موتور سیکلت یاماها MT-10

هرآنچه باید درباره یاماها مدل یاماها ام تی ۱۰ ۲۰۲۲ بدانید.

07:58۰

سری موتور سیکلت‌‌های MT که به استاد شتاب و گشتاور معروف هستند، شاهکاری از یک برند ژاپنی به نام یاماها می‌باشند و جنبه خشن موتور سیکلت‌های ژاپنی را به نمایش می‌گذارند. از این موتور سیکلت‌های خشن یاماها می‌توان به  (MT-07 – finding your darkness)، “چشم های تاریکی” (MT-09 – eyes of darkness) و (MT-10 – rays of darkness) اشاره کرد. در سال ۲۰۲۲، موتور سیکلت یاماها ام تی ۱۰ جزو موتوهایی بوده که ارتقای چشمگیری را تجربه کرده و به تکامل فنی و قدرتی رسیده است. طراحی ترسناک، تاریک یا دارک این موتور سیکلت باعث شده تا طرفداران آن، برای خرید MT-10 سر و دست بشکنند. سه رنگ متضاد جدیدی که در ظاهر این موتور سیکلت به کار رفته است، حسی پر جنب و جوشی به چهره تاریک این موتور سیکلت می‌دهند. موتورسواری با این محصول برند یاماها، می‌تواند از مسابقه بوکس، هیجان بیشتری داشته باشد. موتور MT-10 با خودروهایی مانند BMW S 1000 R، هوندا CB1000R، KTM 1290 Super Duke R، Triumph Speed ​​Triple 1200 RS و Aprilia Tuono V4 1100 رقابت می‌کند. یاماها به ندرت موتور و پلتفرم را با دو مدل از محصولات خود به اشتراک می‌گذارد که در MT-10 این اتفاق رخ داده است. در ادامه این مطلب از سایت یدک تیمچه، فروشگاه لوازم جانبی موتور با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره موتور سیکلت یاماها ام تی ۱۰ به دست آورید.

ویژگی‌های جدید موتور سیکلت یاماها ام تی ۱۰

مشهودترین بروز رسانی این موتور سیکلت، در بخش طراحی و ظاهر است. از آنجایی که یاماها یک موتور سیکلت در سبک نیکد یا برهنه است، گرمای زیادی در این وسیله نقلیه باقی نمی‌ماند. مجموعه چراغ‌های جلو با DRL‌های اَبرویی، خیلی واضح‌تر چهره خشن این موتور را نشان می‌دهد. به نظر از آخرین نسل استفاده از چراغ‌های ابرویی، پیشرفت چشمگیری در طراحی و نور آن‌ها انجام گرفته است. یاماها همچنین به مدل ۲۰۲۲ اگزوز قوی‌تری داده است تا با ظاهر آن موتور سیکلت مطابقت داشته باشد.

موتور سیکلت MT-10 حالت عضلانی‌تری پیدا کرده و فاصله بین دو محور آن نیز بیشتر شده است؛ همچنین دریچه‌های ورودی هوا گسترده‌تر شده و بر روی مخزن قرار گرفته است. موتور مشترک R1 عملکرد بسیار خوبی دارد، اما از استاندارد آلایندگی EURO 5 پیروی نمی‌کند. فناوری استفاده شده در این موتور سیکلت نشان می‌دهد که با تجهیزات الکترونیکی بهبود یافته در نقاط اصلی این محصول، ارتقاء و پیشرفت را قابل امکان کرده است. علاوه بر قدرت، یاماها بر روی ارگونومی موتور سیکلت نیز کار کرده است که در ظاهر و چیدمان بهبود و راحتی بیشتری دیده می‌شود.

موتور سیکلت یاماها MT-10

انجین موتور سیکلت یاماها ام تی ۱۰

موتور نمادین CP4 یک ستاره در میان موتورسیکلت‌های با حجم بالا است و یاماها از آن در MT-10 2022 استفاده کرده است. انجین CP4 با انجین R1 مشتق می‌شود، اما دارای اجزای خارجی متفاوتی است تا با طراحی نیکد MT-10 مطابقت داشته باشد. یاماها میله‌های فولادی سنگین‌تری نسبت به تیتانیومی R1 دارد. این کار برای انطباق با منحنی گشتاور میان برد اضافه شده و منحنی گشتاور بین برد انجام شده است. این کار باعث شده تا موتور MT-10 جهش قدرت از ۱۵۸.۵ اسب بخار به ۱۶۴ اسب بخار را تجربه کند.

جهش گشتاور حاشیه‌ای از ۸۱.۹ به ۸۲.۶ پوند فوت را نیز نمی‌توان دست کم گرفت. اما تغییر در منحنی گشتاور آن، حتی در دور موتور بالا، حس سواری یک هیولا را به شما خواهد داد. یاماها برای موتورMT-10  به دنبال صدای ترسناک و منحصر به فردی بود، بنابراین تصمیم گرفت در جعبه هوای موتور MT-09 تغییراتی انجام دهد تا یک صدای جدید خلق کند که موفق نیز شد. ممکن است بسیار ابتدایی به نظر برسد، اما یاماها برای رسیدن به این صدا که بسیار تاریک و دارک است، تغییرات زیادی را در اگزوز، ایرباکس یا جعبه هوا، موتور و خروجی‌ها انجام داد تا یک رزونانس خاص در جعبه هوا ایجاد کند. نکته جالب به توجه درباره این تغییرات، قرار دادن شبکه‌های تقویت کننده صوتی بر روی مخزن است.

ارگونومی بهبود یافته و فناوری پیشرفته

در حالی که ظاهر مدل ۲۰۲۲ موتور MT-10 بسیار ترسناک و خشن به نظر می‌رسد، یک تجربه سواری مهیچ و تاپ کلاس را فراهم می‌کند. این مدل دارای صندلی محکم‌تری است و مثلث فرمان نیز که به خوبی حفظ شده است که نه خیلی اسپرت و نه خیلی ساده است. می‌توان گفت که فرمان بروزرسانی شده‌‌ی مدل قدیمی KYB است که به آن طرحی متعادل با توجه به فناوری، داده شده است. تنها چیزی که در قسمت جلوی اضافه شده است، یک سیلندر اصلی شعاعی Brembo برای ترمز بهتر است.

ویژگی‌های خوب دیگری برای دارک لرد (Dark Lord) وجود دارد، از جمله یک سیستم جدید اگزوز تیتانیومی که به MT-10 کمک می کند تا با صدای جدید و ملودیک خود در هر حالتی صدای خود را خارج کند. تجهیزات الکترونیکی با دریچه گاز بهبود یافته سوار با سیم به کمک یک IMU 6 محوره قوی هستند تا دنیای جدیدی از وسایل کمک سوار را به روی شما باز کنند.

این موتور سیکلت با داشتن کنترل Wheelie، کنترل موتور و ترمز ABS در پیچ‌ها، کنترل کشش در پیچ‌ها و کنترل اسلاید SCS یاماها، به یک موتور استاندارد تبدیل شده است. شیفتر سریع برای سال ۲۰۲۲ به همراه یک محدود کننده سرعت متغیر استاندارد، ساخته شده است. همه این ابزارهای الکترونیکی از طریق داشبورد جدید ۴.۲ اینچی تمام رنگی TFT کنترل می‌شوند.

موتور سیکلت یاماها MT-10

چهره عصبانی و رنگ‌های جدید

یاماها MT-10 همیشه یک موتور سیکلت با ظاهر عصبانی بوده است. برای سال ۲۰۲۲ با طراحی مجدد چراغ‌های جلو، ظاهری با عصبانیت بیشتر به وجود آمده است. این وسط این موتور که از اگزوز، موتور و قطعات دیگر تشکیل شده است، بسیار سفت و عضلانی‌تر شده است که با افزایش طول همراه بود. به علاوه ورودی‌های هوای بزرگ‌تری در کناره‌ها قرار گرفته، پنل‌های جانبی دیگر وجود ندارند و ظاهری واقعی به موتور سیکلت داده شده است. طراحی صندلی متفاوت و راحت‌تر است و یاماها نیز به آن جلوه‌ای تازه داده است. حتی با وجود همه این تغییرات، امکان ندارد که MT-10 را با هیچ موتور سیکلت دیگری در جاده و خیابان اشتباه بگیرید. اضافه شدن ۳ رنگ فیروزه‌ای روشن، آبی کاربنی و مشکی مات زیبایی منحصر به فردی به این موتور سیکلت داده است.

قیمت گذاری و تاریخ عرضه موتور سیکلت یاماها ام تی ۱۰

بالاخره MT-10 نیز به برادران خود یعنی MT-07 و MT-09 پیوست. این مدل ای موتور سیکلت‌های یاماها، اوایل سال آینده به نمایندگی‌های رسمی یاماها خواهد رسید، اما هنوز تاریخی براش عرضه آن مشخص نشده است. همچنین، یاماها قیمت این موتور در بازار اروپا و در دسترس بودن آن برای آمریکای شمالی را نیز فاش نکرده است. اما، می‌توان حدس زد که قیمت موتور سیکلت یاماها ام تی ۱۰ بسیار بیشتر از ۱۰ هزار دلار است. اگر قصد خرید این موتور سیکلت و یا دنبال کردن اخبار آن را دارید، باید تا EICMA 2021 صبر کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما کاربران گرامی همراه بودیم و موتور سیکلت یاماها ام تی ۱۰ یاماها را معرفی نمودیم. این موتور سیکلت در کنار اینکه ظاهر بسیار خشن، دارک و عجیبی دارد، مشخصات فنی بسیار عالی و قدرت بالایی با آن همراه شده است. جلوی موتور سیکلت یاماها ام تی ۱۰ شباهت زیادی به شخصیت بامبل بی در فیلم ترنسرفورمرز دارد، زیرا چراغ‌‌های DRL این موتور سیکلت شبیه به ابروهای بامبل بی بوده و چراغ‌های زیر آن نیز به چشم‌های بامبل بی تشبیه می‌شود. تفاوت این موتور با رقبای خود، این است که ظاهر دیگر موتور سیکلت‌ها نسبتا ساده است، اما کسانی که یک موتور سوپر اسپورت منحصر به فرد می‌خواهند.

منبع:

www.hotcars.com


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند