موتور سواری حرفه‌ای

آموزش موتور سواری حرفه‌ای و ۱۰ نکته کلیدی برای راندن بهتر موتور سیکلت

12:00۳

در ابتدای این مطلب، صادقانه باید به شما بگوییم که حرفه‌ای شدن در زمینه موتوررانی کار آسانی نیست و نیاز به تلاش زیادی در این زمینه دارد. علاوه بر این، در نظر بگیرید که همه موتورسوارانی که وارد دنیای موتورها می‌شوند، نمی‌توانند یک روزه حرفه‌ای شوند و با هر سرعت و تکنیک به کار خود ادامه دهند. اما به این معنی نیست که شما نمی‌توانید در موتور سواری حرفه‌ای شوید و تکنیک‌های خاص این وسیله نقلیه را یاد بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ابتدا راندن موتور را به خوبی یاد بگیرید و سپس به سراغ کارهای دیگر بروید. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره نکات کلیدی درباره موتور سواری حرفه‌ای در اختیارتان قرار دهیم.

در موتور سواری حرفه‌ای در ترافیک، از ترمز عقب استفاده کنید!

انتخاب مسیری که ترافیک نداشته باشد، یکی از سخت ترین کارهایی است که ما به عنوان سوارکار باید انجام دهیم. اما معمولا ترافیک برای موتور سواران موضوع قابل تحملی است، زیرا از بین خودروها و وسایل نقلیه دیگر خیلی راحت رد می‌شوند. اما اگر سوار بر موتور سنگین باشید، چاره‌ای جز صبر کردن نخواهید داشت، زیرا کنترل این وسیله در سرعت پایین کمی سخت می‌شود. همچنین این موضوع نیاز به توجه کاملی به آگاهی موقعیتی قوی، هماهنگی خوب دست و چشم دارد که باید تعادل را نیز در نظر گرفت. هیچکس به غیر از خودتان نمی‌تواند در این سه مورد به شما کمک کند و خودتان باید زحمت تقویت و رشد آن‌ها را بکشید.

اما استفاده از ترمز عقب در ترافیک به شما اجازه می‌دهد که نیروی بیشتری از موتور دفع شود، زیرا در زمان ایستادن به ترمز عقب، حفظ تعادل شما بهبود داده و نیرویی را نیز به سمت شما هدایت نمی‌کند. همچنین در موقعیت‌هایی که نیاز به توقف اضطراری دارید، ترمز عقب با توجه به قدرتی که دارد، می‌تواند سرعت بیشتری را کاهش داده و در عین حال تعادل کلی موتور و فرد را نیز حفظ می‌کند. اما به نظر می‌رسد که با فشار دادن ترمز جلو در حین شتاب گیری، نیروی حرکتی بین شتاب و سرعت را کاهش داده، به تعادل جانبی کمک می‌کند. برای انجام این کار، فقط روی اهرم ترمز نکوبید و آن را نگه دارید، اگر می‌خواهید موتور حرکت نکند، آن را به نیم ترمز کاهش دهید.

موتور سواری حرفه‌ای

تغییر دنده و گاز ندادن

در حین ترمزگیری از دنده پایین‌تری استفاده کنید؛ اجازه دهید کلاچ کاملا آزاد شود، سرعت کم شده و با ترمز عقب سعی در نگه داشتن موتور داشته باشید. شاید در این لحظه دور موتور کمی بالا برود، اما مشکلی وجود نخواهد داشت. اگر خیلی سریع دنده را پایین بیاورید، به دلیل فشرده شدن موتور لاستیک عقب را قفل خواهید کرد. برای درست انجام دادن این کار باید دور موتور را با ترمز گرفتن و تغییر دنده هماهنگ کنید تا از قفل شدن چرخ عقب جلوگیری شود.

اما در صورت قفل کردن چرخ عقب، برای درست شدن نیاز به ابزار خاصی نیست و فقط ترمز یا کلاچ را رها کنید. اگر فقط از دو انگشت برای ترمز کرند استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از بقیه انگشتان خود نیز استفاده کنید تا بعد از کشیدن کلاچ و پایین آوردن دنده، به دستگیره گاز دسترسی داشته باشید که با انجام این کار به افزایش دور موتور همراه کمک کنید. در این حالت هم می‌توانید دنده را افزایش داده و یا با ترمز گرفتن موتور را نگه دارید. شما باید بتوانید نیروی ترمز ثابتی را در حین کاهش سرعت حفظ کنید. علاوه بر این دانستن میزان گاز و دورهای مناسب برای تغییر دنده به شما کمک می‌کند که رانندگی روان‌تری را تجربه کنید.

بر سر پیچ، ترمز عقب یا جلو؟

ترمز گرفتن در گوشه پیچ کار را سریع‌تر و ایمن‌تر می‌کند. اما سوال اینجاست که از کدام ترمز استفاده کنیم که راحت‌تر و ایمن‌تر باشد. استفاده از ترمز جلوی موتور سیکلت سرعت را کاهش می‌دهد؛ اما با انجام این کار، سیستم تعلیق جلو را فشرده می‌کند و وزن را به لاستیک جلو منتقل خواهد کرد که علاوه بر آن ممکن است که شما نیز کمی به سمت جلو هدایت شوید. ترمز گرفتن بر سر پیچ در هنگام چرخش شاید سرعت موتور را کاهش دهد، اما تعادل شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد که چرخش را به دلیل چسبندگی بالا، افزایش خواهد داد.

در استفاده از ترمزهای عقب در پیچیدن، قطعا شما این مشکل را تجربه نخواهید کرد، زیرا در زمان چرخش، نیروی کمی به سیستم تعلیق وارد می‌شود و علاوه بر حفظ تعادل نیز آسان‌تر خواهد بود. اما در نظر داشته باشید که در هوای برفی و یا بارانی که باعث لیز شدن زمین‌ها می‌شود، گرفتن ترمز عقب شاید ایده خوبی نباشد. در زمانی که زمین لیز است، قطعا با گرفتن ترمز به طور کامل، موتور سر خواهد خورد. بنابراین بهترین راه‌حل آرام رفتن و گرفتن ترمز به صورت نصفه است. با انجام این کار همزمان از پیچ گذشته و به بعد از پیچ نیز شتاب می‌گیرید.

نکته دیگر گرفتن ترمز به موقع است. کافیست که کمی دیرتر ترمز کنید تا با ناهماهنگی سرعت و جاده روبرو شوید. این موضوع به کاملا به شما و شدت پیچ بستگی دارد و بهترین تصمیم را باید خودتان بگیرید. این کار در ابتدا ممکن است کمی سخت باشد، زیرا چرخش موتور سیکلت کمی محدود است و احتمالا به مشکل می‌خورید. برای رد کردن پیچ کافیست که سرعت را با ترمز عقب یا جلو کاهش داده و بعد از رسیدن به پیچ، کمی گاز دهید و فرمان را بچرخانید.

موتور سواری حرفه‌ای سر پیچ ترمز عقب یا جلو؟

سیستم تعلیق

از آنجایی که سیستم تعلیق جلو در زمان ترمز گرفتن فشرده می‌شود، وصله تماس لاستیک جلو از قبل به حداکثر رسیده است، می‌توانید از اهرم ترمز برای سفت کردن یا باز کردن راه ترمز استفاده کرد، بدون اینکه هیچ چیزی بر هم بخورد. در این حالت اگر چاله و یا مانعی نیز بر سر راه شما باشد، خیلی ساده می‌توانید با کاهش و یا افزایش سرعت از مانع بگذرید. یک حالت دیگر برای پیچیدن وجود دارد که نقش شما و سیستم تعلیق اهمیت بالایی دارد.

اگر پیچ خیلی تند بود و سرعت زیادی داشتید، تا زمانی که به پیچ می‌رسید، سرعت را کاهش دید و سپس بپیچید. در اینجا پیشنهاد می‌کنیم که اصلا به سمت زمین خم نشده و فرمان را نیز تا آخر نچرخانید، زیرا احتمال از دست دادن تعادل‌تان بسیار بالا است. خم شدن و ترمزگیری هر دو نیاز به داشتن منبع سرعت دارند. هرچه بیشتر خم شوید، کمتر می‌توانید ترمز کنید و بالعکس. اگر سرعت کمی دارید، هم می‌توانید به اندازه کافی خم شوید و هم ترمز بگیرید.

بر سر این پیچ ترمز کنم یا نکنم؟

اگر در نقطه کور جاده هستید و نمی‌دانید چه زمانی و کی باید گاز بدهید و یا ترمز کنید، باید به سر جاده نگاه کرده و به نقطه افقی که در آن دو طرف جاده توجه کنید. اگر آن نقطه فاصله ثابتی از شما داشته باشد، پیچ با شعاع ثابتی ادامه می‌یابد. اما، نقطه به شما نزدیک شده و ادامه پیچ نیز مشخص نیست، پیشنهاد می‌کنیم که کم کم سرعت خود را کاهش دهید تا اینکه ادامه پیج را ببینید و دوباره سرعت موتور را افزایش دهید.

در موتور سواری حرفه‌ای کلاچ را برای تعویض دنده فراموش کنید

شاید تا به اینجای کار برخی موضوع‌های برایتان تکراری شده باشد، اما مواردی هستند که باید یاد بگیرید. شاید باور نکنید، اما افراد زیادی را در جاده می بینم که نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند. برخی افراد از موتور سیکلت‌های بهتری استفاده می‌کنند که مزیت آن‌ها نرم‌تر، تعویض سریع‌تر دنده و سایش کم کلاچ است. در زمان تعویض دنده حواستان به این موضوع باشد که دور موتور را در میزان خوبی نگه دارید تا دنده به خوبی تعویض شود.

هدایت موتور به سمت درست

شاید شما نیز نامی از ضد فرمان (Countersteering) شنیده باشید که فرمان را به سمت مخالف چرخوانده، اما موتور به سمت دیگری حرکت می‌کند. این مهارتی است که بحث زیادی بر روی آن وجود دارد و کاملا امن نیست. با استفاده از موتور سیکلت در یک مکان خلوت می‌توان این مهارت را امتحان کرد، اما قبل از تست کردن آن باید بدانید که احتمال زمین خوردن وجود خواهد داشت. پیاده سازی این مهارت بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

به سمت موتور خود بروید، روی آن بنشینید و هر دو پا را محکم روی زمین بگذارید. حالا فرمان را به سمت چپ بچرخانید. موتور از کدام طرف می‌خواهد بیفتد؟ بله، سمت راست. به چرخ جلو نگاه کنید، در حال ایجاد یک نقطه هستید که آن در یک طرف بدنه اصلی موتور و در سمت دیگر فرمان قرار دارد که موتور سیکلت می‌خواهد به سمت آن نقطه بیفتد.

با تمرین آگاهانه این تکنیک، کنترل شما را بر موتور و سرعتی که می‌توانید با آن موتور بچرخانید افزایش می‌یابد. برای انجام این کار به صورت تمرینی در یک پارکینگ بزرگ و خالی بروید. با سرعت بین ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر تا امتداد مسیر حرکت کنید و فرمان را در قسمت داخلی جهتی که می‌خواهید، کمی تکان دهید. متوجه چرخش کم خود می‌شوید که موتور با یک چرخش فرمان کوچک تغییر جهت را به خود می‌بیند. دفعه بعد، فرمان را کمی محکم‌تر بچرخوانید که متوجه جهت‌گیری خواهید شد. سپس به جاده بروید و شروع به ترکیب آن در سواری خود کنید. در آنجا که می‌روید، در هنر ضد فرمان تسلط پیدا کرده‌اید.

به مسیر پیش روی خود دقت کنید

ماشین به لاین شما منحرف می‌شود؟ یا مسیرتان بسیار تنگ است؟ مانعی در جاده وجود دارد؟ جاده از یکدیگر جدا شده و دوطرفه می‌شود؟ هر زمان که مشغول موتور سواری شدید، حتما به مسیر خود دقت کنید. به قول معروف یک چشم شما باید به ۵ متر جلوتر و چشم دیگرتان باید ۱۰۰ متر جلوتر را نگاه کند. این کار باعث می‌شود که به کلیات و جزئیات جاده پی ببرید و تصمیمات خود را زودتر بگیرید.

همچنین به غیر از جاده، وسایل نقلیه دیگری نیز در حال رفت و آمد هستند که با توجه به آن‌ها می‌توان مسیر را تغییر داده و به یک لاین دیگر بروید. به علاوه قبل از رسیدن به مانع شما آن را مشاهده کرده‌اید و به راحتی مسیر را عوض کرده و یا از آن به آرامی گذر می‌کنید.

موتور سواری حرفه‌ای تمرکز به جاده

در موتور سواری حرفه‌ای عملکرد موتور و خودتان را بهبود دهید

اگزوزهای پر سر و صدا، کروم زرق و برق دار، لاستیک‌های فانتزی و برچسب‌های رنگارنگ شما را سریع، ماهر یا ایمن‌تر نمی‌کند. بهتر است که به جای این کارها کمی تمرین کنید تا عملکرد خود را بهبود دهید. بهترین استفاده از زمان و پول خود این است که کیلومترها را با موتور سیکلت طی کنید و یا تکنیک‌های چرخش مچ (Twist of the Wrist) یا اسپرت رایدینگ (Sport Riding) را یاد بگیرید.

سپس بعد از یادگیری مهارت‌های فردی، می‌توانید کمی به موتور سیکلت برسید. شاید برایتان سوال باشد که چگونه به موتور سیکلت برسیم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که سرویس دوره‌ای موتور سیکلت، تیونینگ کردن آن، بررسی روغن و فیلترهای این وسیله نقلیه و غیره از راه‌های بهبود عملکرد موتور هستند. این کار علاوه بر افزایش عملکرد، هزینه‌های شما را در بلندمدت کاهش داده و عمر موتور سیکلت را نیز افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و نکاتی کلیدی درباره موتور سواری حرفه‌ای بیان کردیم. اگر یک فرد تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا به نکات ابتدایی رانندگی با موتور سیکلت را یاد بگیرید و سپس به نکات حرفه‌ای موتوررانی بپردازید. اگر قصد تمرین با موتور سیکلت را دارید، بهترین مکان یک کوچه خلوت است نه ماشین و یا رفت و آمد کمی باشد. البته برخی پیست‌ها نیز این کار را با پرداخت شهریه انجام می‌دهد که از ابتدایی‌ترین حالت تا پیشرفته‌ترین نکات را به شما می‌گویند.

منابع:

www.rospa.com


3 Comments

  1. ممد

    اقا یکی بگه چه کنم موتورو روشن میکنم خفه میکنه بادشم تا اخر وا کردم رو سه درجست روشن میکنم خفه میکنه

  1. مهدی

    من قبلا یادمه یکی از دوستام تو دنده ۳ فکر کنم کلاجو میگرفت و یه گاز زیاد به موتور میداد و صداش خیلی خفن بود
    تو شهر ما اصطلاحا به این کار میگن التماس دادن به موتور
    ولی من هرچی میخام اون کارو کنم خوب درنمیاد یعنی صدای گاز مثل همون حالتیه که موتور بی حرکته
    خواهشا اگه میدونید راهنمایی کنید

  1. نژم

    هلو

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند