موتور سیکلت مفهومی چیست؟

چند موتور سیکلت مفهومی که هنوز تولید نشده‌اند.

11:19۰

اگر یکی از طرفداران پر و پا قرص موتور سیکلت‌ها باشید، از این موضوع خبر دارید که برخی از موتور سیکلت‌ها به طور کلی به مرحله ساخت نرسیده‌اند و یا قرار است که در آینده ساخته شوند. برخی از کمپانی‌های بزرگ مانند یاماها، هوندا، لاوردا و دیگر برندها، اقدام به طراحی موتور سیکلت‌هایی کردند که در زمان خود، امکان تولید آن‌ها وجود نداشته و آن‌ها نیز پیشروی این طرح‌های موتور سیکلت مفهومی را متوقف کردند. اما برخی از آن‌ها نیز به دلیل نبود امکانات کافی به مرحله تولید نرسیدند. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، مرکز فروش  لوازم موتور سیکلت می‌توانید با برخی از این موتور سیکلت‌های مفهومی آشنا شوید.

موتور سیکلت مفهومی چیست؟

موتور سیکلت مفهومی به معنی این است که یک طرح در زمان طراحی تئوری و اولیه، امکان ساختش وجود نداشت. حال این امکان می‌توان به دلیل مختلف از بین رفته باشد که می‌تواند وجود نمونه‌های زیادی از آن طرح، نبود ابزار و امکانات کافی برای ساخت آن موتور سیکلت، بازار خراب و سقوط کرده موتور سیکلت و یا دیگر دلایل باشد. موتور سیکلت‌های مفهومی معمولا با یک نام و طرح دیگر با اضافه کردن چندین ویژگی جدید تولید می‌شوند و یا هنوز به تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت این نوع موتور سیکلت‌ها دست پیدا نکرده که به معنی ساخت هر کدام در آینده است.

آشنایی با چند مدل متفاوت و جذاب موتور سیکلت‌ مفهومی

موتور سیکلت‌های مفهومی زیادی توسط برندهای مختلف تولید شده است که به مرحله تولید نرسیده و یا در آینده قرار است که ساخته شوند. در ادامه با برخی از این طرح‌ها آشنا خواهید شد.

Honda CB4Xحتما بخوانید: افراد خاصی که می‌توانند مجوز موتور سنکین را بگیرند!

هوندا سی بی ۴ ایکس (Honda CB4X)

این موتور سیکلت آزمایشی، تحت عنوان “هفت روز شاد در هفته” (fun seven days a week) ساخته شده است. این موتور سیکلت هوندا توانسته که عناصر ورزش و تورینگ را از طریق ترکیب با یک موتور سیکلت کراس اور (Crossover) به دست آورد. این طراحی از قلم خلاقیت والریو آیه لو (Valerio Aiello) و تیم طراحان جوان او است و از هدف ساخت این موتور دستیابی به فیزیک کنجکاو، پیشرو و خارج از مرزهای طراحی است.

لاوردا اس اف سی ۱۰۰۰ (Laverda SFC 1000)

لاوردا (Laverda SFC 1000) موتور سیکلتی بود که برند افسانه‌ای را از انقراض نجات داد، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که برنامه‌های تولید این موتور هرگز به نتیجه نرسید. بر خلاف بسیاری از دیگر موتورهای موجود در این لیست، لاوردا اس اف سی در اکثر مواقع در نظر گرفته می‌شد تا تولید و در بازار عرضه شود. این موتور سیکلت در ابتدا به عنوان یک کانسپت برای راندن در پیست نمایش داده شد که همراه با آن یک نسخه جاده‌ای نیز طراحی شد. موتور سیکلت لاوردا در سال ۲۰۰۴ در نمایشگاه‌های موتور ظاهر شد. اما با این حال، در آن زمان، این موتور سیکلت کنار گذاشته شده بود.

پس از خرید برند آوریلیا، در سال ۲۰۰۰ بود که برند لاوردا به وجود آمد که یک سال سخت برای این دو برند بود. با کنار گذاشتن موتورهای دوقلو قدیمی، این برند یک موتور سوپر اسپرت جدید را طراحی و تولید کرد که پیشرفته‌ترین موتور V-twin از آر اس وی مایل RSV Mille بود. متاسفانه، درست زمانی که لاوردا در حال آماده سازی اس اف سی ۱۰۰۰ بود، ثروتش به برند به آوریلیا سپرده شد. در سال ۲۰۰۴، گروه آپریلیا (Aprilia)، موتوگازی (Moto Guzzi) و لاوردا (Laverda)، توسط پیاجیو (Piaggio) خریداری شدند. روسای پیاجیو با داشتن دو سوپر موتور مبتنی بر پیشرانه RSV، ارزش این مجموعه را بالاتر بردند و زمانی که لاوردا این موضوع را نپذیرفت، آن را از رده خارج کردند.

 

یاماها ایکس اس – وی ۱ ساکورا (Yamaha XS-V1 Sakura)

موتور سیکلت مفهومی دیگری که محصول برند یاماها نیز است، ایکس اس ساکورا XS-V1 Sakura می‌باشد. این محصول ۲۰۰۷ برند یاماها، نشان می‌دهد که با یک موتور دوقلو با یکپارچه‌سازی با تکنولوژی قرن ۲۱ موتور ایده‌آلی به نظر می‌رسد. سال‌ها بعد، موتور سیکلت‌هایی با جدیدترین مشتقات که بونویل (Bonneville) نام دارد، با برخی از تکنولوژی‌های امروزی، با طرح تئوری ساکورا، شروع به کار کرد. به جزئیاتی مانند صفحه آلومینیومی سخت شده که کاملا با قسمت پایانی بدنه موتور مطابقت دارد، توجه کنید. همچنین چراغ جلوی LED این موتور نیز که در فیزیک قدیمی این موتور به کار رفته است. موتور دو سیلندر DOHC با سیستم خنک کننده هوا که مخصوص موتور ساکورا ساخته شده بود، نیز ظاهر خوبی دارد.

هوندا ای وی او ۶ (Honda EVO6)

بسیاری از افراد می‌دانند که نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۰۷ نقطه اوج موتور سیکلت‌ها در بازار بود و از آنجا بود که موتور سیکلت‌های مختلفی معرفی شدند. در این نمایشگاه چندین موتور سیکلت مفهومی نیز وجود داشت که یکی از آن‌ها هوندا ای وی او ۶ بود. در آن زمان بازار موتور سیکلت‌ها طرفداران زیادی داشت و پول‌های زیادی در این بازار جابه جا می‌شد. همچنین سهام این بازار نیز در وضعیت ایده‌آل قرار داشت. بنابراین هوندا نیز می‌توانست موتور سیکلت ای وی او ۶ را به راحتی تولید و در بازار عرضه کند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده موتور ای وی او ۶ با حجم ۱۸۰۰ سی‌سی تخت گلدوینگ قرار بود عرضه شود.  ظاهر EVO6 شبیه به دوکاتی دیاول (Ducati Diavel) بود که چند سال بعد توسط برند دوکاتی ساخته شد. یک موتور سیکلت بزرگ با یک دم کوچک و یک فیزیک پیشرو و متمایل به جلو، زیبایی خاصی به آن داده بود. به خاطر داشته باشید که در سال ۲۰۰۳، هوندا حتی رون کروزر (Rune Cruiser) را در تولید محدود قرار داده بود که در مقایسه با EVO6 طرح نسبتا معقولی به نظر می‌رسید.

در نظر داشته باشید که سقوط سهام موتور سیکلت‌ها در اواخر سال ۲۰۰۸ این احتمال را از بین برد که هوندا باز هم اقدام به تولید موتور سیکلت گران قیمت با حجم موتور کم کند. اما هوندا برای نگه داشتن رضایت طرفدارانش طرح جایگزین EVO6 را با نام تریامپ (Triumph) در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه راکت ۳ (Rocket III) معرفی کرد که فروش خوبی را نیز تجربه کرد.

یاماها چیویکر (Yamaha Chivicker)

هوندا وقتی گروم ام اس ایکس ۱۲۵ MSX 125 Grom را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد، موفقیت بزرگی به دست آورد. یک مینی موتور ارزان و سرگرم کننده که از زمان معرفی تا کنون، فروش شگفت انگیزی داشته است. این مینی موتور سیکلت باعث ایجاد یک خرده فرهنگ و یک سبک موتور سیکلت شد که بازار پر رونقی نیز دارد.  این موفقیت ممکن است باعث شود یاماها به خودش افتخار کند، زیرا در سال ۲۰۰۳ موتور سیکلت مفهومی را نشان داد که می‌توانست به راحتی همین کار را انجام دهد، اما در آن زمان امکان ساختش نبود.

یاماها Chivicker ممکن است نام احمقانه‌ای به نظر برسد که از یک موتور ۵۰ سی‌سی‌ تک سیلندر استفاده می‌کند، اما طراحی با وزن کم و سبک و فیزیک الهام گرفته از BMX باعث شد تا بسیار سرگرم کننده به نظر برسد. مشکل این بود که در سال ۲۰۰۳ توسعه موتور سیکلت فقط بر روی بهبود عملکرد متمرکز بود و ایده یک موتور سیکلت آهسته، ارزان و سرگرم کننده هدف شرکت‌ها نبود. این موضوع که نه تنها برای یاماها بلکه برای شرکت‌های دیگر موتورسازی نیز خبر بدی بود. اگر یاماها چیویکر کمی زودتر ساخته می‌شد، بسیاری از نوجوانان و جوانان را به خود جذب می‌کرد. در حال حاضر افراد کمی هستند که برای مینی موتورها هزینه می‌کنند، مگر اینکه هزینه کافی برای موتور سیکلت را نداشته باشند.

Honda CB1100R

موتور سیکلت مفهومی هوندا سی بی ۱۱۰۰ آر (Honda CB1100R)

در سال ۲۰۰۷، هوندا از دو مدل مفهومی برای موتور سیکلت‌های چهار سیلندر با سبک یکپارچه‌سازی با سیستم خنک کننده هوا رونمایی کرد. یکی از آن‌ها CB1100F برهنه بود که در سال ۲۰۱۰ تقریبا بدون هیچ تغییری به مرحله تولید رسید. اما هوندا موتور سیکلت مفهومی اشتباهی را برای تولید انتخاب کرد. اما دلیل اشتباه هوندا چیست؟ از آنجا که موتور مفهومی دیگر CB1100R بود و ما نمی‌توانیم تصور کنیم که فروش بهترین را نسبت به مدل F دارد.

همانطور که از حرف R (Race) مشخص است، موتور سیکلت مفهومی CB1100R یک نسخه اسپرت بوده که با یک نیم فریینگ از موتور سیکلت‌های قدیمی الهام گرفته، یک صندلی دم اردکی در عقب، یک بدنه سبک و یک ضربه‌گیر نیز در جلوی آن استفاده شده است. این موتور سیکلت برای توقف از ترمزهای شعاعی استفاده می‌کند که به خوبی کار می‌کنند. اما ترمزهای عقب، توسط یک جفت مخزن شواز (Showas) از راه دور کار می‌کرد. همچنین رنگ کلاسیک سفید، قرمز و آبی هوندا نیز جذابیت آن را چندین برابر کرده بود. البته در سال ۲۰۱۷، هوندا CB1100RS را به عنوان جایگزینی اسپرت‌تر برای CB1100EX (جایگزین F) به مجموعه اضافه کرد، اما هنوز به جذابیت مفهومی CB1100R 2007 نزدیک نیست.

موتور سیکلت مفهومی Yamaha Tesseract

موتور سیکلت مفهومی یاماها تسراکت (Yamaha Tesseract)

همانطور که گفتیم برخی از موتور سیکلت‌ها هنوز به مرحله ساخت نرسیده‌اند و یکی از دلایل آن‌ها نیز نبود تکنولوژی کافی برای ساخت است. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد که تسراکت (Tesseract) نیز یکی از این موتور سیکلت‌ها است که برای ساخت آن باید تکنولوژی پیشرفت بیشتری داشته باشد. این موتور سیکلت مانند موتور دو چرخ ندارد و بیشتر از سه چرخ دارد، بنابراین سه چرخه نیز نیست. موتور سیکلت یاماها تسراکت، دارای ۴ چرخ است که باعث ایجاد تغییر کلی در سیستم موتور سیکلت می‌شود.

قدرت پیشرانه، سیستم تعلیق، سیستم سوخت رسانی، سیستم خنک سازی، جعبه دنده و دیگر بخش‌های این موتور سیکلت، با یک موتور سیکلت معمولی متفاوت است. در سال ۲۰۰۷ بود که با پیدایش این پروژه مفهومی، دقیقا در یک دهه بعد مدل‌های نیکن (Niken) به مرحله تولید رسیدند. اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دادند که یاماها تسراکت به مرحله تولید برسد. هرچند که برند یاماها هنوز ایده موتور چهارچرخ را به طور کامل کنار نگذاشته است و بزودی ممکن است که نسخه آزمایشی آن را به چشم ببینیم.

چرا موتور سیکلت مفهومی جذاب است

موتور سیکلت‎‌های مفهومی همیشه نوید آینده جذاب این صنعت را به طرفداران این حوزه داده اند، بنابراین تولید این نوع محصولات توسط شرکت‌ها نشان دهنده به روز بودن و آینده نگری کمپانی‌های مختلف است. در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه سعی کردیم که موتور سیکلت‌های مفهومی که در گذشته ساخته نشده‌اند و یا قرار است که در آینده ساخته شوند را به شما کاربران گرامی معرفی کنیم. هر کدام از این موتور سیکلت‌ها در زمان بدی به مرحله طراحی رسیدند، اما پتانسیل این را داشتند که یکی از بهترین‌ها در نوع خود باشند. به طور مثال بازار خراب در آن زمان، موجود بودن نمونه‌های مشابه، نبود تکنولوژی لازم برای ساخت موتور و دیگر موارد، باعث شد تا هر کدام از آن‌ها به مرحله ساخت نرسیده و یا با یک نام دیگر و با چند تغییر ساخته شوند.

منبع:

www.visordown.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند