نکات مهمی که باید در خصوص سفر با موتورسیکلت بدانید!

راهنمای سفر با موتورسیکلت | چگونه با موتورسیکلت خود آسوده سفر کنیم؟

10:00۵

همه آرزو دارند با موتورسیکلت خود سفرهای طولانی و رویایی داشته باشند اما ابتدا باید بدانید که برنامه ریزی و بودجه بندی مهم‌ترین اصول اولیه سفر با موتورسیکلت است. معمولا اکثر مردم درباره سفر با موتورسیکلت سوالات زیادی دارد. «هزینه‌های سفر با موتور سیکلت چقدر است؟»، «هزینه انتقال موتورسیکلت از ایران به کشورهای دیگر با کشتی یا هواپیما چقدر است؟»، «کجا و چطور موتورم را بیمه کنم؟» و «هزینه غذا خوردن در هتل یا رستوران چقدر است؟» از جمله سوالات رایجی است که مردم درباره سفر با موتور سیکلت می‌پرسند. با ما در این مقاله از مجله یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت همراه باشید.

برای بودجه‌بندی سفر با موتورسیکلت باید چه نکاتی را به خاطر داشته باشید؟

جواب دادن به این سوالات کمی سخت است چون روش سفر هر فرد با دیگری کاملا متفاوت است و هزینه‌های سفر با موتور سیکلت به شهر یا کشور مسافرت و سرعت سفر شما بستگی دارد. اما بهترین شعار برای موتور سواری این است: «سعی کنید با بودجه کم سفر کنید اما برای تک تک هزینه‌های خرج شده حساب و کتاب نکنید تا بتوانید از موتورسواری لذت کامل ببرید!»

سفر با موتورسیکلت

مقصد سفر با موتورسیکلت

اولین موضوع مهمی که به آن می‌پردازیم، مقصد شماست. برای اینکه بتوانید برای سفرتان برنامه ریزی و بودجه بندی کنید، باید مقصد و مسیر سفرتان را بدانید. چون میزان بودجه شما به منطقه و مقصد سفر، مدت سفر و داشتن یا نداشتن موتور سیکلت بستگی دارد. وقتی شما بطور کلی بدانید به چه کشورهایی سفر خواهید کرد و چه مدت سفر شما طول خواهد کشید، می‌توانید خیلی دقیق برای سفرتان برنامه ریزی و بودجه بندی کنید.

انتخاب روش انتقال موتورسیکلت مناسب برای سفر

سپس برای اینکه بتوانید برای سفر خود برنامه ریزی کنید باید موتورسیکلت سفرتان را مشخص کنید. شما تقریبا سه نوع انتخاب دارید:

  1. با کشتی یا هواپیما موتورسیکلت شخصی خود را به کشور مورد نظر حمل کنید.
  2. در کشور مقصد موتور سیکلت اجاره کنید.
  3. در کشور مقصد موتور سیکلت محلی بخرید.

اینکه شما کدام گزینه را انتخاب می‌کنید، به ماهیت سفر شما بستگی دارد. آیا قصد دارید فقط در یک کشور سفر کنید؟ پس ارزان‌ترین و بهترین گزینه برای شما اجاره موتور سیکلت محلی است. علاوه بر این می‌توانید موتور سیکلت محلی بخرید و در پایان سفر بفروشید.

اجاره موتور سیکلت

یادتان باشد اگر شما موتورسیکلت اجاره کنید، نمی‌توانید موتور سیکلت را متناسب با نیازتان تغییر دهید. شما باید انعطاف پذیر باشید و بتوانید با هر موتورسیکلتی به سفر خود ادامه دهید. حتما موقع تحویل گرفتن موتور سیکلت، آن را خوب بررسی کنید. حتما توجه کنید موتور کاملا سالم باشد. در صورت وجود مشکل بهتر است همان ابتدا متوجه این موضوع شوید و سفر خود را خراب نکنید. قبل از شروع سفر حتما از داشتن بیمه سرنشین مطمئن شوید و حتما ابزار و وسایل یدکی موتور سیکلت را تحویل بگیرید.

خرید یا حمل موتور سیکلت با کشتی و هواپیما

اگر سفری طولانی در پیش دارید، اصلا اجاره موتور سیکلت برای شما مناسب نیست. پس یا باید موتور سیکت بخرید یا باید موتور سیکلت‌تان را به کشور مقصد حمل کنید.

هزینه حمل موتور سیکلت با کشتی

اگر بخواهید با موتور سیکلت سفر کنید، باید موتور سیکلت را به کشور مورد نظر حمل کنید. شاید برای شما هم سوال باشد که هزینه حمل موتور سیکلت با کشتی چقدر است؟ جواب سوال شما این است که هزینه حمل به مسافت بین مبدا و مقصد و حمل با کشتی یا هواپیما بستگی دارد. علاوه بر این به اندازه موتورسیکلت و قیمت‌های روز بازار بستگی دارد. برخی اوقات شما برای انتقال حدودا باید ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار بپردازید. معمولا حمل با قایق باری کمی ارزان‌تر است اما ممکن است تا ۸ هفته طول بکشد. در بعضی از کشورها، هزینه بندر برای تحویل بار به قدری بالاست که شاید حمل با هواپیما ارزان‌تر باشد.

مجوز واردات موقت

شما می‌توانید به بعضی کشورها با ویزا یا بدون ویزا سفر کنید. در هر صورت هنگام ورود گذرنامه شما را مهر می‌زنند تا در زمان خروج بدانند چه مدت شما در آن کشور حضور داشتید. همچنبن موتور سیکلت شما برای ورود به بقیه کشورها به ویزا نیاز دارد. سند موتورسیکلت شما نشان دهنده این است که شما مسافر هستید و در آن کشور سکونت دائم نخواهید داشت. در اکثر کشورها، شما باید مجوز واردات موقت داشته باشید. روال گرفتن مجوز واردات موقت بسیار ساده است. افسر گمرک در مرز اطلاعات مختصری درباره موتور سیکلت می‌گیرد و با استفاده از آنها مجوز واردات موفق را برای شما صادر می‌کند. در این مدرک نوشته می‌شود که این موتور چند روز اجازه ماندن در کشور را دارد و چه هزینه‌ای باید بابت آن بپردازد.

بیمه موتور سیکلت

با شرکت بیمه موتورسیکلت خود مشورت کنید و از آنها بپرسید خارج از کشور هم خدمات بیمه ارائه می‌دهند یا خیر. حتی اگر ارائه دهند، باز هم اکثر کشورها از شما می‌خواهند در هر کشوری بیمه شخص ثالث محلی داشته باشید. معمولا شما باید مستقیم در مرز کشورها بیمه تهیه کنید و یا در غیر این صورت افسر گمرک شما را به نزدیک‌ترین دفتر بیمه خواهد برد. در آسیا و آمریکای جنوبی نرخ بیمه خیلی بالا نیست و مبلغ آن حدودا معادل ۱۰ الی ۲۰ دلار در زمان اقامت شما خواهد بود.

لوازم یدکی لازم در سفر با موتورسیکلت

وقتی با موتور سفر می‌کنید، ابتدا باید درمورد نمایندگی‌های موتورسیکلت خود در کشور مورد نظر تحقیق کنید. اگر برند موتورسیکلت‌تان خیلی معروف نبود، پس باید لوازم یدکی ضروری یا بودجه موردنیاز برای خرید لوازم یدکی همراه داشته باشید تا در صورت خراب شدن موتور، هزینه زیادی برای واردات لوازم یدکی پرداخت نکنید. علاوه بر هزینه، باید به دقت فکر کنید که وجود کدام یک از قطعات حیاتی یا واجب‌تر است چون قطعا شما هم دوست ندارید دو هفته منتظر یک قطعه برای موتور سیکلت‌تان باشید. همچنین به جز لوارم یدکی، شما باید بتوانید در حین سفر موتور سیکلت‌تان را خودتان تعمیر کنید. شما باید بتوانید تعویض روغن، تعویض لاستیک، بستن زنجیر چره و لنت ترمز را انجام دهید. هزینه تعمیر در کشورهای مخالف فرق ئدارد و گاهی ممکن است هزینه تعمیر در یک کشور ارزان‌تر باشد اما در کشوری دیگر گران‌تر باشد.

لباس مناسب

لباس مناسب پوشیدن در حین موتورسواری خیلی مهم است چون اگر در فصل سرما لباس گرم نپوشید، از سرما یخ می‌زنید. پس باید برای خرید لباس مناسب هزینه کنید و لباس مناسب همراه‌تان بردارید تا از سفرتان بیشتر لذت ببرید. اما همیشه به یاد داشته باشید در سفرهای طولانی آب و هوا تغییر می‌کند و شما باید به گرمی وسردی هوا عادت کنید.

بیمه سفر موتورسوار

بنزین و سوخت موتورسیکلت در سفر

بنزین برای موتورسیکلت شما ضروری است. شما برای بودجه بندی بنزین فقط باید بدانید طول مسافت سفر شما چقدر است و موتورسیکلت شما در هر ساعت چند کیلومتر طی می‌کند و قیمت بنزین در کشور مقصد چقدر است. شما باید ۲۰ درصد به مسافت خود اضافه کنید چون حتما مسیرهای فرعی هم در پیش خواهید داشت. برای کسب اطلاع از قیمت بنزین در کشورهای مختلف، به وبسایت Globalpetrolprices.com مراجعه کنید. در این وبسایت قیمت بنزین ۱۵۰ کشور دنیا درج شده است. لازم است قبل از شروع سفر از کیفیت بنزین در کشور مقصد مطمئن شوید. در برخی کشورهایی مثل ازبکستان، بنزین کیفیت خوبی ندارد و شما باید از پمپ بنزینی به پمپ بنزین دیگری بروید تا بنزین باکیفیت بزنید. کیفیت پایین بنزین، کارایی موتورسیکلت را کاهش می‌دهد. گاهی ممکن است بخاطر فیلتر نامناسب بنزین، دریچه بنزین شما گرفته شود. پس بهتر است حتما پیش از شروع سفر در این مورد تحقیق کنید تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.

محل اقامت در حین سفر با موتورسیکلت

بهتر است برای محل اقامت هزینه زیادی نکنید و در یکی از مهمانسراهای ارزان قیمت استراحت کنید. شاید شما بتوانید در یک کمپ صحرایی هم استراحت کنید اما اگر برای شارژ کردن تلفن همراه به برق نیاز داشته باشید، کمپ صحرایی برای شما گزینه مناسبی نخواهد بود. شما باید مابین هتل‌های ارزان و هتل‌های ۵ ستاره در یک هتل با قیمت متوسط اقامت کنید. سطح هتل به بودجه و منطقه مسافرت شما بستگی دارد. قطعا قیمت یک هتل لوکس در بنگلادش با یک هتل لوکس در آمستردام متفاوت است. بهتر است قبل سفر از طریق سایت‌های رزرو هتل مثل Booking.com، هتل دلخواه‌تان را رزرو کنید تا در آن روز با کمبود اتاق در هتل موردنظر مواجه نشوید.

غذا و خوراک

حالا باید درمورد وعده‌های غذایی سفرتان تصمیم بگیرید. شما می‌توانید در حین سفر از غذاهای محلی آن شهر یا کشور بخورید. هزینه‌ای که باید برای غذا بپردازید در هر شهر یا کشوری متفاوت پس شما باید نسبت به قیمت‌های آن کشور برای غذا پول داشته باشید. شما می‌توانید قیمت غذاها را آنلاین جستجو کنید تا برای برنامه غذایی‌تان برنامه ریزی کنید. همچنین شما باید آب کافی با خود داشته باشید تا هزینه زیادی برای هرید آب پرداخت نکنید. مخصوصا در کشورهای گرمسیر اگر آب همراه نداشته باشید، باید مبلغ زیادی را برای خرید آب صرف کنید.

دفترچه بیمه

داشتن بیمه درمانی یکی از الزامات ضروری سفر است چون احتمال مریض شدن (مثلا مسمومیت ناشی از غذا) شما در حین سفر وجود دارد. در صورت داشتن دفترچه درمانی، بیمه می‌تواند هزینه‌های درمان شما را پوشش دهد. همچنین باید خطر و احتمال تصادف را هم در نظر بگیرد تا در صورت بروز مشکل بتوانید جرثقیل یا اتومبیل کرایه‌ای بگیرید تا شما را به خانه برگرداند. پیش از سفر حتما تاریخ دفترچه خود را چک کنید تا تاریخ آن به اتمام نرسیده باشد.

تلفن همراه و سیم کارت

خریدن سیم کارت محلی یکی دیگر از ضروریات هر مسافرتی است. شما برای دسترسی به ایمیل‌ها و امکان آپلود ویدئو به سیم کارت و اینترنت نیاز دارید؛ پس همراه داشتن سیم کارت محلی لازم است چون در اکثر مکان‌های گردشگری امکان دسترسی به وای فای وجود ندارد. قبل از شروع مسافرت مطمئن شوید که قفل تلفن همراه شما در خارج از کشور باز باشد. بعضی از کشورها ممکن است از فرکانس متفاوتی برای تلفن همراه استفاده کنند؛ بنابراین سازگاری تلفن همراه خودتان با شبکه را بررسی کنید. شما می‌توانید در فروشگاه‌های محلی یا فرودگاه تلفن و سیم کارت خریداری کنید.

جمع بندی

در این مقاله از وبسایت یدک تیمچه چک لیستی از الزامات ضروری سفر با موتور سیکلت ارائه دادیم. شما می‌توانید با برنامه ریزی و بودجه بندی، سفری خوش را تجربه کنید. همچنین می‌توانید برای خرید انواع ایقطعات یدکی و لوازم جانبی موتورسیکلت به لینک وبسایت یدک تیمچه مراجعه نمایید.

منبع
itchyboots.com

5 Comments

  1. حمید

    منم عاشق مسافرت با موتور هستم..۰۹۱۳****۲۸۵

  1. مهدی زارع

    عاشق سفر با موتورم

      1. علیرضا

        منم عاشق سفر با موتورم.اگه همراه باشین من پایه سفرم۰۹۱۲****۱۸۳

          1. سام زارع

            با سلام. علیرضا جان به خاطر امنیت خودتون نمی‌تونیم شمارتون رو کامل در سایت قرار بدیم، می‌تونید از راه ارتباطی و پلتفرم های دیگری استفاده کنید.

              1. علیرضا

                سلام من هم دنبال همسفر م

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند