استعلام خلافی موتور سیکلت

۵ روش استعلام خلافی موتور سیکلت را بدانید

10:00۰

شخصی که در حال خواندن این مقاله است، یعنی اینکه به دنبال استعلام خلافی موتور سیکلت بوده و می‌خواهد پرداخت خلافی را انجام دهد. بنابراین به احتمال زیاد جریمه شده‌اید و اگر نیز جریمه‌ای برایتان ثبت نشده است، که چه بهتر. استعلام خلافی موتور سیکلت کار آسانی است و تنها نیاز به اطلاعات اولیه موتور و صاحب موتور دارد. در صورت داشتن آن‌ها، اطلاعات کاملی از ساعت و تاریخ، محل ثبت خلافی، مبلغ جریمه و دیگر اطلاعات به شما نشان داده می‌شود.

عوامل تاثیر گذار در جریمه شدن موتور سوار بسیار زیاد است و باید قوانین و مقرراتی که برای ایمنی راکب و عابران وضع شدن است، به خوبی رعایت شوند تا خلافی برایتان ثبت نشود. یکی از این عوامل کلاه کاسکت است که استفاده از آن برای امنیت موتور سوار اجباری می‌باشد. در ادامه این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با ما همراه باشید تا روش‌های استعلام خلافی موتور سیکلت و شیوه پرداخت آن‌ها را به شما بگوییم.

درباره روش استعلام خلافی موتور سیکلت خود چه می‌دانید؟

حتی اگر شما راننده‌ای محتاط و با تجربه‌ای باشید، قطعا پیش آمده که یک بار به دلایلی مانند استفاده نکردن از کلاه ایمنی، سرعت غیرمجاز، رد شدن از چراغ قرمز، فراموشی مدارک و یا حتی بوق زدن جریمه شده باشید. معمولا اکثر این جریمه‌ها نیز توسط دوربین‌های مداربسته ضبط و ثبت می‌شود که شما با پیامک یا استعلام خلافی موتور سیکلت متوجه آن می‌شوید. دیده شده است که بسیاری از افراد اصلا از خلافی‌های ثبت شده برای موتور سیکلت و یا خودروی خود اطلاعی نداشته و حتی نمی‌دانند که چطور باید این جریمه‌های را مشاهده و پرداخت کنند. در ادامه می‌توانید ۵ روش استعلام خلافی و پرداخت آن را مشاهده کنید.

استعلام خلافی۱. استعلام خلافی موتور سیکلت با سایت راهور

یکی از ساده‌ترین روش‌های استعلام خلافی موتور سیکلت استفاده از سایت راهور است که با آدرس http://www.rahvar120.ir شناخته می‌شود. می‌خواهید که خلافی خود را استعلام بگیرید و یا آن را پرداخت کنید، می‌توانید با مراجعه آدرس ذکر شده، اقدامات لازم را انجام دهید. برای این روش دیگر نیاز به وارد کردن اطلاعت به صورت مرحله‌ای نیست و تنها نیاز به وارد کردن کد ملی، شماره همراه و شماره پلاک موتور سیکلت و کد وین VIN ( در صورت نیاز) خواهد بود.

اگر فقط به اینترنت دسترسی داشته باشید، خیلی ساده می‌توانید از خلافی وسیله نقلیه خود با خبر شوید. نکته جالب به توجه اینجاست که در هر زمان از شبانه روز می‌توانید به این سایت مراجعه کرده و خلافی را استعلام و پرداخت کنید. همچنین در سایت راهور، جزئیاتی مانند محل جریمه، هزینه جریمه، تاریخ و ساعت جریمه، دلیل جریمه و دیگر موارد در اختیارتان قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که همه‌ی اطلاعات به دلیل بروزرسانی بعد از ۲۴ ساعت در اختیارتان قرار می‌گیرد.

۲. استعلام خلافی با سامانه تلفنی

اگر به اینترنت دسترسی ندارید، اصلا اشکالی ندارد، زیرا روش دیگری برای استعلام خلافی موتور سیکلت وجود دارد که سامانه تلفنی است. تنها کاری که باید با یک تلفن همراه یا تلفن ثابت انجام دهید، این است که با سامانه راهور یا شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس گرفته و اقدامات لازم را برای دریافت مبلغ جرایم و تخلفات انجام دهید. اگر خارج از تهران هستید، حواستان باشد که برای تماس کد ۰۲۱ را به ابتدا شماره اضافه کنید.

۳. استعلام خلافی و پرداخت با سامانه پیامکی

روش دیگر در لیست ما، استعلام خلافی و پرداخت با سامانه پیامکی است که کار با آن بسیار آسان است و نیاز به اینترنت نیز ندارد. برای شروع کار باید شماره پلاک یا شماره VIN را به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. پس از ارسال پیامک، بین مدت زمان ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه بعد خلافی موتور شما و تعداد دفعات جریمه شدنتان برایتان ارسال می‌شود. اگر در طول روز وقت نکردید که استعلام بگیرید، اصلا نگران نباشید، زیرا این سامانه ۲۴ ساعت روز آنلاین بوده و جوابگوی شما است.

  • نکته مهم: حواستان باشد که در این روش این است که پس از وارد کردن کد ۱۷ رقمی کلید * ستاره را بزنید و به همان شماره سامانه ارسال کنید. بعد از اتمام فرایند، پیامکی با عنوان درخواست شناسه پرداخت و شناسه قبض دریافت می‌کنید که با وارد کردن اطلاعات لازم، اطلاعات خلافی را دریافت خواهید کرد.

۴. استعلام خلافی موتور سیکلت به صورت حضوری

یکی دیگر از راه‌های دانستن خلافی موتور، مراجعه حضوری به پلیس راه‌ها و یا دفاتر پلیس +۱۰ است. پیشنهاد می‌کنیم که اگر راه دیگری را پیش رو نداشتید، روش حضوری را انتخاب کنید، زیرا ممکن است که کمی زمانبر باشد. همچنین برای انجام این کار باید مدارک کامل موتور سیکلت را در اختیار داشته باشید. بعد از رفتن به یکی از دفاتر ذکر شده باید به بخشی که مسائل خودرو و یا موتور سیکلت را رسیدگی می‌کند را پیدا کرده و برای استعلام خلافی نوبت بگیرید. بعد از استعلام خلافی، می‌توانید پرداخت جریمه‌های را نیز در همان زمان انجام دهید تا خلافی شما به طور پاک شود.

۵. استعلام و پرداخت خلافی به وسیله واسطه‌ها

آخرین راهی که می‌توانیم برای استعلام و پرداخت خلافی پیش روی شما قرار دهیم، استعلام و پرداخت خلافی به وسیله واسطه‌هایی مانند یدک تیمچه که به طور تخصصی بر روی موتور سیکلت‌ها کار می‌کند، قبضینو که خدمات دیگر را نیز در اختیار کاربران قرار می‌کند، فرمون که رابط کاربری متفاوتی دارد و دیگر واسطه‌ها که ما یدک تیمچه را پیشنهاد می‌کنیم. برای استعلام خلافی معمولا تنها باید بارکد پستی پشت کارت موتور خود را وارد کنید. حواستان باشد که اطلاعات بارکد پشت کارت باید عینا وارد شود.

ثبت خلافی موتور سیکلتعوامل ثبت خلافی موتور

قوانین و مقررات موتور سیکلت‌ها در همه‌ی کشورها وجود دارد، اما می‌توان گفت که در ایران بیشتری سخت‌گیری در این باره اعمال شده است. یکی از دلایلی هم که موتور سواران خلافی زیادی را برای خود می‌بینند، این است که قوانین زیادی وجود دارد که با یک حرکت کوچک، قوانین زیر پا گذاشته می‌شوند و خلافی ثبت می‌گردد. البته ۷۰ درصد قوانین وضع شده به نفع موتورسوار است و برای حفظ امنیت، آسایش و رفاه جامعه، این قوانین الزامی هستند.

معمولا این جریمه‌ها به وسیله دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود که عمل ثبت خلافی و یادداشت کردن پلاک را در همان لحظه ثبت کرده و جریمه برای موتورسوار صادر می‌شود. شاید تعجب کنید، اما این مورد برای خودروها نیز صدق می‌کند و همین فرایند برای ثبت جریمه آن‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود. در ادامه با خلاف‌هایی که باعث زیر پا گذاشتن قوانین می‌شود، آشنا می‌شوید و مواردی که باعث ثبت خلافی و جریمه برای موتور سوار می‌شود را نیز معرفی می‌کنیم:

  • حرکت در معابر عمومی و پیاده روها
  • انجام حرکات خطرناک و تک چرخ زدن
  • عبور از چراغ قرمز
  • نداشتن بیمه نامه و مدارک معتبر
  • ایجاد مزاحمت و سر و صدا در مکان های عمومی
  • سرعت غیر مجاز
  • عدم استفاده از کلاه ایمنی

چگونه خلافی‌های موتور سیکلت ثبت می‌شوند؟

راهنمایی و رانندگی راه‌ها زیادی برای ثبت خلافی وسایل نقلیه دارد و تقریبا هر روزه از همه‌ی آن‌ها استفاده می‌کند تا افراد متخلف را گیر بیاندازد. بنابراین اگر نمی‌خواهید که جریمه شوید، پیشنهاد می‌کنیم که حواستان به موارد زیر باشد:

  • دوربین مداربسته راهنمایی و رانندگی
  • جریمه تسلیمی
  • الصاق برگه جریمه رانندگی
  • دو برگی جریمه رانندگی

روش‌های استعلام خلافی موتور سیکلت و پرداخت آن در یدک تیمچه

یدک تیمچه به کاربران خود اجازه می‌دهد که به سه روش اقدام به پرداخت خلافی خود کنند که دو مورد از آن‌ها با پرداخت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان امکان پذیر بوده و یک مورد از آن‌ها رایگان است. در ادامه این سه روش را به شما می‌گوییم.

  • پرداخت خلافی با شناسه قبض به صورت رایگان
  • استعلام مجموع خلافی با پلاک با پرداخت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان
  • استعلام جزئیات خلافی با پلاک با پرداخت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان

پرداخت خلافی موتور سیکلتسخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و سعی کردیم درباره استعلام خلافی موتور سیکلت و نحوه پرداخت آن روش‌هایی را در اختیارتان قرار دهیم. معمولا از روش‌هایی که گفتیم، می‌توانین استعلام خلافی خودرو را نیز بگیرید و پرداخت آن را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم که از سایت‌های واسط مانند یدک تیمچه استفاده کنید، زیرا راه‌های متفاوتی را برای استعلام خلافی موتور سیکلت در اختیارتان قرار می‌دهد و رابط کاربر پسند آن باعث شده که سهولت در استفاده آن نیز افزایش پیدا کند.

سوالات متداول

  1. آیا می‌توان بدون داشتن کارت موتور از میزان خلافی مطلع شد؟

بله؛ اطلاع از میزان خلافی و جریمه ثبت شده بدون کارت موتور امکان‌پذیر است.

  1. چگونه می‌توان بدون داشتن کارت موتور، استعلام خلافی موتور سیکلت گرفت؟

اگر کارت موتور را در اختیار ندارید، می‌توانید با استفاده از راه تلفن گویا اقدام به استعلام خلافی کنید. در روش‌های دیگر باید کارت موتور را در اختیارتان داشته باشید. در روش استعلام از تلفن گویا کافیست با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید و استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب کنید.

  1. آیا می‌توان برای خلافی موتور تخفیف گرفت؟ چطور؟

در برخی مناسب‌ها که اکثرا عیدها هستند، تخفیفاتی برای پرداخت جریمه موتور سوارها در نظر گرفته می‌شود که در برخی مواقع همه‌ی موتور سوارها و در برخی دیگر قشر خاصی از موتورسوارها از تخفیف بهره‌مند می‌شوند. همچنین شما می‌توانید برای مبلغ خلافی نیز اعتراض کنید تا در صورت امکان از مبلغ جریمه کاسته شود.

  1. چرا بعد از پرداخت اینترنتی، هنوز خلافی موتور در سیستم پاک نشده است؟

با توجه به گفته‌های پلیس راهور، اگر پرداخت خلافی را به صورت اینترنتی انجام داده‌اید، به احتمال بسیار زیاد با تاخیر در صفر شدن خلافی مواجه می‌شوید. اگر بعد از حداکثر دور هفته خلافی صفر نشده بود، قطعی سیستم رخ داده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند