تعویض روغن ترمز موتور

آموزش تعویض روغن ترمز موتورسیکلت‌های دیسکی

10:00۱

ترمزهای هیدرولیک تقریبا در همه ترمزهای دیسکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که همین ترمزهای دیسکی نیز در ۹۰ درصد موتورهای مدرن وجود دارند. از نظر تئوری ترمز هیدرولیک به عنوان یک سیستم آب بندی عمل می‌کنند. زمانی که اهرم ترمز را فشار می‌دهید، مایع موجود در کارتر یا محفظه نگهدارنده روغن ترمز به پشت پیستون‌های ترمز وارد می‌شود، لنت‌های ترمز به سمت دیسک حرکت کرده و به دیسک فشار می‌آورند و سرعت شما کاهش می‌یابد.

البته به صورت تئوری به همین راحتی فرایند انتقال روغن ترمز و کاهش سرعت موتور انجام شده و در اخر وسیله نقلیه می‌ایستد. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز خرید آنلاین لوازم یدکی موتور سیکلت  با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه تعویض روغن ترمز موتور به سیکلت‌های دیسکی به دست آورید.

آشنایی با فرایند ترمز گرفتن دیسکی

چند نکته بسیار مهم وجود دارد که تفاوت بین تئوری و عمل را ایجاد می‌کند:

  • سیستم ۱۰۰ درصد مهر و موم نیست، فضایی‌هایی برای نفوذ هوا وجود دارد
  • ممکن است که در روغن کمی آب یا هوا وجود داشته باشد
  • روغن ترمز هیگروسکوپیک است و آب را جذب می‌کند
  • پس از مدتی، روغن ترمز قدیمی شما مقدار کمی آب را جذب خواهد کرد که ممکن است از رطوبت و یا بخار باشد
  • در لنت‌ها، اصطکاک ترمز به این معنی است که همه چیز بسیار داغ می‌شود. حرارت آن به قدری است که اگر آبی در آنجا وجود داشته باشد، قطعا می‌جوشد.
  • در برخی موارد نیز روغن ترمز در آنجا وجود دارد، و بر اثر حرارت بالا بخار می‌شوند که در صورت قرار گرفتن در بین دیسک و ترمز، باعث از بین رفتن ترمز می‌شود.

بنابراین اگر ترمزهای موتور سیکلت قوی هستند، یعنی اینکه فرایند ترمزگیری به درستی انجام شده و هیچ نشتی وجود ندارد. اما در صورتی که لنت نرم و اسفنجی شود، به احتمال زیاد به دلیل نشت مایع، لنت‌های ترمز فرسوده یا از بین رفته‌اند.

مراقب رنگ روغن ترمز باشید.

همیشه بهتر است که روغن ترمز خود را بدون توجه به کیلومترهای طی شده به طور منظم بررسی کنید، اما یکی از نکات مطمئن که نیاز به بررسی دقیق و کوتاه مدت دارد، تفاوت قابل توجه به رنگ روغن ترمز است. بسیاری از مخازن روغن ترمز شفاف هستند و درون آن‌ها به آسانی قابل مشاهده است. برخی دیگر از روغن ترمزها یک پنجره دید کوچک دارند تا بتوانید رنگ مایع و سطح آن را ببینید. اگر مایعی که شفاف، کهربایی یا سبز رنگ، شروع به تیره و کدر شدن کرد، آلوده است و زمان تعویض آن فرا رسیده است.

تعویض روغن ترمز موتور

دات ریتینگ (DOT Rating)، جزئیات مهم هستند.

روی درپوش اکثر مخازن روغن ترمز، دستورالعملی را مشاهده خواهید کرد که به شما می‌گوید فقط از یک مایع درجه بندی شده خاص یا DOT استفاده کنید. سیستم رتبه بندی DOT، ایده‌ای از وزارت حمل و نقل ایالات متحده است. کل سیستم ترمز شما طوری طراحی شده است که فقط با یک نوع مایع خاص کار کند. مهم نیست که تعمیرکار مورد اعتماد شما چه برداشتی از دات ریتینگ دارد، روغن ترمز مناسب برای موتور سیکلت شما همانی است که عدد DOT حک شده بر روی درب محفظه روغن می‌گوید.

به همین ترتیب، روغن ترمز با برچسب‌های مسابقه‌ای، خیابانی، خاکی و غیره، روغن بهتری برای موتور شما نیست. روغن ترمزها مسابقه‌ای عموما در برابر گرما مقاوم‌تر هستند، اما قبل نکته قابل توجهی که درباره آن‌ها وجود دارد، طول عمر پایین این نوع روغن‌ها، نسبت به روغن ترمزهای دیگر است. این نوع روغن ترمزها معمولا برای تیم‌های مسابقه‌ای که روزانه مایعات موتور را تعویض کرده و سرویس می‌کنند، کاملا مناسب است، اما استفاده از آن‌ها برای موتور سیکلت‌های خیابانی که نیاز به سرویس زیادی ندارند، کاملا اشتباه است.

نشتی ترمز – چه مشکلی باعث رخ دادن این اتفاق می‌شود؟

امروزه بسیاری از سیستم‌های ترمز موتور سیکلت‌ها از ترمز ضد قفل استفاده می‌کنند که همان ترمز ABS نام دارد. قصد نداریم که موضوع را بسیار پیچیده کنیم، فقط بدانید که این سیستم بسیار حساس است و با برنامه ریزی و کامپیوتر سروکار دارد. یک حرکت اشتباه باعث می‌شود که این سیستم خراب شود و مجبور شوید که موتور سیکلت خود را به یک تکنسین متخصص بسپارید تا این مشکل را برطرف کند.

آموزش تعویض روغن ترمز دیسکی موتور سیکلت

در مورد سیستم‌های معمولی ترمز گیری می‌توان اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشت، ارزش دانستن این فرآیند را دارد، بنابراین بیایید نگاهی به نحوه عملکرد سیستم ترمز معمولی و تغییر روغن ترمز بیندازیم. در ابتدا باید به شما بگوییم که روغن ترمز خاصیت خورندگی بسیار بالایی دارد و در زمان کار بهتر است که از دستکش استفاده کنید. همچنین رنگ و پوشش‌های فلزی را نیز از بین می‌برد، بنابراین دقت در کارتان را باید افزایش دهید.

زمانی که کارتان را شروع کردید، مراقب نشت روغن ترمز باشید و همیشه آب دَم دستتان باشد. پارچه را نیز برای پاک کردن روغن موتور از زمین و یا قطعات فراموش نکنید. وقتی کارتان را تمام کردید، حتی اگر فکر می‌کنید که چیزی نریخته‌اید، باز هم بهتر است که محل کارتان را با آب تمیز کنید تا هیچ آلودگی باقی نماند.

یک سیستم ترمز هیدرولیک از یک سیلندر اصلی که عموما در یک اهرم تعبیه شده است. این اهرم شامل یک سیلندر و یک پیستون است که توسط پدال ترمز فعال می‌شود. فشردن اهرم، روغن را به سمت پایین خط در برابر پشت پیستون‌های کالیپر ترمز که روی لنت‌ها عمل می‌کنند، فشار می‌دهد. از نظر تئوری، روغن ترمز نمی‌تواند، فشرده شود، بنابراین اهرمی که اعمال می‌کنید، باعث تقویت آن شده و در جایی که لنت‌ها با دیسک برخورد می‌کنند، تبدیل به نیروی ترمز می‌شود، جایی که گرمای زیادی به دلیل ایجاد اصطکاک به وجود می‌آید.

تعویض روغن ترمز موتور

چرا باید روغن ترمز را تعویض کرد؟

بنابراین، اگر نکته این است که روغن ترمز قدیمی خود را جایگزین روغن موتور جدید کنید و ترمزهای خود را در بهترین حالت خود نگه دارید، چگونه مایع موجود را از یک سیستم حذف می‌کنید؟ برای اینکه مایع قدیمی را از سیستم روغن رسانی ترمز خارج کنید، باید همزمان با فشار دادن اهرم ترمز، محل خارج شدن ترمز را نیز باز کنید که مانند یک بست معمولی روی محفظه روغن قرار دارد. قبل از اینکه اهرم را رها کنید، فراموش نکنید که دوباره خروجی روغن را سفت کنید تا هوا وارد سیستم روغن رسانی نشود.

حواستان به سطح روغن باشد

در این حالت که ترمز را می‌گیرید، روغن به پمپاژ شدن ادامه می‌دهد و مایع قدیمی ادامه دارد، سطح مایع در مخزن ترمز شما در حال کاهش است. بنابراین شخصی که مسئول فشار دادن اهرم است باید سطح مایع مخزن را نیز تحت نظر داشته باشد و در صورت نیاز مخزن را با مایع تازه پر کند. زیرا اگر سطح سیال در مخزن بیش از حد کاهش یابد، هوا را وارد سیستم کرده و باز هم باید از ابتدا دوباره فرایند را طی کنید تا هوا خارج شود. معمولاً علائم کم (LOW) و پر (FULL) روی مخزن روغن وجود دارد. در نظر داشته باشید که محفظه را بیش از حد پر نکنید وگرنه وقتی درپوش مخزن را تعویض می‌کنید، مایع سرریز خواهد شد.

اگر اولین باری است که این فرآیند را انجام می‌دهید، بهتر است که در محل خارج شدن خودرو یک پارچه بیاندازید. حتما هواگیری را انجام دهید و مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد. احتمال یک روغن را خراب کنید، اما اصلا اشکالی ندارد. بنابراین بهتر است که یک روغن اضافه به همراه داشته باشید که برای جبران روغن از آن استفاده کنید.  این فرایند به قلق گیری نیاز دارد و باید فرمان را به جهات مختلفی بچرخوانید. احتمالا کمی هوا نیز در سیستم روغن رسانی می‌ماند که نیاز به تکرار فرایند دارد. ممکن است که این کار با کمی کثیفی و خستگی همراه باشد، اما زمانی که همه چیز را درست کردید، بسیار رضایت بخش خواهد بود.

نکاتی برای تخلیه روغن ترمز

به یاد داشته باشید که وقتی ترمزهای خود را تخلیه می‌کنید، درزگیرهای درپوش مخزن و همچنین خروجی روغن با روغن مسدود می‌شوند. وقتی کار را تمام کردید از نظر نشتی این موارد را به دقت بررسی کنید. همه چیز باید به درستی بسته و خشک شود. دو یا سه روز دیگر همه چیز را دوباره بررسی کنید. موضوع چالش برانگیزی که در تعویض روغن ترمز وجود دارد، وجود حباب‌های هوا در داخل روغن است. سوالی که باید از خود بپرسید، این است که آیا آنقدر صبور هستید که تا خارج شدن آخرین حباب‌های هوا از روغن به کار خود ادامه دهید و یک سیستم بی نقض را به وجود آورید.

توجه داشته باشید که کیفیت روغن ترمزی که استفاده می‌کنید، بسیار مهم است و در نحوه ترمز گرفتن و ایستادن خودروی شما تاثیر دارد. روغن‌های بی کیفیت بعد از گذشت زمان کوتاهی به شکل چسب می‌شوند که برای سیستم ترمز بسیار بد و خطرناک است که در بلند مدت هزینه زیادی را ایجاد خواهد کرد. اما روغن‌های با کیفیت علاوه بر اینکه طول عمر بالایی دارند، در برابر گرمای بالا نیز مقاوم هستند و بهبود عملکرد ترمز را خیلی واضح مشاهده خواهید کرد. در زمان خرید روغن ترمز به دات ریتینگ نیز توجه داشته باشید که مناسب موتور سیکلت شما باشد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و نحوه تعویض روغن ترمز دیسکی موتور سیکلت را آموزش دادیم. برای تعویض روغن موتور بهتر است که ابزار لازم را داشته باشید که ابزارهای پیش پا افتاده‌ای هستند و معمولا هر شخصی آن‌ها را در اختیار دارد. برای اینکه نتیجه کار خود را به خوبی مشاهده کنید، هواگیری را به خوبی انجام داده و رسوب‌های به وجود آمده در خروجی روغن را نیز پاک کنید تا زمانی که دیگر کثیفی مشاهده نشود. اگر با نحوه درست و دقیق تعویض روغن ترمز موتور آشنا نیستید و ابزارهای آن را در دست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

منابع:

www.bikebiz.com.au

www.elf.com


1 دیدگاه

  1. امیرحسین

    ببخشید اون دکمه بغل کیلومتر برای چیه؟

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند