تعویض قطعات موتور سیکلت

۶ نشانه که می‌گویند این قطعات حتما باید تعویض شوند!

08:00۰

یکی از رضایت‌بخش‌ترین چیزها در مورد داشتن موتور سیکلت، یادگیری نحوه مراقبت از آن است. حتی اگر تجربه انجام هیچ نوع تعمیر قطعات را نداشته باشید، کارهای تعمیر و نگهداری اساسی و مهمی زیادی وجود دارد که می‌توانید با موتور سیکلت خود انجام دهید تا آن را سرحال و سالم نگه دارید. خوشبختانه، تعمیر و نگهداری از موتور سیکلت‌ها معمولا بسیار ساده‌تر از خودروها است. به طور مثال، می‌توانید بدون نیاز به بالا بردن موتور سیکلت یا روی زمین قرار دادن آن، روغن انجین را تعویض کنید. این امر تشخیص اشکالات موتور سیکلت را آسان‌تر می‌کند و به سادگی می‌بینید که چند جزء آن نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز خرید اینترنتی لوازم یدکی موتور با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره نشانه‌های تعویض قطعات موتور سیکلت در اختیارتان قرار دهیم.

نشانه‌های تعویض قطعات موتور سیکلت

۱. لاستیک

دانستن اینکه چه زمانی باید لاستیک‌های موتور سیکلت خود را تعویض کنید، می‌تواند به آسانی بررسی نشانگر سایش تایر (TWI) در دیواره جانبی هر لاستیک باشد. این علامت معمولا با یک فلش مثلثی یا حروف اول TWI همراه است و میزان ساییدگی لاستیک را نشان می‌دهد. اگر سطح منحنی لاستیک تا حد TWI فرسوده شده است، وقت آن است که آن را با یک لاستیک جدید تعویض کنید. خبر خوب این است که برای استفاده منظم از موتور سیکلت، این معمولا تنها پس از چندین هزار کیلومتر اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از نشانه‌های ساییدگی لاستیک، اسکالپ شدن یا حجیم شدن لاستیک جلو است که به دلیل سایش ناشی از جهش نامنظم لاستیک‌ از تنظیم نامناسب سیستم تعلیق به وجود می‌آید. در این صورت، حتما قبل از قرار دادن لاستیک جدید، سیستم تعلیق خود را بررسی و سرویس کنید.

تعویض قطعات موتور سیکلت۲. باتری

هیچ چیز بدتر از این نیست که صبح بیدار شوید و ببینید که باتری موتور سیکلت خراب یا خالی شده است. برای جلوگیری از این مشکل، هر از چند گاهی سلامت باتری خود را بررسی کنید. متاسفانه، بسته به نوع و مدل موتور سیکلت، این کار می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد.

برای مثال، در موتور سیکلت‌های قدیمی‌تر، باتری را می‌توان در قسمت پشت درپوش پیدا کرد. در مدل‌های جدیدتر، باتری را می‌توان زیر صندلی پیدا کرد. برای اطمینان بهتر است که کتابچه راهنمای موتور سیکلت را بررسی کنید. هنگامی که به باتری خود دسترسی پیدا کردید، آن را از غلاف بیرون آورده و به آرامی روی یک سطح صاف قرار دهید. در این بین سطح اسید باتری را نیز بررسی کنید، اگر پایین است، باتری را با آب مقطر پر کنید.

۳. شمع

معمولا بعد از طی کردن چندین هزار کیلومتر نیازی به تعویض شمع‌ها نیست، اما باز هم بهتر است که به طور مرتب آن‌ها را از نظر ساییدگی بررسی کنید. خرابی شمع‌های جرقه‌زن می‌تواند نشانه اولیه مشکلات دیگری مانند فرسودگی مهر و موم و واشر یا بدتر از آن باشد که نیاز به تعمیرات اساسی موتور دارد. دستورالعمل‌های مربوط به نحوه برداشتن شمع‌ها را در دفترچه راهنمای موتور سیکلت ببینید. اگر به دید شما کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، هر شمع را یکی یکی بیرون بیاورید و الکترود را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را با برس سیمی تمیز کنید. شکاف بین الکترودها را نیز بررسی کرده و در صورت عدم وجود علائم ساییدگی یا تاب برداشتن آن‌ها را دوباره سر جای خود قرار دهید.

۴. کلاچ

تشخیص زمان تعویض کلاچ موتور سیکلت کمی مشکل است، اما شایع‌ترین نشانه در کلاچ، مشکل در شتاب گیری است. اگر به موتور سیکلت گاز بدهید و می‌بینید که دور موتور افزایش می‌یابد، اما سرعت شما به طور یکسان افزایش پیدا نمی‌کند، دلیل این مشکل ممکن است فرسودگی کلاچ باشد که به پایان عمر خود نزدیک شده است. اگر این صدایی شبیه به صدای پچ پچ یا ساییدگی فلز می‌شنوید، بهتر است که سریعا برای رفع مشکل اقدام کنید، زیرا این صدا در ابتدا ضعیف است، اما به مرور زمان به تدریج بلندتر می‌شود.

تعویض قطعات موتور سیکلت۵. زنجیر

راه‌های مختلفی برای تعیین زمان تعویض زنجیر موتور سیکلت وجود دارد. از نظر مسافت پیموده شده، می‌توانید هر ۲۰ هزار کیلومتر این کار را انجام دهید، اگرچه ممکن است دفترچه راهنمای موتور سیکلت خلاف آن را بیان کند. با این حال، اگر به طور منظم زنجیر را تمیز، روغن کاری و سفت می‌کنید، می‌توانید در فواصل زمانی بلندتری اقدام به تعویض این قطعه نمایید. اگر زنجیر کشیده یا پیچ خورده به نظر می‌رسد، یا اگر اکثر حلقه‌های آن فرسوده شده‌اند، در این حالت می‌توان گفت که زمان تعویض زنجیر فرا رسیده است. از بیرون آوردن حلقه‌های خراب به امید اینکه طول عمر زنجیر افزایش پیدا می‌کند، خودداری کنید، زیرا هیچ کمکی نمی‌کند. برای بهبود عملکرد و کاهش خطرات، تعویض کردن آن بهترین راه است.

۶. ترمز

سه راه برای تعیین اینکه آیا لنت ترمز شما باید تعویض شود، وجود دارد:

ظاهر – اگر لنت‌های ترمز موتور سیکلت مجهز به نشانگر شیار سایش است، دفترچه راهنمای موتور را بررسی کنید. اگر شیار تقریبا از بین رفته است، زمان آن رسیده است که آن را برای سرویس به تعمیرگاه ببرید. اگر نشانگر وجود نداشته باشد، با ابزار خاصی عمر لنت ترمز بررسی شده و اقدامات لازم انجام می‌شود.

احساس – گاهی اوقات احساس می‌کنید که لنت ترمز شما خراب شده است. اگر ترمزها ضعیف شده‌اند یا باعث لرزش موتور سیکلت شوند، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای زمان تعویض لنت‌ها باشد و بهتر است که سریعا برای تعویض آن اقدام کنید.

صدا – اگر هنگام گرفتن ترمز صدای جیغ یا جیرجیر می‌شنوید، لزوما به این معنی نیست که لنت ترمز باید تعویض شود. پدها یا روتورها ممکن است که خیس یا کثیف شده باشند. اما اگر این صدا یا نویز مداوم باشد، می‌تواند نشانه ایراد جدی‌تری باشد.

اطلاعاتی درباره ارتقاء موتور سیکلت

سازمان حمل و نقل زمینی (The Land Transport Authority (LTA) در مورد ارتقاء و تغییرات موتور سیکلت در ایران قوانینی را مشخص است. اگر می‌خواهید موتور سیکلت خود را ارتقاء دهید، از اینکه بدانید قوانین عجیبی برایش ایجاد شده است، ممکن است ناامید شوید. در این قوانین وسایل نقلیه‌ای مانند موتور سیکلت بسیار محدود شده‌اند. در ادامه لیست کاملی از ارتقاهایی که نیاز به تایید ندارند و نیاز به تایید دارند و به صراحت توسط دولت ممنوع شده‌اند را خواهید دید. ارتقاء ممنوعه برای موتور سیکلت‌ها شامل بوق، چراغ‌های روشنایی متنوع، اگزوزهای غیرمجاز و همچنین حذف محافظ های زنجیر و غیرفعال کردن چراغ‌های خودکار جلو می‌باشد. هر کسی که از این قوانین تخطی کند، ممکن است با جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی روبرو شود. اگر مطمئن نیستید که ارتقاء مورد نظر شما قانونی است یا خیر، حتی اگر صرفا جنبه زیبایی دارد، بهتر است احتیاط کرده و از آن اجتناب کنید.

نگهداری پیشگیرانه برای جلوگیری از تعمیرات گران قیمت

فرقی نمی‌کند که هر روز از موتور سیکلت استفاده کنید و یا فردی هستید که از موتور سیکلت فقط برای رفت و آمد به سرکار استفاده می‌کنید، کمی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کمک زیادی به جلوگیری از خرابی‌های اساسی و هزینه زیاد برای خرید قطعه می‌کند. با توجه به خطراتی که در موتور سواری وجود دارد، آخرین خرابی که اصلا دلتان نمی‌خواهد، نقص فنی در ترمزها است که می‌تواند باعث ایجاد حوادث جانی شود. بنابراین در نظر داشته باشید که رسیدگی به موتور سیکلت می‌تواند باعث جلوگیری از حوادث زیادی شود.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربرانی گرامی همراه بودیم و نشانه‌های تعویض قطعات موتور سیکلت را به شما گفتیم. همانطور که مشاهده کردید، قطعات موتور سیکلت، مانند هر وسیله نقلیه دیگری نیاز به رسیدگی و نگهداری دارد. در صورتی که در طولانی مدت موتور سیکلت به حال خود رها شود و هیچ رسیدگی نبیند، خطر خرابی یکی از قطعات در حساس‌ترین موقعیت ممکن است. به طور مثال اگر ترمز موتور سیکلت خراب شود، احتمال رخ دادن حوادث جانی بسیار افزایش خواهد یافت. بنابراین بهتر است که در کوتاه مدت قطعات موتور سیکلت خود را بررسی کرده و در زمان مناسب اقدام به تعویض قطعات موتور سیکلت کرد.

منبع:

www.directasia.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند