواب می‌تواند انرژی شما را بازیابی کرده و هوشیاری شما را بازگرداند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و آموزش رانندگی در شب با موتور سیکلت در اختیارتان قرار گذاشتیم. با توجه به این موضوع باید گفت که در شب همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کرده و بدون ریسک کرده و رانندگی ایمن، سفر خود را به پایان برسانید. همچنین در نظر داشته باشید که چراغ‌های عقب و جلوی خود را سالم نگه دارید و در زمستان، موارد ایمنی را رعایت کنید تا با توجه به خطرات موجود، حادثه‌ای رخ ندهد. سرویس کردن موتور سیکلت را نیز فراموش نکرده و سعی کنید که از وسایل بازتابنده نور نیز استفاده کنید که حضور خود را در جاده‌های تاریک نشان دهید.

منابع:

www.infinitymotorcycles.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند