ری فلش کردن ای سی یو چیست؟ از ریمپ تا ماژول

ری فلش کردن ای سی یو چیست؟ از ریمپ تا ماژول

07:00۰

ری فلش کردن ای سی یو (reflash) یا ریمپ ای سی یو (remap ECU) چیست؟ یک ماژول بولت آن (Bolt-On) مانند پاور کامندر (Power Commander) یا رپید بایک (Rapid Bike) چگونه کار می‌کند؟ آیا شرکت‌های تولید کننده، موتور سیکلت شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که آن را قوی‌تر، اقتصادی‌تر و واکنش بهتر دریچه گاز را داشته باشد؟ ای سی یو یا کامپیوتر قطعه‌ای است که در وسایل نقلیه مختلف از جمله موتور سیکلت‌ها، خودروها، کامیون‌ها و دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز فروش لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا ای سی یو موتور سیکلت را به طور کامل معرفی کنیم.

تیونینگ موتور سیکلت چیست و چگونه کار می‌کند؟

ای سی یو، واحد کنترل الکترونیکی یا مغز الکترونیکی موتور سیکلت است. همانطور که مغز انسان دستورات، تنظیمات و کارها را برنامه ریزی می‌کند، ای سی یو موتور سیکلت نیز از مجموعه‌ای از حسگرها برای نظارت مداوم بر وضعیت سه چیز استفاده می‌کند:

  • موتور: مواردی مانند دمای آب، سرعت بادامک، سرعت میل لنگ، فشار منیفولد، سطح O2 در اگزوز و غیره
  • دنیای بیرون: مانند دمای محیط و اطلاعات اینرسی از سیستم‌های کنترل کشش موتور سیکلت
  • ورودی سوارکار: دریچه گاز، ترمز و موقعیت دنده

کامپیوتر این کار را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که موتور سیکلت همانطور که تولید کننده می‌خواهد، در چارچوب پارامترهای طراحی آن با صدور دستورالعمل‌هایی برای سخت افزارهای مربوطه مانند سیستم‌های تزریق سوخت و زمان جرقه‌زنی عمل می‌کند. اساسا ECU موتور را کنترل می‌کند و به همین دلیل به آن مدیر موتور نامیده‌اند.

کامپیوتر موتور سیکلت با مقایسه داده‌های ورودی مختلف با مجموعه‌ای از داده‌های از پیش برنامه‌ریزی شده یا نقشه‌ها که مملو از اعداد، صفحه‌گسترده و فرمول‌ها هستند، تصمیم می‌گیرد چه دستورالعمل‌هایی را به موتور بدهد و سپس مقادیر را از آن برنامه‌های پیشین انتخاب کند تا به نتیجه دلخواه برسد. این اعداد یا نقشه‌ها از قبل در کارخانه نصب شده‌اند و همان چیزی است که سازنده موتور سیکلت تصمیم گرفته که برای شما مناسب می‌باشد.

تیونینگ موتور سیکلت چیست و چگونه کار می‌کند؟

کامپیوتر یا ECU استاندارد کارخانه چه مشکلاتی دارد؟

شاید باورتان نشود، اما کامپیوتر موتور سیکلت همزمان به ۳ نفر خدمت می‌کند: مشتریان، حسابداران و محیط‌بانان. کامپیوتر می‌خواهد شما مشتری را خوشحال کند و قدرت و کنترل دریچه گاز را به شما بدهد. اما همچنین در تلاش است تا دوستداران محیط زیست را راضی نگه دارد و موتور را در محدوده آلایندگی استاندارد نگه دارد. همچنین تلاش می‌کند تا همه‌ی این کارها را تا حد امکان ارزان، سریع و ساده‌تر انجام دهد تا هزینه‌ها را پایین نگه دارد و حسابداران سازنده نیز راضی باشند.

مشتریان اغلب مخالف این برنامه‌ها هستند، زیرا معتقدند که کارخانه نباید هیچ محدودیتی را بر روی محصولات خود اعمال کند، اما کارخانه‌ها برنامه ریزی کردن ECU را به عنوان یک مصالحه در نظر می‌گیرند. به عنوان یک موتور سیکلت سوار، وقتی موتور سیکلت می‌خریم، لزوما اهمیت زیادی نمی‌دهیم که نقشه‌برداری ECU برای سازنده چقدر هزینه دارد، زمان کمی برای برنامه‌ریزی درست و تعداد تست‌های آلایندگی موتور می‌تواند انجام دهد. تنها چیزی که می‌خواهیم این است که موتور سیکلت ما در استفاده از آن احساس خوبی داشته باشد و تا آنجا که می‌تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

مفاهیم ریمپ و ماژول در ای سی یو

ریمپ و ماژول دو روش متفاوت برای دستیابی به یک هدف هستند. یعنی تطبیق رفتار ECU با چیزی که مد نظر ما است و استانداردها را زیر پا می‌گذارد. ریمپ یا نقشه برداری مجدد برای باز کردن قفل نرم‌افزاری که بر روی کامپیوتر نصب شده است، انجام می‌شود تا در داخل ECU، دسترسی به نقشه‌های مختلف و تغییر مقادیر برای تغییر دستورالعمل‌هایی است که ECU ارسال می‌کند.

یک ماژول رویکرد متفاوتی دارد. در کنار ECU قرار می‌گیرد و سیگنال‌های ورودی سنسور را به ECU، سیگنال‌های خروجی از ECU به موتور یا هر دو را می‌رباید و سپس آن‌ها را تغییر داده تا دستورالعمل‌هایی را که می‌خواهیم را ارائه دهد. همچنین باید به ECU بگوید که هیچ مشکلی برای جلوگیری از نمایش خطا وجود ندارد و همه چیز به درستی کار می‌کند.

مزایا و معایب ریمپ چیست؟

مزایا و معایب هر رویکرد ساده است. آنچه اهمیت دارد در موارد زیر قابل مشاهده است:

  • هزینه آن چقدر است؟
  • چقدر راحت است؟
  • چقدر قابل برگشت است؟
  • چقدر موثر است؟

مزایا و معایب ریمپ چیست؟

هزینه ریمپ با پیچیدگی موتور سیکلت مورد نظر متفاوت است. موتور سیکلت‌های اروپایی دارای یک پورت تشخیص هستند که می‌توان به آن دسترسی پیدا کرده و نقشه‌های ECU را استخراج و بارگذاری کرد. در مقابل ECU موتور سیکلت‌های ژاپنی بسته هستند. یک پورت تشخیص وجود دارد، اما نمی‌توانید از آن برای دریافت نقشه‌ها در داخل یا خارج از ECU استفاده کنید. در این موتورها ECU باید به صورت فیزیکی برداشته شود که اصلا سخت نیست و برای ورود به آن، به پین‌‌های یدکی روی ECU را برداشته و وارد می‌کنید.

اما به طور کلی، دسترسی برای ریمپ در مدل‌های جدیدتر سخت و سخت‌تر می‌شود. ده سال پیش ECU ها بسیار ابتدایی‌تر بودند، کد آن‌ها بسیار ساده بود و ریمپ کردن در عرض چند دقیقه انجام می‌شد و بسیاری از تیونرها و ریمپرها می‌توانستند با کمی تجربه وارد شده و آن را تغییر دهند، بدون اینکه نیازی به شکستن کد داشته باشند.

امروزه، ECU ها بسیار پیچیده شده‌اند و ریمپرها باید از نرم افزارهای ثالث برای دسترسی به ای سی یو استفاده کنند و حتی در برخی مواقع به طور کامل موفق نمی‌شوند. به طور مثال موتور سیکلت دوکاتی V4 Panigale مدت زیادی طول کشید تا ECU رمزگذاری شده آن کرک شود. یک توسعه دهنده نرم افزار آن را دور زد و قصد داشت نرم افزار را منتشر کند که دوکاتی متوجه شد و کد کلید را تغییر داد. در حال حاضر هیچ سازنده دیگری راه رمزگذاری دوکاتی را پیش نمی‌برد، اما اگر می‌خواستند قطعا این کار را می‌کردند.

ریمپ چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم، موتور سیکلت سواران را با مفاهیم ریمپ و ماژول آشنا کنیم. اگر قصد ریمپ موتور سیکلت خود را دارید، حتما سعی کنید که به مراکز معتبر ریمپ موتور سیکلت مراجعه کنید تا به بهترین شکل ممکن ریمپ انجام شود و خیالتان بابت هر چیزی راحت باشد. ریمپ کردن هزینه نسبتا زیادی دارد و به همین دلیل است که می‌گوییم این کار را به دست متخصص بسپارید، زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود، شما باید ای سی یو را ریفلش کنید که هزینه‌ی جداگانه‌ای دارد. ریفلش کردن نیز به معنی برگرداندن کامپیوتر موتور سیکلت به حالت کارخانه است.

منبع:

https://www.bennetts.co.uk


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند