موتور سیکلت هیبریدی

آشنایی با بهترین موتور سیکلت‌‌های هیبریدی جهان

11:54۰

زمان زیادی برای برنامه ریزی و مهندسی برای توسعه نوع موتور سیکلت هیبریدی به طول انجامید. حتی بسیاری از برندهای شاخص بازار مانند سوزوکی، بنلی، کاواساکی و دیگر برندها، هنوز در مرحله تکمیل طراحی خود هستند و هنوز یک موتور سیکلت هیبریدی واقعی با قدرت الکتریکی و سوخت کاملا برقی تولید نکرده‌اند. با به کار بردن برق در صنعت خودروسازی و موتورسازی، برخی از رانندگان برای این اتفاق بسیار شگفت زده بودند، اما برخی دیگر اصلا برایشان فرقی نمی‌کرد که سوار موتور یا ماشین هیبریدی و یا بنزینی شوند. در ادامه از این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه، مرکز فروش لوازم یدکی موتور قصد داریم که ۱۰ مدل از بهترین موتور سیکلت‌های هیبریدی که تا به امروز ساخته شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

۱۰. موتور سیکلت هوندا پی سی ایکس ۱۵۰ (PCX150)

موتور سیکلت PCX150، در نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۲۰۱۸ با موتور ۱۲۵ سی‌سی و اضافه شدن پیشرانه هیبریدی، معرفی شد. هوندا اولین برندی بود که موتور سیکلت‌های هیبریدی را عرضه کرد و آن‌ها را به تولید انبوه رساند. همچنین با بروز رسانی موتور سیکلت‌های خود برای موتورسواران به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. باید بدانید که این مدل از موتور سیکلت‌های هوندا، فقط در ژاپن عرضه و به فروش می‌رسند.

موتور سیکلت هوندا پی سی ایکس

۹. موتور سیکلت تی وی اس زپلین کانسپت (TVS Zeppelin Concept)

موتور سیکلت TVS 310R توسط برند TVS تولید شده که سومین تولید کننده بزرگ موتور سیکلت در هند است. نکته جالب درباره این موتور سیکلت اسپرت هیبریدی، استفاده همزمان از دو نوع سوخت گاز و برق برای کاهش آلاینده‌ها است. آن‌ها یک موتور الکتریکی ۱۲۰۰ وات را با یک موتور ۲۲۰ سی سی بنزینی ترکیب کردند و همین امر نیز باعث شد بسیاری از افراد برای خرید این موتور سیکلت اقدام کرده و TVS رکورد فروش موتور سیکلت در آن سال را کسب کند. این موتور سیکلت برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیل هند در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.

موتور سیکلت تی وی اس زپلین کانسپت

۸. موتور سیکلت یاماها جن-رای کروزر کانسپت (Yamaha Gen-Ryu Cruiser Concept)

موتور سیکلت Gen-Ryu Cruiser در نمایشگاه اتومبیل توکیو در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این موتور سیکلت مفهومی مجهز به موتور چهار سیلندر ۶۰۰ سی سی و یک موتور R6 با یک موتور الکتریکی بزرگ برای تکمیل موتور بنزینی بود. طراحی ترکیبی موازی این موتور سیکلت، داریا نوآوری‌‌های زیادی بود که افراد زیادی را به خود جذب کرد. موتور سیکلت جن رای کروزر کانسپت، از دو موتور برای تغذیه ژنراتوری که باتری را شارژ می‌کند، بهره برده است. این رونمایی در زمانی که بحران مالی ژاپن بود و به همین فروش خوبی را تجربه نکرد. اما یاماها به قدری از فروش در دیگر کشورها سود کرد که آن را راضی نگه دارد.

موتور سیکلت هیبریدی

۷. موتور سیکلت اکو ای تی- ۱۲۰ هایبرید (Eko ET-120)

موتور سیکلت Eko ET-120 یک موتور هیبریدی است که حداکثر سرعت آن به ۶۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این موتور سیکلت کارایی جالب و هوشمندی دارد و در انجین خود می‌توان به طور همزمان از بنزین و برق برای مصرف سوخت استفاده کند که هزینه‌های کمتری را برای شما در بر خواهد داشت. این موتور سیکلت بر اساس استانداردهای فناوری سبز ساخته شده است که قیمت مناسبی در کشور هند دارد. مردم این کشور استقبال خوبی از موتور سیکلت‌های هیبریدی و ساخته شده با فناوری سبز می‌کند و همین امر نیز باعث شده تا تولید کنندگان این نوع محصولات، بر عرضه محصولات خود در هند مانور بدهند.

موتور سیکلت اکو یک مدل تولید شده کوچک‌تر از مدل اصلی خود است، اما عرضه آن با عنوان وسیله حمل و نقل دوستدار محیط زیست و قیمت بسیار مناسب آن، قابل قدردانی است. نسخه اصلی این موتور سیکلت برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۱ تولید شد؛ نسخه هیبریدی آن نیز در اواخر سال ۲۰۱۱ عرضه شد که به عنوان یک موتور سیکلت مسافرتی از ارزش بالایی برخوردار است.

موتور سیکلت اکو ای تی- 120 هایبرید

۶. موتور سیکلت فاریون ام-۱ کانسپت هایبرید (Furion M-1 Concept Hybrid)

طراح اصلی موتور سیکلت فاریون، الکتریک هانتر (Electric Hunter) است. کانسپت Furion M-1 در سال ۲۰۲۱ در دسترس عموم قرار گرفت. یعنی اینکه نیازی نیست که مدت زیادی را برای تولید این موتور سیکلت انتظار بکشید و به زودی فاریون به بازار خواهد آمد. موتور سیکلت فاریون برند فرانسوی است که طرفداران خاص خود را دارد. طرح ایده موتور سیکلت کانسپت M-1 از طرح یاماها YZF-R6 الهام گرفته شده است، اما بسیاری از افراد اعتقاد دارند که شباهت خیلی کمی بین این دو موتور سیکلت وجود دارد.

این مدل یک تلاش مشترک از مشارکت شرکت‌های موتورسازی فاریون و یاماها است. Furion M-1 دارای یک انجین بنزینی ۷۵۰ سی‌سی است که با یک موتور برقی ترکیب شده و موتور هیبریدی فاریون را به وجود آورده است. مکمل موتور یاماها و موتور برقی است وسیله نقلیه‌ای را به وجود آوده که شرایط محیط زیست را بهبود می‌دهد.

موتور سیکلت فاریون ام-1 کانسپت هایبرید

۵. موتور سیکلت پیاجیو MP300ie هیبریدی (Piaggio MP300ie Hybrid)

موتور سیکلت پیاجیو، مدل MP300ie یکی دیگر موتور سیکلت‌های هیبریدی این لیست است که در کشور ایتالیا ساخته شده و کیفیت بسیار بالایی دارد پیاجیو است. این موتور سیکلت، در واقع یک سه چرخه است که دو چرخ در جلو و یک چرخ در قسمت عقبی خود دارد. طراحی جدید موتور سیکلت پیاجیو باعث شده تا افراد بسیاری درباره نحوه کارکرد این موتور سیکلت کنجکاو باشند. برای کارایی این موتور سیکلت در قسمت جلویی جدید، می‌توان برای تغییر مسیر، فرمان را بچرخانید. موتور سیکلت Piaggio MP300ie Hybrid دارای  یک موتور ۱۵ اسب بخاری است که با حجم ۱۲۴ سی‌سی استفاده می‌کند.

در کنار موتور تقریبا ضعیف بنزینی آن، موتور الکتریکی پر قدرت قرار گرفته است که سرعت موتور سیکلت را بیشتر می‌کند. موتور سیکلت MP3300ie دارای یک موتور هیبریدی پلاگین با موتور برقی sohc 278vv Piaggio Quasar است. شارژ این موتور از طریق یک پریز معمولی ۱۲ ولت یا توسط پایگاه‌های شارژ سریع موتور سیکلت، انجام می‌شود. مدت زمان شارژ این موتور تقریبا سه ساعت است.

موتور سیکلت پیاجیو MP300ie هیبریدی

۴. موتور سیکلت اشنایدر الکتریک هایبرید (Schneider Electric Hybrid)

موتور سیکلت هیبریدی اشنایدر نتیجه کار تیمی مکانیک‌های مشهور در اورنج کانتی چوپرز برای توسعه یک فناوری سبز برای تامین نیروی موتور سیکلت است. این تیم در آمریکای شمالی نیز گرد هم آمده است تا یک موتور با کیفیت با فناوری سبز را طراحی کنند. سرانجام این افراد با هدف خود رسیدند و یک موتور هیبریدی را به مرحله تولید رساندند. این امر می‌تواند باعث ایجاد تغییرات زیادی در صنعت حمل و نقل شود و یک تجربه جدید را برای بسیار از افراد ایجاد می‌کند.

از اشنایدر هایبرید تنها یک عدد تولید شده و هنوز به مرحله تولید انبوده نرسیده است. بنابراین در حال حاضر به عنوان یک مدل تولید و به فروش می‌رسد. اما در صورت ساخت نمونه اصلی، قطعات خریداران زیادی به سمت آن خواهند آمد؛ طراحی این موتور حتی برای کلکسیونرها نیز جذاب است.

موتور سیکلت اشنایدر الکتریک هایبرید

۳. موتور سیکلت پاکت بایک ام سی-۵۰۶ – ۱۲۵ سی‌سی (Pocket Bike MC-506 – ۱۲۵ cc)

این موتور سیکلت ساخت چین است و حداقل در تعداد ۵ دستگاه به خرده فروشان فروخته می‌شود. این موتور سیکلت در دو نوع ۲ زمانه و ۴ زمانه ساخته شده است و به انتخاب مشتریان، هر کدام از آن‌ها قابل ارائه است. در سالت این موتور سیکلت از یک موتور بنزینی و یک موتور برقی بهره برده شده است که با استارت برقی و طراحی جذابی که دارد، طرفداران زیادی به دست آورده است. اکثر موتور سیکلت‌های ساخته شده در چین بدون برند هستند و تعداد کمی از آن‌ها تولید می‌شود، اما پایکت بایک ام سی، از جمله اولین موتور سیکلتی‌های هیبریدی است که به تولید انبوه رسیده است.

موتور سیکلت هیبریدی

۲. موتور سیکلت هیبریدی آی زی اچ-۱ (Izh-1 Hybrid Motorcycle)

موتور سیکلت Izh-1 Hybrid در کشور روسیه ساخته شده است که کیفیت بالایی داشته و طراحی خاص آن باعث شده تا علاوه بر روسیه، در کشورهای دیگری نیز خرید و فروش شود. طراح موتور سیکلت آی زی اچ، ایگور چک (Igor Chak) است که کارهای ظریف، اما قدرتمندی را به نمایش می‌گذارد. این یک موتور سیکلت مفهومی دارای موتور تقویت شده V-twin 8500 است، قدرت این موتور را به شدت افزایش می‌دهد. یک موتور الکتریکی نیز بر روی چرخ‌های عقب نصب شده است تا وضعیت موتور سیکلت را متعادل کند. سازندگان این موتورسیکلت برای صرفه جویی در مصرف سوخت از فناوری سبز استفاده کرده‌اند.

موتور سیکلت هیبریدی

۱. موتور سیکلت ردشیفت ام ایکس هایبرید (Logos Technologies RedShift MX Hybrid)

موتور سیکلت ردشیفت ام ایکس، یک مدل منحصر به فرد است که برای تیم‌های نیروی ویژه تولید شده است. این موتور سیکلت از فناوری ترکیبی که در خودروها نیز به کار می‌رود، استفاده می‌کند و همین امر نیز باعث شده تا قدرت بالایی داشته باشد. طراحی کراس مانند ردشیفت، جذبه خاصی به آن داده و کم صدا بودن آن نیز باعث شده تا برای انجام ماموریت‌های مخفی کاربرد داشته باشد. هر دو نیروی الکتریکی و بنزینی این موتور سیکلت، خیلی سریع با یکدیگر ترکیب می‌شوند که به کماندوها اجازه می‌دهد تا حرکات مختلفی را انجام دهند.

موتور الکتریکی به موتور سیکلت برای دستیابی به سرعت بیشتر کمک می‌کند. می‌توان این پروژه را فرزند رویایی شرکت لاگوس تکنولوژی (Logos Technologies) دانست که با همکاری DARPA از طریق قرارداد به وجود آمده است. تاریخ عرضه این محصول هنوز معلوم نیست، اما انتظار می‌رود که ردشیفت تا اواخر سال ۲۰۲۲ به مرحله تولید انبوه رسیده و در بازار عرضه شود.

موتور سیکلت هیبریدی

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و ۱۰ مدل از بهترین موتور سیکلت‌های هیبریدی که در بازار عرضه شده‌اند و یا قرار است که به مرحله تولید برسند را معرفی کردیم. امروزه موتورهای هیبریدی طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و همین امر نیز باعث شده تا موتور سازان برای راضی نگه داشتن مشتریان خود، در ابتدا موتورهای برقی را وارد بازار کنند که طراحی و ساخت آن‌ها بسیار ابتدایی است، اما ممکن است که تا ۵ سال آینده، شاهد انقلاب بزرگی در عرصه موتورسازی باشیم. در آخر نیز باید بگوییم که اگر قصد خرید موتور سیکلت هیبریدی را دارید، حتما با یک متخصص در این باره مشورت بگیرید.

منابع:

www.moneyinc.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند