شاخص های موتورسیکلت حین خرید

قطعات اصلی موتورسیکلت و شاخص‌های مهم موتورسیکلت که باید بشناسید!

07:006۰

موتورسواری یکی از لذت بخش‌ترین ورز‌ش‌های دنیاست که علاقمندان زیادی دارد. اگر شما قصد خرید موتورسیکلت دارید، باید در هنگام خرید به نکات مهم و شاخص های موتور سیکلت توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مقاله از وبسایت یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت قصد داریم شما را با شاخص‌های خرید موتور سیکلت آشنا کنیم، پس اگر به موتور و موتورسواری علاقه دارید، با ادامه این مقاله همراه باشید.

ویژگی‌های مهم موتورسیکلت

در گذشته موتورسواری فقط نوعی وسیله نقلیه بود که برای رفت و آمد به محل کار از آن استفاده می‌کردند. اما امروزه دوچرخه به یکی از لذت بخش‌ترین ورزش‌ها تبدیل شده است. در گذشته تعداد انگشت شماری موتور سیکلا تولید می‌شد که تنوع چندانی نداشتند اما امروزه با تنوع بالا تولید و روانه بازار می‌شوند. امروزه اکثر موتورها ویژگی‌هایی دارند که هم امنیت شما را افزایش می‌دهند و هم می‌توانید با سرعت بالاتری موتورسواری کنید. هم اکنون در بازار امروز، موتورهای قیمت پایینی تولید می‌شوند که تجهیزات و امکانات بالایی دارند. اگر عمیق‌تر نگاه کنید، یک موتور سیکلت باید به چه نوع تجهیزاتی مجهز شود؟ در ادامه به معرفی چند ویژگی مهم موتور سیکلت می‌پردازیم که باید در هنگام خرید موتور سیکلت، مدنظر داشته باشید.

سیستم ABS موتورسیکلت

سیستم ترمزهای دیسکی مدرن یا ABS در موتورسیکلت

اولین نکته این است که موتور سیکلت باید بتواند دو برابر سریع‌تر از سرعت حرکتش، ترمز بگیرد. اگر قدرت ترمز موتور دو برابر سرعت موتور سیکلت باشد، شما می‌توانید با خیال راحت موتورسواری کنید چون موتور قبل از اینکه بخواهید متوقف می‌شود. همچنین در این مورد مقاومت ترمز نیز مهم است. وقتی در اثر ترمز ناگهانی دمای موتور سیکلت بالا می‌رود، موتور سیکلت باید به خوبی دما را کنترل کند. به همین دلیل، کیفیت بالا و کنترل دمای ترمز اهمیت زیادی دارد به همین دلیل باید از لنت و ترمزی استفاده کنید که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشد.

لاستیک با کیفیت

موتور موتور سیکلت‌های پر سرعت می‌توانند خیلی سریع قدرت زیادی از دست بدهند. به هر حال اگر وقتی به پدال موتور نیرو وارد شود و موتور لاستیک خوبی نداشته باشد، به هیچ وجه از موتورسواری لذت نخواهید برد. همچنین علاوه بر این، لاستیک موتور سیکلت یکی از اجزای مهم آن است چون در زیبایی ظاهرش هم نقش دارد و زیبایی یا جذابیت موتور را تکمیل می‌کند. کیفیت لاستیک موتور سیکلت یکی از عوامل کلیدی برای حرکت بهتر و سریع‌تر موتور سیکلت است که به افزایش سرعت موتور کمک می‌کند. چرخ‌های موتور باید لاستیک‌هایی مرغوبی داشته باشد تا شما بتوانید با حداکثر سرعت موتور، موتورسواری کنید.

مایع خنک کننده موتورسیکلت

دمای محیط به تنهایی برای خنک کردن موتور سیکلت مناسب نیست. به دلیل گرما و حرارت بالای موتورهایی که ظرفیت پایین دارند، شما باید برای افزایش کارایی موتور سیکلت‌ها از مایع خنک کننده برای خنک کردن سیستم ترمز استفاده کنید. بعضی از موتور سیکلت‌هایی مثل TVS Apache RR 310، هم از مایع خنک کننده و هم از روغن خنک کننده استفاده می‌کنند. در چنین سیستمی، گرمای موتور توسط مایع خنک کننده جذب می‌شود، به رادیاتور ارسال می‌شود و چرخه را تکرار می‌شود. اما چون به مرور زمان ویسکوزیته روغن موتور کم می‌شود، باید دمای روغن هم کاهش یابد تا موتور به خوبی کار کند.

شاسی و سیستم تعلیق مدرن موتورسیکلت

قدرت بدون کنترل اهمیت چندانی ندارد. برای اینکه موتور با سرعت حداکثری قادر به حرکت باشد، شاسی نقش مهمی دارد. وقتی سرعت موتور بیشتر می‌شود، باید موتور شاسی و سیستم تعلیق مدرن خوبی داشته باشد. هر چقدر معماری و بدنه یک موتور سیکلت مستحکم‌تر باشد، به شما کمک می‌کند با اطمینان خاطر و با سرعت بالاتری موتورسواری کنید. بعضی از دستگاه‌های پیشرفته به سیستم تعلیق کامل یا نیمه الکترونیک مجهز هستند در حالیکه اکثر دستگاه‌ها از این سیستم استفاده نمی‌کنند. از آنجایی که هزینه چنین تجهیزاتی بسیار بالاست، مزیت آن در مقایسه با سایر دستگاه‌ها مشخص است و اکثر موتورهای سطح متوسط به این سیستم مجهز نیستند. اما شما می‌توانید در هنگام خرید به این مورد هم توجه کنید تا موتوری تهیه کنید که به این سیستم مجهز باشد.

وزن سبک موتور

موتورسیکلت باید کاملا سبک باشد تا در هنگام حرکت با سرعت بالا، به خوبی بتواند هوا را شکاف دهد و به حرکتش ادامه دهد. اگر دستگاه از نظر آیرودینامیکی کارایی نداشته باشد، موتور باید بیشتر کار کند تا راحت‌تر به باد غلبه کند. همچنین یک دوچرخه مدرن باید هوشمندانه باشد و باد را به جهتی سوق دهد که نیاز به خنک شدن دارد. مثلا موتور یکی از مهم‌ترین اجزایی است که نیاز به خنک شدن دارد، باید کاملا هوشمندانه باد را به سمت موتور سوق دهد. در نتیجه گرمای تولید شده موتور از موتورسوار دور می‌شود، او گرما را حس نمی‌کند و در حین موتورسواری احساس راحتی می‌کند.

سینی کف انجین یا موتور

همانطور که می‌دانید موتور مهم‌ترین قسمت هر دستگاهی است که در صورت خراب شدن، تعمیر آن هزینه سنگینی در پی خواهد داشت. به همین منظور برای جلوگیری از خرابی موتور، سینی کف انجین برای حفاظت از موتور طراحی شده که از هر گونه آسیب یا صدمه جدی به موتور جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، مجهز بودن موتور سیکلت به سیستم سینی کف انجین اهمیت زیادی دارد و از آسیب‌های جدی به موتورسیکلت جلوگیری می‌کند.

قدرت و گشتاور

میزان قدرت و گشتاور برای انتخاب یک موتورسیکلت بسیار مهم است. هر چقدر قدرت آن بیشتر باشد، کارایی بیشتری دارد و هر چقدر گشتاور بیشتری داشته باشد، سرعت موتور سیکلا شما بیشتر می‌شود. پس اگر دوست دارید با سرعت بالا موتورسواری کنید، باید به این مورد اهمیت زیادی بدهید.

اسب بخار

اسب بخار به عنوان توان موتور شناخته می‌شود و در واقع توان سرعت انجام یک کار است. هر اسب بخار معادل ۷۴۶ وات است. هر چقدر میزان آن در موتور سیکلت بالاتر باشد، سرعت و توان موتور بیشتر می‌شود.

مصرف سوخت

همانطور که می‌دانید میزان مصرف سوخت موتور سیکلت هم از اهمیت زیادی برخوردار است. پس در هنگام خرید موتور سیکلت باید به نوع سوخت و میزان سوخت مصرفی موتور سیکلت توجه کنید تا با خرید موتور سیکلت‌های پر مصرف، هزینه زیادی صرف سوخت‌گیری نکنید. معمولا موتور سیکلت‌ها یا از نوع موتورسیکلت برقی یا بنزینی هستند که شما می‌توانید با تهیه موتور شارژی، موتور سیکلت‌تان را با برق شارژ کنید.

علاوه بر این ویژگی‌ها، اجزای اصلی موتور سیکلت باید مطابق با آخرین فناوری و تکنولوژی‌ها ساخته شده باشد تا تجربه منحصر به فردی برای موتورسوار رقم بزند و او بدون هیچ مشکلی از موتورسواری لذت ببرد. ما در این مقاله از وبلاگ یدک تیمچه سعی کردیم تا شما را با نکاتی برای خرید موتور سیکلت آشنا کنیم. در صورت نیاز می‌توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. همچنین می‌توانید انواع قطعات موتور سیکلت مورد نیاز خود را از یدک تیمچه تهیه نمایید.

منبع
www.tvsmotor.com

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند