بهتر است پس از مدتی موتور سیکلت خود را بفروشم یا تعویض کنم؟

07:005۰

اگر یک موتور سیکلت قدیمی دارید و یا به تازگی یکی از این وسایل نقلیه را خریداری کرده‌اید، احتمالا به فکر فروش آن موتور سیکلت و یا تعویض آن با یک مدل بهتر فکر کرده‌اید. تمایل خرید یک موتور سیکلت همیشه در شما وجود دارد، حتی اگر آخرین موتور سیکلت خود را چند ساعت پیش خریده باشید. اگر پولش را داشته باشید، دیدن یک موتور سیکلت هارلی، سوزوکی یا هوندا می‌تواند باعث شود که برای خرید آن هزینه کنید، زیرا این وسایل نقلیه بسیار جذاب هستند. اما موتور سیکلت‌هایی نیز هستند که با مدل حال حاضر موتور سیکلت شما برابر بوده و ارزش معاملاتی بسیار پایینی دارند. در ادامه این مطلب از  سایت یدک تیمچه، خرید لوازم جانبی موتور با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که در چه شرایطی موتور سیکلت خود را بفروشید، تعویض کنید و یا ارتقاء دهید. فروش و تعویض موتورسیکلت همیشه چالشی است که موتورسواران با آن روبرو هستند.

موتور سیکلت شما چه نوعی است؟

نوع موتور سیکلتی که درباره آن صحبت می‌کنیم نیز مهم است. استدلال محصول قدیمی در مقابل محصول جدید در اکثر خرید و فروش‌ها به کار می‌رود و بسیار منطقی است. یکی دیگر از بهترین نکات که برای نگهداری موتور سیکلت، ارتقای آن به جای تعویض با یک موتور سیکلت جدید است. اگر یک موتور سیکلت کلاسیک دارید، احتمالا بهترین انتخاب برای حفظ ظاهر و بهبود رانندگی با آن، ارتقای موتور سیکلت است. زیرا موتور سیکلت‌های کلاسیک ظاهر یکسانی با یکدیگر داشته، اما از لحاظ فنی تفاوت‌های کوچک و بزرگی بین آن‌ها وجود دارد.

در موتور سیکلت‌های اسپورت که سوزوکی، یاماها و هوندا بیشتر برای تولید آن‌ها تلاش می‌کنند، کارتان کمی پیچیده خواهد بود، زیرا موتور سیکلت‌های اسپورت از لحاظ فنی و ظاهری تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. در برخی مواقع که ظاهر موتور سیکلت شما و موتور سیکلت مورد نظرتان بسیار نزدیک هم هستند، از این رو می‌توان به ارتقای فنی موتور سیکلت بسنده کرد. در مقابل اگر از نظر ظاهری نیز شبیه به هم نباشند، راهکار تعویض و یا خرید موتور سیکلت پیش روی شما خواهد بود. بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، باید موتور سیکلت را تعویض کرده و یا ارتقاء دهید، اما اگر بودجه‌تان برای خرید موتور سیکلت کافی است، می‌توانید یک موتور سیکلت با همان بودجه خریداری کنید.

فروش و تعویض موتورسیکلت

موتور سیکلت‌های قدیمی در مقابل جدید

در ابتدا بهتر است به شما بگوییم که این مقایسه برای موتور سیکلت‌های تریل، کلاسیک و هر کلاس دیگری قابل اجرا است و شواهد گویای همه‌چیز است. اما باز هم، وقتی که به طور مثال نمی‌توانیم از پتانسیل کامل کاوازاکی KLX450R 2008 مطمئن شویم، چه چیزی می‌تواند ما را از خرید یک موتور سیکلت KTM 500 EXC-F جدید، منصرف کند. درست است که کی تیم ام ۵۰۰ سبک‌تر، قوی‌تر و دارای تزریق سوخت بهبود یافته است، اما باعث می‌شود کیف پولتان خالی‌تر شود. به جای خرید موتور سیکلت جدید می‌توانید، چندین ارتقا انجام دهید و باقی مانده پولتان را صرف چیزهایی مانند سفر به مکان‌هایی که قبلا هرگز به آنجا نرفته‌اید، کنید یا وسایل جدیدی برای خود بخرید.

شاید این ایده انتخاب بهتری برای شما باشد. می‌توانید موتور سیکلت‌های دست دوم را در پلتفرم‌ها و یا نمایشگاه‌های موتور سیکلت در نظر بگیرید و بر اساس مدل و سال ساخت موتور سیکلت خود، یک سطح بالاتر را برای خرید انتخاب کنید. البته برای هر موتور سیکلت قاعده و استثنایی وجود دارد. به طور مثال اگر قصد خریداری یک موتور کراس حرفه‌ای یا یک موتور مسابقه‌ای جاده‌ای را دارید، باید نکات مقایسه‌ مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

نکاتی که در زمان بررسی موتور سیکلت و تعویض آن باید در نظر بگیرید!

اگر قصد تعویض موتور سیکلت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به نکات زیر توجه نمایید، زیرا موتور سیکلت بخش‌هایی دارد که احتمال آسیب دیدگی آن‌ها بسیار زیاد است. در ادامه نکاتی که برای بررسی و تعویض موتور سیکلت باید بدانید را معرفی می‌کنیم.

  • باک بنزین‌ یکی از قسمت های بسیار مهم موتور سیکلت کارکرده است که باید هنگام خرید به آن توجه ویژه ای کنید تا جایی که اگر متوجه شدید رنگ باک با بدنه یکدست نیست، بهتر است که موتور سیکلت را خریداری نکنید.
  • برای شروع می‌توانید که به تمام قسمت‌های فلاپ با دست ضربه بزنید تا اگر فلاپ ترک خوردگی داشته باشد، مشخص شود و هزینه موتور سیکلت نیز کاهش پیدا کند.
  • اگر قسمت هایی از فلاپ رنگ متفاوتی داشت، به این معنی است که فلاپ تعویض شده است و جنس اصلی نیست، بنابراین این احتمال وجود دارد که موتور سیکلت زمین خورده باشد.
  • به کمربندی‌ها و باک موتور با دقت نگاه کنید و به دنبال جای جوشکاری باشد.
  • موتور را روشن کنید و مدتی با دور موتور بالا و پایین با آن کار کنید و در این بین به انجین گوش کنید تا از نبودن صداهای ناگهانی و لحظه‌ای مطمئن شوید.
  • فقط به ظاهر توجه نکنید، سطح روغن، فیلترهای هوا و روغن، سیلندرها و شمع نیز مهم هستند و باید از سالم بودن هر کدام از آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.
  • سیم‌کشی یک موتور سیکلت کارکرده نباید دست کاری شده باشد، در صورتی که سیم‌ها از نظر سایز و اندازه متفاوت باشند و یا نوع آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد، احتمال دستکاری در این سیستم وجود دارد.
  • در زمان بررسی کلی، جک موتور سیکلت را با دقت بررسی کنید اگر وضعیت مناسبی نداشت موتور سیکلت را خریداری نکنید.
  • برای تشخیص کارکرد موتور سیکلت به کیلومتر شمار اعتماد نکنید، زیرا راننده ممکن است مدتی قبل آن را صفر کرده باشد؛ اما می‌توانید با بررسی اگزوز موتور متوجه مقدار تقریبی کارکرد این وسیله نقلیه شوید. اگر اگزوز بیش از اندازه تغییر رنگ داده بود و سیاه شده بود، یعنی موتور سیکلت کارکرد زیادی داشته است.
  • برای تست کردن رانندگی موتور سیکلت، بهتر است که خودتان در ابتدا بر روی موتور سیکلت ننشینید و از راننده بخواهید که تست را انجام دهد، سپس خودتان پشت رول نشسته و آن را امتحان کنید.
  • زمانی که در حال امتحان کردن موتور سیکلت هستید، حتما به چرخ‌های عقب و جلو با دقت نگاه کنید. زیرا ممکن است که در آن‌ها به هر دلیلی لقی وجود داشته باشد. سپس به بررسی ترمز جلو و عقب و جعبه دنده موتور سیکلت بپردازید. دور موتور بالا و پایین را نیز امتحان کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و شرایط تعویض، خرید و ارتقای موتور سیکلت را گفتیم. همانطور که مشاهده کردید، خرید، تعویض و یا ارتقای موتور سیکلت باید تحت شرایطی انجام شود که به صرفه و در بهترین زمان باشد. خرید موتور سیکلت، اگر بودجه شما آزاد است و می‌توانید هر مقدار سرمایه را خرج کنید، خرید موتور سیکلت اولین گزینه برای شما خواهد بود. اما اگر بودجه محدودی دارید، بهترین راه برایتان تعویض یا ارتقای موتور سیکلت است که هزینه کمتری نسبت به خرید موتور سیکلت جدید دارد و می‌توانید پولتان را خرج موارد بهتری کنید.

منبع:

www.revzilla.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند