مشخصات موتور سیکلت سوزوکی هایابوسا

بررسی موتور سوزوکی هایابوسا GSX1300R

09:49۰

سوزوکی هایابوسا (Suzuki Hayabusa) را به چه لقبی می‌شناسید؟ شاهین در زمین؟ موتور جهنمی؟ اسطوره سرعت؟ ما به آن لقب رعد و برق را دادیم، زیرا شما موتور سیکلتی دارید که سرعت ۰ تا ۱۰۰ آن فقط ۳.۲ ثانیه است. تصور کنید که این موتور زیر پای شما باشد. قطعا با آن جهان را می‌گردید. سوزوکی هایابوسا اولین موتور سیکلتی بود که بر روی آن محدودیت سرعت لحاظ شد و این محدودیت نیز به دلیل حفظ جان موتورسواران بود. می‌توان گفت که هایابوسا همه‌چیز تمام است؛ سرعت، قدرت، شتاب اولیه و ثانویه، هندلینگ، زیبایی، کیفیت متریال و امکانات را دارا است و کمتر کسی می‌تواند بگوید که از این موتور ناراضی بوده است. در ادامه این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره موتور سیکلت سوزوکی هایابوسا در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه هایابوسا

اولین نسخه رسمی از سوزوکی هایابوسا در سال ۱۹۹۹ در بازار عرضه شد که موتورسواران آن را پدرخوانده کلاس هایپربایک می‌دانند. در زمان عرضه هایابوسا، سطوح سرعت، قدرت و هندلینگ را به مرحله بعدی برد و انتظارات را تا حد زیادی از برندها بالا برد. البته باعث شد که اولین موتور سیکلت هایپر اسپرت نیز تولید شود که به دنباله آن سرعت موتورها رو به افزایش رفت. اتسو یوکوچی (Etsuo Yokouchi) پروژه تولید بوسا را رهبری می‌کرد که نتیجه آن هایابوسا GSX-R400 شگفت انگیز بود.

اگر فقط به وزن GSX-R400 نگاه کنید، هایابوسا ۱۸ درصد سبک‌تر از نزدیکترین رقیب خود بود، بنابراین یوکوچی به این نتیجه رسید که اگر امکان انجام این کار با R400 وجود دارد، بنابراین می‌تواند نسخه بهتری را نیز روانه بازار کند که انقلابی به نام GSX-R750F شکل گرفت. این موتور سیکلت دنیای انجین‌های چهار زمانه را برای همیشه تغییر داد. اما پیشرفت بوسا هنوز تمام نشده است؛ این GSX-R750F همان موتور سیکلت است که باعث شد بتوانید از موتورهای نسل سه هایابوسا لذت ببریم!

موتور سیکلت سوزوکی هایابوسابوسا R750 با تغییراتی که در انجین، گیربکس، سیستم‌های خنک کننده و سوخت رسانی، ظاهر و آیرودینامیک خود دیده بود به محصولی خارق‌العاده که ما به آن رعد و برق می‌گوییم، هایابوسا GSXR1100 هایپر اسپرت (Hayabusa GSXR1100 HyperSports) تبدیل شد. این موتور سیکلت باعث ایجاد یک جنگ بین موتور سیکلت‌های هایپر اسپرت شد که هر برند را برای ایجاد برتری به هر راهکار ایمنی یا غیر ایمنی هدایت می‌کرد.

هایابوسا GSXR1100 با قدرت ۱۳۷ اسب بخار و شاسی بسیار سبک وزن تولید شده بود. در سال ۱۹۹۳، نسخه سنگین‌تر اما قدرتمندتر WP عرضه شد. تا به امروز که سوزوکی قرار است سوزوکی ۲۰۲۲ نمونه جدیدتر از (GSX-1300R) را عرضه کند، خبری مبنی بر ساخت مدل جدیدتر نیامده است.

عملکرد و کارایی سوزوکی هایابوسا GSX-1300R

اگر بخواهیم عملکرد و کارایی سوزوکی هایابوسا ۱۳۰۰ را در یک کلمه توصیف کنیم، آن “شگفت انگیز” خواهد بود. تصور کنید، اگر هایابوسا توربو شارژرهای دست سازی و اکسید نیتروژن‌ها را هم نداشت، باز هم یکی از سریع‌ترین موتورهای جهان به شمار می‌رفت. نسل دوم این موتور سیکلت مدت‌ها بود که بدون تغییر خاصی، به تولید می‌رسید. این موتور سیکلت به قدری سریع بود که توانایی تولید ۲۰۰ اسب بخار را داشت و کمپانی‌های سازنده با توافقی که انجام دادند، محدودیت‌هایی را برای سرعت موتور سیکلت‌های هایپر اسپرت قرار دادند.

سوزوکی هایابوسا مدل ۲۰۲۲ می‌تواند به آسانی به سرعت ۲۹۷ کیلومتر بر ساعت، برسد و مهندسان سوزوکی تصمیم گرفتند که دسترسی به سرعت‌های بالاتر را به روش کامپیوتری محدود کنند. همچنین یکی دیگر از دستاوردهای هایابوسای جدید، این است که توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ به دست آورد که نشان از آلودگی صوتی و آلایندگی کمتر این موتور سیکلت است.

در نسل جدید هایابوسا قدرت و گشتاور با کاهش جزئی روبرو شده‌اند، اما باز هم قدرت ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۱۱ پوند فیت گشتاور هر موتور سواری را شگفت‌زده می‌کند. انجین ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر هایابوسا، اورهال اساسی را دریافت واقعا سبک موتور سواری جدید را ارائه می‌دهد. طبق گفته‌هایی که از شرکت سوزوکی شنیده شده است، شتاب هایابوسا همچنان جزو برترین‌ها است و باز هم رعد و برق کار خودش را می‌کند.

ایمنی و راحتی راکب تا سطح قابل توجهی در این موتور سیکلت افزایش یافته است و دلیل آن نیز قرار دادن سیستم راندن هوشمند (SIRS) در هایابوسا می‌باشد. پکیجی از ترمزهای ضد قفل هوشمند SIRS، سیستم کنترل دستی چرخ‌ها، سیستم کنترل کشش و سیستم انتخاب حالت‌های راندن در این موتور قرار گرفته است. کوییک شیفتر استاندارد در هایابوسا ۲۰۲۲ نصب شده که همراه با سیستم تعلیق نیمه الکترونیکی ساخته شده توسط KYB غوغا می‌کند.

هندلینگ سوزوکی هایابوسا

اگر موتور سیکلتی به قدر هایابوسا قدرتمند باشد، قطعا هندلینگ و فرماندهی آن نیز بسیار نرم و قابل توجه است. هایابوسا دارای سیستم تعلیق راضی کننده‌ای است و می‌توان گفت که در این بخش همرده موتور سیکلت‌های معمولی هایپر اسپرت قرار می‌گیرد. با توجه به وزن ۲۶۶ کیلوگرمی این موتور سیکلت و ساب فریم‌های جدیدی که بر روی هایابوسا نصب شده است، کنترل این موتور نیز بسیار آسان شده است. طراحی بدنه بوسا نیز به طوری پیاده‌سازی شده است که راکب را به راحتی می‌تواند روی زین قرار گرفته و زاویه دید خوبی داشته باشد.

سوزوکی هایابوسامشخصات سیستم تعلیق سوزوکی هایابوسا

  • شاسی: آلیاژ دوقلو اسپار، فریم فولادی
  • سیستم تعلیق: تسکوپ‌های معکوس ۴۳ میلی متری KYB، DLC، شوک KYB کاملا قابل تنظیم، ۱۴۰ میلی متری
  • ترمزها: ABS، دو روتور ۳۲۰ میلی متری با کالیپرهای برمبو استایلما با پایه شعاعی چهار پیستون، سیلندر اصلی معمولی، روتور تک ۲۶۰ میلی متری با کالیپر تک پیستون برمبو
  • چرخ و لاستیک: آلیاژی هفت پره، ۳.۵۰ در ۱۷ اینچ، بریجستون ۱۲۰/۷۰ – ۱۷، ۶.۰۰ در ۱۷ اینچ، بریجستون ۱۹۰/۵۰ – ۱۷ S22.

ابعاد

  • فاصله بین دو محور: ۱۴۸۰ میلی متر
  • فاصله از زمین: ۱۲۰ میلی متر
  • ارتفاع صندلی: ۸۰۰ میلی متر
  • ارتفاع کلی: ۱۱۶۵ میلی متر
  • طول کلی: ۲۱۸۰ میلی متر
  • عرض کلی: ۷۳۵ میلی متر
  • وزن: ۲۶۴ کیلوگرم

ابزار و امکانات الکترونیکی

از ابزارها و امکانات الکترونیکی موتور سیکلت سوزوکی هایابوسا می‌توان به ترکیب کیلومتر آنالوگ و دیجیتال، نمایشگر مرکزی TFT. S.I.R.S، SDMS، Bosch IMU، تعویض سریع، کنترل ترمز موتور، کنترل کشش، کنترل پرتاب، کروز کنترل، محدود کننده سرعت فعال، ABS در گوشه، کنترل بالابر، نگه داشتن در سربالایی، کمک RPM پایین، سیگنال توقف اضطراری اشاره کرد.

مشخصات ظاهری سوزوکی هایابوسا

اگر به ظاهر موتور سیکلت‌های بوسا نگاه کرده باشید، متوجه می‌شوند که تغییرات زیادی در بخش بدنه با یکدیگر داشته‌اند که در مدل جدید نیز این تغییر واضح‌تر بوده است. ظاهر بوسا کمی به سمت مدرنیته کشانده شده است و چهره خشن آن را بیشتر به نمایش کشانده است. همین تغییر بدنه باعث شده که ضرایب درگ در میان رقبا و افزایش پایداری و راحتی سواری این مدل هم بهبود پیدا کند و نتیجه بهتری را در بر داشته باشد. چراغ‌های جلو و عقب LED با طرح جدید، ورودی‌های هوای آیرودینامیک و اگزوزهای کروماتیک، از مهمترین بهینه‌سازی‌ها در ظاهر بوسا ۲۰۲۲ بوده است.

تجربه موتور سواری با موتور سیکلت سوزوکی هایابوسا

تجربه موتور سواری که با هایابوسا (در خارج از کشور) داشتیم، این را به ما نشان داد که با تعادل بسیار بالای این موتور سیکلت، در زمان موتور سواری هر کاری می‌توان کرد. مستقیم بروید، دور بزنید، فیلم‌برداری کنید، حرف بزنید، دوربین را عوض کنید، پایتان را جابه‌جا کنید؛ هیچ فرقی ندارد. البته باید حواستان باشد که این کارها را در سرعت بالا انجام ندهید. قطعا می‌خواهید از صدای سوزوکی هایابوسا به شما بگوییم و این کار را می‌کنیم. صدای این موتور سیکلت در زمان گاز دادن به قدری حس خوبی را به شما منتقل می‌کند که دوست دارید، موتور سیکلت را نگه دارید و دوباره به آن تا آنجایی جا دارد، گاز بدهید.

درباره انجین این موتور سیکلت باید بگوییم که نسخه اصلاح شده بر روی آن قرار گرفته و علیرغم شباهت هندسی داخلی و ظرفیت نسل دو (Gen II) بوسا، تک تک اجزای آن برای مدل سال ۲۰۲۲ بهینه سازی شده است. همین امر در مورد شاسی‌ها نیز صدق می‌کند. اگر موتور سیکلت قبلی را بررسی نمی‌کردم، تقریبا می‌توانستم فریب بخورم و فکر کنم که بر روی مدل نشسته‌ام. تغییراتی که در محل نشستن راکب ایجاد شده، واقعا سخت قابل شناسایی است. این موضوع برای من بسیار عالی است، زیرا من با طرح قبلی نیز بسیار راحت بودم. با قد ۱۸۷ سانتی متر، همه چیز دقیقا همان جایی است که باید باشد.

بررسی سوزوکی هایابوسادر نسخه جدیدفرمان‌ها ۱۲ میلی‌متر نزدیک‌تر شده‌اند که دید بهتری در زاویه‌های مختلف به شما می‌دهد. همچنین وزن جلوی موتور نیز کاهش پیدا کرده است. در آپدیت ۲۰۲۲ باک را نیز به مقدار بسیار کمی باریک‌تر کرده‌اند. صفحه نمایش نسبت به قبل بلندتر به نظر می‌رسد، در حالی که آینه‌ها کوچکتر شده‌اند. البته هیچ لرزشی در آن‌ها دیده نمی‌شود و وضوح بالایی را نیز دارند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم که موتور سیکلت سوزوکی هایابوسا GSX1300R را به شما معرفی کنیم. همانطور که مشاهده کردید نسل‌های این موتور با افتخار کناره‌گیری کردند تا ورژن جدیدی از همان موتور جایگزین شود. تا به امروز سری موتور سیکلت‌های هایابوسا عملکرد خارق‌العاده‌ای را داشته‌اند و به‌عنوان سریع‌ترین موتور سیکلت جهان نیز شناخته می‌شود که با توجه به محدودیت‌های توافقی که برقرار شد، دیگر سرعت بالا معیاری بر انتخاب موتور نخواهد بود. هایابوسا موتور سیکلت بسیار سریع و باکیفیتی است، که البته تعداد بسیار محدودی از آن تولید می‌شود. اگر موتور سیکلتی برای فروش دارید، می‌توانید به بخش آگهی موتور سیکلت مراجعه کنید. به نظر شما کدام برند می‌تواند موتور سیکلت را تولید کند که با سوزوکی هایابوسا رقابت کند؟

منبع: ridermagazine


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند