ایربگ و کیسه هوای موتور سیکلت عجیب ولی واقعی

کیسه هوا یا ایربگ موتور سیکلت و انواع کیسه هوای موتور سیکلت

10:31۰

کیسه هوا تا به امروز جان افراد بسیاری را نجات داده است و جالب است بدانید که این محصول برای موتور سیکلت‌ها نیز وجود دارد. اما در نظر داشته باشید که این وسیله بر روی موتور سیکلت نصب نمی‌شود و مانند تنپوش است. کیسه هوا از یک کت و شلوار تشکیل شده است که بسیار هوشمند بوده و با فناوری‌های پیشرفته‌ای ساخته می‌شوند. این ایربگ‌ها دارای سنسورهای زیادی هستند که زمان و سرعت تصادف را تشخیص داده و بلافاصله بعد از حس کردن خطر تصادف، آن‌ها را باز می‌کنند. در ادامه این مطلب از یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره کیسه هوا یا ایربگ موتور سیکلت به دست آورید.

محافظت ایربگ از راننده چقدر است؟

ایربگ موتور سیکلت از دیگر لباس‌های ساخته شده، تاثیر بسیار بیشتری دارد، اما باز هم نتیجه دلخواه را ارائه نمی‌دهد. جالب است بدانید که اکثر تولید کنندگان کیسه‌های هوا، هیچ ادعایی در مورد حفاظت از ضربه وارد شده درباره محصول خود ندارند. اما شرکت‌های آلپینستار (Alpinestars) و دینیس (Dainese) به طور استثناء این ادعا را دارند که محصولات آن‌ها می‌تواند به اندازه به اندازه ۱۸ محافظ که روی هم قرار گرفته‌اند، از بدن راننده محافظت کرده و مقدار زیادی از ضربات وارد شده را دفع کند.

کیسه‌های هوای قدیم موتور سیکلت، برای محافظت در برابر صدمات ناشی از برخورد با زمین طراحی شده است. عملکرد آن‌ها بسیار متفاوت با ایربگ‌های خودرو است و بر روی موتور سیکلت نیز نصب نمی‌شوند. بلکه این ایربگ‌ها مانند یک لباس طراحی شده و راننده باید آن‌ها به بپوشد. به دلیل اینکه راننده موتور سیکلت در زمان تصادف از روی موتور جدا می‌شود، اجزای بدن مورو اصابت زمین قرار می‌گیرند که از آن‌ها می‌توا به سر، دست، قفسه سینه و پشت اشاره کرد که بیشترین بار را در زمان ضربه خوردن تحمل می‌کنند. این مناطق از بدن هستند که تحت پوشش کیت‌های ایربگ هستند و از آن‌ها محافظت می‌شود.

نتیجه یک تحقیق در فرانسه نشان داده که از ۲۷ تصادفی که رانندگان با کیسه هوا بوده‌اند، از به وجود آمدن صدمات جدی جلوگیری کرده و آسیب کمتری به آن‌ها رسیده است. آزمایش تصادف با یک آدمک بدون کیسه هوا انجام شد که نتیجه آن واقعا وحشتناک بود، به طوری که چیز زیادی از آدمک باقی نمانده بود. با سرعت ۳۱ مایل بر ساعت که سرعت زیادی نیست، انرژی که بعد از تصادف به قفسه سینه وارد می‌شود، بسیار زیادی است و ممکن است که حتی شما شانس زندگی کردن را نیز نداشته باشید.

تصادف مارک مارکوئز

هیچ کیت ایمنی وجود ندارد که به طور کامل از شما در برابر ضربات محافظت کند و بدن نیز تا حد مشخصی مقاوم است. در سال گذشته تصادفی برای مارک مارکوئز (Marc Marquez) رخ داد که بسیار خطرناک بود. تنها شانس نجات مارک این بود که قبل از برخورد با آسفالت تایلندی، خود را از موتور رپسول هوندایی که سوار آن بود، جدا کند و همین کار را نیز کرد.

بعد از اینکه از موتور جدا شد، دست و پای خود را در بدن جمع کرده و منتظر شد تا به زمین برخورد کند. بعد از برخورد به زمین، سعی کرد که بر روی آسفالت غلت بخورد و شانس آورد که وارد فضای خاکی شد که موتوری با آن برخورد نداشته باشد. تنها شانس زنده ماندن این شخص کیسه هوایی بود که بر تن داشت و در بهترین زمان نیز از آن استفاده کرد.

چند نوع ایربگ وجود دارد؟

به طور کلی سه نوع مختلف از ایربگ‌ها وجود دارد که هر کدام از نظر ساختاری و راه‌اندازی متفاوت هستند. در وهله اول، سیستم‌های الکترونیکی و خودکار وجود دارند که از شتاب سنج‌های داخلی، ژیروسکوپ‌ها و GPS استفاده می‌کنند تا اطلاعات را مرکز کنترل (ECU) اصلی ارسال کنند و سپس از هوش مصنوعی برای تشخیص “از دست دادن کنترل موتور” استفاده می‌کنند و در صورت بروز تصادف، کیسه‌های هوا باز می‌شوند.

سیستم الکترونیکی بعدی از سنسورهای رادیویی قرار داده شده بر روی موتور برای تشخیص تصادف استفاده می‌کند که در صورت تصادف و فاصله گیری زیادی با موتور و یا از دست دادن تعادل موتور، اقدام به باز کردن کیسه‌های هوا می‌کنند. دیگر سیستمی که کارایی آن بسیار ساده است و با همکاری موتور سوار کار می‌کند، سیستم ماشه مکانیکی است. این سیستم جودو ۲۵ کیلوگرم وزن دارد که از طریق موتور فعال می‌شود. یک بند متصل به لباس و موتور اقدام به باز کردن کیسه‌های هوا می‌کنند.

آیا باید یک کیت کامل کیسه هوا را خریداری کرد؟

کیت‌های کیسه هوا می‌توانند به صورت جداگانه خریداری شوند و هر محصولی که به نظرتان عملکرد بهتری را دارد، را خریداری کنید. نحوه پوشیدن این کیت‌ها به این صورت است که در ابتدا لباس‌های زیرین را پوشیده و سپس اقدام به تن کردن کیت‌ها می‌کنید، توجه داشته باشید که همه اتصالات کیت باید به یکدیگر متصل باشند و زیپ همه‌ آن‌ها نیز بسته باشد. اگر بین بدن و کاپشن خود ۴ سانتی‌متر فاصله باشد، همزمان با امنیت، احساس راحتی نیز خواهید داشت.

اگر کت و شلوار کیت خیلی جذب و تنگ بود، نیازی به نگرانی نیست.  سیستم کیت‌ها دارای یک دریچه فشار هستند که مانع از تعریق و باد کردن آن می‌شود؛ همچنین به دلیل تنگ بودن آن، صدمه‌ای نمی‌بینید. سیستم کیت‌ها هوشمند دینیس (Dainese)، هیلایت (Helite)، مرلین (Merlin) و هیت ایر (Hit-Air) طوری طراحی شده‌اند که بر روی و یا زیر لباس اصلی موتور سواری، قابل پوشیدن هستند. همچنین دینیس و آر اس تی (RST) کت و شلوار با کیسه هوا را که با کیت موتور سواری نیز یکی است را ساخته‌اند.

آیا فروش ایربگ یا کیسه هوای موتور سیکلت در حال افزایش است؟

مارتین براون (Martin Brown) از نمایندگی فروش موتور سیکلت‌های دینیس می‌گوید: “ما احتمالا پنج برابر بیشتر از سه سال قبل محصول کیسه هوا را می‌فروشیم. افزایش فروش به این دلیل است که مشتریان با توجه به اجباری شدن کیسه‌های هوا و همچنین به دلیل پیشرفت و اجباری شدن کیسه هوا در موتو جی پی (MotoGP) از پیش آگاه هستند. تصادفات بزرگ مارک مارکز نیز درس و عبرتی برای افرادی بودند که از کیسه هوا استفاده نمی‌کردند.

دیگر رقابت‌ها نیز به فروش بیشتر ایربگ‌ها کمک کرده است که قیمت آن‌ها نزدیک به ۴۰۰ پوند است. ما این کیسه‌های ۴۰۰ پوندی را فقط برای موتورسوارانی ساختیم که نیاز به استفاده از آخرین فناوری در این حوزه داشتند. ژاکت‌های ساخته شده با آخرین فناوری که کیسه هوا نیز به آن متصل است، با قیمت ۵۷۰ پوند خرید و فروش می‌شوند.

این ایربگ‌ها در چه شرایطی فعال می‌شوند؟

ام سی ان (MCN) آزمایشاتی را با کت و شلوار (Dainese D-Air Misano 2) و یک نقطه ترامپولین پر انرژی انجام داد. در نتیجه مشخص شد که همه جهش‌ها برای باز شدن کیسه‌های هوا کافی نبوده. کیسه‌های هوای الکترونیکی بسیار هوشمند هستند و میلیون‌ها داده درباره موتور سواری در آن‌ها وجود دارد. اما درباره سقوط از ترامپولین داده‌ای وجود ندارد. مکانیزم و الگوریتم‌های پشت سنسورهای حرکتی، کارکرد سیستم را تقویت کرده و در زمان درست اقدام به باز کردن کیسه‌های هوا می‌کند. بعلاوه، اکثر کیسه‌های هوای الکترونیکی برای عمل درست نیاز به تشخیص سرعت GPS بیش به از ۲۵ کیلومتر در ساعت دارند.

آیا ایربگ‌ها دارای استاندارد سی ای (CE) هستند؟

تصور کنید که ایربگ‌ها این استاندارد را نداشتند، مشخص است که هیچ کس آن‌ها را خریداری نمی‌کرد. استاندارد  EN 1621-4 برای ایربگ‌هایی است که با کیسه‌های هوا ساخته شده‌اند. همانطور که می‌دانید این استاندارد زمانی به یک وسیله داده می‌شود که حداقلی‌ها را در حفاظت و پوشش را رعایت کرده است. اگرچه این توضیح برای سیستم‌های مکانیکی (طناب دار) نوشته شده است، اما برخی از تولید کنندگان جلیقه‌های الکترونیکی کیسه‌های هوای خود را با استاندارد محافظتی آزمایش می‌کنند تا محافظت از مشتریان را به حداکثر رسانده و اطلاعاتی را درباره کیت به مشتریان ارائه دهند.

همانند یک زره، این محافظ‌ها دارای دو سطح عملکرد ضربه‌ای هستند. عملکرد سطح ۱ باید بیش از ۴.۵ کیلو نیوتن نیروی متوسط ​​(بدون هیچ ضربه‌ای بیش از ۶ کیلو نیوتن) و عملکرد سطح ۲ باید کمتر از میانگین ۲.۵ کیلو نیوتن (بدون یک ضربه بیشتر از ۳ کیلو نیوتن) را ارسال کند. مانند هرگونه تاییدیه استاندارد (CE)، با استفاده از پیکتوگرامی که در پشت لباس چسبانده شده است، می‌توانید داشتن استاندارد سی ای را با استفاده از وبسایت سازنده آن، بررسی کنید.

وقتی که تصادف کنید، ایربگ موتور سیکلت چه کار می‌کند؟

دامون رایدرز یا همان سوارکاران دامون (Damon Rides)، خواننده و مسابقه دهنده باشگاه ام سی ان (MCN) می‌گوید: “من یک جلیقه ایربگ آلپینستار تک ایر ریس (Alpinestars Tech-Air Race) با کت و شلوار چرمی پی اس آی (PSI) سفارشی دارم. زیرا پس از چند تصادف عادی، بدن من احساس درد در مناطق مختلف می‌کرد، بنابراین لباسی را می‌خواستم که چیزی بیشتر از حفاظت اولیه را ارائه می‌دهد.

“من چهار بار در آن تصادف کردم. سه بار هنگام استقرار و یک بار دیگر که از مسیر خارج شدم. هنگامی که از مسیر خارج می‌شوید، هیچ چیزی احساس نمی‌کنید، اما هنگامی که به زمین برخورد خواهید کرد، برخوردهای سختی را به بدن خود احساس خواهید کرد که اجازه فکر کردن و تمرکز را از شما می‌گیرند.

“سه بار دیگر نیز در زمانی تصادف کردن که با سرعت‌های مختلف از ۳۰ مایل در ساعت تا ۱۲۰ مایل در ساعت تصادف کردم و خوش شانس هستم که در تصادفات با سرعت بالا، منطقه خاصی از اعضای بدن من ضربه نخورد و هنوز سالم هستم. اما در یک تصادف که قسمت بالایی سر من ضربه خورد، تقریبا نزدیک بود که ناک اوت شود، اما خوشبختانه به مدت ۴۵ دقیقه از هوش رفتم و بعد به حالت قبلی خود بازگشتنم.

“یک بار دیگر که در حال مسابقه دادن بودیم، تصادف رخ داد. این تصادف به این دلیل رخ داد که من برای گذر از پیچ، از موتور آویزان شده بودیم و به زمین تکیه دادم تا جلوی گذر از مسابقه دهندگان دیگر را بگیرم. در اینجا بود که از روی موتور افتادم و کیسه هوای لباس باز شد. کیسه هوایی که خریداری کرده‌ام، این قابلیت را دارد که در صورت برخورد با موتور سیکلت دیگر نیز، باز شود و عملکرد خود را پیاده‌سازی کند.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، کیسه هوا یا ایربگ یک وسیله لازم برای موتورسواران است که امنیت آن‌ها را تا حد زیادی تامین کرده و خطر از دست دادن جان‌شان را به کمترین مقدار ممکن می‌رساند. در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه، گفتیم که ایربگ‌ها قیمت زیادی ندارد و با توجه به تنوع آن‌ها، می‌توانید هر کدام را بسته به بودجه و کارایی خریداری کنید. این وسیله باعث کاهش آمار مرگ و میر در موتور سواری شده است که نشان دهنده تاثیر این وسیله بر روی امنیت شما می‌باشد.

منابع:

www.motorcyclenews.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند